Reklama

Kard. Józef Glemp

Prymas trudnej jedności Polaków

Niedziela Ogólnopolska 5/2013, str. 10-11

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

kard. Józef Glemp

BIURO PRASOWE KURII METROPOLITALNEJ W CZĘSTOCHOWIE

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. PIOTR ZABORSKI: - 23 stycznia br. o godz. 21.30 zmarł Prymas Polski - senior Józef Kardynał Glemp. Mówi się, że był człowiekiem dwóch przełomów, przełomu dochodzenia do wolności, rodzenia się solidarności i potem - korzystania z tej wolności. Ekscelencjo, trudno powiedzieć, że ta wiadomość nas zaskoczyła, ponieważ od dłuższego czasu modliliśmy się za Księdza Prymasa, patrzyliśmy, jak cierpi, jak przygotowuje się na to ostateczne spotkanie z Chrystusem. Dlatego żyjemy ze świadomością, że przeszedł na drugą stronę przygotowany i jest dla nas kolejnym przykładem po Janie Pawle II, jak odchodzić z tego świata, jak odchodzić z urzędów, zachowując troskę i miłość w stosunku do wszystkich dzieł, które zostały nam powierzone.

ABP WACŁAW DEPO: - Jeszcze dwa tygodnie temu, kiedy przeżywaliśmy czuwanie na Jasnej Górze, polecaliśmy w modlitwie jego osobę, prosząc o łaskę zdrowia i siły w chorobie. Kiedy usłyszałem o jego przejściu do Domu Ojca, towarzyszyła mi świadomość, że odszedł w godzinie Apelu Jasnogórskiego. I - podobnie jak przy przejściu do Domu Ojca bł. Jana Pawła II - ta godzina została wpisana w tajemnicę obecności i pośrednictwa Maryi. Tak trzeba widzieć jego posługę przez wiele lat na Jasnej Górze - jako spadkobiercy dziedzictwa wiary po słudze Bożym Stefanie Kardynale Wyszyńskim.
Chciałbym bardzo mocno podkreślić, że zawsze widziałem Księdza Prymasa jako człowieka trudnej jedności Polaków. Ta jedność budowana była od 1981 r., kiedy w lipcu został prymasem, a już w grudniu wszedł w bardzo ciężki okres stanu wojennego, który z jednej strony podzielił, a z drugiej - zjednoczył Polaków. Prymas Kardynał Glemp, ośmielę się to powiedzieć za Prymasem Wyszyńskim, okazał się „zwornikiem jedności narodu”. Dzisiaj można usłyszeć, że był on „człowiekiem środka”. Nie jest to do końca dobre określenie, bo wskazywałoby na podział między tzw. Kościołem otwartym a Kościołem zamkniętym. Ksiądz Prymas był, jak pokazuje jego służba, człowiekiem jedności wszystkich Polaków i jedności w Kościele polskim. Dlatego dziękujemy Bogu za jego ofiarną służbę przez te lata nie tylko w czasie czynnym jako biskupa, wcześniej na Warmii, a później prymasa Polski i arcybiskupa Gniezna i Warszawy. Dziękujemy za jego służbę w czasie pontyfikatu Jana Pawła II, kiedy razem z nami wypraszał tę potrzebną obecność Papieża dla umocnienia Kościoła i narodu. Dzisiaj na pewno będzie go nam brakowało, ale przyjmujemy go jako świadka wierności Bogu na każdy czas i świadka jedności.

- Kard. Józef Glemp to rzeczywiście człowiek trudnej historii Polski. Tej historii, w czasie której - jak wspomniał Ksiądz Arcybiskup - był stan wojenny, ale było też męczeństwo bł. ks. Jerzego Popiełuszki… Ta śmierć stanowiła wielkie przeżycie dla Prymasa, czuł się za nią odpowiedzialny, sam o tym wspominał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nie możemy zapomnieć, że Ksiądz Prymas był również tym, który rozpoczął proces beatyfikacyjny ks. Jerzego i doprowadził go do końca - beatyfikacja odbyła się właśnie w Warszawie. To, że nieraz będzie się podkreślało jakieś inne stanowisko Księdza Prymasa względem rozwiązania problemu dotyczącego czy to Mszy św. za Ojczyznę, czy samej osoby ks. Jerzego (chodzi o jego ewentualny wyjazd na studia do Rzymu) - to jest sprawa zmagań o prawdę. To jest także szukanie odpowiedzi na pytanie: co byłoby większym dobrem? Prymas Glemp miał prawo stawiać sobie takie pytania i te pytania mógł również kierować w stronę ks. Popiełuszki. Dzisiaj przyjmujemy już fakty, które zaistniały, sama śmierć męczeńska ks. Jerzego również jest niezwykłym darem - bo tak to określam - dla narodu. Po październiku 1984 r. byliśmy chyba wszyscy najbliżej w Kościele. Przypominam sobie obraz ludzi, którzy są dzisiaj daleko od Kościoła, a wtedy, w obliczu śmierci, byli bardzo blisko ks. Jerzego i pokazywali swoją niezwykłą solidarność. Dlatego również to trzeba widzieć, żeby osobę kard. Glempa wiązać pozytywnie w tym kolejnym obdarowaniu Kościoła w Polsce, jakim jest beatyfikacja ks. Jerzego. Zawsze podkreślam, że najpierw była beatyfikacja męczennika, ks. Jerzego Popiełuszki, a dopiero później otrzymaliśmy kolejny dar i zadanie, jakim była beatyfikacja bł. Jana Pawła II.

- Kazania Prymasa Glempa głoszone z jasnogórskiej ambony miały charakter programowy. Słuchały ich rzesze zgromadzone przed Szczytem, ale wsłuchiwała się w nie także cała Polska. Przypomnijmy, że obok refleksji ewangelicznej dotykały one trudnych spraw Polaków.

- Trzeba jasno powiedzieć, że kard. Glemp był wiernym spadkobiercą i kontynuatorem służby pasterskiej sługi Bożego Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego, jako jego oddany współpracownik poszedł tą samą drogą. Nie bał się wyzwań stawianych nie tylko Kościołowi, ale i ludziom władzy w Polsce. Jego odwaga była wielkim darem i na pewno była potrzebna narodowi, żeby znaleźć jakieś światło do wyjścia z wielorakich kryzysów. Osobiście dziękuję mu za to, że pomimo obowiązków wobec całego Kościoła w Polsce jest wpisany w historię naszej metropolii. W 1984 r. udzielił święceń biskupich księdzu rektorowi Stanisławowi Nowakowi, późniejszemu pierwszemu metropolicie częstochowskiemu. W diecezji radomskiej dokonał koronacji obrazów Matki Bożej w Czarnej k. Końskich oraz w Skrzyńsku k. Przysuchy. Ponadto konsekrował trzech biskupów pomocniczych. Każde z tych wydarzeń odnosił do potrzeb nie tylko lokalnych, ale i całego narodu.

Reklama

- Zanim zostały nawiązane stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską, Prymas Polski był łącznikiem między papieżem a Kościołem w Polsce.

- Ta rola przypadła na czas pontyfikatu bł. Jana Pawła II, niemniej jednak była to rzeczywiście rola pewnego przekazu, który wiązał Kościół w Polsce z Kościołami w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na pewno nie wszystko wiemy, ale tu nie chodzi tylko o dyplomację czy „dyplomatyczne milczenie”, na pewno jego rola jako człowieka Kościoła, człowieka wiary, a jednocześnie prostoty i pokory, musi być odczytywana przez nasze i następne pokolenia.

- 2 lutego 2012 r. Prymas Senior, pomimo choroby, chciał być i był obecny na ingresie nowego Metropolity Częstochowskiego w archikatedrze Świętej Rodziny...

- Bardzo się cieszyłem, że przyjął zaproszenie już wcześniej, kiedy byłem biskupem zamojsko-lubaczowskim, na 25-lecie sakry mojego poprzednika bp. Jana Śrutwy. Wtedy był pośród nas jako człowiek, który już z pewnego dystansu, ale nadal uczył nas Kościoła i życia Kościoła. Kiedy później odpowiedział jeszcze wspaniałym darem obecności na moim ingresie do archikatedry częstochowskiej, byłem tym bardzo uradowany. W osobistym spotkaniu, jak również wobec arcybiskupów, biskupów i księży, podziękowałem mu, stwierdzając, że „jest i był zwornikiem Polaków i Kościoła w Polsce, a jednocześnie przeprowadzał nas przez każde doświadczenie tzw. morza czerwonego. Ale nie tylko przez „morze czerwone”, także przez inne wielorakie i trudne sprawy, które na terenie naszej Ojczyzny się dzieją.

- Kardynał Prymas Józef Glemp nie żyje. Do tej pory, w czasie choroby Księdza Prymasa, razem z Księdzem Arcybiskupem na Jasnej Górze modliliśmy się o jego zdrowie. Teraz będziemy dziękować Bogu za jego osobę i prosić o wieczny odpoczynek dla niego.

- Musimy tutaj odzyskać znów pojęcie solidarności, bo solidarność oznacza nie tylko ruch społeczno-narodowy, ale również program apostolski: „Jeden drugiego brzemiona noście”, tzn. nie występujcie jeden przeciwko drugiemu. To jest program, który z pewnością był i będzie związany z osobą Księdza Kardynała. Dzisiaj mamy obowiązek nosić go w naszych modlitwach. Niech Maryja, Matka Miłosierdzia, wyprosi Prymasowi Józefowi Glempowi łaskę oglądania Oblicza Bożego.

2013-01-29 13:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy Warszawa spała, na Miodowej paliły się światła

Życie prymasa Józefa kardynała Glempa było księgą. Jest w niej kilka rozdziałów. Wszystkich czytać nie będziemy. Pozwalam sobie na otwarcie pierwszego, który można nazwać: „W poszukiwaniu piękna”

Nie było to takie oczywiste, że młody Józef od dzieciństwa chciał zostać księdzem. To prawda, że urodził się w rodzinie katolickiej na Kujawach. Jego ojciec Kazimierz, powstaniec wielkopolski, i mama Salomea byli dobrymi i wierzącymi rodzicami. Rodzina często się modliła, Józef służył do Mszy św. Pod datą 2 lutego 1942 r. zapisał w swoim dzienniku: „Dziś święto Matki Bożej Gromnicznej. Ludzie robią, ale my święcimy, bo to przecież duże święto, czytaliśmy książki do nabożeństwa, w obiad zapaliliśmy gromnicę, potem różaniec”. A 2 kwietnia 1944 r. odnotował: „Dziś cały dzień jest pięknie. Tata zabrał nas do kościoła. Modlimy się jak zwykle do południa, po południu bawiłem się z chłopakami”.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję