Reklama

Peregrynacja symboli Światowych Dni Młodzieży

2016-01-28 10:12

Kuria Metropolitalna
Edycja szczecińsko-kamieńska (Kościół nad Odrą i Bałtykiem) 5/2016, str. 6-7

Monika Rybczyńska
W Niedzielę Palmową na pl. Świętego Piotra w Rzymie

Światowym Dniom Młodzieży towarzyszą dwa szczególne znaki podarowane przez Jana Pawła II: Krzyż Światowych Dni Młodzieży oraz Ikona Matki Bożej Salus Populi Romani

Znaki te nie tylko są z młodymi podczas Światowych Dni Młodzieży, ale wędrują non stop po świecie, gromadząc na modlitwie i adoracji setki, a nawet tysiące młodych każdego dnia. W archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej znaki ŚDM będziemy gościć w dniach 6-20 lutego 2016 r. Symbole Światowych Dni Młodzieży mają rozmiary: Krzyż – 3,80 m wysokości i 1,75 m szerokości, a Ikona Matki Bożej ma 1,18 m wysokości i 0,79 m szerokości.

Podczas całej peregrynacji symbolom Światowych Dni Młodzież będą towarzyszyć biskupi naszej archidiecezji: abp Andrzej Dzięga, bp Henryk Wejman i bp Marian Błażej Kruszyłowicz.

Symbole w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej

Symbole zostaną przywiezione 6 lutego z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej o godz. 17. 6 lutego przybędą do Reska (godziny pobytu symboli: 17-19), Płoty (godz. 19.30-21); Gryfice (godz. 21.30-); 7 lutego – Gryfice (godz. – 12.30); Trzebiatów (godz. 13-20); Kamień Pomorski (godz. 21-); 8 lutego – Kamień Pomorski (godz. – 12); Międzyzdroje (godz. 13-20); Świnoujście (godz. 21-); 9 lutego – Świnoujście (godz. – 19,30); Wolin (godz. 21-); 10 lutego – Wolin (godz. – 7); Kołczewo (godz. 8); Międzywodzie (godz. 9); Wolin (godz. 10-12); Goleniów (godz. 13-20); Nowogard (godz. 21-); 11 lutego – Nowogard (godz. – 12); Łobez (godz. 13-17); Węgorzyno (godz. 17.30-20); Choszczno (godz. 21-); 12 lutego – Choszczno (godz. – 12); Pyrzyce (godz. 13-20); Stargard-Wschód (godz. 21-); 13 lutego – Stargard-Wschód (godz. – 12); Stargard-Zachód (godz. 13-20); Szczecin (godz. 20-); 14-15 lutego – Szczecin (pobyt dwa dni); 16 lutego – Szczecin (godz. – 20); Police (godz. 21-); 17 lutego – Police (godz. – 11.30); Gryfino (godz. 13-20); Dębno (godz. 21 -); 18 lutego – Dębno (godz. – 12,15); Mieszkowice (godz. 13-16.45); Moryń (godz. 17-20); Chojna (godz. 21–); 19 lutego – Chojna (godz. – 12); Lipiany (godz. 13-20); Myślibórz (godz. 21 –); 20 lutego – Myślibórz (godz. – 12,15); Barlinek (godz. 13-20).

Reklama

O godz. 20 nastąpi przekazanie symboli ŚDM diecezji zielonogórsko-gorzowskiej pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, a następnie przewiezienie symboli do diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

Dekanaty nieuwzględnione w planie peregrynacji symboli Światowych Dni Młodzieży będą uczestniczyć w programie przygotowanym przez sąsiednie dekanaty: dekanat Banie – w ramach dekanatu Chojna lub Gryfino, dekanat Drawno – w ramach dekanatu Choszczno, dekanat Golczewo – w ramach dekanatu Wolin, Kamień Pomorski, Gryfice lub Nowogard, dekanat Ińsko – w ramach dekanatu Łobez, dekanat Kołbacz – w ramach dekanatu Szczecin lub Gryfino, dekanat Maszewo – w ramach dekanatu Goleniów, Nowogard lub Stargard, dekanat Suchań – w ramach dekanatu Stargard lub Choszczno.

Symbole ŚDM w Szczecinie

13 lutego (sobota), godz. 20 – sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Szczecinie – powitanie symboli ŚDM – pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi; godz. 20.30 Msza św. pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi; godz. 22 – Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne – nocne czuwanie; 14 lutego (niedziela), godz. 8 – kościół pw. Przemienienia Pańskiego – Szczecin-Pomorzany – powitanie symboli ŚDM i Msza św., godz. 9.30 – kościół pw. św. Stanisława Kostki – Szczecin-Żelechowa – powitanie symboli ŚDM i Msza św. pod przewodnictwem bp. Henryka Wejmana, godz. 11.30 kościół pw. św. Antoniego – Szczecin-Żelechowa – powitanie symboli ŚDM i Msza św. pod przewodnictwem bp. Mariana Błażeja Kruszyłowicza, godz. 13.30 – kościół pw. Królowej Korony Polskiej (parafia pw. Świętej Rodziny) – Szczecin-Niebuszewo – powitanie symboli ŚDM i Msza św. pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 14.30 – procesja na Jasne Błonia im. Jana Pawła II – pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 15 – Jasne Błonia im. Jana Pawła II – Koronka do Miłosierdzia Bożego, godz. 15.45 – Siostry Misjonarki Miłości (Bulwar Gdański 31), godz. 16.30 – Hospicjum św. Jana Ewangelisty, godz. 17 – Siostry Karmelitanki (Strzałowska 26 B), godz. 18.15 – kościół pw. św. Dominika – Szczecin-Niebuszewo – powitanie symboli ŚDM, godz. 19 – kościół pw. św. Dominika – Msza św. godz. 20 – sanktuarium Najświętszego Serca Pana Jezusa – powitanie symboli ŚDM i Msza św. pod przewodnictwem bp. Mariana Błażeja Kruszyłowicza, godz. 21 – nocne czuwanie; 15 lutego – godz. 8.15 – Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie, godz. 9 – Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Kolbego – przywitanie symboli ŚDM i procesja do kościoła pw. Królowej Korony Polskiej (parafia pw. Świętej Rodziny), godz. 9.30 – kościół pw. Królowej Korony Polskiej (parafia pw. Świętej Rodziny) – Msza św. pod przewodnictwem bp. Henryka Wejmana, godz. 11 – Katolickie Gimnazjum im. św. Stanisława Kostki – przywitanie symboli ŚDM, godz. 11.30 – kościół pw. św. Ottona – Droga Krzyżowa i czuwanie, godz. 13 – Szkoły Salezjańskie – Droga Światła, godz. 15.15 – kościół pw. św. Jana Bosko – Szczecin-Pogodno, godz. 16.15 – schronisko dla nieletnich, godz. 17.30 – kościół pw. Matki Bożej Jasnogórskiej – Szczecin-Pomorzany – powitanie symboli ŚDM, godz. 18 – kościół pw. Matki Bożej Jasnogórskiej – Msza św. pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 20 – bazylika pw. św. Jana Chrzciciela – powitanie symboli ŚDM, procesja do bazyliki archikatedralnej pw. św. Jakuba pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 21 – bazylika archikatedralna pw. św. Jakuba – nocne czuwanie, godz. 23 – Droga Krzyżowa; 16 lutego – godz. 24 – bazylika archikatedralna pw. św. Jakuba – Msza św. pod przewodnictwem bp. Henryka Wejmana, godz. 8 – Zespół Szkół nr 2 w Szczecinie-Dąbiu – procesja do kościoła parafialnego, godz. 10.45 – kościół pw. Wniebowzięcia NMP – powitanie symboli ŚDM, godz. 11 – Msza św. pod przewodnictwem bp. Mariana Błażeja Kruszyłowicza, godz. 13 – Zakład Opieki Zdrowotnej Zdroje, godz. 14 – Szkoła Katolicka im. Jana Pawła II w Podjuchach, godz. 15 – sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, powitanie symboli ŚDM, Koronka do Miłosierdzia Bożego, godz. 15.45 – „Droga Miłosierdzia” ulicami dekanatu Szczecin-Słoneczne, godz. 17 – sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – „Dzielmy się chlebem” – gesty miłosierdzia, godz. 17.30 – prezentacja o Bożym Miłosierdziu i przygotowanie do Mszy św., godz. 18 – sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – Msza św. pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 19 – Muzyczne Uwielbienie Miłosierdzia, pożegnanie symboli ŚDM – pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, godz. 20-21 – przejazd Szczecin-Police.

Tagi:
symbole ŚDM

Portugalia: spotkania przygotowujące do ŚDM i konkursy na hymn oraz logo imprezy

2019-11-09 13:23

mz (KAI/AE/RR) / Lizbona

Na przełomie października i listopada w kilku portugalskich diecezjach ruszyły przygotowania do Światowych Dni Młodzieży, które zostaną zorganizowane w Lizbonie w 2022 r. Największe spotkania, z udziałem m.in. biskupów, odbyły się w Porto oraz w Fatimie.

W sanktuarium maryjnym pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej zorganizowano m.in. ogólnokrajowe spotkanie katechetów, w trakcie którego omawiano metody pozyskiwania młodych wolontariuszy do pracy przy organizacji najbliższej edycji ŚDM.

Innym wydarzeniem w Fatimie, podczas którego omawiane będą kwestie związane z przygotowaniem spotkania młodzieży z papieżem w Lizbonie będą zaplanowana na 11-14 listopada obrady Konferencji Episkopatu Portugalii. W ich trakcie kardynał patriarcha Lizbony Manuel Clemente przedstawi stan prac przy ŚDM w portugalskiej stolicy.

25 października kardynał Clemente w imieniu komitetu przygotowań ŚDM ogłosił konkurs na słowa i muzykę hymnu zaplanowanej na 2022 r imprezy. Wyjaśnił, że kandydatami w tej rywalizacji mogą być obywatele Portugalii, którzy ukończyli 18 rok życia. Równocześnie zapowiedział też otwarcie konkursu na logo tego wydarzenia. Mogą w nim wziąć udział graficy lub studenci grafiki z całego świata. Ostateczny termin przesyłania prac upływa 29 listopada. Każdy z kandydatów musiał do 4 listopada zgłosić komitetowi organizacyjnemu ŚDM zamiar uczestnictwa w konkursie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Powstaniec ks. Wyszyński

Witold Dudziński
Edycja warszawska 31/2011

Powstanie Warszawskie, które wybuchło w stolicy, nie ominęło Puszczy Kampinoskiej. Pomoc powstańcom z puszczy niósł ówczesny kapelan AK ks. Stefan Wyszyński, późniejszy Prymas Polski

Powojenna działalność kard. Stefana Wyszyńskiego jest powszechnie znana. „Non possumus” rzucone władzom PRL, czas internowania, Śluby Jasnogórskie Narodu Polskiego, uroczystości milenijne - te wydarzenia z dziejów polskiego Kościoła kierowanego przez Prymasa Tysiąclecia zdają się być dobrze zapamiętane w zbiorowej pamięci. Przyczyniły się do tego liczne publikacje, książki, a nawet (trzeba przyznać - nieliczne, choć działające na wyobraźnię) filmy czy sztuki teatralne.
Natomiast w znacznie mniejszym stopniu utrwalił się w świadomości społecznej obraz ks. Stefana Wyszyńskiego jako duszpasterza, wykładowcy tajnych uniwersytetów i kapelana Armii Krajowej. Prawie zupełnie nieznana jest jego działalność w czasie powstania, tymczasem w pomoc powstańcom w Kampinosie był zaangażowany od godziny „W” aż do zakończenia walk.
„Podtrzymywałem na duchu strwożonych sytuacją przyfrontowego życia głównie modlitwą do Matki Bożej” - tak Prymas wspominał swój pobyt w Laskach po latach.
Pomagał nie tylko duchowo. Zajmował się chorymi, ale także razem ze współpracownikami chodził po lesie, zbierając rannych. - W jego obecności wszyscy czuli się bezpieczni - mówiła po latach s. Róża Szewczuk, franciszkanka służebnica Boża z Zakładu dla Ociemniałych w Laskach.
Kiedy w 1976 r. święcił tam tablicę upamiętniającą powstańców, zauważył, że pomimo wielu niebezpiecznych sytuacji nikt przebywający w ośrodku nie został nawet ranny. „Czasami pociski obcinały gałęzie, a jednak nie tykały ludzi” - wspominał.
Dziś materialnych śladów pobytu przyszłego prymasa Polski w Laskach nie ma zbyt wiele. - Konspiracja nie sprzyjała np. fotografiom - mówi franciszkanka, s. Rut Wosiek, opiekująca się w Laskach archiwum. W tym ważnym dla Prymasa Tysiąclecia miejscu, na skraju Puszczy Kampinoskiej pozostały tylko budynki, gdzie niegdyś mieszkał i działał.

Powstanie w Laskach

Powstały w 1922 r. z inicjatywy s. Róży Czackiej zakład stał się w czasie okupacji ośrodkiem pomocy także dla partyzantów. Szukali tu pomocy nocą, w dzień zajeżdżało gestapo, tropiąc poszukiwanych. Jeden z budynków - jak opisuje Ewa Czaczkowska, biografka Prymasa Tysiąclecia - zajmowali niemieccy żandarmi, a w innych, pod ich bokiem, ukrywali się uciekinierzy. W ośrodku produkowano miny dla partyzantów, prowadzono nasłuch radiowy.
Ks. Stefan Wyszyński bywał w Laskach już wcześniej: w 1926 r. przywiózł go po raz pierwszy ks. Władysław Korniłowicz, kapelan ośrodka, uważany przez ks. Wyszyńskiego za ojca duchowego. W 1942 r. ks. Wyszyński trafił tu spod Zamościa, skąd musiał uciekać poszukiwany przez nazistów.
Gdy wiosną 1944 r. ks. Wyszyński został kapelanem AK, przyjął pseudonim Radwan III. - Sam przyjmowałem od niego przysięgę i zlecałem zadania do wykonania - wspominał po latach ks. Jerzy Baszkiewicz, naczelny kapelan kampinoskiej AK. Późniejszy Prymas nie brał udziału w akcjach bojowych. - Może dlatego, że miałem do dyspozycji jeszcze pięciu innych kapelanów - mówił ks. Baszkiewicz.
Kiedy jednak akowcy szli do akcji, ks. Wyszyński w ich intencji prowadził nocne adoracje Najświętszego Sakramentu.

Na front do Matki Bożej

W przeddzień wybuchu powstania ks. Wyszyński poświęcił szpitalik, do którego za chwilę trafili ranni. Odtąd, przez całe powstanie sprawował opiekę duchową nad rannymi powstańcami. Odprawiał Msze św., spowiadał, rozgrzeszał, przygotowywał na śmierć. - Ranni wszystkie swoje pragnienia zawierzali księdzu profesorowi, prosili nawet, żeby był przy ich operacjach - mówiła s. Róża Szewczuk.
Operacje przeprowadzane przez dr. Kazimierza Cebertowicza trwały niekiedy dzień i noc. „Nieraz całymi godzinami wystawaliśmy z lekarzami przy tych, którzy nie bali się kul, ale bali się lancetu lekarskiego” - wspominał po latach Prymas. Wielokrotnie wspominał też młodych powstańców - Janka, szesnastolatka z Wileńszczyzny, który umierając śpiewał pieśni maryjne, albo dziewiętnastoletniego Zdzisia, który po ciężkim postrzale w brzuch „poszedł na front do Matki Bożej”. Mjr Józef Krzyczkowski, „Szymon”, dowódca Grupy Kampinos AK, dorzucił we wspomnieniach m.in. siedemnastoletniego Rysia z przestrzelonym płucem, którym zajął się ks. Wyszyński, widząc bezradność w oczach pielęgniarki.

Prawo do ojczyzny

Temat powstania pojawiał się wielokrotnie w homiliach Prymasa. Powstanie - jak zwraca uwagę Grzegorz Górny, autor opracowania o wojennych losach ks. Wyszyńskiego - zmieniło jego stosunek także do Warszawy. „Od chwili Powstania nie mogę rozstać się z myślą, że po Warszawie trzeba chodzić z wielką czcią - pisał w liście duszpasterskim w 1949 r. - Chodząc po ulicach stolicy, pamiętajmy, że jest to miasto, w którym zginęło 300 tys. warszawian. Najlepsza młodzież obmyła swoją krwią bruki tego miasta. Tak się miłuje. (...) Przez taką miłość zyskuje się prawo do ojczyzny”.
Laski stały się istotną częścią jego życia. Najpierw pociągała go atmosfera miejsca - otwartość na drugiego człowieka oraz praca nad intelektualnym pogłębianiem wiary połączona z franciszkańską prostotą. Potem także wspomnienia wydarzeń wojennych i powstańczych. - Laski na zawsze stały się dla kard. Wyszyńskiego ważnym miejscem. Mieszkał tutaj, a potem bywał niemal do śmierci - mówi Maria Bryzgalska, warszawska przewodniczka.
- Gdy już tu nie mieszkał, to przywoził tu gości jak do swojego domu. Odbywał tu ważne rozmowy, m.in. z posłami koła „Znak” - mówi s. Rut. Niepozorny, parterowy domek, stylizowany na starą chłopską chatkę, a dobudowany do kaplicy, w którym Prymas prowadził rozmowy, stoi do dziś. Przyjeżdżał też na cmentarz w Laskach, gdzie spoczywa ks. Korniłowicz. - Czasami o tych wizytach nikt nie wiedział. Samochód zatrzymywał się w lesie, a potem odjeżdżał. Innym razem Prymas przed odjazdem odwiedzał siostry - dodaje s. Rut.

Ślady po Prymasie

Materialnych śladów pobytu przyszłego prymasa Polski w Laskach nie ma wiele. Pozostały budynki, gdzie mieszkał. A także anegdotki. Podobno pewnego razu, gdy Niemcy nie znaleźli ks. Wyszyńskiego gdzie indziej, przyjechali do Lasek. Ksiądz był na spacerze. Poszukujący trafili na kapłana, ale nie wiedzieli, jak wygląda, więc spytali, gdzie mieszka prof. Wyszyński. Ten bez namysłu wskazał im dom, gdzie mieszkał, i poszedł w drugą stronę.
Ks. Stefan Wyszyński mieszkał w Laskach w trzech miejscach. - W czasie wojny w tzw. hoteliku i w drewnianym domku dziś zajmowanym przez nauczycieli z Zakładu - mówi s. Rut, archiwistka. - Po wojnie zatrzymywał się w tzw. bibliotece domu rekolekcyjnego - w pokojach, gdzie wcześniej mieszkał ks. Korniłowicz.
Do dziś stoją budynki, gdzie mieścił się szpital powstańczy, kaplica, w której ks. Wyszyński najczęściej odprawiał Msze św. W niezbyt efektownym „hoteliku” można wskazać okno należące do pokoju, który zajmował. Drewniany domek nieopodal kaplicy nie jest już dziś drewniany, przemurowano go. W dawnym pokoju ks. Korniłowicza nie ma śladu po ks. Wyszyńskim, ale są rzeczy, fotografie, książki należące niegdyś do jego ojca duchowego. W Laskach Prymas Tysiąclecia jest przede wszystkim w ludzkich myślach i we wspomnieniach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Wysłannik ONZ u papieża: jak chronić miejsca kultu religijnego?

2019-12-09 21:09

pb / Watykan (KAI)

Papież Franciszek przyjął dziś na audiencji Miguela Angela Moratinosa, wysokiego przedstawiciela Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. przymierza cywilizacji. Przedstawił on przyjęty we wrześniu plan działań ONZ w dziedzinie ochrony miejsc kultu religijnego. Audiencja trwała 40 minut.

Włodzimierz Rędzioch

Były minister spraw zagranicznych Hiszpanii poinformował po spotkaniu, że rozmawiał z papieżem także o Dokumencie nt. Ludzkiego Braterstwa, podpisanym przez Franciszka w lutym w Abu Zabi wraz z wielkim imamem kairskiego uniwersytetu Al-Azhar Ahmedem al-Tayebem. Moratinos zauważył, że dokument ten i wyrażone w nim uniwersalne wartości zostały uwzględnione we wspomnianym planie ONZ.

Plan działań w dziedzinie ochrony miejsc kultu religijnego przedstawił sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres 12 września. Przemawiając w siedzibie organizacji nazwał go „ważnym krokiem w walce z nienawiścią i przemocą w świecie”.

- Nasz świat stawia czoła wzrostowi antysemityzmu, nienawiści antymuzułmańskiej, atakom na chrześcijan i nietolerancji wobec innych grup religijnych. Tylko w ostatnich miesiącach zabito żydów w synagogach, muzułmanów w meczetach, chrześcijan w czasie modlitwy - podkreślił Guterres przedstawiając plan wypracowany na jego prośbę przez Moratinosa po masakrze w meczetach w Christchurch w Nowej Zelandii, synagodze w Pittsburghu w USA i kościołach katolickich w Sri Lance.

Według sekretarza generalnego ONZ, „miejsca kultu religijnego są ważnymi symbolami w naszej zbiorowej świadomości”. - Kiedy ludzie są atakowani z powodu swej religii lub swoich przekonań, całe społeczeństwo zostaje osłabione. Miejsca kultu na całym świecie powinny stanowić spokojną przystań, sprzyjającą refleksji i pokojowi, a nie miejscami przelewu krwi i terroru. Ludzie na całym świecie powinni móc wyznawać i praktykować swą wiarę w pokoju - zaznaczył Guterres.

Plan działań, który w zamyśle Guterresa ma dopełnić przedstawiony w czerwcu br. plan walki z mową nienawiści, zawiera rekomendacje, mające pomóc państwom w ich wysiłkach mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa miejscom kultu, a także zalecenia dla ONZ, zwierzchników religijnych, społeczeństwa obywatelskiego i dostawców internetu.

Jedną z propozycji jest rozpoczęcie przez ONZ światowej kampanii medialnej, wspierającej wzajemny szacunek i zrozumienie, a także stworzenie „kartografii miejsc kultu religijnego na całym świecie, aby uzyskać interaktywne narzędzie internetowe umożliwiające ukazanie powszechności miejsc kultu i przyczyniające się do wspierania szacunku i zrozumienia ich głębokiego znaczenia dla poszczególnych osób i wspólnot na wszystkich kontynentach.

Ze swej strony Moratinos oświadczył wówczas, że „sukces planu zależeć będzie od jego wprowadzania w życie i trwałego zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron, a szczególnie państw członkowskich ONZ, w aktywne działania na rzecz ochrony miejsc kultu”. Dodał, że plan działań zostanie dopełniony przez światowy program ochrony tzw. celów miękkich, w tym miejsc kultu, przed zagrożeniem terrorystycznym. Wypracowany on zostanie przez Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Walki z Terroryzmem. Będzie miał on na celu „wzrost zdolności łagodzenia [zagrożenia], zarządzania kryzysowego i planowania środków nadzwyczajnych przez państwa członkowskie”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem