Reklama

Premiera w przemyskiej katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Corocznie w archikatedrze przemyskiej odprawiana jest uroczysta Msza św. za zmarłych nauczycieli, pracowników oświaty i uczniów. Wspólnota Duszpasterstwa Nauczycieli chce w ten sposób dać wyraz modlitewnej pamięci o swoich zmarłych koleżankach i kolegach. Udział w Eucharystii i wspólnotowa modlitwa jest nie tylko aktem miłości i troski o wieczne szczęście tych, którzy od nas odeszli, jest także aktem wdzięczności za wieloletni trud kształtowania serc i umysłów pokolenia młodych Polaków.
W ubiegłym roku wspólnotowa Msza św. odprawiona w dniu 15 listopada miała wyjątkowy charakter. Chór Zespołu Szkół Muzycznych w Przemyślu, prowadzony przez dyrektora Andrzeja Gurana przygotował muzyczną oprawę tej uroczystości. Przy akompaniamencie katedralnych organów, za którymi usiadło dwóch uczniów przemyskiej szkoły: Daniel Prajzner i Tomasz Bembenek, chór wykonał fragmenty Mszy Pastoralnej F-dur Antona Diabellego. Warto podkreślić, że było to pierwsze wykonanie fragmentów tego dzieła w Polsce.
Na pełne wykonanie Mszy Pastoralnej F-dur cysterskiego kompozytora miłośnicy muzyki sakralnej nie musieli długo czekać. W dniu 23 listopada 2002 r., w ramach XIX Festiwalu Przemyska Jesień w archikatedrze przemyskiej odbyła się polska prapremiera tego dzieła w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych z Przemyślu pod dyrekcją Andrzeja Gurana. Więcej informacji na temat wspomnianego dzieła muzycznego i jego prawykonania znajdą Czytelnicy w poniżej zamieszczonym artykule Jolanty Nodziak-Furgały.
Tą drogą składam serdeczne podziękowanie dyrektorowi Andrzejowi Guranowi i członkom Chóru za przygotowanie oprawy muzycznej do wspomnianej Mszy św. oraz za kilkuletnią współpracę z młodzieżą tejże szkoły i katechetką Elżbietą Świtą w przygotowywaniu comiesięcznych spotkań Duszpasterstwa Nauczycieli.
Z racji zbliżającego się jubileuszu 50-lecia istnienia przemyskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, w imieniu Wspólnoty Nauczycieli, życzę Dyrekcji, Gronu Pedagogicznemu i Uczniom wielu sukcesów i jak najowocniejszego wykorzystania ofiarowanych przez Stwórcę talentów.

Diabelli urodził się niedaleko Salzburga w 1781 r. (25 lat po Mozarcie). Był austriackim kompozytorem, pedagogiem i wydawcą. Znajomość życiorysu artysty pozwala zrozumieć, dlaczego tak ważną rolę w jego dorobku twórczym pełnią dzieła kościelne.
Jako chłopiec Diabelli śpiewał w chórze klasztoru Benedyktynów w Michaetbauern, a następnie w chórze przy katedrze w Salzburgu, gdzie nad jego edukacją czuwał Michał Haydn - brat słynnego Józefa Haydna. Swe praktyczne i teoretyczne studia muzyczne kontynuował Diabelli jako kleryk w Wyższej Szkole Łacińskiej w Monachium.
Rozpoznawszy swoje powołanie życiowe wstąpił artysta do klasztoru Cystersów w Raitenhaslach, ale plany kariery duchownego pokrzyżowała mu przeprowadzona w 1805 r. sekularyzacja zakonów bawarskich. Z polecenia Michała Haydna udał się więc Diabelli do Wiednia, gdzie znalazł pole do działania jako nauczyciel fortepianu i gitary, a następnie wydawca dzieł muzycznych. Zmarł w Wiedniu w 1858 r.
W obfitej twórczości Diabellego oprócz utworów religijnych, ważne miejsce zajmują dzieła fortepianowe, sonaty i sonatiny na dwie i cztery ręce, stanowiące po dziś dzień czołowe pozycje w repertuarze pedagogicznym.
Msza Pastoralna F-dur napisana została w październiku 1830 r., ale dopiero w roku 1986, a więc ponad 150 lat później, utwór ukazał się drukiem (wydawnictwo Anton Bohm und Sohn). Msza ta jest przykładem bardzo umiejętnego operowania techniką kompozytorską i wyczucia stylu kościelnego. Tekst liturgiczny opracowany został bardzo starannie. Cały utwór przesycony jest nastrojem bożonarodzeniowym z wyraźną domieszką elementów ludowych. Kompozycja składa się z 6 części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benediktus i Agnus Dei.
Rękopis Mszy znajduje się w archiwum kościoła św. Piotra w Wiedniu. W kościele tym utwór wykonywany jest co roku w okresie świąt Bożego Narodzenia dla uczczenia pamięci kompozytora.
Msza Pastoralna F-dur A. Diabellego została wykonana 23 listopada 2002 r. w bazylice archikatedralnej w Przemyślu. Tydzień wcześniej - 15 listopada 2002 r. - Chór Zespołu Szkół Muzycznych z Przemyśla wykonał niektóre partie chóralne tego dzieła. Według dostępnych nam informacji, przemyskie wykonanie było jednocześnie polskim prawykonaniem tego dzieła. W realizacji tego niewątpliwie doniosłego wydarzenia udział wzięli: Chór i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu oraz soliści: Elżbieta Drążek-Barcik - sopran, Olga Popowicz - sopran, Nina Nowak - alt, Łukasz Tęczar - tenor, Grzegorz Futyma - bas, Daniel Prajzner, Tomasz Bembenek - organy. Chór przygotowany został pod kierunkiem Andrzeja Gurana. Całość przygotował i poprowadził główny sprawca całego przedsięwzięcia Antoni Guran.

Jolanta Nodziak-Furgała

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Przerażające dane: 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało w ub.r. z tabletki "dzień po"

2024-03-27 09:25

[ TEMATY ]

Pigułka „dzień po”

Adobe Stock

Minister zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że w ubiegłym roku 15-latki stanowiły 2 proc. osób korzystających z tabletki "dzień po". Dodała, że w tym czasie 1937 osób między 15. a 17. rokiem życia skorzystało z tabletki "dzień po".

W połowie marca Andrzej Duda zapowiedział, że nie podpisze ustawy, "która wprowadza niezdrowe, chore i niebezpieczne dla dzieci zasady". Jego zdaniem tabletka "dzień po" dostępna bez recepty dla osób niepełnoletnich jest "daleko idącą przesadą". Według prezydenta tabletka nadal powinna być wydawana na receptę, a w przypadku dziewczynek jej zażycie powinno być "decyzją rodzica".

CZYTAJ DALEJ

Kongres Eucharystyczny zainaugurowany

2024-03-28 17:43

Biuro Prasowe AK

Mszą Świętą Krzyżma w sanktuarium św. Jana Pawła II na Białych Morzach został dziś zainaugurowany Kongres Eucharystyczny Archidiecezji Krakowskiej.

– Bardzo pragnąłem sprawować tę dzisiejszą Mszę Świętą Krzyżma razem z wami. Poprzez nią bowiem rozpoczynamy Kongres Eucharystyczny Archidiecezji Krakowskiej – mówił na początku homilii abp Marek Jędraszewski, nawiązując do słów Jezusa wypowiedzianych do Apostołów podczas Ostatniej Wieczerzy. Metropolita krakowski zwrócił uwagę, że wyjątkowy charakter tej Mszy św. podkreśliło poświęcenie kapłańskich stuł z symbolami kongresu. – Przez jednakowy kształt tych stuł pragniemy wyrazić naszą jedność – jedność prezbiterium Świętego Kościoła Krakowskiego – dodawał arcybiskup zaznaczając, że nie chodzi przede wszystkim o zewnętrzny i estetyczny, ale eklezjalny wymiar jedności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję