Reklama

Niedziela Sandomierska

Ogólnopolskie obchody XVII Dnia Judaizmu

Niedziela sandomierska 4/2014, str. 1, 6

[ TEMATY ]

Żydzi

Ks. Adam Stachowicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku Sandomierz stał się miejscem centralnym w Polsce do obchodów Dnia Judaizmu. Już po raz siedemnasty organizatorzy chcą wskazać na rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Celem takich corocznych spotkań jest modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Dzień Judaizmu, jak podkreślają organizatorzy, ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości tego, że – jak nauczał bł. Jan Paweł II – religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną, lecz „czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”. Mottem duchowym tegorocznego spotkania stały się słowa z Księgi Wyjścia: „Pan jest moją mocą (...) Jemu zawdzięczam moje ocalenie” (Wj 15, 2).

Od 12 stycznia Sandomierz żył również po części kulturą żydowską. Wydarzeniu towarzyszyły liczne koncerty, prezentacje, wystawy, warsztaty, panele edukacyjne i dyskusyjne, projekcje filmów i prezentacje spektakli, konkursy, kulinaria żydowskie oraz wycieczki po królewskim mieście. Uczestnicy spotkania mieli również możliwość odwiedzenia dawnej synagogi, a obecnie siedziby Archiwum Państwowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Centralne uroczystości odbyły się 16 stycznia. Na zaproszenie bp. Krzysztofa Nitkiewicza i Jerzego Borowskiego, burmistrza Sandomierza, do miasta przybyli przedstawiciele społeczności żydowskiej. Nie mogło zabraknąć ambasadora Izraela w Polsce Zvi Rav-Ner’a oraz Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha. Wśród zaproszonych znalazł się również bp Mieczysław Cisło – przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, bp Bronisław Dębowski i bp Jacek Jezierski oraz wielu innych znamienitych gości i znawców tematyki. W obchodach uczestniczył także bp Edward Frankowski.

Na sandomierskim zamku w Muzeum Okręgowym gości przywitał Burmistrz Sandomierza oraz Ordynariusz Sandomierski, który mówił: – Żydzi byli obecni w Sandomierzu już od czasów średniowiecza i wespół z katolickimi mieszkańcami miasta budowali jego duchowe i materialne bogactwo. Ogólny bilans wzajemnych relacji wydaje się być pozytywny, chociaż nie sposób przemilczeć konfliktów i napięć jakie miały miejsce. Bardzo bym pragnął, aby obchodzony w Sandomierzu Dzień Judaizmu nie tylko ożywił dialog chrześcijańsko-żydowski, ale zaowocował nowymi kontaktami pomiędzy przedstawicielami obu społeczności, szczególnie pomiędzy młodymi. Dzisiaj tych kontaktów brakuje i obracamy się przede wszystkim w sferze słowno-celebratywnej. Mam nadzieję, że to się zmieni i będziemy rzeczywiście bliżej siebie.

Reklama

Głos zabrali również przedstawiciele społeczności żydowskiej: Ambasador Izraela w Polsce oraz Naczelny Rabin. Wykład na temat: „Polacy i żydzi w Sandomierzu, czyli o potrzebie wspominania przeszłości” wygłosił profesor z Instytutu historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Waldemar Kowalski.

Kolejnym punktem spotkania była wspólna modlitwa na Cmentarzu Żydowskim w Sandomierzu. Modlitwie przewodniczył rabin Michael Schudrich. Wieniec przy odnowionym monumencie złożyli również bp Nitkiewicz i bp Cisło. Następnie goście zostali zaproszeni do Muzeum Diecezjalnego w Domu Długosza na panel dyskusyjny prowadzony przez Marcina Przeciszewskiego z KAI. Udział w nim wzięli: Monika Adamczyk-Garbowska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Magda Teter z Wesleyan University w USA, rabin Michael Schudrich – Naczelny Rabin Polski, bp Mieczysław Cisło i Jan Grosfeld z Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

W Domu Długosza odbyła się natomiast promocja książki: „Stosunki chrześcijańsko-żydowskie w historii, sztuce i pamięci. Europejski kontekst dzieł w katedrze sandomierskiej”. Goście otworzyli także wystawy: prac Hanny Kossowskiej: „Wypiski z niepamięci” z udziałem artystki oraz fotografii: „Ślady pamięci – sandomierska wspólnota żydowska”.

Reklama

Przed obchodami w katedrze sandomierskiej odsłonięty został i wystawiony na nowo na widok publiczny osiemnastowieczny obraz Karla de Prevo przedstawiający rzekomy mord rytualny dokonany przez miejscowych Żydów w 1710 r. – wraz z wyjaśnieniem, że takie akty nie miały miejsca. Obecnie – na prośbę Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem – towarzyszyć mu będzie tablica informująca w sposób jednoznaczny, że Żydzi nigdy nie popełniali mordów rytualnych.

Modlitewnym punktem spotkania było Nabożeństwo Słowa Bożego w bazylice katedralnej pod przewodnictwem bp. Krzysztofa Nitkiewicza, podczas którego homilię wygłosił bp Mieczysław Cisło. Kaznodzieja odnosząc się do historycznych relacji chrześcijańsko-żydowskich wskazał na zadania i kierunki dalszego wspólnego dialogu. – Po wielu wiekach separacji i wrogości, po obu stronach, Kościół odkrył na nowo ten szczególny rodzaj bliskości z Żydami. Dlatego prowadzony dialog nie wynika z politycznej poprawności wobec Żydów czy z ignorancji, lecz z pełniejszego zrozumienia własnej tożsamości chrześcijańskiej, z pełniejszego odczytania Ewangelii i naśladowania Chrystusa – podkreślał bp M. Cisło. – Przeżywany Dzień Judaizmu przygotowuje nas bezpośrednio do obchodów 50. rocznicy soborowej deklaracji otwierającej Kościół na dialog z judaizmem. Łączą nas z nim szczególne więzy: przede wszystkim nadprzyrodzone Objawienie, przymierze z ludem pierwszego wybrania, Księga Święta, Dekalog i obietnica spełniona dla nas w Jezusie Chrystusie, a której spełnienia oczekują Żydzi, w nadziei, modlitwie, tęsknocie. My, chrześcijanie, też oczekujemy na ostateczny powrót Chrystusa przy końcu świata. Wierzymy, że wówczas Chrystus stanie się wszystkim we wszystkich, wypełniając wszelkie Boże obietnice – mówił Hierarcha.

Punktem wieńczącym 17. Ogólnopolskii Dzień Judaizmu był spektakl „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem”, autorstwa Zvi Kolitz’a, w przekładzie Artura Kucia, w interpretacji Sławomira Holland z muzyką w wykonaniu Michała Górczyńskiego. Spektakl wystawiono w Katolickim Domu Kultury św. Józefa.

2014-01-23 11:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uratowały co najmniej 700 Żydów

[ TEMATY ]

zakon

wojna światowa

Żydzi

Violentz / Foter.com / CC BY

Co najmniej 700 uratowanych Żydów, przeważnie dzieci – takie dane przyniosła kwerenda przeprowadzona w 2009 r. w 27 żeńskich zgromadzeniach zakonnych na temat ich pomocy Żydom w czasie okupacji niemieckiej w Polsce. Ankietę przeprowadzono na prośbę Konferencji Wyższych Przełożonych Zgromadzeń Żeńskich. Siostry odpowiedziały na pytanie kogo i gdzie ratowały ich poprzedniczki, w jaki sposób pomagały, w ilu placówkach i kto był zaangażowany w niesienie pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję