Reklama

Cystersi poszukują informacji na temat polichromii Andrzeja Radwańskiego

2013-08-07 14:15

A.D.
Edycja kielecka 32/2013, str. 8

T.D.
Archiopactwo cystersów w Jędrzejowie

Cenne polichromie w cysterskim kościele są tak zatarte, że trudno je odtworzyć podczas trwających właśnie prac renowacyjno-konserwatorskich. - Będziemy wdzięczni za wskazówki, być może u kogoś zachowały się stare fotografie, które pomogą odczytać treść malowideł. Między pierwszą a drugą wojną światową były już poważne ubytki - mówi o. Bernard Kurbiel, który monitoruje prace konserwatorskie u cystersów.

Polichromie Andrzeja Radwańskiego z poł. XVIII wieku - alegoryczne i historyczne sceny z dziejów cystersów - to unikat. Znajdują się obecnie tylko w dwóch obiektach klasztornych w Polsce: u benedyktynek w Staniątkach oraz u cystersów w Jędrzejowie. Andrzej Radwański (1711-1726), absolwent studiów malarskich w Krakowie i w Niemczech był wybitnym twórcą iluzjonistycznych polichromii ściennych w kościołach, w tym na terenie diecezji kieleckiej.

Jędrzejowskie polichromie są tak zatarte, że niemożliwe jest odczytanie ich treści. Zdaniem o. Kurbiela, uzupełnienie malowideł pozwoli na zamknięcie pilnych prac w nawie południowej i uwypuklenie „piękna jednolitego wystroju barokowego”.

Reklama

Cystersom udało się dotrzeć do notatek, jakie artysta robił w czasie prac w Jędrzejowie, ale dotyczą one opisu prac, a nie ich treści.

Obecnie we wnętrzu kościoła Ojców Cystersów rozpoczął się kolejny etap prac konserwatorskich. W tym roku najprawdopodobniej dokończona zostanie renowacja południowo-zachodniej części transeptu oraz trzech ołtarzy: św. Józefa, św. Wojciecha i w kaplicy Serca Jezusowego. Prace konserwatorskie prowadzone będą także w nawie południowej.

Środki finansowe na ten cel klasztor otrzymał z Unii Europejskiej w ramach działania Lokalnej Grupy Rybackiej „Jędrzejowska Ryba”. Realizacja tego zadania wynosi ponad 750 tys. zł. Dodatkowe środki przeznaczyły także gmina Jędrzejów i Starostwo Powiatowe. Ogółem renowacja będzie kosztowała ok. 996 tys. zł.

Dotychczas w ramach trwających od 2007 r. remontów odnowiono m.in. prezbiterium z pozłacanymi unikatowymi stallami, 4 ołtarze, ambonę, dekoracje stiukowe, zrekonstruowano ławki z XVIII wieku, posadzkę, wymieniono okna. Dotacja ministerialna na ten cel wyniosła 2,5 mln zł.

Historia archiopactwa cystersów sięga w XII wiek. W latach 1140-1149 Janik z rodu Gryfitów, arcybiskup gnieźnieński wraz ze swoim bratem Klemensem ufundowali w Brzeźnicy (Jędrzejowie) kościół i klasztor. Ojcowie przybyli tu z burgundzkiego opactwa Morimond. Kościół jest późnoromański w zrębie, z przekształceniami gotyckimi i barokowymi. W zachodnim murze fragment pozostałości świątyni romańskiej sprzed 1140. Do kościoła przylega klasztor (najstarsze jego skrzydło wybudowano w I poł. XIII wieku.), przebudowywany wraz z kościołem.

Tagi:
świątynia

Krzyż i orzeł niech królują

2019-04-30 09:16

PR
Edycja rzeszowska 18/2019, str. 4

Podczas wizytacji kanonicznej parafii pw. Przemienienia Pańskiego i św. Doroty w Trzcinicy, 5 maja 2019 r., bp Jan Wątroba dokona konsekracji ołtarza i kościoła parafialnego oddanego do kultu w 1987 r.

Miłosz Dykas
Bryła kościoła w Trzcinicy nawiązuje do symbolu orła wzbijającego się do lotu

Potrzebę budowy nowej świątyni w Trzcinicy widziano już na początku XX wieku, ale plany te nie zostały zrealizowane. Z zebranych w tamtych czasach funduszy wybudowano plebanię, a drewniany kościół św. Doroty, pełniący funkcję świątyni parafialnej od XVI wieku, pokryto blachą.

25 czerwca 1982 r., po rocznym wikariacie w Trzcinicy, ks. Stanisław Bałucki otrzymał nominację na proboszcza. Natychmiast podjął decyzję o budowie nowej świątyni. Już w cztery dni później powołał Komitet budowy kościoła, który zaczął gromadzić fundusze i materiały budowlane. Trzeba przypomnieć, że były to bardzo trudne czasy dla realizacji tego typu przedsięwzięć. Od 13 grudnia 1981 r. obowiązywał stan wojenny z wszechobecną inwigilacją służb, z przykrymi przesłuchaniami i dokuczliwymi karami administracyjnymi nakładanymi na proboszcza i wiernych zaangażowanych w to dzieło. Mimo tych przeszkód cel budowy świątyni wyzwolił zapał i zaangażowanie wiernych. Wszelkie prace wykonywano własnymi siłami w systemie gospodarczym.

Budowa kościoła, według projektu Stanisława Karpa i Janusza Hanusa z Krosna, rozpoczęła się 28 marca 1984 r. Pierwowzorem architektonicznym dla nowej świątyni był kościół pw. św. Franciszka Borgia w Chicago. Swą nietypową bryłą budynek nawiązuje do sylwetki orła, wzbijającego się do lotu. 1 listopada 1985 r. biskup przemyski Ignacy Tokarczuk wmurował kamień węgielny. Na materiał tej symbolicznej podwaliny użyto fragmentu z płyty nagrobnej rodziny Włodków, dawnych właścicieli Trzcinicy. Dwa lata wcześniej – 22 czerwca 1983 r. kamień węgielny poświęcił papież Jan Paweł II na krakowskich Błoniach.

Nowa świątynia w Trzcinicy była gotowa do pełnienia swojej funkcji już w 1987 r. 15 listopada tegoż roku bp Ignacy Tokarczuk poświęcił kościół, nadając mu tytuł Przemienienia Pańskiego. W kolejnych latach, dzięki ofiarności mieszkańców Trzcinicy, nowy kościół parafialny był stopniowo wyposażany i upiększany według projektu prof. Kazimierza Rocheckiego z Torunia.

Uroczystość konsekracji jest okazją do złożenia dziękczynienia Bogu za dar świątyni i za wszystkich, którzy z wielkim oddaniem wznosili ten dom Boży. Wielu z budowniczych i fundatorów nie dożyło tego momentu. Za nich i za wszystkich żyjących budowniczych i fundatorów będziemy się modlić podczas Eucharystii o godz. 11.30, dziękując za poświęcenie, hojność i odwagę, bez której to dzieło, w tak niesprzyjających okolicznościach, nie mogłoby powstać. W szczególności wyrazimy wdzięczność za posługę ks. Stanisława Bałuckiego, dziś emerytowanego proboszcza, który swą odwagą, zaangażowaniem i umiejętnością kontaktu z ludźmi zapisał się w historii parafii i w pamięci mieszkańców jako świetny organizator i budowniczy tego kościoła.

Kiedy bp Ignacy Tokarczuk umieszczał kamień węgielny w murach powstającej świątyni, Mszę św. odprawił na schodach budowanego równocześnie domu parafialnego. Pod ołtarzem widniało wówczas hasło zaczerpnięte z pieśni: „Krzyż i orzeł nad życiem naszym, Panie, niechaj królują od chrztu po skonanie”. Dziś kolejne pokolenia parafian podejmują odpowiedzialność, w wymiarze materialnym i duchowym, za świątynię. Niech słowa tej pieśni na nowo przypomną wszystkim o potrzebie miłości i wierności Bogu, Ojczyźnie i tradycji przodków.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

O. Szustak doszedł do papieża Franciszka

2019-06-18 22:42

Langusta na Palmie

Na profilu langusta na palmie pojawię się wpis potwierdzający, ze o. Szustak,  jak obiecał, dotarł do Watykanu i spotkał się z Papieżem. "Więc tak. Jakimś cudem doszedłem do Rzymu:) Na pełnej petardzie wbiłem do Watykanu i mówię im tam, że się muszę widzieć z Franciszkiem. Dorwałem go na kilka minut przed śniadaniem, kard. Konrad mnie poratował i mówi Franciszkowi, że jest tu taki zwariowany dominikanin, który musi go zobaczyć. Papież uśmiechnął się i powiedział (true story, nie ściemniam): skoro zwariowany to na pewno z Polski! Więc ja mówię: Ojcze! Tyle tu lazłem, to mnie pobłogosław. Położył mi rękę na głowie jak tato, pobłogosławił i pokornie poprosił: zanieś też grzechy papieża do Bożego Grobu. No to nie mam wyjścia, trzeba iść dalej. Spłakałem się jak dziecko. Połowa za mną, połowa przede mną. Ściskam Was jak nie wiem co i błogosławię. Do sierpnia, bączki drogie. o. adam. +"

Langusta na Palmie
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Koncert Kameralny z cyklu: „Muzyka – Most Między Światami”

2019-06-19 10:49

Zofia Białas

Kościół św. Barbary w Wieluniu po raz kolejny stał się miejscem wspaniałego wydarzenia muzycznego (pierwsze 10 czerwca 2018 r.), tym razem za przyczyną niezwykłego koncertu kameralnego zatytułowanego „Muzyka – Most Między Światami”, odbywającego się pod patronatem Starosty Wieluńskiego Marka Kielera.

Zofia Białas

Koncert odbył się 16 czerwca. Zorganizowały go: Parafia Św. Barbary w Wieluniu, Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Wieluniu, Powiatowy Młodzieżowy Dom Kultury i Sportu w Wieluniu, Zespół Szkół Muzycznych w Legnicy, Agro –Techrol w Kostomłotach. Patronat medialny nad Koncertem objęły: Radio ZW, TVK WSM, Dziennik Łódzki.

Wykonawcami koncertu byli: Chór Kameralny Misericordia parafii p.w. Miłosierdzia Bożego we Wrocławiu - dyrygent Aleksander Piechaczek, Młodsza Orkiestra Kameralna Zespołu Szkół Muzycznych w Legnicy pod dyrekcją Aleksandra Piechaczka, Dziecięcy Chór PSM I st. w Wieluniu pod dyrekcją Jakuba Jurdzińskiego, Chór Powiatowego Młodzieżowego Domu Kultury i Sportu w Wieluniu pod dyrekcją Jakuba Jurdzińskiego, Tomasz Kościelski – słowo o muzyce i prowadzenie koncertu.

Zobacz zdjęcia: Koncert Kameralny z cyklu: „Muzyka – Most Między Światami”

Koncert, który poprowadził Tomasz Kościelski miał kilka odsłon: W pierwszej, po przywitaniu przybyłych na koncert słuchaczy, na scenie pojawiły się trzy połączone chóry, które wspólnie zaśpiewały Gaude Mater Polonia i wprowadziły słuchaczy w klimat koncertu. W części drugiej zaprezentował się Chór Kameralny Misericordia pod dyrekcją Aleksandra Piechaczka. Chór wykonał 6 utworów: I. Rheinberger – Abendlied, S. Moniuszko – Ojcze nasz, O. Gjeilo – Ubi Caritas, G. P. Palestrina – Jesu Rex admirabilis, C. Franck – Dextera domini (fragment), A. Dvorak – Humoreska. W trzeciej części koncertu na scenie pojawiła się Młodsza Orkiestra Kameralna Zespołu Szkół Muzycznych z Legnicy z dyrygentem Aleksandrem Piechaczkiem. W programie, który wykonali młodzi muzycy, znalazły się: P. Czajkowski – Romeo i Julia, P. Dukas – La Peri Fanfare, I. Williams – Schindler’s list theme, S. Moniuszko – Cztery Pory Roku z solistką (mezzosopran), W. A. Mozart – Ave verum corpus – z chórem Misericordia. Jako ostatnie, w części czwartej, wystąpiły dwa chóry pod dyrekcją Jakuba Jurdzińskiego. Chóry wieluńskie zaprezentowały w swoim programie: Take a Chance on Me, Dancing Queen, Mamma Mia, z repertuaru zespołu Abba, muz. Benny Andersson, Stig Anderson, Bjorn Ulvaeus; Muie Rendeira – muz. Carlos Antonio Pinto Fonseca; Can you hear me? – muz. Bob Chilcott; Lollipop – muz. Beverly Ross, Davanti al Re.

Finał koncertu to dwa utwory Uwierz Polsko w wykonaniu trzech połączonych chórów oraz Dwa serduszka w wykonaniu połączonych chórów i orkiestry. Utwór Dwa Serduszka wykonawcy koncertu zaśpiewali także na bis.

Piękne słowo o muzyce, która jest mostem między światami i ludźmi, wspaniały śpiew i wirtuozeria młodych muzyków urzekły publiczność, która swój zachwyt wyraziła owacjami na stojąco. Muzyka połączyła muzyczny Wieluń, Wrocław i Legnicę, a miejscem spotkania był, jest i będzie kościół św. Barbary.

Za piękny koncert wszystkim wykonawcom podziękował ks. Jarosław Boral – proboszcz parafii św. Barbary w Wieluniu. Za możliwość zorganizowania koncertu wszystkim sponsorom podziękował Tomasz Kościelski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem