Reklama

Niedziela Lubelska

„Pro Ecclesia et Pontifice” dla Leszka Mądzika

Związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II prof. Leszek Mądzik został odznaczony przez papieża Franciszka jednym z najważniejszych odznaczeń przyznawanych osobom świeckim – Krzyżem Zasługi „Pro Ecclesia et Pontifice”

Niedziela lubelska 1/2015, str. 5

[ TEMATY ]

wyróżnienie

Agnieszka M. Kowalczyk

Leszek Mądzik (pierwszy z lewej) został uhonorowany papieskim wyróżnieniem

Leszek Mądzik (pierwszy z lewej) został uhonorowany papieskim wyróżnieniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odznaczenie zostało ustanowione w 1888 r. przez papieża Leona XIII, który od pierwszych dni swojego pontyfikatu szukał dialogu ze światem nauki i kultury. Jak podkreślał ks. prof. Antoni Dębiński, rektor KUL, Leszek Mądzik tworzy dla KUL i na KUL, dlatego otrzymane przez niego wyróżnienie jest wielką radością całego uniwersytetu. Kierując słowa uznania dla odznaczonego, rektor wyraził życzenie, by ten „mógł długo jeszcze wypełniać nasz świat pięknem swojej sztuki”.

Prezentując sylwetkę twórcy Sceny Plastycznej KUL, prof. Stefan Sawicki podkreślał, że Leszek Mądzik jest artystą wszechstronnym: jest scenografem i reżyserem, zajmuje się plakatem, grafiką, fotografią, malarstwem, a także tworzy prozy poetyckie. – Mądzik wypowiada się artystycznie w sposób znaczący na bardzo wielu polach. Najważniejszy pozostaje dla niego jednak teatr; zaproponował w nim radykalną zmianę. Zaprosił plastykę na scenę jako głównego działającego. Zrezygnował przy tym całkowicie ze słowa, zdecydowanie ograniczył rolę tradycyjnego aktora, który stał się teraz częścią plastycznej wizji oraz silnie dowartościował światło i dostosowaną do obrazowych sekwencji muzykę – mówił prof. Sawicki. Jako kluczowe wskazał on w teatrze Mądzika doświadczenie egzystencjalne, które kieruje uwagę widza na tu i teraz, na motywy człowieczego istnienia. Taki teatr charakteryzuje ponadto wielowymiarowość środków wyrazu, bogata symbolika, głębia sacrum, a przede wszystkim autorska empatia inspirująca poszczególne ujęcia. Sawicki zauważył, że „motywy tworzące obrazy Mądzika wprowadzające w mrok ludzkiego istnienia pochodzą z jednorodnego, szeroko rozumianego pola aksjologicznego. Bliskie jest to wszystko, co nie jest i nie może być doskonałe: raczej niespełnienie niż zaspokojenie, lęk niż spokój, raczej rdza niż wypolerowana powierzchnia, starość niż młodość. Tej solidarności z ludzką niemocą towarzyszy równocześnie tęsknota za duchową równowagą. Charakter teatru Mądzika wyznacza chrześcijańska wrażliwość szukająca odpowiedzi na trudne pytania egzystencjalne”. Jak ujął to prof. Sawicki, takie spojrzenie oczyszcza rzeczywistość. Subtelna semantyka milczenia i światła oraz charakter sakralności w teatrze dobrze ukazuje w nim stosunek do ciała. Wbrew natarczywej, brutalnej cielesności obecnej w sztuce współczesnej, u Mądzika można odnaleźć ciało człowieka ukazane z ogromną wrażliwością. – Teatr Plastyczny jest jednym z najciekawszych zjawisk we współczesnej sztuce sakralnej – podkreślał laudator.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Uroczystego wręczenia krzyża zasługi dokonał abp Stanisław Budzik. Metropolita, kierując słowa uznania wobec odznaczonego, dziękował mu za dotychczasową pracę twórczą i życzył dalszej owocnej pracy artystycznej. W ostatniej części spotkania Leszek Mądzik, nie kryjąc głębokiego wzruszenia, podkreślał, że KUL zawsze był i jest miejscem niezwykle życzliwym dla jego twórczości. – Od początku mojego artystycznego istnienia miałem tu komfort tworzenia i dobry klimat – dziękował. Mówiąc o swojej twórczości, artysta podkreślał, że w swojej pracy tworzy obrazy, które są żywe, które rodzą się przed widzem i które tam mają swoje apogeum. Wskazywał, że lokuje je to głęboko w pojęciu czasu i celowości istnienia człowieka. Swoje fascynacje ciemnością podsumował zdaniem, które już kiedyś wypowiedział: „Noc nie jest dla mnie nocą złoczyńców, jest cudownym spotkaniem, bardzo intymnym. Dlatego jestem mu stale wierny. Ukryłem się za tą ciemnością, mrokiem, nocą”. Prof. Mądzik dodał, że to swoiste „korodowanie, rdza i patyna” są dla niego rzeczami najbardziej fascynującymi, które kierują swoją wymowę w kierunku duchowości i sacrum jako przestrzeni zbawienia. Podziękował także osobom, które przyczyniły się do powstania i trwania jego dzieła.

* * *

Prof. Leszek Mądzik
jest związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim od młodości. W 1966 r. podjął on naukę na studiach z zakresu historii sztuki, a niedługo potem został scenografem w Teatrze Akademickim. Zaledwie trzy lata później podjął się zadania utworzenia własnego, autorskiego teatru, czyli funkcjonującej do dzisiaj Sceny Plastycznej KUL. Przez ten czas powstało ponad 20 sztuk w reżyserii i scenografii Leszka Mądzika. Jego teatr gościł na wielu scenach Europy, Azji i Ameryki. Przez znawców klasyfikowany jest jako „teatr narracji plastycznej”, w którym dominującymi środkami wyrazu są przestrzeń i światło. Istotne są również nieliczne postacie oraz przedmioty, zanurzone w głębię i mrok nieskończoności scenicznej. Teatr ten często określany jest również jako teatr filozoficznego egzystencjalizmu. Jego twórca stale zaznacza, że źródłem milczenia w spektaklach „jest głębokie przeświadczenie, iż istnieją dziedziny ludzkiej rzeczywistości, które nie poddają się słowu: miłość, wiara, świętość, przerażenie, poczucie skończoności, śmierć”.

2014-12-22 16:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pro Patria dla zasłużonych

Niedziela szczecińsko-kamieńska 23/2018, str. II

[ TEMATY ]

wyróżnienie

medal

Leszek Wątróbski

Odznaczeni medalem „Pro Patria” oraz dostojnicy obecni na uroczystości

Odznaczeni medalem „Pro Patria” oraz dostojnicy obecni na uroczystości

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda Tomasz Hinc wręczył 25 maja br. 16 medali „Pro Patria”. Medale zostały nadane w uznaniu szczególnych zasług w kultywowani pamięci w walce o niepodległość Ojczyzny przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia Społecznego „Grudzień’70/Styczeń’71”. Stowarzyszenie to podejmuje działania mające na celu stałą opiekę nad mogiłami zamordowanych i godną oprawę Tablicy Pamięci Ofiar Grudnia 1970 r. Odnawia ono i utrzymuje stałe kontakty z poszkodowanymi i ich rodzinami oraz podejmuje skuteczne działania na rzecz formalnego uznania specjalnych uprawnień rentowych. Współpracuje też ze Społecznym Komitetem Budowy Pomnika Ofiar Grudnia’70 w Szczecinie. Gromadzi wreszcie rzetelną dokumentację nt. historii lat 1970-71.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

[ TEMATY ]

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję