Reklama

Wiadomości

Jak Dawid z Goliatem

Sytuacja na Ukrainie obnażyła słabość państwa naszych wschodnich sąsiadów. Problem ten dotyczy jednak nie tylko samych Ukraińców. Na cierpienia narażeni są także wierni Kościoła rzymskokatolickiego, w tym Polacy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lwowscy katolicy obrządku łacińskiego nie kryją rozgoryczenia z powodu dyskryminacyjnej polityki tamtejszych władz samorządowych. Czarę goryczy przepełniła w tych dniach ich decyzja o skierowaniu do kasacji orzeczenia Gospodarczego Sądu Apelacyjnego w Kijowie o zwrocie budynku plebanii prawowitemu właścicielowi – parafii św. Antoniego. Stało się to w czasie, kiedy ci katolicy walczyli na Majdanie o poszanowanie prawa Ukrainy do wolności, sprawiedliwości oraz o możliwość przystąpienia jej do Unii Europejskiej.

Głową w mur

Reklama

Jak niedawno poinformował „Kurier Galicyjski”, protestujący zagrozili głodówką. – Uciekniemy się do tak drastycznych form protestu, jeżeli nasze prawa religijne nadal będą naruszane przez mera miasta Lwowa Andrija Sadowego – zapowiedziała delegacja wiernych parafii św. Antoniego oraz innych wspólnot religijnych Kościoła rzymskokatolickiego na Ukrainie. Rozgoryczeni wierni pojawili się ze swoimi postulatami w ratuszu. – Przyszliśmy z pytaniem, dlaczego nie oddają nam plebanii kościoła św. Antoniego, w której teraz znajduje się szkoła muzyczna – powiedziała „Kurierowi” jedna z parafianek, Marta Wysoczyńska. – Zgodnie z tym, co mamy w dokumentach, i zgodnie z decyzją sądu mieliśmy dostać gmach z powrotem, a pan Sadowy złożył papiery do prokuratury. To nas bardzo boli, bo cały czas mówi się o współpracy Polaków z merem, który niby nas wspiera, ale jego działania o tym nie świadczą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Protestujący przyznają, że walczyli na Majdanie o lepszą Ukrainę, a nie o to, by władze Lwowa nadal poniżały katolików i mniejszość polską. Podkreślają, że w kościele św. Antoniego nabożeństwa są sprawowane również po ukraińsku i po rosyjsku, gdyż w parafii jest wiele rodzin mieszanych.

– Nikt nie chce wyrzucać na ulicę dzieci ze szkoły muzycznej – zaznaczyła Marta Wysoczyńska. – Niech dzieci zostaną, ale w dokumentach powinna być informacja, że plebania jest nasza. Zwrócono nam ją decyzją sądu w Kijowie. W parafii jest sporo dzieci, młodzieży. Brakuje miejsca na katechezy, na spotkania grup parafialnych. Można jednak wspólnie użytkować budynek plebanii – próbowała wyjaśnić parafianka. Wierni nie cieszą się dobrą współpracą z miejscowymi władzami, które do tej pory nie przekazały im kościoła św. Marii Magdaleny. – Prosimy także o kościół Matki Bożej Gromnicznej. Nie otrzymaliśmy żadnej działki pod budowę nowego kościoła. I mamy żal, że jako mniejszość w tym mieście (większość naszych wiernych jest pochodzenia polskiego) jesteśmy poniżani. Czujemy się niedoceniani i niewspierani przez władze lokalne – wyznał z goryczą abp Mieczysław Mokrzycki.

Bolesne sprawy

Reklama

– Starania o zwrot budynku plebanii trwają od wielu lat – powiedział KAI proboszcz parafii św. Antoniego o. Władysław Lizun OFMConv. W roku 1955 komuniści wyrzucili z niej kapłanów, dzieci korzystające z katechezy, młodzież i inne wspólnoty parafialne. – Po 23 latach starań i postępowania sądowego istniała możliwość zwrotu przez Radę Miejską Lwowa naszej własności – zaznaczył franciszkanin. Dodał, że w trakcie rozmów prowadzonych przez abp. Mieczysława Mokrzyckiego oraz ojców franciszkanów przedstawiciele władz zapewniali, że władze będą realizowały postanowienie sądu. Niestety, nie dotrzymali słowa i odwołali się do sądu kasacyjnego – poinformował o. Lizun. Proboszcz parafii św. Antoniego już otrzymał egzemplarz skargi kasacyjnej. Władze Lwowa – o zgrozo! – powołują się m.in. na przepisy kodeksu administracyjnego Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej z 1927 r., według których cały majątek wspólnot kościelnych i religijnych jest własnością państwa.

– W ostatnich tygodniach mogliśmy obserwować i słuchać wystąpień mera naszego miasta, który tak bardzo bronił praw mieszkańców Lwowa i Ukrainy. Czy rzeczywiście jest takim demokratą, czy są to tylko slogany? – pytają lwowscy katolicy obrządku łacińskiego.

Także metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki nie kryje rozczarowania postawą tamtejszej administracji. – Starałem się zawsze odnosić z szacunkiem do władz, brać czynny udział w życiu Lwowa, ale często spotykałem się z niezrozumieniem. Cenię sobie obecność prezydenta miasta Lwowa Andrija Sadowego na naszych uroczystościach, jesteśmy wdzięczni za możliwość odprawiania wszelkich uroczystości kościelnych na zewnątrz, odbywania procesji ulicami miasta, ale to nie wystarcza, by powiedzieć, że jesteśmy dobrze traktowani i respektowani. Jest wiele bolesnych spraw, które obydwie strony dobrze znają – stwierdził.

Gorsze dzieci miasta

Reklama

Metropolita lwowski wielokrotnie podejmował starania, aby władze miejskie znalazły pomieszczenie zastępcze na salę muzyki organowej i oddały całkowicie do użytku parafialnego kościół św. Marii Magdaleny. Również bezskutecznie zwracał się z prośbą o działki pod budowę nowych kościołów w zamian za wiele świątyń, które władze bezprawnie przekazały innym Kościołom i wspólnotom religijnym. Od lat hierarcha czyni też starania o zlikwidowanie parkingu przed lwowską bazyliką metropolitalną, która jest obłożona samochodami z każdej strony, chociaż stoi w samym sercu miasta. Tych trudności nie widzi się przed przekazanymi grekokatolikom kościołami Bernardynów, Karmelitów, Dominikanów czy też Jezuitów.

– O tym, jak władze miasta Lwowa traktują, szanują i respektują Kościół obrządku łacińskiego, może świadczyć także fakt wybiórczego oświetlania przez nie zabytków architektury – zauważa abp Mieczysław Mokrzycki. Jako przykład wskazał to, że w nocy oświetlone są wszystkie świątynie w centrum miasta oprócz katedry Kościoła obrządku łacińskiego.

– Czy z takim nastawieniem mer miasta Lwowa ze swoimi współpracownikami chce faktycznie demokracji i chce iść do UE? – pytają lwowscy katolicy, dodając, że demokracja to przede wszystkim troska o mniejszości narodowe i religijne. Taką mniejszością jest dziś we Lwowie Kościół łaciński. – Ponadto Lwów jest w znacznej mierze spadkobiercą kultury i architektury właśnie tej mniejszości. To nie tylko wierni tego Kościoła, ale też kamienie tego miasta będą wołać i o sprawiedliwość, i o poszanowanie – przypominają w rozmowie z KAI lwowscy katolicy obrządku łacińskiego. Red. Konstanty Czawaga, autor artykułów w „Kurierze Galicyjskim”, opisujących trudną sytuację Kościoła łacińskiego, na pytanie o swój stosunek do sprawy odpowiada, że jest realistą. – Niestety, do wyborów samorządowych jest u nas jeszcze daleko, stąd opieszałość przedstawicieli władz. Byłoby trudno podejrzewać ich o jakieś uprzedzenia polityczne czy nacjonalistyczne, ale chyba decydująca jest tu dawna mentalność. Jeśli ktoś ma pieniądze, łatwiej załatwia swoje sprawy w urzędzie.

Pesymizmu nie kryje też urodzony we Lwowie franciszkanin o. Edward Kawa. – Czasami łatwiej się u nas dogadać z urzędnikami mówiącymi po rosyjsku – wyznaje. – Kiedy odwiedzamy ratusz, spotykamy się z bardzo przychylną opinią mera na temat naszego Kościoła. „Wychowujecie naszą młodzież i jesteście przyszłością – mówi. – Trzeba z wami współpracować”. Niestety, za jego słowami nie idą żadne czyny. To tylko puste deklaracje.

2014-05-20 15:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lwowskie Boże Narodzenie

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Lwów

Tatiana Kuryan

Wydarzenie tak wielkiej wigilii sięga samego początku parafii św. Jana Pawła II we Lwowie, czyli grudnia 2011 roku. Kiedy jeszcze nie odbywały się żadne nabożeństwa, ogłoszono, że zapraszamy chętnych na otwartą wigilię Bożego Narodzenia. Do budynku Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu przyszło kilkadziesiąt osób. Okazuje się, że we Lwowie istnieje ogromne zainteresowanie rzymskokatolicką tradycją, w której tak ważnym jest wigilia. Tamto Boże Narodzenie było początkiem parafii. Co roku na wigilię i Pasterkę o północy przychodzi coraz więcej osób. Wydarzenie, nazywanie „Rzymskie Boże Narodzenie” wpisało się już w tradycję Lwowa, na które oficjalnie zaprasza biuro prasowe Rady Miasta Lwowa. Oprócz grekokatolickich księży, byli i prawosławni, a także rabin ze swoimi wiernymi. W tym roku przyszło ponad 350 osób, co dla parafii, w której regularnym życiu uczestniczy sto osób (w tym co trzecie to dzieci w wieku przedszkolnym), jest znaczącą ilością.
CZYTAJ DALEJ

Częstochowa: Protest głodowy jako wyraz sprzeciwu wobec traktowania ks. Olszewskiego

2024-10-14 13:41

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Księża Sercanie

Jan Karandziej zdecydował się rozpocząć protest głodowy. „Moja głodówka jest wyrazem głębokiego sprzeciwu wobec niesprawiedliwego traktowania ks. Michała Olszewskiego oraz dwóch Pań urzędniczek: Karoliny i Urszuli” - przekazał.

Jan Karandziej zdecydował się rozpocząć protest głodowy. „Moja głodówka jest wyrazem głębokiego sprzeciwu wobec niesprawiedliwego traktowania ks. Michała Olszewskiego oraz dwóch Pań urzędniczek: Karoliny i Urszuli” - przekazał.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Pożegnanie śp. ks. kan. Bolesława Dziurdzi

2024-10-15 08:50

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

W kościele pw. Świętego Wojciecha w Łodzi rodzina, siostry zakonne i duchowni pożegnali ks. kań. Bolesława Dziurdzię. Mszy św. żałobnej za zmarłego przewodniczył ks. dr Tomasz Falak – dyrektor Domu Księży Emerytów w Łodzi, a homilię wygłosił ks. Marek Gregorczyk – proboszcz parafii w Dobrej k. Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję