Pielgrzymka do Włoch - nagroda w konkursie "Niedzieli"

Pani Danuta Kwiatkowska zwyciężyła w konkursie zorganizowanym przez edycję legnicką Tygodnika Katolickiego "Niedziela" z okazji X-lecia Diecezji Legnickiej. Zdobyła główną nagrodę - pielgrzymkę do Włoch. Po powrocie podzieliła się z czytelnikami swoimi wrażeniami.

Niedziela legnicka 5/2003

Pielgrzymka odbyła się w dniach 13-21 października 2002r. Program pielgrzymki przewidywał odwiedzenie takich miejsc, jak: Asyż, Orvieto, Rzym, Monte Cassino, Sorrento, Capri, Pompeje, San Giovanni Rotondo, Loreto, Padwa i Wenecja.
Pielgrzymkę zorganizowało biuro turystyczne "Viator". W ciągu ośmiu dni, dzięki solidnej pracy kierowców i przewodniczki p. Agnieszki wszystkie te miejsca zobaczyłam i zwiedziłam.
Zanim autokar ruszył, wszyscy pielgrzymi uczestniczyli we Mszy św. w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła w Kamiennej Górze. Duchowym opiekunem naszej grupy był ks. Edward Bigos. 14 października dotarliśmy do Asyżu. Pierwszym cudownym miejscem, które zwiedziłam była bazylika Matki Bożej Anielskiej. W jej wnętrzu znajduje się kaplica Porcjunkuli - ukochane miejsce św. Franciszka, w którym Bóg obdarzył go specjalnymi łaskami. Tutaj w 1216 r. podczas widzenia Franciszek dostąpił od Jezusa odpustu "Przebaczenia Asyżowi". W kaplicy "Transitus", znajdującej się w bazylice, św. Franciszek spędził ostatnie dni swojego życia. Zmarł 3 października 1226 r. Został pochowany pod głównym ołtarzem bazyliki dolnej. Nawiedziliśmy również bazylikę św. Klary, gdzie w krypcie, w kryształowej trumnie leży ciało Świętej. Wszystkich zadziwił widok śpiącej, pięknej kobiety trzymającej w ręce lilię.
Tego samego dnia byliśmy również w katedrze Cudu Eucharystycznego w Orvieto. Miasto położone jest na wierzchołku bardzo stromego wzniesienia. Dotarliśmy tam kolejką linową. Katedra jest olbrzymią budowlą w środku skromnego, małego miasteczka, z wąskimi uliczkami. Znajduje się tu rzecz niezwykła - Święty Korporał. Widać na nim ślady krwi odznaczające się wyraźnie na kawałku ściemniałego już materiału umieszczonego na ołtarzu w bocznej kaplicy. Chciałoby się przeprosić Boga za wystawienie Go na próbę przez wątpiącego księdza, który doświadczył tego cudu. Atmosfera tego miejsca, śpiewy sióstr zakonnych, na które akurat trafiliśmy, wywarły na nas ogromne wrażenie. Czuliśmy, że nasza wiara staje się silniejsza. W trzecim dniu pobytu we Włoszech dotarliśmy do Rzymu. Zwiedzenie Rzymu rozpoczęliśmy od Bazyliki św. Piotra. Byliśmy również w krypcie papieży.
Z Watykanu udaliśmy się do Bazyliki Matki Bożej Większej. To przy tej świątyni za czasów papieża Liberiusza objawiła się Matka Boża. Jej pojawieniu się towarzyszył niezwykły znak - spadł śnieg w środku lata. Zwiedziliśmy również Bazylikę św. Jana na Lateranie. Obok niej znajdują się Święte Schody. Jak mówi tradycja, są to schody przywiezione do Rzymu z pałacu Piłata. Te same, po których Jezus Chrystus szedł na sąd do Piłata. Następnie ulicami Rzymu doszliśmy do Koloseum. Oglądaliśmy Forum Romanum. Byliśmy w kościele Santa Maria in Aracoeli znajdującym się obok pałacu Senatorów. Prowadzą do niego długie i strome schody. Jest to wotum dla Matki Bożej za ocalenie mieszkańców Rzymu od dżumy w czasach średniowiecza.
Podziwialiśmy piękną fontannę di Trevi, plac Hiszpański z fontanną w formie statku, starożytny Panteon. I tak doszliśmy do Piazza Navona. Przy fontannie Czterech Rzek wznosi się kościół św. Agnieszki. Jest to przepiękna świątynia w kształcie koła, podobnie jak Panteon. W krypcie znajduje się grób św. Agnieszki. Tam zatrzymaliśmy się na krótką modlitwę.
W czwartym dniu byliśmy znów na Watykanie. Tym razem zajęliśmy miejsca przed Bazyliką św. Piotra. Rozpoczęły się obchody związane z 24. rocznicą pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II. Plac zapełnił się olbrzymią ilością pielgrzymów z całego świata. Ojciec Święty w różnych językach witał poszczególne grupy. Po krótkim przemówieniu nastąpiła niezwykła chwila. Staliśmy się świadkami ogłoszenia przez Ojca Świętego Roku Różańca, który trwać będzie od października 2002 do października 2003. Z tej okazji przy tronie papieskim został umieszczony obraz Matki Bożej Różańcowej przywieziony przez pielgrzymów z Pompei.
Po uroczystościach pojechaliśmy do Bazyliki św. Pawła za Murami, a następnie na Monte Cassino. Tam w bazylice na szczycie stromej góry znajdują się groby św. Benedykta i jego siostry św. Scholastyki. Nieco poniżej opactwa św. Benedykta znajduje się cmentarz żołnierzy polskich. Złożyliśmy tam biało-czerwone kwiaty przy grobie gen. Władysława Andersa. Ks. Edward Bigos odprawił dla nas Mszę św. na ołtarzu polowym.
Następnego dnia udaliśmy się na południe Włoch, do Kampanii. W drodze do Sorrento zatrzymaliśmy się w punkcie widokowym, z którego rozpościerał się przepiękny widok na Zatokę Neapolitańską. Przepiękne lazurowe morze, strome skaliste brzegi i palmy - te egzotyczne widoki towarzyszyły nam w drodze na wyspę Capri. Wjechaliśmy tam kolejką linową, miasto znajduje się na szczycie skalistej wyspy, i rozpoczęliśmy zwiedzanie od kościoła znajdującego się przy rynku. Następnie wąskimi uliczkami przeszliśmy do ogrodów Augusta. Podziwialiśmy kwitnące hibiskusy, sterlicje, palmy i przepiękne widoki rozpościerające się z wyspy na morze. W kolejnym dniu pielgrzymki byliśmy w Pompejach. Znajduje się tam sanktuarium Matki Bożej Różańcowej. Jest to piękna świątynia z niebieskim sklepieniem, z barwnymi freskami i ze złotymi ozdobami. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Bożej Różańcowej, ten sam, który widzieliśmy podczas uroczystości w Rzymie. Za ołtarzem znajduje się wejście do zakrystii i do wielu kaplic przygotowanych specjalnie dla grup pielgrzymów. W jednej z nich mieliśmy swoją Mszę św. W jednej z kaplic, w kryształowej trumnie leży bł. Bartolo Longo - założyciel sanktuarium. Zwiedziliśmy też odkopane z popiołów starożytne Pompeje i wjechaliśmy również na szczyt wulkanu Wezuwiusz.
W siódmym dniu byliśmy w San Giovanni Rotondo - w mieście Ojca Pio. Z całego świata przyjeżdżają tutaj ludzie, by podziękować Bogu za otrzymane łaski za wstawiennictwem Ojca Pio. Obok sanktuarium, na zboczu góry, znajdują się stacje Drogi Krzyżowej. Podczas naszego pobytu przybyło wiele osób niepełnosprawnych, na wózkach inwalidzkich, o kulach. Widziałam też kobietę, która była podłączona do aparatu tlenowego. Odwiedziliśmy kryptę z grobem świętego Kapucyna. W kościele, znajdującym się obok szpitala założonego przez Ojca Pio, widziałam krzyż, przed którym Ojciec Pio otrzymał stygmaty. Zwiedziliśmy też celę, w której spędził ostatnie chwile swojego życia i wiele pamiątek, które pozostawił po sobie. Największym przeżyciem dla mnie był widok białych skarpetek z wyraźnymi śladami po krwawych stygmatach. Z San Giovanni Rotondo wyruszyliśmy do Loreto. Znajduje się tam olbrzymia bazylika, wewnątrz której stoi święty domek. Jest to dom nazaretański Maryi. Wewnątrz domku znajduje się figura Matki Bożej z Dzieciątkiem. W bazylice jest wiele kaplic, a wśród nich kaplica polska z freskami przedstawiającymi religijno-patriotyczne epizody z historii Polski oraz ołtarz z Najświętszym Sercem Jezusowym. Z tyłu bazyliki znajduje się cmentarz polski, który również zwiedziliśmy.
W ostatnim dniu pielgrzymki udaliśmy się do Padwy. Naszym celem było zwiedzenie bazyliki św. Antoniego. Pierwszy ołtarz, ku naszemu zaskoczeniu, jest poświęcony naszemu, polskiemu świętemu - o. Maksymilianowi Kolbe. W kaplicy św. Antoniego wznosi się ołtarz - grobowiec tego Świętego. W kaplicy relikwii w drogocennym relikwiarzu umieszczone są szczątki Świętego.
Końcowym etapem naszej pielgrzymki była Wenecja. Zwiedziliśmy tam bazylikę św. Marka. Zobaczyliśmy też pałac Dożów, dzwonnicę i wieżę zegarową. Podziwialiśmy to niezwykłe miasto, w którym środkiem transportu są łodzie i motorówki.
Nasza pielgrzymka dobiegła końca. Zobaczyliśmy piękne i święte miejsca. Te wrażenia pozostaną w nas na zawsze. Za to wszystko z całego serca dziękuję.

2003-12-31 00:00

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

Świdnica. Znakomite wieści dla świdnickiej katedry

2024-03-28 22:00

Świdnica

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

dotacje na zabytki

Beata Moskal-Słaniewska Prezydent Świdnicy

Proboszcz katedry podczas oprowadzania gości po katedrze

Stolicę diecezji odwiedziła Joanna Scheuring-Wielgus, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przywożąc ze sobą znakomite wieści dla miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Podczas spotkania w czwartek 28 marca ogłoszono, że katedra świdnicka, jeden z najcenniejszych zabytków Dolnego Śląska otrzyma wsparcie finansowe z corocznego programu ministerstwa. Informację przekazała w mediach społecznościowych Prezydent Świdnicy. - Z corocznego programu prowadzonego przez ministerstwo, wśród projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, jest świdnicka katedra! Moja ulubiona figura św. Floriana, patrona strażaków, nareszcie zostanie odnowiona – napisała Beata Moskal-Słaniewska.