Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Z majestatem, powagą i świętością

Niedziela sosnowiecka 20/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

świątynia

Archiwum

Grupa apostołów podczas montażu na wysokości

Grupa apostołów podczas montażu na wysokości

Czytając opisy kościołów ks. Jana Wiśniewskiego z 1936 r. znajdujemy tam następujące stwierdzenie: „Dawne style mają to do siebie, że kościół przebudowany na cerkiew, kirchę lub na budynek świecki po setkach lat, wołał wyglądem swych murów: «jestem zgwałconą świątynią rzymskokatolicką». Kościoły zbudowane w dzisiejszym stylu łatwo dadzą się przerobić na bożnice, kina, teatry, hale, sale sportów itp. Mało mają majestatu, powagi i, jak nowoczesne malarstwo religijne, świętości. Są jakby raptownym zerwaniem z tradycją religijną, katolicką i z tym do czego w ciągu długich wieków spoiły się nasze uczucia religijne i narodowe. Być może, że przyszłe pokolenia nawykną do tego rodzaju budownictwa, jednak dawna architektura kościelna wieczną będzie mieć odrębność i naukową wartość”.

Nowe budowle sakralne zachwycają rozmachem, ale jednocześnie wymagają upiększenia i właściwej sakralnej aranżacji wnętrza. W ostatnim czasie nowy wystrój otrzymała świątynia parafialna św. Maksymiliana Marii Kolbego w Olkuszu. Wszystko dzięki inicjatywie ks. kan. Henryka Chmieły oraz ofiarnych parafian. Prace rzeźbiarskie wykonane zostały w dużej mierze w pracowni Jacka Pilcha i Bogdana Czesaka w Krakowie. Autorami projektu malarskiego, na podstawie którego powstały rzeźby, są miejscowi artyści – Zofia i Stanisław Wywiołowie.

Reklama

– Scena Zesłania Ducha Świętego, gdzie szczególne miejsce zajmuje Niepokalana, doskonale wypełniła okazałą ścianę prezbiterium. Blisko czterometrowe płaskorzeźby przestawiające postacie dwunastu Apostołów niejako aureolą otoczyły Chrystusa umieszczonego poniżej, w centrum tej kompozycji. Było to niespotykane założenie rzeźbiarskie ze względu na skalę przedsięwzięcia. Po przetransportowaniu rzeźb z pracowni do kościoła, zostały one wkomponowane w dekorację malarską na ścianie ołtarzowej – podkreśla jeden z wykonawców, Bogdan Czesak.

– Wykonanie ostatecznego projektu poprzedziły liczne wersje koncepcyjne. Wszystkie działania konsultowane były z diecezjalną Komisją do spraw Sztuki Sakralnej oraz proboszczem parafii ks. kan. Henrykiem Chmiełą. Wspólnie dyskutowaliśmy nad wymową teologiczną poszczególnych elementów projektu, biorąc pod uwagę walory artystyczne i przekaz religijny. Bardzo nam zależało na tym, by środki plastyczne, jakie zastosujemy w wystroju tego dużego, okazałego i trudnego do zaprojektowania wnętrza nie były agresywne, by nie rozpraszały wiernych podczas modlitwy. Zdecydowaliśmy się na przedstawienie sceny Zesłania Ducha Świętego z Maryją w centralnej części kompozycji. Autorem studiów rysunkowych, które posłużyły do wykonania płaskorzeźb, jest Stanisław Wywioł. Istotnym elementem wieńczącym całość jest pięciometrowa figura Chrystusa uwielbionego, zmartwychwstałego, wyrzeźbionego również według rysunków męża, Stanisława Wywioła. Rzeźby wykonali krakowscy artyści Jacek Pilch i Bogdan Czesak. Zastosowana ikonografia odgrywa niebywałe znaczenie, nawiązując do umiłowania Niepokalanej przez patrona parafii św. Maksymiliana Marię Kolbego. To Ona, Oblubienica Ducha Świętego, Królowa Apostołów, wskazuje zawsze na Chrystusa i do Niego prowadzi. Cieszymy się, że jako artyści i parafianie mogliśmy się przysłużyć przy realizacji wystroju świątyni – stwierdza Zofia Wywioł.

– Wnętrze kościoła wymagało odpowiedniego zagospodarowania. Całe przedsięwzięcie wymagało odpowiednich przygotowań, zarówno na etapie projektu, jak i wykonania. Nowa kolorystyka ścian, kryształowe żyrandole oraz zastosowana kompozycja doskonale skomponowała się w jedną całość. Bardzo dziękuję nie tylko artystom, ale wszystkim zaangażowanym na różne sposoby w to przedsięwzięcie. Nade wszystko moim drogim parafianom, którzy wsparli materialnie to dzieło. Wiem, że cieszą się, że ich parafialna świątynia zachwyca pięknem i jest świadectwem wiary tych, którzy tu się modlą – mówi ks. kan. Henryk Chmieła.

Parafia pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Olkuszu została ustanowiona 19 października 1981 r. przez biskupa kieleckiego Stanisława Szymeckiego. Pierwszym proboszczem został ks. Stanisław Gajewski. Terytorialnie wydzielona została z parafii pw. św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu. Do czasu wybudowania obecnego kościoła, według projektu Jerzego Kubicy, kult sprawowano w tymczasowej, obszernej kaplicy, pobłogosławionej 19 września 1982 r. przez bp. Szymeckiego. We wnętrzu świątyni parafialnej na uwagę zasługuje m.in. wizerunek św. Jana Pawła II autorstwa Zofii Roli-Wywioł (z 2011 r.) oraz stacje drogi krzyżowej autorstwa Marioli i Janusza Czerniaków (z 2005 r.).

2017-05-10 14:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

300 lat franciszkańskiej świątyni

Niedziela przemyska 24/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

świątynia

jubileusz

Małgorzata Młynarska

Uroczystości jubileuszowe w jarosławskiej świątyni pw. Trójcy Przenajświętszej

Uroczystości jubileuszowe w jarosławskiej świątyni pw. Trójcy Przenajświętszej

Uroczystość, która miała miejsce 22 maja, zgromadziła wielu kapłanów diecezjalnych i zakonnych, przedstawicieli parlamentu oraz władz miasta i powiatu jarosławskiego, a także licznie przybyłych parafian. W tym zainteresowaniu nie ma nic dziwnego, bo dziś trudno sobie wyobrazić życie duchowe, duszpasterskie i kulturalne Jarosławia bez Ojców Franciszkanów-Reformatów, którzy w czasie swojego posługiwania stali się trwałą cząstką pięknej i bogatej historii tego miasta.

CZYTAJ DALEJ

Ta parafia żyje

2021-07-25 17:49

[ TEMATY ]

Częstochowa

św. Krzysztof

parafia Opatrzności Bożej

Beata Pieczykura/Niedziela

– Święty Krzysztof niesie ludzi, niesie miłość. Ta parafia żyje, żyje Bogiem, żyje liturgią – powiedział ks. Stanisław Bukalski, proboszcz parafii Opatrzności Bożej w Częstochowie, 25 lipca, w uroczystość ku czci drugiego patrona parafii – św. Krzysztofa.

Ksiądz proboszcz tłumaczył, że odpust Opatrzności Bożej, który jest głównym tytułem kościoła, jest obchodzony w Niedzielę Trójcy Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Prał. D. E. Viganò: utworzenie Mediateki w Watykanie to docenienie dziedzictwa kina i środków audiowizualnych

2021-07-25 19:03

[ TEMATY ]

media

Watykan

Tama66/pixabay.com

Papież wskazuje na utworzenie Mediateki w Watykanie jako na „decydującą drogę w przyszłość” – powiedział w rozmowie z włoską agencją wiadomości religijnych SIR prał. Dario Edoardo Viganò, wicekanclerz Papieskich Akademii: Nauk i Nauk Społecznych. 21 lipca w ambasadzie Włoch przy Stolicy Apostolskiej przedstawił on swą książkę „Lo sguardo: porta del cuore. Il neorealismo tra memoria e attualità” (Spojrzenie: brama serca. Neorealizm między pamięcią a aktualnością). Obok osobistych przemyśleń autora zawiera ona także jego wywiad z Franciszkiem.

Włoski prałat kurialny przypomniał, że Ojciec Święty przy różnych okazjach określał powojenny neorealizm w kinematografii włoskiej mianem „katechezy człowieczeństwa” i „szkoły człowieczeństwa”. Wspominał też, że jako dziecko często chadzał do kina w swej dzielnicy w Buenos Aires. Te właśnie wspomnienia i uwagi Franciszka o jego związkach z filmem znalazły się w prezentowanej książce wicekanclerza akademii papieskich.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję