Reklama

Sprawdzian z historii

2013-07-10 11:55

Ks. Waldemar Kulbat
Edycja łódzka 28/2013, str. 8

Hans Memling "Sąd Ostateczny"

Czy istnieje sposób na sprawdzenie, jakie są skutki kierowania się przesłankami, ateizmu i materializmu w życiu społeczeństw? Odpowiedź przynosi wiedza o historii społeczeństw, które zostały owładnięte duchem niewiary, materializmu i ateizmu. W myśl założeń tych systemów, które pojawiały się od XIX wieku, nie ma Boga jako fundamentu moralności, a człowiek jest jedynie formą materii.

Na przestrzeni ostatnich stu lat najbardziej znaczące systemy ateistyczne, a więc komunistyczny Związek Sowiecki, komunistyczne Chiny oraz nazistowskie Niemcy stały się przyczyną niezliczonych cierpień i śmierci milionów ludzi. Przywódcy czerwonego totalitaryzmu, Włodzimierz Lenin i Józef Stalin są odpowiedzialni za śmierć kilkudziesięciu milionów ludzi, którzy zginęli w masowych egzekucjach, pokazowych procesach, przymusowych przesiedleniach, wskutek sztucznie wywołanego głodu, w obozach pracy, gułagach itp. Mao Tse Tungowi przypisuje się 80 milionów ofiar. Był to najbardziej krwawy mord w historii. Trzecim z największych morderców jest Hitler i jego wspólnicy. Do kręgu zbrodniarzy trzeba doliczyć Pol Pota, Envera Hodżę, Kim Dzong Ila i wielu innych. Pol Pot przez prowadzone systematyczne przesiedlenia i morderstwa unicestwił 1/5 populacji Kambodży. „Czarna Księga Komunizmu” mówi od stu do 150 milionów ofiar tego systemu.

Ateizm - źródło zbrodni i zniszczenia

Znamienne, iż centralnym elementem oficjalnej ideologii najbardziej zbrodniczych państw był ateizm. Wyznawcy tych ideologii zabijali i więzili duchownych i świeckich wierzących, burzyli lub zamykali kościoły i świątynie. Tak komuniści, jak i hitlerowcy niszczyli lub zamieniali kościoły na magazyny. Jedni i drudzy traktowali chrześcijaństwo jako przeszkodę w realizacji swoich planów. Zarówno komuniści, jak i naziści mówili o projekcie i działaniach na rzecz stworzenia nowego człowieka i nowego porządku społecznego, wolnego od tradycyjnej religii i moralności. Lenin, Stalin, Hitler i inni ateistyczni zbrodniarze żywili wyjątkową pogardę dla religii w ogóle, a chrześcijańskiej w szczególności.

Reklama

U Hitlera i jego pretorian pojawiało się upodobanie do pogańskich mitów i elementów okultyzmu jako rodzaj fałszywej duchowości. Jednak u źródeł hitlerowskiej ideologii znajdowały się idee darwinizmu społecznego, który dostarczał koncepcję eliminacji „niegodnych życia”. Historyk Richard Weikert wykazał, że Hitler i Himmler byli wyznawcami darwinizmu społecznego i często mówili o swojej roli jako wykonawców „praw natury”. Jego zdaniem choć darwinizm nie jest wystarczającym, to jednak koniecznym intelektualnym wyjaśnieniem nazizmu. Naziści nawiązywali także do F. Nietzschego, przystosowując jego ateistyczną filozofię do swoich zbrodniczych celów. Od Nietzschego przejęli ideę nadczłowieka oraz jego ideę etyki „poza dobrem i złem”. Komuniści natomiast uznawali się za kontynuatorów oświeceniowej tradycji francuskich jakobinów, ich metod terroru oraz walki z religią. Odrzucenie objawienia Bożego oraz apoteoza nauki, ślepego rozumu i postępu stało się usprawiedliwieniem dla popełniania przez nich niezwykłych zbrodni i okrucieństw. Ważną przyczyną okropności reżimów ateistycznych była okoliczność, iż nie uznawały one jakichkolwiek moralnych ograniczeń i barier, które wynikałyby z religii.

Świat bez Boga

Natomiast w społeczeństwie chrześcijańskim prawdy religii, wizja sądu Bożego i Bożej kary powstrzymywały tyranów przed największymi zbrodniami. Już Nietzsche w XIX wieku przewidywał, że dwa następne stulecia będą wiekami kataklizmów, wojen i przemocy, ponad wszelkie wyobrażenie. Stanie się tak, ponieważ zaćmienie Boga w ludzkiej świadomości spowoduje całkowity upadek wartości. Skoro nie pochodzą one już od Boga, a jedynie od człowieka, zatem teraz będzie je określał człowiek. Ponieważ człowiek jest według niego tylko ogniwem zwierzęcej ewolucji, dlatego zgodnie z tym co obserwuje się w przyrodzie, będzie się jedynie kierował pożądaniem władzy. Wyższe istoty ludzkie wyeliminują słabsze z tego samego powodu, dla jakiego lwy zjadają antylopy. „Moralność panów” przeważy nad „moralnością niewolników”. Odwoływanie się do litości, współczucia czy przyzwoitości straci sens.

Jak pisze Dinesh d`Souza, dokonane przez ateistów rzezie są wynikiem przesiąkniętej pychą nowoczesnej ideologii, która źródła wartości upatruje nie w Bogu, ale w człowieku. Odrzucając Boga, człowiek ignoruje prawdę o ludzkiej grzeszności i nabiera przekonania o doskonałości własnej natury. Człowiek w swojej zarozumiałości próbuje zająć miejsce Boga i budować na ziemi świecką utopię. Aby ją zrealizować, ateistyczni władcy dążą do wprowadzenia totalnej kontroli nad społeczeństwem. Ta kontrola, którą zapewnia postęp techniki cyfrowej, umożliwia totalitaryzm w postaci przekraczającej wszelkie tego rodzaju próby z przeszłości. Każdy aspekt życia ludzkiego znalazł się pod politycznym nadzorem. Współczesna cywilizacja oferuje swoim uczestnikom jedynie „wolność od pasa w dół”. Człowiek przestaje być podmiotem, a staje się przedmiotem działań i manipulacji totalitarnej władzy. XX wiek znał już różne sposoby kontroli społeczeństwa w imię jego „ujednolicania” (Gleichschaltung). Uwięzienie, przesiedlenia, tortury, fizyczna likwidacja ludzi innej rasy, kułaków, niedostosowanych, niepełnosprawnych, stawiających opór wierzących, były sposobem działania ateistycznych tyranów. Stare kodeksy moralne zostały odrzucone, a ateistyczni sternicy przewyższyli wielokrotnie dawnych inkwizytorów. Systemy ateistyczne swoimi działaniami potwierdziły ponure proroctwo Fiodora Dostojewskiego: „Jeśli nie ma Boga, to wszystko wolno”. Także: „Tam gdzie zabija się ideę Boga, tam wkrótce zacznie się zabijać ludzi”.

Tagi:
historia duchowość

Reklama

Kraków: o konfliktach dziejów wokół pieniądza, władzy i sławy

2019-05-21 13:23

Komitet organizacyjny Koła Naukowego Doktorantów Historii Onyks

W dniach 6–7 czerwca 2019 r. chcemy już po raz drugi zaprosić wszystkich sympatyków czasów dawnych i najnowszych na II ogólnopolską konferencją doktorancką organizowaną przez Koło Naukowe Doktorantów Historii „Onyks” działające na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Pixabay.com

W zeszłym roku rozważaliśmy konflikty na tle reform, instytucji i obyczajów, zaś w tegorocznej edycji konferencji będziemy podejmować tematy związane z konfliktami na przestrzeni dziejów w zakresie władzy, pieniędzy i sławy. W ciągu dwóch dni usłyszymy trzydzieści jeden referatów, które wygłoszą prelegenci z Polski i z zagranicy. Wśród ośrodków naukowych, tegorocznej edycji konferencji, znalazły się następujące jednostki: Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Narodowa Akademia Nauk Ukrainy w Kijowie, Politechnika Krakowska, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet w Orleanie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Warszawski. W naszych rozważaniach będziemy omawiać konflikty polityczne w starożytności, średniowieczu, okresie staropolskim oraz historii najnowszej, spory między władzą duchowną a świecką, gospodarcze i społeczne; historyczno-religijne, wojskowe o władzę, czy też konflikty o panowanie nad światem.

Zapraszamy więc jeszcze raz wszystkich zainteresowanych na obrady, które odbędą się w budynkach Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ul. Kanonicza 19 oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3. Do zobaczenia w czerwcu!

Program

Czwartek 6 czerwca 2019 r.

(Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ul. Kanonicza 19)

SESJA PORANNA

10:00 – 11:00 – otwarcie II doktoranckiej konferencji naukowej „Władza, pieniądze, sława – konflikty na przestrzeni dziejów”

10:00 – 10:30 – przywitanie Gości

10:30 - 11:00 – wykład inauguracyjny – dr Joanna Małocha (UPJPII) – „Konflikty, władza, pieniądze i sława na wybranych obrazach Mistrza polskiego malarstwa historycznego”

11:00 – 12:15 – Panel I: Konflikty polityczne w starożytności i wczesnym średniowieczu prowadzenie: mgr Paweł Magiera

11:00 – 11:20 – mgr Stanisław Chmielowski (UAM) – Babilońskie bunty przeciwko Kserksesowi i „koniec archiwów”

11:20 – 11:40 – mgr Mariusz Gwardecki (UMK) – Walka polityczna i zabieganie o uznanie wśród ludu w Republice Rzymskiej na przykładzie kariery braci Grakchów i Juliusza Cezara

11:40 – 12:00 – mgr Maciej Dawczyk (UŁ) – Longobardzki ród Gausów. Droga do władzy i strategie jej umacniania

12:00 – 12:15 – Dyskusja

12:15 – 12:30 – Przerwa kawowa

12:30 – 13:45 – Panel II: Konflikty polityczne w średniowieczu prowadzenie: mgr Dorota Żywczak

12:30 – 12:50 – mgr Dymitr Dymydjuk (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki) – Gagik Artsruni i wojna domowa w Armenii (początek X w.): Polityczna rywalizacja czy osobisty egoizm?

12:50 – 13:10 – mgr Marcin A. Klemenski (UJ) – O rzekomym konflikcie księżnej oławskiej Małgorzaty z synami Janem i Henrykiem X

13:10 – 13:30 – mgr Karol Skrzypczak (Université d’Orléans) – Od rywalizacji o kontrolę nad skarbcem do zabójstwa brata królewskiego. Konflikt Jana bez Trwogi i Ludwika orleańskiego w świetle korpusu tekstów Usprawiedliwienia księcia Burgundii (1408–1409)

13:30 – 13:45 – Dyskusja 13:45 – 15:00 – Panel III: Spory między władzą duchowną a świecką przez wieki prowadzenie: mgr Anna Makarczyk

13:45 – 14:05 – mgr Zbigniew Witczak (UO) – Spory na tle ekonomicznym pomiędzy klasztorem kanoników regularnych w Żaganiu a książętami, do początku XV w.

14:05 – 14:25 – mgr Daniel Marek (UPJPII) – „Chleb niezdrowy” – spór wokół hiberny między duchowieństwem a szlachtą w Rzeczpospolitej w 2. połowie XVII w. 14:25 – 14:45 – mgr Rafał Kowalski (UWM) – Konflikt prymasa Michała Radziejowskiego z królem Augustem II

14:45 – 15:00 – Dyskusja

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, aula)

SESJA POPOŁUDNIOWA

15:00 – 16:00 – Przerwa obiadowa

16:00 – 17:15 – Panel IV: Spory gospodarczo-społeczne przez wieki prowadzenie: mgr Daniel Marek

16:00 – 16:20 – mgr inż. arch. Mateusz Budziakowski (PK) – Spory o dominację gospodarczą i polityczną nad organizmem miejskim na przykładzie Lipnicy Murowanej przełomu średniowiecza i epoki nowożytnej

16:20 – 16:40 – mgr Monika Kozłowska (UwB) – Konflikty społeczne w osiemnastowiecznym Białymstoku

16:40 – 17:00 – mgr Konrad Banaś (UŁ) – Udział Polski w międzynarodowej rywalizacji o rynki arabskie 1918–1938

17:00 – 17:15 – Dyskusja

17:15 – 17:30 – Przerwa kawowa

17:30 – 18:45 – Panel V: Spory historyczno-religijne o władzę przez wieki prowadzenie: mgr Jan Bulak

17:30 – 17:50 – mgr Adrian Cieślik (UPJPII) – Konflikt o rację. „Panowanie” ks. Hilarego Kocańdy na probostwie w Dobrej w latach 1901–1938

17:50 – 18:10 – mgr Jakub Dobrzyński (UwB) – Konflikt czy próba współżycia? Szlachta a włościanie w XIX–wiecznej parafii Płonka Kościelna na Podlasiu

18:10 – 18:30 – mgr Andrzej Godek (UPJPII) – Spory majątkowe i obyczajowe pomiędzy organistami a duchowieństwem katolickim na terenie Galicji w 1 poł. XX w.

18:30 ¬– 18:45 - Dyskusja

18:45 – Spotkanie integracyjne


Piątek 7 czerwca 2019 r.

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, aula)

SESJA PORANNA

10:00 – 11:35 – Panel VI: Konflikty polityczne w polskiej historii najnowszej prowadzenie: mgr Anna Makarczyk

10:00 – 10:20 – mgr Ewa Bałuszyńska (UPJPII) – Paszkwil Hrabyka na Mikołajczyka, czyli o sporze Klaudiusza Hrabyka i Stanisława Mikołajczyka

10:20 – 10:40 – mgr Paweł Magiera (UPJPII) – Rywalizacja o wpływy polityczne między Polskim Stronnictwem Katolicko-Ludowym a Polskim Stronnictwem Ludowym „Piast” w świetle wspomnień ks. Jana Czuja

10:40 – 11:00 – mgr Grzegorz Mazur (UMCS) – Od działacza związkowego, poprzez wicemarszałka aż do wicepremiera – przebieg kariery Andrzeja Leppera na tle konfliktów politycznych 1991 – VIII.2007

11:00 – 11:20 – mgr Bartosz Różanek (UKW) – Grudzień 1981 r. w „Dziennikach politycznych” Mieczysława F. Rakowskiego

11:20 – 11:35 – Dyskusja

11:35 – 11:50 – Przerwa kawowa

11:50 – 13:05 – Panel VII: Konflikty wojskowe o władzę przez wieki prowadzenie: mgr Daniel Marek

11:50 – 12:10 – mgr Dawid Gralik (UAM) – Armia sięga po władzę. Rola wojska w życiu politycznym Francji w latach 1795–1804

12:10 – 12:30 ¬– mgr Oleksander Sukhomlyn (Narodowa Akademia Nauk Ukrainy) – Żołnierze rosyjscy na terenie Zaporoża XVIII w.: konflikty wokół nadużyć i władzy

12:30 – 12:50 ¬¬– mgr Wiktor Węglewicz (UJ) – Wykonywanie władzy nad jeńcami i internowanymi ukraińskimi z Galicji Wschodniej przez dowództwa oraz obsadę obozów jenieckich w Polsce (1918–1921)

12:50 – 13:05 – Dyskusja

13:05 – 14:20 – Panel VIII: Spór o panowanie nad światem przez wieki prowadzenie: mgr Paweł Magiera

13:05 – 13:25 – mgr Piotr Ewertowski (UAM) – Mechanizmy rozprzestrzeniania się konfliktu w okresie zmian dynastycznych w Chinach w XVII w. Przykład rodziny Zheng

13:25 – 13:45 ¬– mgr Patryk Masny (UJ) – Klucz do Sajgonu. Wojna o władzę nad Żelaznym Trójkątem i Ben Suc w czasie wojny wietnamskiej

13:45 – 14:05 ¬¬– mgr Sebastian Żbik (UW) – Oman, Zanzibar i Brytyjczycy. Konflikt o subsydium zanzibarskie w latach 1866–1875

14:05 – 14:20 – Dyskusja

14:30 – 16:00 – Przerwa obiadowa

(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Bernardyńska 3, lektorium)

SESJA POPOŁUDNIOWA

16:00 – 17:35 – Panel IX: Konflikty w okresie staropolskim prowadzenie: mgr Dorota Żywczak

16:00 – 16:20 – mgr Łukasz Baranowski (UwB) – Konflikty na linii dwór – poddani w Wielkim Księstwie Litewskim w XVIII w.

16:20 – 16:40 ¬– mgr Jakub Grodzki (UwB) – Działania Kościoła rzymsko-katolickiego przeciwko Jednocie Litewskiej w XVII w.

16:40 – 17:00 ¬¬– mgr Aleksander Popielarz (UW) – Od współpracy do konfliktu ‒ Krzysztof II Radziwiłł wobec planów Władysława IV wzmocnienia władzy królewskiej

17:00¬ – 17:20 – mgr Aleksander Rudziński (KUL) – Walka o władzę w Rzeczpospolitej po śmierci Stefana Batorego w świetle diariusza Stanisława Reszki

17:20 – 17:35 – Dyskusja

17:35 – 17:50 – Przerwa kawowa

17:50 – 18:45 – Panel X: Spory społeczne w XIX i XX w. prowadzenie: mgr Paweł Magiera

17:50 – 18:10 – mgr ¬Krzysztof Kofin (UPJPII) – Walka o kształt życia rodzinnego – na łamach tygodników ,,Wiadomości Literackie” i ,,Prosto z Mostu” w latach 30–tych XX w.

18:10 – 18:30 – mgr ¬Joanna Stożek (UJ) – Słowo a sława. (Auto)kreacja diarysty w Dzienniku Sprawy Bożej Seweryna Goszczyńskiego

18:30 ¬– 18:45 ¬– Dyskusja


CZYTAJ DALEJ

Reklama

Ośno Lubuskie: Codziennie o 21.00 odgrywają Apel Maryjny

2019-05-23 11:30

Kamil Krasowski

Od kilku lat w maju codziennie o godz. 21 z wieży kościoła św. Jakuba w Ośnie Lubuskim rozbrzmiewa Apel Maryjny. Pomysł jednej z uczennic wcielił w życie pan Roman Stefaniak, nauczyciel muzyki i kapelmistrz orkiestry.

Roman Stefaniak
Roman Stefaniak i jego uczennice każdego dnia maja o godz. 21.00 odgrywają Apel Maryjny

Pomysł zrodził się 5 lat temu z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. - Jedna z uczennic miała taki pomysł, aby codziennie w maju o godz. 21.00 odgrywać Apel Maryjny. Najpierw to miało być tylko raz, spontanicznie, z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Jednak okazało się, że jest to ciekawy pomysł, dlatego codziennie pokonujemy ponad 100 schodów na wieżę i o 21.00 gramy Apel Maryjny - mówi Roman Stefaniak, nauczyciel muzyki i kapelmistrz orkiestry w Ośnie Lubuskim. - Towarzyszą mi moje uczennice, grające tutaj w orkiestrze na co dzień. Tak nam się to spodobało, że oprócz tego w czerwcu o godz. 21.00 gramy pieśni związane z Najświętszym Sercem Pana Jezusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Świdnica: Prawie 17 mln na renowację katedry

2019-05-23 19:37

ako / Świdnica (KAI)

Parafia św. Stanisława, biskupa i męczennika i św. Wacława w Świdnicy otrzymała prawie 17 mln na ratowanie świdnickiej katedry. Minister kultury i dziedzictwa narodowego podjął decyzję o przyznaniu dofinansowania prac konserwatorskich w świątyni.

Mariusz Barcicki

15 maja Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego, podjął decyzję o dofinansowaniu projektu „Konserwacja, rewitalizacja i digitalizacja barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej”.

Jak powiedział KAI ks. dr Daniel Marcinkiewicz, rzecznik świdnickiej kurii biskupiej prace konserwatorskie będą obejmowały m.in.: konserwację rzeźb znajdujących się w nawie głównej, konserwację malowideł na ścianach i sklepieniach prezbiterium oraz konserwację obrazów sztalugowych z nawy głównej wraz z ramami. Kwota dofinansowania wyniosła 16 977 602,47 zł. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2022 r.

Katedra świdnicka jest jedną z najokazalszych świątyń na Dolnym Śląsku. W 2004 roku kościół pw. św. Stanisława i św. Wacława został poniesiony do rangi katedry. Fundatorem świątyni był w 1330 roku Bolko II Świdnicki. Katedra posiada wieżę o wysokości 101 m, jest to najwyższa gotycka wieża w Polsce. W bocznej kaplicy w barokowym ołtarzu znajduje się słynący łaskami obraz Matki Bożej Uzdrowienia Chorych z drugiej połowy XV wieku, koronowany w 2017 roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem