Reklama

Druga w diecezji...

Bazylika Kolegiacka pw. Trójcy Przenajświętszej w Krośnie

Niedziela przemyska 16/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół farny w Krośnie pw. Trójcy Przenajświętszej należy do nielicznych, dobrze zachowanych i bogatych w oryginalne wyposażenie obiektów średniowiecznej sztuki sakralnej w Małopolsce. Uważa się, że jest drugim, po przemyskiej katedrze, kościołem diecezji, ze względu na bogate wyposażenie wnętrza i średniowieczną metrykę. Od I poł. XV wieku proboszczami krośnieńskiej fary bywali na ogół kanonicy przemyskiej kapituły katedralnej. W osiemnastym stuleciu bp Wacław Sierakowski zamierzał nadać świątyni farnej rangę kolegiaty i ustanowić tu kapitułę kolegiacką. Dokonał tego abp Józef Michalik dekretem z 24 marca 2005 r., ustanawiając przy Bazylice Mniejszej pw. Trójcy Przenajświętszej kapitułę kolegiacką.
Rok 1342 uchodzi za datę erygowania w mieście parafii farnej. Z okresu tego pochodzi pierwszy kościół, którego ślady odnajdujemy w murach prezbiterium i nawy głównej obecnej świątyni. Prezbiterium to nakryte było typowym dla gotyku sklepieniem krzyżowo-żebrowym. Kościół posiadał dwunawowy korpus halowy (o jednakowej wysokości) przedzielony czterema filarami, na których spoczywało sklepienie. Obiekty o podobnym układzie istniały w Wiślicy, Stopnicy czy Szydłowie i związane były z osobą Kazimierza Wielkiego, swojego fundatora.
W I poł. XV wieku świątynię rozbudowano, dodając kaplice: św. Anny (1402), św. Wojciecha (1448), Bractwa Najświętszej Maryi Panny (1446) i Świętych Piotra i Pawła (ok. 1512). Pod koniec XV wieku podwyższono prezbiterium i nakryto istniejącym do dzisiaj sklepieniem sieciowym. Być może po zniszczeniach spowodowanych pożarem miasta w 1638 r., ówczesny proboszcz Kasper Rożyński, przy pomocy finansowej bogatego krośnieńskiego mieszczanina Wojciecha Roberta Portiusa, przeprowadził w latach 1638-46 renowację świątyni. Portius - Szkot z pochodzenia - zatrudnił architekta włoskiego, Vincenzo Petroniego, który nadzorował prace przy dobudowanej od południa kaplicy Świętych Piotra i Pawła, przekształcając ją w mauzoleum rodowe Portiusów. Wtedy to późnogotyckie cechy kościoła ulegają przekształceniom pod wpływem manieryzmu i późniejszego baroku. W tej postaci kościół przetrwał do dnia dzisiejszego.
W ołtarzu głównym krośnieńskiej fary znajduje się XVII-wieczny obraz weneckiego malarza Tomasza Dolabelli „Adoracja Trójcy Świętej przez Matkę Bożą i wszystkich świętych”. W prezbiterium znajduje się także późnogotycki obraz tablicowy z ok. 1480 r. „Koronacja Najświętszej Maryi Panny przez Trójcę Świętą”. Obraz został zamówiony przez nieznanego fundatora w krakowskim warsztacie Jana Wielkiego i wykonany - jak już wspomniano - ok. 1480 r. dla jednego z ołtarzy krośnieńskiego kościoła. Tu także został pochowany, w podziemiach kościoła, biskup przemyski Stanisław Tarło (zm. 1544), którego upamiętnia późnogotycka płyta nagrobna z piaskowca, umieszczona w prezbiterium. Po prawej stronie prezbiterium nagrobek kasztelana połanieckiego Jana Skotnickiego (Rejenta Milczka z „Zemsty”) i jego żony Zofii Skotnickiej (córki Mikołaja Ligęzy starosty bieckiego i kasztelana wiślickiego), wczesnobarokowy, wykonany z czarnego marmuru przez włoskich artystów, pracujących dla Zygmunta III Wazy. Patrząc w górę dostrzegamy belkę tęczową z przepiękną gotycką Grupą Ukrzyżowania z ok. 1420 r. Podobno w rzeźbieniu figur brało udział dwóch nieznanych z imienia artystów - jeden z nich wykonał figurę Chrystusa, zaś drugi postaci św. Jana i Marii. Nie wiadomo czy figury wykonano na miejscu, czy też zostały one przywiezione do Krosna. Być może pochodzą z terenów Małopolski (Kraków?) lub Śląska. Rzeźba „Ukrzyżowanego” reprezentuje typ krucyfiksu heroicznego, natomiast Matki Bożej - styl tzw. „Pięknych Madonn”. Po obu stronach prezbiterium ustawione są renesansowo-manierystyczne stalle mieszczańskie, pochodzące z XVII wieku i wykonane przez snycerzy krośnieńskich. Na północnej ścianie prezbiterium możemy podziwiać obrazy z poł. XVII wieku: „Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie”, „Pokłon Trzech Króli” oraz „Zaśnięcie i Wniebowzięcie Matki Boskiej”. Na wewnętrznej arkadzie łuku tęczowego napotykamy wczesnobarokowe epitafium Zofii z Kielarów Kanafolskiej, z czarnego marmuru dębnickiego, z owalnym, malowanym na blasze portretem zmarłej w 1640 r. Zofii.
W lewym ołtarzu bocznym, ufundowanym w 1646 r. przez proboszcza krośnieńskiego Jerzego Grochowskiego, w polu centralnym znajduje się obraz tzw. Matki Bożej Mansjonarskiej, prawdopodobnie z XVII wieku. Ołtarzem tym miało opiekować się kolegium mansjonarzy. Po prawej stronie ołtarz z XVII wieku z obrazem „Adoracja Najświętszego Sakramentu przez przedstawicieli stanu duchownego i świeckich” według grafiki Antoniego Wierixa. Na ścianach i filarach nawy umieszczono grupę olejnych obrazów wysokiej klasy, wykonanych w połowie XVII wieku przez artystów z kręgu Tomasza Dolabelli. Przedstawiają sceny z życia Chrystusa i świętych chrześcijańskich. Na ścianie tęczowej obraz: „Sąd Ostateczny” malowany według ryciny Flamandczyka Jana Sadelera. Przy jednej z naw manierystyczna ambona z roku 1638, zdobiona rzeźbami czterech Ewangelistów oraz baldachimem w kształcie wysmukłej latarni, którą zwieńcza rzeźba Chrystusa Zbawiciela.
W kaplicy Portiusów, zwanej także kaplicą Świętych Piotra i Pawła, ołtarz z I poł. XVII wieku fundacji Portiusa, w polu centralnym obraz „Przekazanie kluczy św. Piotrowi”. Kaplica pełni rolę nekropolii rodowej i w niedostępnych dzisiaj kryptach spoczywają członkowie rodu Portiusów, których portrety wiszą na ścianach kaplicy. Godny uwagi jest, znajdujący się w kruchcie południowej, siedemnastowieczny obraz „Cztery rzeczy ostateczne”. W kaplicy Matki Bożej Szkaplerznej, w ołtarzu, znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem z ok. 1500 r., przemalowany w 1609 r. - wtedy to dodano nowe tło oraz domalowano parę aniołów, podtrzymujących koronę Marii. W kaplicy św. Wojciecha, połączonej z kaplicą św. Jana Nepomucena, siedemnastowieczna cynowa chrzcielnica, a na ścianie obraz: „Wykupienie zwłok św. Wojciecha” z XVII wieku. W kaplicy św. Anny, w ołtarzu możemy podziwiać obraz św. Anny Samotrzeć z II poł. XVII wieku.
Wychodzimy z kościoła trochę oszołomieni niezwykłym bogactwem zabytków, które mieści w sobie krośnieńska fara. Obok kościoła oglądamy wybudowaną w latach 1637-51, wczesnobarokową, trójkondygnacyjną dzwonnicę, nakrytą baniastym hełmem, ufundowaną przez Wojciecha Portiusa. Na wieży zawieszono odlane w latach 30. XVII wieku trzy dzwony: Jan, Marian i Urban (czwarty co do wielkości dzwon w Polsce - 490 cm w obwodzie, przetrwał wszelkie wojenne zawieruchy).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Konkurs fotograficzny na jubileusz 900-lecia

2024-04-24 19:00

[ TEMATY ]

konkurs fotograficzny

diecezja lubuska

Bożena Sztajner/Niedziela

Do końca sierpnia 2024 trwa konkurs fotograficzny z okazji jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej. Czekają atrakcyjne nagrody.

Konkurs jest przeznaczony zarówno dla fotografów amatorów, jak i profesjonalistów z wszystkich parafii naszej diecezji. Jego celem jest uwiecznienie śladów materialnych pozostałych po dawnej diecezji lubuskiej, która istniała od 1124 roku do II połowy XVI wieku.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję