Reklama

Wiara

Rozważania na XXXI niedzielę zwykłą

Panie, ucz mnie słuchać mądrze i odpowiadać miłością ofiarowaną!

Zanim zacznę słuchać siebie, muszę słuchać uważnie Boga. Kiedy nie słucham jedynie siebie, lecz Boga, słyszę, że jestem kochany, że Bóg jest gotów mi przebaczyć, że chce wiele uczynić dla mnie, że był gotów wejść na krzyż z miłości do mnie.

2024-11-01 13:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia (Mk 12, 28b – 34)

Jeden z uczonych w Piśmie podszedł do Jezusa i zapytał Go: «Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?». Jezus odpowiedział: «Pierwsze jest: „Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz jest jedynym Panem. Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Drugie jest to: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”. Nie ma innego przykazania większego od tych». Rzekł Mu uczony w Piśmie: «Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą mocą i miłować bliźniego jak siebie samego znaczy daleko więcej niż wszystkie całopalenia i ofiary». Jezus, widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: «Niedaleko jesteś od królestwa Bożego». I nikt już nie odważył się Go więcej pytać.

Drodzy!

Reklama

1.Ewangelia opisuje dialog, jaki prowadzi Jezus z uczonym w Prawie. Bezimienny uczony pyta Chrystusa, które z przykazań, jemu znanych, jest pierwsze i zarazem najważniejsze. Pytanie było ważne. Nie było podchwytliwe. Prawo mojżeszowe zawierało bowiem aż 613 przykazań. Uczony żydowski Majmonidesa, w XII w. po Chr., podzielił je na przykazania pozytywne, które mówiły, co należy „zrobić” i na przykazania negatywne, czyli czego „czynić nie należy”. Tych pierwszych było 248, czyli tyle, ile było szlachetnych kości w ciele ludzkim, od głowy do nóg, natomiast negatywnych było 365, jedno na każdy dzień roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W centrum pytania uczonego była zatem ważna kwestia pierwszeństwa. Pyta, które z wielu przykazań, jakie zna, „jest pierwsze ze wszystkich”?. Pytanie o pierwszeństwo – różnie rozumiane – przewija się wielokrotnie także w naszych rozmowach, pytaniach, dyskusjach itp. Jest obecne w sporach rodzinnych, społecznych, politycznych. Spieramy się, kto jest pierwszy i najważniejszy, by wiedzieć zarazem, kto jest drugi, jakby gorszy, mniej ważny, mniej znaczący. Nie tylko pytamy, kto jest pierwszy, ale ubiegamy się lub wręcz walczymy o miejsce pierwsze i najważniejsze. Wielu chce być pierwszymi, kiedy rozdają nagrody czy odznaczenia, cofa się natomiast, kiedy szuka się ludzi do ciężkiej pracy, kiedy pytają, kto winny czy kto gorszy. Brak miejsc dla tzw. „pierwszych”, jest ich zaś w nadmiarze dla „drugich”.

Reklama

2.Jezus odpowiada uczonemu, że pierwszym najważniejszym przykazaniem jest słuchać. Tak też jest w życiu. Najważniejszym zadaniem w życiu każdego z ludzi jest chcieć i umieć słuchać. Ważne jednak, co i kogo się słucha. Należy w pierwszym rzędzie słuchać Boga – „Shemà Izrael”. Każdy Żyd recytował trzy razy dziennie słowa z Księgi Powtórzonego Prawa: „Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem – Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił” (Pwt 6,4-5). Dlatego wierzący ma najpierw słuchać Boga, potem dopiero innych, świata.

Zanim zacznę słuchać siebie, muszę słuchać uważnie Boga. Kiedy nie słucham jedynie siebie, lecz Boga, słyszę, że jestem kochany, że Bóg jest gotów mi przebaczyć, że chce wiele uczynić dla mnie, że był gotów wejść na krzyż z miłości do mnie.

Kiedy człowieka słucha Boga nie siebie, odkrywa, że Bóg powołuje go do bycia wielkim, obiecując mu zarazem potrzebne wsparcie, że chce dla niego szczęścia i gwarantuje nieśmiertelność. Kiedy człowiek słucha bardziej Boga niż siebie, słyszy wówczas o miłości miłosiernej, o sile, jakiej udziela mu Bóg, by wyjść z trudności, by się podnieść, uwolnić się z lęków, samotności, poczucia opuszczenia. Ważne jest więc, by słuchać najpierw Boga, stąd jest to najważniejsze przykazanie.

Podziel się cytatem

Kiedy człowiek słucha najpierw Boga, może później słuchać siebie i wszystkich innych. Może także słuchać świata, lecz wtedy nie boi się już głosów świata, wie bowiem, że Bóg jest większy, że pokonał zło, które jest w świecie.

Przykazanie, które mówi o miłości siebie i bliźniego, jest zatem drugim przykazaniem, konsekwencją słuchania Boga.

Reklama

3.Jezus mówi, że Boga należy miłować „całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Chce przez to powiedzieć, że w miłości trzeba angażować się w całości. Ważne są nie same słowa. Kochać trzeba zatem rozumem, uczuciem i wolą, całkowicie, integralnie.

Miłość prawdziwa jest wielka i mocna. Ma w sobie coś z nieśmiertelności. O niej się mówi i śpiewa, o nią się walczy i dla niej oddaje życie. W jej imię człowiek godzi się na umartwienie i cierpienie. Jest gotów zrezygnować ze wszystkiego, byleby tylko kochać i być kochanym. Księga Pieśni nad pieśniami kończy się słowami: „Bo jak śmierć potężna jest miłość” (Pnp 8,6). Kryje się w niej tak wielka moc, że zaprowadziła nawet Jezusa na krzyż. Miłość nie jest więc myślą, ale energią, jakimś ogniem nieugaszonym, źródłem życia i źródłem sensu wszystkiego, co życie spotyka.

Nie ma miłości bez słuchania. Jeżeli ktoś zapewnia, że mnie kocha, lecz brak mu czasu, by mnie słuchać (wysłuchać), nie należy w pełni wierzyć jego słownym deklaracjom. Kocha się prawdziwie, kiedy ma się również czas na słuchanie, by ten kogo się kocha, mógł wyznać, czego oczekuje, czego mu brak, dlaczego cierpi… Ponieważ nas kocha, Bóg przyjął nasze ciało, zgodził się być pośród nas, pielgrzymował drogami naszego życia, a wszystko po to, by lepiej nas słuchać i wychodzić naprzeciw naszym potrzebom. Teraz więc prosi, bym czynił podobnie.

Podziel się cytatem

Człowiek wznosi świątynie dla Boga, ale po co? Robi to z przekonania, że w nich może słuchać lepiej Boga i tego, co chce mu powiedzieć. Zanim świątynia stanie się „miejscem kultu”, jest ona szczególnym miejscem słuchania Boga i podziwiania tego, co Bóg uczynił dla człowieka.

Suchanie wymaga szczególnych miejsc i czasu, wymaga sprzyjających do tego warunków, środowiska, otoczenia. Szczególnym miejscem i czasem słuchania Boga jest właśnie świątynia, w niej zaś najlepszym do tego momentem jest święta liturgia. Eucharystia jest mową miłości Boga do człowieka.

Panie, ucz mnie słuchać mądrze i odpowiadać miłością ofiarowaną!

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

Ocena: +27 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg zrodził małżonków do miłości

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Przypominanie sobie początków, to także – szczególnie w miłości małżeńskiej – powracanie do Boga, który zrodził małżonków do miłości, zapewniając ich jednocześnie, że będzie im błogosławił, że będzie ich obdarzał swoją łaską i wszelaką pomocą, że będzie im ciągle przebaczał, prosząc, aby także oni umieli sobie nawzajem przebaczać.

Pewnego razu Faryzeusze przystąpili do Jezusa, a chcąc Go wystawić na próbę, pytali Go, czy wolno mężowi oddalić żonę. 3 Odpowiadając zapytał ich: «Co wam nakazał Mojżesz?» 4 Oni rzekli: «Mojżesz pozwolił napisać list rozwodowy i oddalić». 5 Wówczas Jezus rzekł do nich: «Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych napisał wam to przykazanie. 6 Lecz na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę 8 i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. 9 Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela!» W domu uczniowie raz jeszcze pytali Go o to. Powiedział im: «Kto oddala żonę swoją, a bierze inną, popełnia cudzołóstwo względem niej. I jeśli żona opuści swego męża, a wyjdzie za innego, popełnia cudzołóstwo».
CZYTAJ DALEJ

Rocznica objawienia cudownego medalika

[ TEMATY ]

Cudowny Medalik

pl.wikipedia.org

Cudowny medalik jako medalik Niepokalanego Poczęcia znany jest wielu ludziom wiary na całym świecie, szczególnie członkom Rycerstwa Niepokalanej. 27 listopada 1830 r. Najświętsza Maryja Panna objawiła się świętej Katarzynie Labouré w kaplicy Sióstr Miłosierdzia przy rue du Bac w Paryżu. Niepokalana poleciła św. Katarzynie rozpowszechniać medalik według przedstawionego wzoru. Papież Leon XIII 23 lipca 1894 r. ustanowił święto Najświętszej Maryi Panny objawiającej cudowny medalik.

„27 listopada 1830 roku, w sobotę przed pierwszą niedzielą adwentu, o godz. 17.30, gdy zapadło milczenie po przeczytaniu pierwszej części tekstu rozmyślania, usłyszałam szelest, jaki wydaje poruszana jedwabna suknia, pochodzący od strony ambony, z miejsca, na którym zawieszony jest obraz świętego Józefa. Gdy spojrzałam w tamtą stronę, ujrzałam Najświętszą Dziewicę, stojącą na wysokości obrazu świętego Józefa. Jej postać była wyraźnie widoczna. Ubrana była w białą jedwabną suknię, błyszczącą jak jutrzenka. Miała również biały, długi welon sięgający do stóp. Pod welonem można było dostrzec włosy. Twarz pozostawała niezasłonięta. Oczy miała wzniesione ku niebu. Stopy opierały się na kuli, czy raczej na półkuli, w każdym razie widziałam tylko połowę kuli. Inną kulę Najświętsza Dziewica trzymała w dłoniach, ułożonych w sposób naturalny na wysokości piersi. Ta kula oznaczała glob ziemski. Cała postać promieniowała takim pięknem, że nie potrafię tego opisać.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: ekumeniczne zapalenie świec CARITAS, ELEOS I DIAKONII

2024-12-01 17:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

W pierwszą niedzielę Adwentu w luterańskim kościele św. Mateusza w Łodzi przedstawiciele bratnich Kościołów chrześcijańskich – Tomasz Kopytowski, ks. Eugeniusz Fiodorczuk i ks. Michał Makula zapalili świąteczne świece: Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom Caritas (Kościół rzymskokatolicki), Eleos (Kościół prawosławny) oraz Diakonii (Kościół ewangelicko - augsburski).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję