Reklama

Trudne braterstwo: historia relacji chrześcijańsko-żydowskich (Cz. 2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Istnienie chrześcijaństwa w obrębie judaizmu skończyło się wraz z klęską pierwszego powstania żydowskiego (66-70 po Chr.). Podczas tego powstania żydowscy wyznawcy Chrystusa starali się uciekać z Palestyny. Wielu członków gminy jerozolimskiej uciekło do położonej za Jordanem Pelli, a stamtąd wyruszyli do Syrii, Azji Mniejszej i do Europy.
Po zdobyciu Jerozolimy przez Rzymian i po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej przestały w judaizmie funkcjonować dwie bardzo ważne instytucje: kult ofiarniczy i kapłaństwo. Wobec zagrożenia samego bytu żydowskiego narodu jego liderzy za przyzwoleniem Rzymu przeprowadzili reorganizację judaizmu. Ta reorganizacja polegała między innymi na rezygnacji z wielu nurtów religii żydowskiej na rzecz jednego z nich. Judaizm zrezygnował z nurtu saducejskiego oraz ze swojej postaci hellenistycznej. Rabini orzekli również, że Żydom nie wolno posługiwać się Septuagintą, a "dzień, w którym ona powstała, jest tak samo fatalny jak dzień, w którym Izraelici stworzyli złotego cielca na pustyni". W ten sposób również chrześcijanie znaleźli się poza judaizmem, a między Synagogą i Kościołem rozpoczął się konflikt trwający do drugiej połowy XX w. Wyznawcy obu religii w ciągu następnych stuleci dążyli do tego, by się od siebie jak najbardziej oddalić. W judaizmie ok. 90 r. wprowadzono do Modlitwy Osiemnastu Błogosławieństw "błogosławieństwo heretyków" (birkat hamminim), które wtedy, po przegranym powstaniu, w obliczu prześladowań ze strony władz rzymskich, odnoszono m. in. do tych Żydów, którzy mimo swej wiary w Jezusa nie opuścili Synagogi. Dla Kościoła był to okres, w którym liczba chrześcijan wywodzących się z narodów pogańskich zaczęła przewyższać liczbę judeochrześcijan. Wyznawcy Chrystusa poszukiwali własnego sposobu wyrażania swej wiary, poszukiwali języka filozoficznego, przy pomocy którego mogliby opisywać, uzasadniać i obronić swoją wiarę zarówno wobec świata rzymskiego, jak i wobec Żydów. Natomiast wyznawcy judaizmu skoncentrowali się na konsolidacji społeczności żydowskiej wobec kolejnych przegranych powstań, w Izraelu (66-70) oraz na Cyprze i Cyrenajce (115). Kulminację tych niepowodzeń stanowiła klęska Żydów w powstaniu Bar Kochby (132-135). Przywódca tego powstania Szymon Bar Kochba (Syn Gwiazdy) został przez niektóre kręgi, w tym przez rabbiego Akibę, uznany za mesjasza. Po ścięciu go przez Rzymian i upadku powstania Żydzi musieli opuścić Judeę. Jerozolima została przemianowana na Aelia Capitolina i zasiedlona przez rzymskich weteranów wojennych. Rabinom zabroniono nauczania Tory, a przyjście mesjasza i powrót do Ziemi Izraela zostały przez rabinów odsunięte na "koniec czasów".
Obie religie przeżywały okres transformacji. Dokonywała się tzw. rabiniczna przebudowa judaizmu. Rolę autorytatywnych przekazicieli tradycji żydowskiej przejęli rabini. Miejsce ofiar zajęło studium Tory, Pism i Proroków oraz wypełnianie religijnych nakazów regulujących życie codzienne (micwot). Natomiast chrześcijaństwo zaczęło formułować swoją doktrynę. Wobec zagrożenia zewnętrznego - ze strony państwa Rzymskiego i wewnętrznego - ze strony herezji, obie religie zwierały swoje szeregi. W judaizmie od końca II w. do początku VI w. dokonuje się proces zapisu Tradycji, która przybiera kształt Miszny, Tosefty i Talmudów Jerozolimskiego i Babilońskiego. Są to księgi normatywne judaizmu do dziś kształtujące żydowską ortopraksję. W tym samym okresie w Kościele mają miejsce sobory nadające kształt obowiązującej do dziś chrześcijańskiej ortodoksji, są formułowane dogmaty wiary.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś przy grobie Jana Pawła II: Dobrą Nowiną jest Osoba!

2024-04-18 08:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

@VaticanNewsPL / ks. Paweł Rytel-Andrianik

- Dobrą Nowiną nie jest jakaś historia, nie jest jakaś teoria. Dobrą Nowiną jest Osoba! Chrześcijaństwo rozpoczyna się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Osobą Jezusa Chrystusa. My ludziom opowiadamy bardzo wiele rzeczy, tylko wcale nie prowadzimy ich do spotkania z żywą Osobą – z Jezusem Chrystusem, a to Jezus jest Dobrą Nowiną - mówił kard. Grzegorz Ryś.

O tym, na czym polega ewangelizacja i w jaki sposób przekazuje się wiarę na podstawie Dziejów Apostolskich mówił kard. Grzegorz Ryś w homilii przy grobie św. Jana Pawła II w Watykanie. Duchowny zwrócił uwagę na to, że w ewangelizacji chodzi o to, by nie czekać na to, aż ludzie przyjdą do Kościoła, ale to - my musimy wyjść do nich. My musimy być wcześniej zanim wszyscy inni nadejdą. My musimy wyjść z miłością do wszystkich, których jeszcze nie ma! – podkreślił kaznodzieja.

CZYTAJ DALEJ

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu powszechnego

2024-04-17 18:24

[ TEMATY ]

Katolik

Narodowy Spis Powszechny

Bożena Sztajner/Niedziela

Ilu katolików jest w Polsce? Kim są osoby, które w ramach Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 r. odmówiły odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową? - tym m.in. tematom poświęcone było spotkanie, które odbyło się dziś w siedzibie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Warszawie. Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu Powszechnego z 2021. W najbliższym czasie opublikowany zostanie raport na ten temat.

Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania rzymskokatolickiego zadeklarowało 27121331 osób z ogółu 38 mln. Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611506 osób, natomiast aż 7807553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: młodzi diakoni słowa Bożego - etap diecezjalny konkursu biblijnego

2024-04-18 17:13

[ TEMATY ]

Jasna Góra

konkurs biblijny

BPJG

- By być nie specjalistą od Biblii, ale diakonem słowa Bożego, czyli jego sługą, żyć w jego rytmie, obrać je za program życia i głosić innym, bo tylko tak stajemy się chrześcijanami - zachęcał młodych uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej bp Andrzej Przybylski. Konkurs z udziałem uczniów szkół ponadpodstawowych arch. częstochowskiej rozpoczęła Msza św. na Jasnej Górze. To 28. edycja organizowana przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. Dziś, w trwającym Tygodniu Biblijnym, w całej Polsce odbył się etap diecezjalny.

Po Mszy św. w Sali Papieskiej najpierw uczniowie przystąpili do części pisemnej wyłaniającej siedmiu finalistów, a po niej miała miejsce część ustna, która wskazała zwycięzców.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję