Skierowane do nas słowo Boże domaga się odpowiedzi. Tak jest
na kartach Biblii. Gdy Bóg mówi do człowieka, ten czuje się wezwany,
aby dać odpowiedź: wiarą, słowem, czynem, wreszcie całym życiem.
Podczas Eucharystii dokonuje się to w wielu miejscach. Najbardziej
wyrazistymi są: wyznanie wiary oraz modlitwa powszechna nazywana
też modlitwą wiernych.
Zanim ta odpowiedź padnie, przygotowuje nas do niej homilia.
Nie należy homilii traktować jak teologicznego wykładu. Jest ona
aktualizacją słowa Bożego, ukazaniem tajemnicy Chrystusa, o której
mówią teksty biblijne i liturgiczne, nie tylko jako zamierzchłej
historii, ale jako wydarzenia, które dokonuje się tu i teraz. Kazanie
czy homilia podkreśla rzeczywistość i nieprzemijalność słowa Bożego
oraz jego skuteczność w dziś sprawowanej liturgii. Przez homilię
słowo Boże staje się zrozumiałym dla konkretnej wspólnoty wiernych
zgromadzonych na sprawowanie Eucharystii. Uwzględnia ponadto ich
sytuację egzystencjalną, ich potrzeby duchowe. Wnika w konkretne
życie lokalnej wspólnoty Kościoła, w jej problemy, pytania, niepokoje.
Ukazuje właściwe wymagania i rozwiązania życiowych problemów w świetle
słowa Bożego. Prowadzi człowieka do spotkania z Chrystusem objawiającym
zbawczy plan Ojca. Nawet słowa nieporadne i proste mogą nieść łaskę
Bożą i służyć zbawieniu.
Wyznanie wiary, nazywane inaczej Składem Apostolskim
lub Credo (z jęz. łacińskiego - wierzę), ma miejsce w liturgii niedziel
i uroczystości. Credo prowadzi nas do początków naszej chrześcijańskiej
drogi, gdyż wywodzi się z obrzędów chrztu św. Poszczególne sformułowania
przywołują zgromadzonym na pamięć zbawcze czyny Boga dokonywane dla
człowieka. Wyznanie wiary jest ponownym opowiedzeniem się za Bogiem,
złożeniem świadectwa, odnowieniem świadomości naszej przynależności
do Kościoła, który jest wspólnotą wierzących. Jest to nasze wolne
i świadome oraz pełne zaufania "tak" wypowiedziane nie tylko dla
prawd wiary, ale przede wszystkim dla Boga w Trójcy Świętej Jedynego
jako Osoby. To akt osobowego spotkania z Bogiem, który jest w niebie.
Chodzi też o umocnienie w wierze, szczególnie teraz, gdy zacznie
się sprawowanie największego misterium wiary - Ofiary Chrystusa.
Warto zauważyć jeszcze jedną rolę wyznania wiary. Wypowiadane
ze szczerością we wspólnocie weryfikuje życie chrześcijanina, zapobiega
rozdziałowi miedzy głoszonymi słowami a życiem. Poniekąd cała Msza
św. jest wyznaniem wiary.
Oprócz powszechnie znanego tekstu wyznania wiary, możemy
natrafić na używany podczas obrzędów Chrztu świętego, gdzie na pytania
przewodniczącego liturgii następuje wyrzeczenie się zła oraz wyznanie
wiary słowem "wierzę" na trzy pytania zawierające syntetycznie sformułowane
prawdy wiary. Takie też wyznanie wiary dokonuje się w Wigilię Paschalną
podczas odnowienia obietnic chrztu św.
Modlitwa wiernych jest miejscem, gdzie w sposób szczególny
może ujawnić się aktywność zgromadzonych na liturgii wiernych świeckich.
Wydaje się, że znacznie korzystniejsze od czytanych przez kapłana
wezwań, często nieaktualnych wobec dzisiejszej rzeczywistości i problemów
współczesnego człowieka, byłoby sformułowanie próśb przez kilka wcześniej
przygotowanych osób. Prośby tak przygotowane odzwierciedlałyby życie
danej wspólnoty, aktualne jej problemy. Uczyłyby jednocześnie odpowiedzialności
za nią, wyrażaną chociażby przez modlitwę wstawienniczą.
Modlitwa wiernych nadaje Mszy św. koloryt życia. Zakorzenia
ją w realnych sprawach i trudnościach, jakie przeżywają ludzie. Nie
zawsze możemy zaradzić wprost potrzebom ludzkim. One często przekraczają
nasze możliwości, dlatego wołamy do Boga o pomoc. Czynimy to w modlitwie
powszechnej, przynosząc trudne ludzkie sprawy Panu Bogu. W modlitwie
wiernych następuje spotkanie Słowa Bożego z odpowiedzią człowieka.
Modlimy się bowiem w intencjach, w których będzie składana Ofiara
eucharystyczna.
Przepisy liturgiczne zalecają zachować następującą kolejność
intencji: w potrzebach Kościoła, za władzę państwową i o zbawienie
świata, za znajdujących się w różnych trudnościach, za zamarłych,
za uczestniczących w tej liturgii. Wezwań w modlitwie wiernych winno
być kilka - nie można jej zamieniać w spotkanie modlitewne z niekończącą
się litanią próśb.
Warto zauważyć, że modlitwa wiernych stanowi jeden ze
sposobów wypełniania powszechnego kapłaństwa wiernych. Jest także
wyrazem wiary Kościoła w obcowanie świętych, w więź z Kościołem zbawionych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu