Reklama

Świat

O świętości ludzkiego życia

„Życie jest światłością ludzi” – to temat trzeciej dysputy, która w ramach cyklu Raport Jasnogórski 2016 odbywała się 22 listopada br. w Sali Rycerskiej na Jasnej Górze.
Dysputy te stanowią bezpośrednie przygotowanie narodu do godnego przeżycia obchodów 1050. rocznicy chrztu Polski i 60. rocznicy Jasnogórskich Ślubów Narodu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tym razem w debacie jasnogórskiej wypowiadali się: bp Jan Wątroba – ordynariusz diecezji rzeszowskiej, przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Rodziny i uczestnik synodu o rodzinie, który w październiku br. odbywał się w Rzymie, o. Stanisław Jarosz – paulin, jeden z inicjatorów Dzieła Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego, Kaja Godek – pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej „Stop Aborcji”, Małgorzata i Tomasz Terlikowscy – publicyści oraz Olgierd Pankiewicz – prawnik reprezentujący Instytut na rzecz Kultury Prawnej „Ordo Iuris”. W dyskusji wziął udział również dr inż. Antoni Zięba – wiceprezes Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia.

Bóg jest Panem życia

– Intencją Ślubów Jasnogórskich było i jest uświadomienie nam, że kiedyś powiedzieliśmy, iż stajemy na straży ludzkiego życia – przypomniał o. Mariusz Tabulski – definitor generalny Zakonu Paulinów na początku Mszy św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, która poprzedziła dysputę. Eucharystii przewodniczył biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz, który w homilii przypomniał, że „życie ludzkie jest darem Bożym”. – Życie jest święte – powiedział bp Długosz i dodał, że „Bóg jest Panem życia od początku do końca i nikt, w żadnej sytuacji, nie może rościć sobie prawa do niszczenia ludzkiego życia”. – Prawo do życia jest najbardziej podstawowym prawem człowieka. To w nim zawiera się prawo do narodzin, prawo do istnienia i prawo do naturalnej śmierci – kontynuował biskup i przypomniał, że „życie ludzkie należy widzieć w kontekście zbawienia”. – Z prawdy o świętości życia wypływa prawda o jego nienaruszalności – podkreślił bp Długosz. Zauważył, że w naszych czasach „doświadczamy oświeceniowej antropologii bez Boga”. – Najbardziej upowszechnioną dziś formą bałwochwalstwa jest wyniesienie człowieka na piedestał i równoczesne wykluczenie Boga – stwierdził bp Długosz i zwrócił uwagę, że „życie jest darem i zadaniem”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Życie jest święte

Dysputę w Sali Rycerskiej prowadził red. Jan Pospieszalski, dziennikarz i publicysta. Odpowiadając na pytania o aktualność Ślubów Jasnogórskich, dyskutanci podkreślili m.in., że „Bóg jest obecny w historii. Bóg jest wierny przymierzu, a Maryja jest wierną Matką swojego ludu” – co zaznaczył o. Stanisław Jarosz. Na ten sam aspekt zwrócił uwagę bp Jan Wątroba, który odniósłszy się do Prologu z Ewangelii według św. Jana, przypomniał, że „Chrystus jest Życiem i jednocześnie daje światło na wszystkie wymiary życia ludzkiego”. Bp Wątroba zauważył, że Prymas Tysiąclecia „widział, skąd może nadejść największe zagrożenie”. – Bóg uświęcił sobą każdy moment życia ludzkiego – powiedział z kolei Tomasz Terlikowski. Publicysta, mówiąc o kwestii świętości ludzkiego życia, przywołał również szeroki kontekst obrad Soboru Watykańskiego II i tło encykliki bł. Pawła VI „Humanae vitae”, która jest dokumentem profetycznym, także w kontekście dzisiejszych czasów.
Dyskutanci wskazali na różne aspekty obrony ludzkiego życia, szczególnie w polskiej rzeczywistości. – Dziś w Polsce, choćby w kontekście kampanii wyborczej, należy pytać, czy będę bronił życia za cenę wizerunku, za cenę utraty części mojego elektoratu – podkreśliła Kaja Godek i zaznaczyła, że wbrew temu, co się powszechnie uważa, ustawa o planowaniu rodziny z 1993 r. „nie jest dobrodziejstwem”. Do sprawy tej ustawy odniósł się również Olgierd Pankiewicz, który zwrócił uwagę, że „była ona tylko jednym z etapów”, i dodał, że „niestety to, co nastąpiło później, było złamaniem kompromisu z 1993 r. i obecnie stan prawny jest zupełnie inny”.



Manipulacje i kłamstwa

Uczestnicy debaty wskazali również na manipulacje i kłamstwa m.in. w sferze pojęć dotyczących ludzkiego życia. – Feministki mają bardzo dobrą pozycję w mediach. One chcą mówić o dzieciach urodzonych, a nie o dzieciach nienarodzonych – mówiła Małgorzata Terlikowska. – Trzeba zwrócić uwagę na to, że przyjęcie życia to jest rzecz zwyczajna. Problemem jest to, że przyjęcie życia traktuje się jako heroizm – dodał Tomasz Terlikowski i wskazał, że problemem jest również to, iż „godzimy się na zabijanie”. – Politycy, dziennikarze – nie jesteśmy gotowi, aby przelewać krew za obronę ludzkiego życia – kontynuował publicysta.
Małgorzata Terlikowska, mówiąc o manipulacjach i kłamstwach dotyczących życia, podkreśliła, że „kliniki aborcyjne są piękne, sterylne, aż zimne”. – Walka o życie w swojej najgłębszej istocie to walka o prawdę – zauważył dr inż. Antoni Zięba. Olgierd Pankiewicz stwierdził natomiast, że „to, iż aborcja jest wciąż dopuszczalna, jest wynikiem jakiegoś zacofania i braku świadomości”. – To, co 20 lat temu zaproponowaliśmy w ustawie jako wyjątek, dzisiaj staje się normą. Dlatego w rozmowach o aborcji trzeba sięgać do istoty pojęć, takich jak życie, poczęcie, i rozmontowywać lewicowe myślenie – stwierdziła Kaja Godek.
Dyskutanci zwrócili również uwagę na „naciski płynące ze strony instytucji europejskich”. – W naciski na zmiany prawa państw członkowskich w odniesieniu do ochrony ludzkiego życia zaangażowany został Europejski Trybunał Praw Człowieka – zauważył Olgierd Pankiewicz.

Reklama

Potrzebujemy rycerzy

Podczas debaty nie zabrakło również tematu syndromu poaborcyjnego. – Ten syndrom dopada kobietę nawet po wielu latach. Trzeba pamiętać, że w kobiecie wszystko jest nastawione na macierzyństwo. Ona potrzebuje jednak wsparcia – stwierdziła Małgorzata Terlikowska. Tomasz Terlikowski zwrócił natomiast uwagę na to, że „ofiarami grzechu aborcji są nie tylko dzieci – są nimi kobiety, ofiarami do pewnego stopnia są mężczyźni, rodzeństwo i całe społeczeństwo”. – Śluby Jasnogórskie są także wezwaniem dla mężczyzn, żeby zechcieli być rycerzami w obronie życia – dodał publicysta.

Reklama

Modlić się i nie ustawać

Dyskutanci wskazali również na znaczenie modlitwy, duchowej adopcji i „okien życia”. O znaczeniu modlitwy w obronie życia mówił m.in. dr inż. Antoni Zięba, który przypomniał słowa św. Jana Pawła II wypowiedziane w Kalwarii Zebrzydowskiej 7 czerwca 1979 r.: „Trzeba modlić się i nie ustawać”. – Program Ślubów Jasnogórskich jest inspiracją dla różnych środowisk i duszpasterstwa – dodał bp Jan Wątroba. Na Dzieło Duchowej Adopcji jako „owoc Ślubów Jasnogórskich” wskazał o. Stanisław Jarosz. – Trzeba stanąć do modlitwy i zmierzać do prawdy – podkreślił. Rozmawiano również o absurdalnych próbach likwidacji przez obcych urzędników „okien życia” w Polsce. Zdaniem Olgierda Pankiewicza, to „jeden ze sposobów uświadamiania ludziom, że aborcja nie jest jedynym wyjściem”. Dziecko można urodzić i zostawić w „oknie życia”.

Łatwo jest zniszczyć, trudno odbudować

W podsumowaniu debaty jej dyskutanci podkreślili m.in., że ważne jest wspólne działanie w obronie życia, o czym przypomniał bp Wątroba. – Głos Kościoła w obronie życia jest szczególnie profetyczny – zaznaczył Tomasz Terlikowski, a o to, by mówić, kim jest dziecko poczęte, apelował Olgierd Pankiewicz. Również Kaja Godek przypomniała, że „w świecie trzeba stoczyć walkę, by życie było chronione”. Dyskutantom towarzyszyły słowa św. Jana Pawła II wypowiedziane w Kielcach w czerwcu 1991 r.: „Chciałbym tu zapytać tych wszystkich, którzy za tę moralność małżeńską, rodzinną mają odpowiedzialność: czy wolno lekkomyślnie narażać polskie rodziny na dalsze zniszczenie? Nie można tutaj mówić o wolności człowieka, bo to jest wolność, która zniewala. (...) Może dlatego mówię tak, jak mówię, ponieważ to jest moja matka, ta ziemia! To jest moja matka, ta Ojczyzna! To są moi bracia i siostry! I zrozumcie, wy wszyscy, którzy lekkomyślnie podchodzicie do tych spraw, zrozumcie, że te sprawy nie mogą mnie nie obchodzić, nie mogą mnie nie boleć! Was też powinny boleć! Łatwo jest zniszczyć, trudniej odbudować. Zbyt długo niszczono! Trzeba intensywnie odbudowywać! Nie można dalej lekkomyślnie niszczyć!” – mówił wówczas Papież Polak.
Uczestnicy dysputy uczestniczyli w Apelu Jasnogórskim, który poprowadził o. Stanisław Jarosz. W rozważaniu paulin podkreślił, że „chcemy, aby prawo Chrystusowe było obecne w rodzinie, w społeczeństwie”.

Następna debata

Kolejna dysputa w Sali Rycerskiej na Jasnej Górze odbędzie się 20 grudnia. Będzie dotyczyła sakramentu małżeństwa. Każda rozmowa jest transmitowana na żywo przez Radio Jasna Góra oraz rejestrowana przez Studio Telewizyjne „Niedzieli”. Debaty trzecią i poprzednie można odtwarzać na stronach: www.niedziela.pl oraz www.raport.jasnagora.pl .
Patronat honorowy nad Raportem Jasnogórskim 2016 objęli: Prezydent RP Andrzej Duda, KEP, metropolita częstochowski abp Wacław Depo, generał Zakonu Paulinów o. Arnold Chrapkowski oraz Instytut Prymasa Wyszyńskiego. Tygodnik Katolicki „Niedziela” jest głównym patronem medialnym oraz jednym z organizatorów. Autorami projektu dysput są: o. dr Mariusz Tabulski i o. dr Michał Legan, a głównym organizatorem – klasztor jasnogórski.

2015-11-25 08:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abyście się miłowali społecznie

W Niedzielę Palmową 20 marca br. w Sali Rycerskiej na Jasnej Górze odbyła się kolejna debata w ramach przygotowań do obchodów 60-lecia Jasnogórskich Ślubów Narodu, a przede wszystkim celebracji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Jej temat brzmiał: „Abyście się miłowali społecznie”. Finałem cyklu dysput będzie Raport Jasnogórski 2016

Uczestnikami marcowej debaty, którą tradycyjnie poprowadził red. Jan Pospieszalski, byli: abp Wojciech Polak – prymas Polski, Barbara Fedyszak-Radziejowska – socjolog, doradca prezydenta RP Andrzeja Dudy, związana z Narodową Radą Rozwoju, Krystyna Czuba – profesor nauk teologicznych, medioznawca i polityk, Grzegorz Górny – dziennikarz i publicysta, a także Dariusz Karłowicz – filozof, publicysta i wykładowca akademicki.

Debatę poprzedziła Eucharystia w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, pod przewodnictwem abp. Wojciecha Polaka. Koncelebransów powitał o. Mariusz Tabulski – definitor generalny Zakonu Paulinów.

Prymas Polski mówił w kazaniu o przesłaniu Wielkiego Tygodnia i jego znaczeniu. Nawiązał do nauczania św. Jana Pawła II, który mówił, że „niszczenie podstaw życia społecznego prowadzi do konfrontacji”, a prawdziwa solidarność „to jeden i drugi razem we wspólnocie”. – Walka nie może być mocniejsza od solidarności – zaznaczył i zachęcił do powrotu „pod krzyż Jezusa, w którym Bóg dociera do grzesznika”.

Wśród przysłuchujących się debacie byli m.in.: abp Wacław Depo – metropolita częstochowski, o. Arnold Chrapkowski – generał Zakonu Paulinów, o. Marian Waligóra – przeor Jasnej Góry, Lidia Burzyńska – posłanka PiS na Sejm RP, a także Stanisława Grochowska – odpowiedzialna generalna Instytutu Prymasa Wyszyńskiego oraz Lidia Dudkiewicz – redaktor naczelna „Niedzieli”, głównego patrona medialnego Raportu Jasnogórskiego 2016.

Tym razem przedmiotem dysputy był następujący fragment Jasnogórskich Ślubów Narodu z roku 1956, które ułożył sługa Boży kard. Stefan Wyszyński: „Zwierciadło Sprawiedliwości! Wsłuchując się w odwieczne tęsknoty Narodu, przyrzekamy Ci kroczyć za Słońcem Sprawiedliwości, Chrystusem, Bogiem naszym. Przyrzekamy usilnie pracować nad tym, aby w Ojczyźnie naszej wszystkie dzieci Narodu żyły w miłości i sprawiedliwości, w zgodzie i pokoju, aby wśród nas nie było nienawiści, przemocy i wyzysku. Przyrzekamy dzielić się między sobą ochotnie plonami ziemi i owocami pracy, aby pod wspólnym dachem domostwa naszego nie było głodnych, bezdomnych i płaczących”.

Abp Wojciech Polak w swoich wypowiedziach wskazywał m.in. na ponadczasowe przesłanie tychże ślubów, które akcentowały „umiłowanie dobra wspólnego”. Były one swoistym rachunkiem sumienia przed przeżywaniem milenium Chrztu Polski. Hierarcha nawiązywał też do innych wypowiedzi Prymasa Tysiąclecia. Podkreślał, że kard. Wyszyński był człowiekiem przebaczenia, a w jego czasach „Polskę trzeba było zmieniać nie drogą rewolucji, ale drogą ewangelizacji”. Cytował słowa Prymasa Polski, szczególnie te związane z jego zdolnością do wybaczania: „Nie wolno wam nienawidzić, macie błogosławić”. Zaakcentował, że jego poprzednikowi zależało na tym, by drugiego człowieka „obdarzać człowieczeństwem”.

Barbara Fedyszak-Radziejowska skonstatowała, że śluby zostały „napisane genialnie przez kard. Stefana Wyszyńskiego”, a w tamtych czasach było to wezwanie do miłości. – Nasza tożsamość narodowa to splot wartości narodowych i chrześcijańskich – podkreśliła. Mówiła też m.in. o wspólnocie narodowej oraz o ideologicznym zderzeniu „dwóch światów w tym fragmencie ślubów”, które były przedmiotem marcowej dysputy. Zaznaczyła także, że śluby „dawały nadzieję” i „tworzyły zestaw wartości”, porządkowały relacje między Polakami, którzy poczuli, iż są jednym narodem. Zaapelowała, by – podobnie jak kard. Wyszyński – używać słów, które nas budują. Wspomniała również o fenomenie Solidarności.

Krystyna Czuba w swoich wypowiedziach zwróciła uwagę, że kard. Wyszyński „był wielkim wizjonerem i mistykiem”. – Prymas był symbolem męża sprawiedliwego – powiedziała i dodała: – Obok sprawiedliwości stawiał zawsze miłość, mówiąc, że „sprawiedliwość jest zaślubiona miłości”. Ludzie go słuchali, bo słyszeli siebie, a język Prymasa był zawsze taki sam. Wyrażał jego tożsamość. On sam nie wahał się używać twardych słów. Krystyna Czuba powiedziała również, że „Prymas chciał nas nauczyć sprawiedliwości w prosty sposób, a sprawiedliwość to właściwa relacja do drugiego człowieka”. Jego pouczenia bazowały na „społecznej nauce Kościoła”, a „fenomenu Solidarności nie byłoby bez jego Jasnogórskich Ślubów Narodu”.

Grzegorz Górny z kolei wyakcentował fakt, że podczas milenijnych wydarzeń naród „mógł się policzyć w pełnej liczbie”, Śluby natomiast pokazują „biblijną wizję narodu” jako „formułę pewnego przymierza”. Wskazał też na „wymiar profetyczny słów” Prymasa Tysiąclecia, który pragnął, by „przezwyciężanie nienawiści między Polakami zaczynać od samego siebie”. Jego zdaniem, w Ślubach zawarta jest „właściwa hierarchia”. – Bóg jest źródłem miłości, a z tego wynika pomoc innym – podkreślił. Nawiązał również do korespondencji kard. Wyszyńskiego ze św. Janem Pawłem II.

Dariusz Karłowicz powiedział m.in., że kard. Wyszyński „był w jakimś sensie również przywódcą politycznym”. Dla niego bowiem „państwowość była nierozłączna z chrześcijaństwem”. – To są klasyczne terminy filozofii politycznej, będące zarazem kluczowymi terminami teologicznymi – stwierdził w odniesieniu do Jasnogórskich Ślubów Narodu. – One przywracały sens pojęć w czasach totalitaryzmu sowieckiego – dodał. Obowiązkiem Prymasa Tysiąclecia „było przeprowadzenie wspólnoty przez trudne doświadczenia”.

CZYTAJ DALEJ

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Nowi kanonicy

2024-03-28 12:00

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Karol Porwich/Niedziela

Podczas Mszy Krzyżma bp Tadeusz Lityński wręczył nominacje i odznaczenia kapłanom diecezji. Życzenia otrzymali również księża, którzy obchodzą w tym roku jubileusze kapłańskie.

Pełna lista nominacji, odznaczeń i jubilatów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję