Reklama

Niedziela Świdnicka

Nowa Ruda Słupiec

Diecezjalny Dzień Wspólnoty Eucharystycznego Ruchu Młodych

Niedziela świdnicka 6/2017, str. 2

[ TEMATY ]

ERM

Ks. Marcin Banaczyk

Ks. Mateusz Kubusiak

W parafii pw. Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Rudzie Słupcu 4 lutego odbędzie się Diecezjalny Dzień Wspólnoty Eucharystycznego Ruchu Młodych. Jak mówi ks. Mateusz Kubusiak – diecezjalny duszpasterz dzieci i Eucharystycznego Ruchu Młodych: „Organizując ten dzień, pragniemy włączyć najmłodszych naszych diecezjan w obchody trwającego roku duszpasterskiego pod hasłem „Idźcie i głoście”. Wierzymy, że poprzez wspólną Eucharystię i zaproponowane warsztaty, najmłodsi jeszcze bardziej zjednoczą się z Chrystusem, a przez to nauczą się angażować na rzecz głoszenia światu Ewangelii. Eucharystyczny Ruch Młodych (ERM) jest ruchem, którego celem jest ukazanie Jezusa Eucharystycznego jako Przyjaciela dzieci a także wdrażanie najmłodszych do czynnego udziału we Mszach Świętych oraz wiązanie ich z Kościołem. Obecnie w diecezji świdnickiej istnieje ok. 20 wspólnot z poszczególnych parafii, które w oparciu o materiały formacyjne prowadzą spotkania z dziećmi, dzięki czemu dzieci uczą się, jak być wiernymi naśladowcami Chrystusa, a także poznają wartość osobistych rozmów z Jezusem ukrytym w Hostii” – powiedział ks. Mateusz, na co dzień pracujący w parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Wałbrzychu.

W Polsce Krucjata Eucharystyczna została utworzona przez św. Urszulę Ledóchowską, założycielkę Zgromadzenia Sióstr Urszulanek, która zetknęła się z Krucjatą we Francji i zapragnęła objąć jej działaniem polskie dzieci. Pierwsze wspólnoty w Polsce zawiązały się w latach 20. XX wieku. W roku 1939 Krucjata osiągnęła liczbę ok. 200 tysięcy członków. Niestety, wybuch drugiej wojny światowej przerwał w Polsce wspaniały rozwój tego ruchu. W latach 60. i 70. XX wieku w Europie Zachodniej Krucjaty przekształciły się w Eucharystyczny Ruch Młodych. Z Europy ERM zaczął przenikać do krajów Ameryki Łacińskiej, m.in.: Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Wenezueli. W Polsce, w ramach przygotowań do II Kongresu Eucharystycznego w 1987 roku, biskupi poznańscy zwrócili się do Zgromadzenia Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego z prośbą o pomoc w przywróceniu Krucjaty Eucharystycznej w naszym kraju. Z ramienia Zgromadzenia dzieła tego podjęła się s. Jadwiga Batogowska (ur. 1927, zm. 2008). Obecnie Eucharystyczny Ruch Młodych obejmuje ponad 3 miliony osób na całym świecie.

2017-02-01 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlą się i bawią z Jezusem

[ TEMATY ]

ERM

Nowa Ruda ‑ Słupiec

Andrzej Kruk

Siostry Terezjanki z dziećmi i młodzieżą z ERM-u

Dzieci i młodzież gromadząca się przy Jezusie Eucharystycznym przybyła do Nowej Rudy - Słupca, aby w ramach diecezjalnego spotkania ERM (Eucharystycznego Ruchu Młodych) modlić się wspólnie i cieszyć się sobą.

Spotkanie rozpoczęła Msza św. miejscowym Domu Pomocy Społecznej, której przewodniczył neoprezbiter ks. Bartosz Tusiński. W homilii opiekun parafialnego ERM-u nawiązując do postawy apostołów krzyczących na łodzi do Jezusa o ratunek, zwrócił uwagę, aby w swoim codziennym życiu nigdy nie bać się wzywać pomocy Jezusa, który jest obecny zawsze przy nas – na łodzi naszego życia.

Andrzej Kruk

Dzieci podczas Mszy św.

W drugiej części spotkania najmłodsi wraz opiekunami przeszli do domu parafialnego, by przy muzyce i słodkim poczęstunku przygotowanym przez parafian cieszyć się swoją obecnością. Tam siostry ze zgromadzenia Sióstr Terezjanek ze Ścinawki Dolnej podzieliły się świadectwem życia swojej patronki św. Teresy od Dzieciątka Jezus, a ci którzy najuważniej słuchali, wzięli udział w quizie o świętej.

Andrzej Kruk

Zabawy integracyjne dzieci i młodzieży

W czasie spotkania była okazja do wspólnej zabawy prowadzonej przez DJ Johnsona oraz do ozdobienia twarzy malunkami wykonywanymi przez jedną z organizatorek Bernadette Piotrowską.

Do Słupca przybyły grupy ERM-u z Głuszycy, Radkowa, Ścinawki, Pszenna.

CZYTAJ DALEJ

Tarnów: diecezjalna inicjatywa „Ostatni dzwonek” zachętą do spowiedzi

2020-06-02 10:00

[ TEMATY ]

spowiedź

stock.adobe.com

W parafiach diecezji tarnowskiej odbędzie się inicjatywa „Ostatni dzwonek”. Przypomina ona, że w najbliższych dniach będzie okazja do spowiedzi i przyjęcia Komunii św. wielkanocnej.

Zdaniem ks. Michała Dąbrówki, dyrektora Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie, słowa „Zostań w domu” głęboko wyryły się w naszej pamięci. „Przez wiele dni niemal całkowicie zamknęliśmy się w naszych domach, ograniczając wyjścia do niezbędnego minimum. Przestraszyliśmy się niebezpieczeństwa. Widmo choroby i śmierci zajrzało nam głęboko w oczy. Nie byliśmy na to przygotowani” - podkreśla.

Zbliża się pierwszy piątek i pierwsza sobota miesiąca, a 7 czerwca zakończy się okres Komunii św. wielkanocnej. Ogólnodiecezjalna inicjatywa „Ostatni dzwonek” jest zachętą do wyspowiadania się i przyjęcia Komunii św. dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli tego uczynić w okresie wielkanocnym. „Inicjatywa obejmie dwa dni, w których chcemy wynagradzać za nasze grzechy Najświętszemu Sercu Jezusa i Niepokalanemu Sercu Maryi” - mówi ks. Michał Dąbrówka.

Kapłan przypomina słowa papieża Franciszka, który mówił, że czas pandemii jest wyjątkową szansą na gruntowne przemyślenie swojego życia i osobiste nawrócenie. „Być może Bóg dał nam ten czas, żebyśmy się opamiętali. Ale każdą – nawet największą szansę – można zmarnować. Tu nic nie działa na zasadzie automatu. Świat po pandemii wcale nie musi być lepszy. Wręcz przeciwnie, może stać się nawet gorszy. Podobnie jest z każdym z nas. Po pandemii wcale nie musimy być lepsi. To, jacy będziemy zależy od naszego osobistego nawrócenia. To już ostatni dzwonek. Przejmiemy się nim?” - dodaje ks. Dąbrówka.

Spowiedź może być także przygotowaniem do zbliżającej się uroczystości Bożego Ciała. W parafiach trwają przygotowania i są plany, by procesje odbyły się wokół świątyń.

„W obecnym stanie prawnym praktycznie niemożliwe jest zorganizowanie tradycyjnej procesji eucharystycznej ulicami miast i wsi. Obowiązuje nas bowiem zakaz zgromadzeń powyżej 150 osób, a z doświadczenia wiemy, że na takich procesjach gromadzi się o wiele więcej osób. Wydaje się więc, że rozwiązaniem pośrednim jest poprowadzenie procesji eucharystycznej wokół kościoła w miarę możliwości po każdej Mszy św., zachowując przy tym wszelkie środki ostrożności” - mówi ks. Michał Dąbrówka.

Symboliczne cztery ołtarze mają powstać wokół świątyń. Tam, gdzie nie ma możliwości poprowadzenia procesji wokół kościoła zaplanowane są adoracje Najświętszego Sakramentu.

eb/Tarnów

CZYTAJ DALEJ

Karol Lwanga i towarzysze

2020-06-03 07:05

[ TEMATY ]

święci

www.glassisland.com

Papież Paweł VI w piśmie "Misterium paschalne" z 14 II 1969 r. zapowiadającym reformę kalendarza liturgicznego (od 1970 r.) postanowił włączyć do niego świętych z tzw. nowego świata, czyli spoza Europy, aby w ten sposób ukazać powszechność Kościoła katolickiego. W ten sposób w odnowionym kalendarzu kościelnym znaleźli się nasi święci patronowie pochodzący z Afryki, z Ugandy.

Życie Karola Lwangi i jego towarzyszy przypada na czasy, kiedy ich ojczyzna Uganda, odkryta w XIX wieku przez angielskich podróżników, stała się przedmiotem kolonialnych zainteresowań Anglii. W roku 1877 na wezwanie sławnego podróżnika i odkrywcy Henryka Stanley'a przybyli do Ugandy misjonarze anglikańscy. W dwa lata później przybyli tu katoliccy misjonarze, ojcowie biali, wysłani przez algierskiego kardynała Lawigerie. Szybko pozyskali uznanie na dworze królewskim, nawracając wielu na wiarę katolicką. Liczba wyznawców Chrystusa wzrosła do kilkunastu tysięcy. Jednakże król Ugandy Mutesa I nie chcąc rezygnować z licznych swoich żon przeszedł na islam. Zaczęło się wówczas prześladowanie, misjonarze anglikańscy i katoliccy musieli opuścić Ugandę. Wspomagali jednakże młodych ugandyjskich chrześcijan, przebywając poza ich krajem na terenie Afryki.

Po śmierci Mutesy I w roku 1884 rządy krajem objął jego syn Mwanga I, który wypowiedział otwartą walkę wszystkim chrześcijanom przebywającym na terenie Ugandy. Pierwsze prześladowanie dotknęło misję anglikańską. W Natebe, w pobliżu stolicy kraju Kampala, wbito na pale i spalono żywcem trzech uczniów szkockiego misjonarza Mackay'a. Król także rozkazał zamordować pierwszego biskupa anglikańskiego, Hannigtona. W tym czasie na katolicyzm nawróciła się grupa paziów królewskich na czele z Karolem Lwangą ich przełożonym, co doprowadziło do wściekłości króla Mwangę. 25-letni Karol Lwanga po przyjęciu chrztu 15 IX 1885 r. stał się gorliwym apostołem w swoim środowisku. Będąc w więzieniu zdołał nawrócić i ochrzcić kilku współwięźniów. Karol Lwanga poniósł śmierć męczeńską 2 VI 1886 r. wraz z 11 młodymi katolikami z królewskiej służby. Palony żywcem w Namugongo dziękował Bogu za męczeństwo, za wiarę (K. Kuźmak). Balikudembe, Józef Mukaza, był pierwszym ministrem króla i dla chrześcijaństwa zdołał pozyskać 150 chrześcijan. Banabakintu, naczelnik kilku wiosek murzyńskich, zginął w wieku 35 lat. 30-letni Andrzej Kaggwa, kapelmistrz królewski, został ścięty, następnie ciało porąbano w kawałki. Szczególne męki zastosowano wobec Macieja Mulumby Kalemby, który był sędzią i namiestnikiem okręgu, miał 50 lat. Obcięto mu ręce i nogi, wycinano mu kawałki ciała, palono go, następnie wrzucono w sitowie w nadziei, że załamie się i porzuci chrześcijaństwo. Tam od ran skonał. On to właśnie dla Chrystusa pozyskał ok. 200 osób. Noe Mwaggali był garncarzem i garbarzem. 31 V 1886 r. powieszono go, przebito włócznią, a ciało dano na pożarcie zgłodniałym psom.

Łącznie w latach 1885-1887 poniosło w Ugandzie śmierć męczeńską ok. 150 katolików i 40 anglikanów. Sprawdziło się szybko starożytne powiedzenie, że krew męczenników jest zasiewem nowych chrześcijan. Po ustaniu prześladowania w Ugandzie w roku 1890 było już 2197 katolików i blisko 10000 katechumenów, przygotowujących się do przyjęcia chrztu. W roku 1906 ich liczba wzrosłą do ok. 100000 katolików i 150000 katechumenów. Obecnie Uganda liczy prawie 5 milionów katolików (W. Zaleski).

REKLAMA

Papież Benedykt XV 6 VI 1920 r. dokonał uroczystej beatyfikacji Karola Lwangi i jego 21 towarzyszy męczenników, wyznaczając dzień ich liturgicznego wspomnienia na 3 czerwca. Papież Pius XI ogłosił w roku 1934 Karola Lwangę patronem młodzieży afrykańskiej i Akcji Katolickiej. Papież Paweł VI 18 X 1964 r., podczas trwania Soboru Watykańskiego II, kanonizował Karola Lwangę i jego towarzyszy. W roku 1969 Paweł VI odbył apostolską podróż do Ugandy, gdzie oddał hołd męczennikom katolickim i anglikańskim. W sanktuarium św. Karola w Namugongo konsekrował ołtarz, a świątyni nadał tytuł bazyliki. Natomiast Papież Jan Paweł II w roku 1980 konsekrował w Rzymie kościół parafialny pod wezwaniem Męczenników ugandyjskich.

Ojciec Święty Paweł VI mówił w homilii w dniu kanonizacji męczenników z Ugandy: "Ci męczennicy z Afryki dodają do księgi zwycięzców, to jest Martyrologium, kartę opowiadającą o bolesnych i chwalebnych zarazem wydarzeniach. Zasługuje ona w pełni, aby dołączyć ją do owych wspaniałych opowiadań starożytnej Afryki, o których my, ludzie nowożytni z naszą małą wiarą sądziliśmy, że już nigdy nie znajdą one sobie podobnych (...) Ci męczennicy afrykańscy stanowią początek nowej epoki. Oby nie zwróciła się ku prześladowaniu i konfliktom religijnym, ale ku chrześcijańskiej i społecznej odnowie (...)" (Liturgia Godzin, t. II s. 1482).

Uczyńmy naszą osobistą modlitwę mszalną z dnia 3 czerwca: "Boże, Ty sprawiłeś, ze krew męczenników stała się nasieniem chrześcijan, daj, aby rola Twojego Kościoła zroszona krwią Świętych Karola Lwangi i jego Towarzyszy, przyniosła obfite plony".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję