Reklama

„Chór Jana” – z miłości do muzyki

Na co dzień pracują w szkole, sklepach, w urzędzie gminy, prowadzą własną działalność gospodarczą lub rolną, niektórzy to sołtysi, inni emeryci albo studenci lub uczniowie – co ich łączy? Miłość do muzyki i do swojej małej ojczyzny. Mieszkają w gminie Ręczno w powiecie piotrkowskim, na obrzeżach archidiecezji częstochowskiej, to tu tworzą i śpiewają w „Gminnym Chórze Jana”.

Jak to się zaczęło

Maj 1993 r. W Gminnym Ośrodku Kultury w Ręcznie z okazji Dnia Matki odbył się koncert chóru szkolnego pod dyrekcją Jana Dudkiewicza, nauczyciela muzyki w miejscowej szkole. Rodzice wzruszeni i zachwyceni chwalili doskonałe przygotowanie dzieci, na co Jan Dudkiewicz zwrócił się do dzieci tak, aby słyszeli wszyscy: – Powiedzcie rodzicom, że przecież dorośli też mogą stworzyć taki chór, to tylko od nich zależy, czy będą chcieli.

I chcieli, choć od wypowiedzianego zdania minął rok. Marian Dynarek, radny gminy, zaproponował utworzenie chóru, Jan Dudkiewicz zgodził się go poprowadzić. Pierwsze spotkanie chętnych odbyło się zbiegiem okoliczności w rocznicę śmierci Chopina. Zaangażowanie i śpiew doceniły władze gminy i sprawę potraktowały poważnie, przeznaczając z budżetu gminy pieniądze na działalność chóru.

Reklama

Na pierwsze spotkanie 17 października 1995 r. przyszło wiele osób. Ówczesny dyrektor szkoły Józef Graczyk zgodził się, by próby odbywały się w szkole. Ci, którzy myśleli, że to będą zwykłe spotkania z piosenką, szybko się zorientowali, iż sprawa jest poważna. Dyrygent podzielił członków na głosy: alty, soprany, tenory i basy, i od razu zaczął od ambitnych utworów – cztero-, trzygłosowych.

Publiczne występy

Pierwszy odbył się w przeddzień Święta Niepodległości 10 listopada 1996 r. „Chór Jana” uświetnił liturgię Mszy św. za Ojczyznę. Ówczesny proboszcz ks. Jan Boryczko nazwał śpiew ucztą duchową i chętnie podjął współpracę z chórem. W 1997 r. chór zapewnił oprawę muzyczną Mszy św. odpustowej, której przewodniczył abp Stanisław Nowak. Ordynariusz częstochowski docenił artyzm chóru, szczególnie zachwycił się pieśnią „Anioł Pański” i pytał później Jana Dudkiewicza: – A skąd wzięliście taką piękną kantyczkę? Podobnie uznanie wyraził z okazji wizytacji parafii w 2012 r. bp Antoni Długosz, komentując występ chóru słowami: – Ależ wy tutaj śpiewacie.

W 1998 r. chór uświetnił Mszę św., którą w ręczyńskim kościele odprawił redaktor naczelny „Niedzieli” ks. inf. Ireneusz Skubiś. Wydarzenie zaowocowało zaproszeniem przez Księdza Redaktora chóru do Częstochowy. Z okazji Pielgrzymki Czytelników Tygodnika Katolickiego „Niedziela” i Miesięcznika „Jasna Góra” „Chór Jana” wystąpił w Jasnogórskiej Bazylice.

Reklama

Oddolne inicjatywy i otwartość na innych

„Chór Jana” jest wszędzie tam, gdzie dzieją się ważne dla lokalnej społeczności wydarzenia kulturalne, społeczne i religijne. Kilka dni po śmierci św. Jana Pawła II z inicjatywy chóru odprawiono Mszę św. za zmarłego Papieża Polaka. Chór na tę okazję przygotował specjalny program, a kościół nie mógł pomieścić wszystkich przybyłych.

Chór na zaproszenie władz miast i gmin uświetnia repertuarem patriotycznym uroczystości związane z rocznicami odzyskania niepodległości (11 Listopada), uchwalenia Konstytucji 3 Maja, powstania styczniowego. Koncertował w wielu miejscach, m.in. na Zamku Królewskim czy Rynku Trybunalskim w Piotrkowie Trybunalskim. Można ich było usłyszeć w Łodzi, Moszczenicy, ale i w pobliskich miejscowościach. Wielokrotnie uświetniał uroczystości w sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Bęczkowicach, sąsiednich parafiach, ale przede wszystkim w rodzimej parafii pw. św. Stanisława, biskupa i męczennika. Odpowiadając na zaproszenie proboszcza ks. Jerzego Grąbkowskiego, chór przygotował oprawę liturgiczną z racji Misji i peregrynacji Krzyża Świętego, które miały miejsce w parafii w 2011 r. „Chór Jana” towarzyszy wszystkim ważnym uroczystościom kościelnym w parafii. Jest i służy innym, kiedy dzieją się ważne wydarzenia rodzinne; te radosne, jak śluby, ale i smutne, jak pogrzeby; bierze udział w festynach charytatywnych. Występuje na wysokim poziomie artystycznym podczas wielu wydarzeń, z odpowiednio i profesjonalnie przygotowanym repertuarem patriotycznym, klasycznym, ludowym i religijnym.

W 2010 r. „Chór Jana” zdobył wyróżnienie podczas Przeglądu Dorobku Kulturalnego Gmin Powiatu Piotrkowskiego.

Twórcza współpraca

„Chór Jana” współpracuje ze Stowarzyszeniem Rozwoju Gminy Ręczno i Kołami Gospodyń Wiejskich, działającymi na terenie gminy. Ta działalność to śpiew pieśni patriotycznych, ludowych i religijnych. Śpiewał także z chórem szkolnym, co niosło radość obu stronom. Dziś w chórze odnajdują się często całe rodziny.

Od dwóch lat chór koncertuje z powstałą niedawno Strażacką Orkiestrą Dętą, która istnieje dzięki prezesowi Ochotniczej Straży Pożarnej w Ręcznie – Dariuszowi Lorencowi (pomysłodawcy orkiestry) i Sławomirowi Jarosińskiemu, naczelnikowi Straży. – Wielu członków orkiestry to jednocześnie chórzyści. Jak mówi Marian Chmielewski – zaangażowany w działalność i promocję obu dzieł – muzyka wciąga, a wspólne granie to dla niego kolejne wyzwanie. – Chór czy orkiestra to dobrze współpracujący zespół, tu każdy głos i instrument są ważne i wszyscy dajemy z siebie dużo – podkreśla pan Marian.

Pan Jan

Nie byłoby owoców pracy i pięknie przeżytych uroczystości, ubogaconych oprawą artystyczną „Chóru Jana”, gdyby nie dyrygent, filar chóru – Jan Dudkiewicz. Piękne głosy, zaangażowanie i praca śpiewających, to ważna część zespołu. Ważna, widoczna i słyszana. Mniej widoczna, a niezbędna i bezcenna, to osoba dyrygenta. To on dba, aby każdy wyśpiewany dźwięk znalazł się w odpowiednim miejscu, szlifuje głosy chórzystów, wspiera fachowymi radami Orkiestrę. Pan Jan Dudkiewicz nie jest mieszkańcem gminy Ręczno, przez wiele lat pracował jako nauczyciel muzyki w miejscowej szkole, dziś pokonuje 48 km z Rękoraja, by służyć chórowi, za co wdzięczni są członkowie chóru, ale i wszyscy, którzy doceniają muzyczną działalność w gminie Ręczno.

2014-06-12 07:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy: "Passauer Neue Presse": stan zdrowia Benedykta XVI jest bardzo zły

2020-08-03 09:02

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Stan zdrowia Benedykta XVI, który choruje na powodującą silne bóle różę twarzy, jest bardzo zły - poinformował w poniedziałek niemiecki dziennik "Passauer Neue Presse" powołując się na jego biografa Petera Seewalda.

Jak powiedział Seewald, 93-letni emerytowany papież jest bardzo słaby. Ma nadal sprawny umysł i pamięć, ale jego głos jest ledwo słyszalny. Papież choruje od czasu powrotu z Ratyzbony, gdzie odwiedził swego brata tuż przed jego śmiercią.

Seewald osobiście przekazał w sobotę Benedyktowi XVI napisaną przez siebie biografię niemieckiego papieża. Jego rozmówca był mimo swych cierpień w nastroju optymistycznym i zadeklarował, że jeśli zaistnieje taka możliwość, iż częściowo odzyska siły, wówczas znów sięgnie po pióro. (PAP)

dmi/ ap/

CZYTAJ DALEJ

Badanie: uczniowie chcą wrócić do szkoły, elementy nauki zdalnej mogą pozostać

2020-08-05 07:34

[ TEMATY ]

szkoła

Adobe.Stock

Polscy uczniowie chcą wrócić do szkoły, choć oczekują też, że pewne elementy nauki zdalnej będą w przyszłości wykorzystywane – wynika z badania przeprowadzonego przez twórcę dziennika elektronicznego VULCAN i Zakład Badań nad Procesem Uczenia się Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W badaniu pytano uczniów o ich doświadczenia związane z korzystaniem z różnych narzędzi technologicznych wykorzystywanych w procesie uczenia się w czasach przed pandemią COVID-19, o naukę w okresie pandemii, a także o wizję przyszłej edukacji.

Pokazało ono, że przed pandemią uczniowie uczyli się dość tradycyjnie i mało korzystali z narzędzi opartych na nowych technologiach w tym procesie. Tylko 31 proc. badanych codziennie uczyło się, korzystając z komputera lub smartfonu. Większość – 61 proc. – robiło to sporadycznie, a 7,7 proc. nigdy.

Ponadto większość badanych (80,45 proc.), ucząc się, wykonywała tradycyjne notatki, pisząc np. długopisem na kartce czy rysując coś na niej kredkami, pisakami itd. Mniej tradycyjne sposoby robienie notatek, takie jak nagrywanie czegoś na telefonie czy pisanie lub rysowanie na komputerze, były bardzo rzadko wybierane przez badanych.

"Nie oznacza to jednak, że badani nie korzystali z tych technologii w ogóle. Deklarowali oni, że bardzo intensywnie wykorzystywali komputery i smartfony, ale nie do nauki, ale dla rozrywki, a dodatkowo, ponad 85 proc. z nich określało, że przed pandemią bardzo interesowali się technologiami i lubili z nich korzystać" – czytamy w raporcie podsumowującym wyniki badania.

Niski był też poziom wykorzystania technologii w szkołach. "Przed pandemią omawiane technologie były wykorzystywane na lekcjach tylko przez 18 proc. uczniów. W większości przypadków albo z nich w szkole nie korzystano, albo robił to tylko nauczyciel, np. pokazując coś na tablicy interaktywnej. Czasem uczniowie korzystali z technologii w domu, w ramach zadań domowych, np. szukając czegoś w internecie" – podano w raporcie.

Zdalna nauka znacząco nie zmieniła nawyków uczniów. Badani, ucząc się nadal, najczęściej robią notatki w sposób tradycyjny, jednak więcej z nich zaczęła wykorzystywać do tego komputer (przed pandemią 8 proc., teraz 31 proc.).

W badaniu pytano też o sposoby przekazywania wiedzy podczas kształcenia na odległość. Uczniowie przyznali, że najczęściej dostają teksty do przeczytania, mają coś obejrzeć lub wyszukać w internecie. Często wykonują też projekty na komputerze, np. prezentacje multimedialne oraz rozmawiają z nauczycielem i z innymi uczniami online. Według relacji uczniów bardzo rzadko robią coś w e-podręcznikach i w zasadzie nigdy nie grają w polecone przez nauczyciela gry, nie realizują wirtualnych wycieczek i nie spotykają się online z gośćmi czy z ciekawymi osobami.

91 proc. badanych oceniło, że nauka zdalna nie jest dla nich technicznie trudna, a jeśli czasem jest, to i tak sobie jakoś radzą. 9 proc. uczniów deklarowało, że czasem ma problemy techniczne, których nie potrafi samodzielnie rozwiązać.

84,4 proc. uczniów stwierdziło, że nauczanie zdalne nie jest technicznie skomplikowane dla nauczycieli i dostrzega, że nawet jeśli nauczyciele mają jakieś techniczne problemy, to ostatecznie sobie z nimi radzą.

60,7 proc. uczniów powiedziało, że wolałoby wrócić do szkoły, niż dalej uczyć się zdalnie.(Podoba mi się, ale wolałem/wolałam chodzić do szkoły – 31,7 proc.; nie podoba mi się i wolałbym/wolałabym wrócić już do szkoły – 28,9 proc.). Pozostałe osoby wolą naukę zdalną od tej w szkole. Bardzo mi się podoba i wolę je od chodzenia do szkoły – odpowiedziało 27,8 proc. uczniów. Nie podoba mi się, ale i tak wolę to, niż chodzić do szkoły – podało 11,5 proc.

48,8 proc. badanych dostrzega potencjał kształcenia zdalnego i uważa, że uczenie się w sposób tradycyjny należy połączyć ze zdalnym nauczaniem. 18,4 proc. uczniów chciałoby po pandemii nadal uczyć się wyłącznie zdalnie, a 32,8 proc. wyłącznie tradycyjnie.

W badaniu pytano też o wyobrażenia uczniów o edukacji w przyszłości. Prawie 90 proc. uważa, że gdy ich dzieci pójdą do szkoły, edukacja nadal będzie bardzo tradycyjna, realizowana w budynkach szkolnych, jednak według połowy tych osób wiele lekcji będzie wtedy realizowanych przez internet. Tylko 5 proc. badanych uważa, że przyszła edukacja będzie całkowicie zdalna.

"Gdyby uczniowie mogli jednak zdecydować o kształcie przyszłej edukacji, nieco więcej z nich opowiedziałoby się wtedy za edukacją zdalną i za rezygnacją z całkowicie tradycyjnych form edukacji" – zauważono w raporcie.

W badaniu wzięło udział 4958 uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i klas I-IV szkół średnich. Dane zebrano na początku czerwca w dzienniku elektronicznym VULCAN. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ joz/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję