Reklama

Bazylika w Bardzie – centrum muzyki kościelnej i organowej

2013-05-16 14:42

Marta Kilian
Edycja świdnicka 18/2013, str. 3

Radosław Chuchra
Organy w bazylice w Bardzie

Muzyka, śpiewy i chór odgrywały bardzo ważną rolę podczas sprawowania liturgii. Bazylika w Bardzie posiada więc wspaniałe barokowe organy. Zbudował je w 1759 r. Franz Joseph Eberhard z Wrocławia. Liczą 50 głosów (3567 piszczałek).

To jeden z najokazalszych i drugi co do wielkości instrument z epoki schyłkowego baroku na Dolnym Śląsku.

W 1875 r. świdnicka firma braci Schlag, przeprowadzając modernizację organów, dokonała pewnych zmian w stosunku do stanu pierwotnego. Od tego czasu instrument posiada 990 piszczałek drewnianych oraz 1998 metalowych. Mimo dokonanych zmian, instrument pozostał wysokiej klasy wytworem rzemiosła artystycznego.

Z powstaniem organów w Bardzie związana jest legenda, w której główną rolę odegrał król pruski Fryderyk II. Według rękopisu łacińskiego zachowanego w kościelnym archiwum, fundatorem wspaniałych organów w bazylice miał być właśnie pruski król.

Reklama

- Dlaczego w tym kościele nie ma organów? - zapytał król Fryderyk II, odwiedzając bardzką świątynię.

- Bo brak na to pieniędzy - odpowiedział kamieniecki opat Tobiasz.

Wówczas hojny, łagodny i dobrotliwy król obiecał dać na wykonanie dzieła pieniądze. Prawdopodobnie ze złożonej obietnicy nigdy się nie wywiązał. W chwili obecnej dobiega końca realizacja przedsięwzięcia „Rewitalizacja zabytkowych organów w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie wraz z wykonaniem pochylni dla osób niepełnosprawnych”. Całkowita wartość projektu 2 mln 660 tys. zł, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego wynosi ok. 1 mln 859 tys. zł. Dzięki funduszom z projektu zostało wykonane wejście przystosowane dla osób niepełnosprawnych, system sygnalizacji przeciwpożarowej, monitoring antywłamaniowy, prospekt i instrument w ramach rewitalizacji instrumentu. Jest to duże przedsięwzięcie, które trwało ponad trzy lata. W ramach projektu zostaną wykonane materiały promocyjne, podstrona i informacja o zrewitalizowanych organach.

Bardo ma szansę stać się centrum muzyki kościelnej i organowej, a wszystko za sprawą pozyskanych pieniędzy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Tagi:
Bardo organy

Współczesna muzyka organowa po raz 33. w Legnicy

2019-09-17 14:31

Anna Lemanowicz, Legnickie Centrum Kultury
Edycja legnicka 38/2019, str. 7

Wielkimi krokami zbliża się kolejna odsłona Legnickiego Conversatorium Organowego, które od 2018 r. nosi imię swojego założyciela i wieloletniego dyrektora artystycznego – prof. Stanisława Moryto

Zarówno twórczość kompozytora, jak i dzieła poświęcone jego osobie będą mocnym akcentem tegorocznej edycji. W dniach 24-28 września, podczas pięciu koncertów, zaprezentujemy legnickiej publiczności różne oblicza współczesnej muzyki organowej. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Dyrektor artystyczny Conversatorium dr hab. Michał Sławecki podkreśla wagę i niezwykłość zbliżającego się wydarzenia: – Tegoroczna 33. edycja ma charakter szczególny, ponieważ zabrzmi mniej znana i rzadziej wykonywana muzyka założyciela i pierwszego dyrektora artystycznego festiwalu. Niektóre utwory miały swoje premiery wiele lat temu, a ich partytury zaginęły. Chcemy je przywrócić do artystycznego życia i zaproponować legnickiej publiczności – mówi.

W trakcie inauguracyjnego koncertu (24 września, wtorek, kościół ewangelicki) usłyszymy śląską muzykę oratoryjną prezentowaną z okazji 50-lecia Legnicy Cantat i wykonywaną przez Scholę Cantorum Opoliensis – Chór Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej w Opolu. – Muzyka Maxa Filke, przepełniona niezwykłym kolorytem i melodyjną inwencją, wpisuje się w kontekst festiwalu nakreślony przez Morytę – tłumaczy Michał Sławecki.

W środę 25 września na organach zagrają Aleksander Jan Szopa oraz sam Sławecki. Będzie to wieczór w dużej mierze oparty na kompozycjach prof. Moryty. W murach kościoła ewangelickiego rozbrzmi między innymi prawykonanie „Miniatur”, a oprócz tego dzieła Mariana Sawy czy Aleksandra Jana Szopy.

Kolejny dzień także upłynie pod znakiem recitalu organowego – Karolina Mika i Maciej Zakrzewski przybliżą twórczość współczesnych kompozytorów, takich jak: Wojciech Kilar – twórca muzyki do „Pana Tadeusza” i „Pianisty”, Petre Eben czy Naji Hakim.

27 września w Sali Królewskiej Akademii Rycerskiej usłyszymy artystyczny hołd dla Stanisława Moryty, w ramach koncertu zatytułowanego „Mistrz i uczniowie”, zagrane zostaną zarówno dzieła patrona Conversatorium, jak i utwory kompozytorów wychowanych przez profesora.

Festiwal uwieńczy koncert finałowy w kościele ewangelickim 28 września. Na organach zagra Maciej Zakrzewski, a świętować będziemy wówczas także 50-lecie istnienia Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Michał Sławecki, w trakcie wydarzenia pełniący również rolę dyrygenta, mówi o związanej z patronem Conversatorium klamrze, spinającej wydarzenia organowe: – Podczas koncertu jubileuszowego 19 maja br. zabrzmiał po raz pierwszy ostatni niewykonany utwór chóralny Stanisława Moryto – „Domine secundum actum meum”, którego słowa brzmią „Panie, nie sądź mnie według moich uczynków”. Na koncercie finałowym usłyszymy go ponownie. Tymi słowami symbolicznie zamkniemy tegoroczną edycję festiwalu.

Serdecznie zapraszamy na 33. Legnickie Conversatorium Organowe. Wszystkie koncerty o godz. 19.15. Organizatorzy: Legnickie Centrum Kultury im. Henryka Karlińskiego i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Gądecki: forma pogrzebu oczyszczeniem Kościoła poznańskiego

2019-11-18 11:36

msz / Poznań (KAI)

Jestem przekonany, że sytuacja w której znaleźliśmy się dzisiaj posłuży do oczyszczenia Kościoła poznańskiego – powiedział po pogrzebie abp. Juliusza Paetza abp Stanisław Gądecki.

episkopat.pl
Abp Stanisław Gądecki

Publikujemy tekst oświadczenia, jakie metropolita poznański wypowiedział podczas dzisiejszego briefingu w Poznaniu:

„W związku ze śmiercią ks. abp. Juliusza Paetza pragnę podkreślić kilka faktów z przeszłości i – za pośrednictwem środków społecznego przekazu – zwrócić się do wszystkich z krótkim przesłaniem: 2001 – komisja kierowana przez abp. Antoniego Stankiewicza dla zbadania wiarygodności oskarżeń przekazała swoje wnioski Stolicy Apostolskiej, 2002 – św. Jan Paweł II przyjął dymisję abp. Juliusza Paetza, 2002 – kard. Giovanni Battista Re zalecił, aby abp senior nie przewodniczył publicznym czynnościom liturgicznym, 2002 – św. Jan Paweł II potwierdził tę decyzję, 2013 – kard. Tarcisio Bertone zachęcił abp. seniora do życia w odosobnieniu, do przemyśleń i modlitwy, wezwanie to zostało powtórzone przez nuncjusza Celestino Migliore w 2016 r.

Dzisiaj rano miała miejsce Msza św. pogrzebowa w katedrze poznańskiej, miejscem pochówku abp. seniora będzie cmentarz parafialny rodziny zmarłego na poznańskiej Starołęce.

W trosce o jedność Kościoła proszę wszystkich wiernych o to, aby strzegli samych siebie i byli bez grzechu.

Jestem przekonany, że sytuacja w której znaleźliśmy się dzisiaj posłuży do oczyszczenia Kościoła poznańskiego”.

Przeczytaj także: Abp Paetz nie został pochowany w katedrze
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Papież do tajskiej młodzieży: potrzebujemy modlitwy i podążania naprzód

2019-11-21 13:18

st (KAI) / Bangkok

„Dwie rzeczy są potrzebne w życiu: serce otwarte na Boga i wyruszenie w drogę”. Papież mówił o tym w improwizowanym przesłaniu, jakie skierował do tajskiej młodzieży, uczestniczącej w wieczornym czuwaniu modlitewnym w Bangkoku.

Grzegorz Gałązka

Oto słowa papieża w tłumaczeniu na język polski:

Drodzy młodzi,

Wiem, że dziś wieczorem organizujecie czuwanie modlitewne, modlicie się. Wiem też, że inni pielgrzymują, idą tutaj. Te dwie rzeczy są piękne! Modlić się i pielgrzymować!

W życiu musimy czynić te dwie rzeczy: mieć serce otwarte na Boga, ponieważ od Niego otrzymujemy siłę; i pielgrzymować, bo nie można w życiu stać nieruchomo. Młody człowiek nie może przejść na emeryturę w wieku 20 lat! Musi iść. Zawsze dalej, zawsze pod górę.

Ktoś z was mógłby mi powiedzieć: „Tak, Ojcze, ale czasami jestem słaby i upadam”. To nie ma znaczenia! Jest taka alpejska piosenka, która mówi: „W sztuce wspinaczki ważne jest, nie to, by nie upaść, ale by nie zostać na ziemi”.

Radzę tobie dwie rzeczy: nigdy nie pozostawaj na ziemi, wstań od razu, pozwól, aby ktoś pomógł ci wstać – to rzecz pierwsza. Po drugie: nie spędzaj życia na kanapie! Żyj życiem, buduj życie, czyń, śmiało idź naprzód! Zawsze idź naprzód w pielgrzymce. Angażuj się, a osiągniesz niezwykłe szczęście.

Niech cię Bóg błogosławi. Modlę się za ciebie, a ty uczyń to dla mnie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem