Reklama

O udziale katolików w życiu politycznym

Niedziela łódzka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 27 i 28 lutego br. odbyła się konferencja rejonowa dla duszpasterzy w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi. Przedmiotem wspólnej refleksji była Nota Doktrynalna Kongregacji Nauki Wiary dotycząca udziału i postaw katolików w życiu politycznym. Arcybiskup łódzki zaprosił prelegentów: ks. prof. Piotra Niteckiego z Wrocławia oraz dr Marię Gretę z Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwszy referat nosił tytuł: "Duszpasterz wobec udziału i postaw katolików w życiu politycznym".
Prelegent rozpoczął od stwierdzenia, że słowo "polityka" kojarzy się negatywnie, a w zestawieniu z ewangelizacją wydaje się nieporozumieniem. W systemie totalitarnym wszystko było polityką. Tymczasem dla Kościoła polityka to troska o dobro wspólne i dotyczy ona wszystkich obywateli. Sobór Watykański II wskazywał zadania dla profesjonalnych polityków, papież Paweł VI stwierdził, że polityka jest wyrazem miłości bliźniego, a Jan Paweł II podkreśla potrójną relację polityki: do prawa objawionego (służba prawdzie), do podmiotu polityki, a więc człowieka, oraz do dobra wspólnego. Wspomniana nota Kongregacji Nauki Wiary wpisuje się w nauczanie Jana Pawła II, zwłaszcza w przesłanie do polityków skierowane w listopadzie 2000 r. podczas jubileuszowej pielgrzymki polityków do Rzymu. Autor referatu stwierdził, że dokumenty związane z Rokiem Świętym są programem na Nowe Tysiąclecie dla wszystkich wierzących. Nota wskazuje także, jak kształtować demokrację. Nie mówi, że demokracja jest zła, ale przestrzega, że jeśli nie opiera się ona na wartościach, staje się totalitaryzmem! Należy odrzucić etyczny pluralizm, gdyż zasady etyczne nie mogą się stać przedmiotem negocjacji! Zasady autonomii nie mogą być wolne od zasad moralnych, muszą stać zawsze w obronie istoty ludzkiej. Europa Środkowowschodnia boryka się z problemem zagospodarowania wolności. Często wolność traktowana jest jako anarchia, a nie "im bardziej jestem wolny, tym bardziej mogę wybrać dobro". Nota uwrażliwia sumienia chrześcijan, aby uczestniczyli w wyborach. Katolik winien wybierać to, co jest zgodne z prawem naturalnym. Katolik może uczestniczyć w różnych partiach politycznych, ale nie mogą one głosić haseł sprzecznych z prawem moralnym i nauką społeczną Kościoła. Zaangażowanie katolików nie może dopuścić do konformizmu. Nota podkreśla, że nie ma autentycznej wolności bez prawdy. Dziś największym dramatem jest liberalizacja prawdy! Autor referatu z mocą wskazywał kolejne wątki poruszone w watykańskim dokumencie. Szczególnym zadaniem katolików jest kształtowanie świata, a więc nie ucieczka od polityki, ale wprowadzanie zasadniczych wartości w życie społeczne. W odniesieniu do księży - ich miejsce w świecie polityki ma być ewangeliczne. Autor zadał słuchaczom pytanie: czy umiemy powiedzieć kazanie o chrześcijańskim modelu posła? Kapłan ma być świadkiem, ale także winien służyć formacji ludzi świeckich, także tych, którzy podejmą odpowiedzialność za życie publiczne.
Drugi referat, noszący tytuł: Co należy wiedzieć o integracji europejskiej?, wygłosiła dr Maria Greta. Tradycja jednoczenia się Europy ma już ponad 50 lat. Integracja oznacza transgraniczność, czyli "sąsiedzkość". Oznacza również współpracę, wspólny rynek (wolność przepływu towarów, usług, kapitału, swobodę ruchu osobowego), unię gospodarczą i walutową. Po wstępnej prezentacji rysu historycznego tego procesu Autorka stwierdziła, że fundamenty tej jedności są chrześcijańskie. Dali temu wyraz ludzie myślący po chrześcijańsku: Adenauer, Gaspari, Monet czy Schuman. W ich zamyśle miała to być Europa Ojczyzn. Po traktacie z Maastrich z roku 1992 konstrukcja Wspólnoty wznosi się na 3 filarach jak gmach "świątyni": jeden filar ponadnarodowy i dwa narodowe. Europa Ojczyzn ma wspólną flagę, hymn i paszport. Pomysł na charakterystyczny motyw flagi - wieniec gwiazd został wzięty z cudownego medalika Matki Bożej z Rue du Bac z Paryża, a nawiązuje on do tekstu Apokalipsy. Rada Europy - instytucja powołana do obrony praw człowieka - użyczyła tego wzoru Wspólnocie europejskiej w 1986 r. Hymn stanowi IX Symfonia Beethovena, a słowa hymnu zaczerpnięto z tekstu Schillera. Jean Monet uważał, że jedność wynosi się z domu, Schuman głosił, że centrum zainteresowania wspólnoty jest człowiek. Papież Jan Paweł II mówi, by Europy się nie bać, ale wejść i ją przemieniać! Autorka przedstawiła strukturę Wspólnoty i jej instytucje. Na koniec postawiła pytanie: co daje Wspólnota europejska? Wskazała najpierw zagrożenia: obszar ubóstwa dotyka blisko 25% ludności, ok. 52% gospodarstw domowych otrzymuje pomoc socjalną, średnia liczba dzieci 1.41, aktualnie panująca recesja gospodarcza. Opowiedziała się za wejściem do Wspólnoty, ale na odpowiednich warunkach! Odpowiadając na pytania padające w dyskusji, stwierdziła, że Europa szuka rynków zbytu i Unia Europejska, poszerzając liczbę członków, próbuje rozwiązać swój problem ekonomiczny. Lecz tym samym narzuca swoje warunki, tworząc ekonomiczny apartheid. Fundamenty tej budowli są chrześcijańskie, ale po latach mają istotne rysy. Polska może coś wnieść do tej Wspólnoty, zarówno pod względem potencjału gospodarczego, jak i wartości, którymi żyje. Wspólnota europejska wymaga odnowy i przebudowy. Poruszony temat spowodował ożywioną dyskusję, ukazał wiele obaw słuchaczy związanych z wejściem do Unii oraz pokazał konieczność wielkiej odpowiedzialności uczestników za sprawy Ojczyzny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Poligon świata i pokój serca

2024-04-25 07:30

[ TEMATY ]

felieton (Łódź)

Adobe Stock

Sporo jeżdżę po Łodzi: odwożę wnuczki ze szkoły do domu albo na zajęcia muzyczne. Dwa, trzy razy w tygodniu. Lubię to, chociaż korki i otwory w jezdniach dają nieźle popalić. Ale trzeba jakoś dzieciom pomóc; i na stare lata mieć z żoną poczucie przydatności. Poza tym: zakupy, praca – tak jak wszyscy. Zatem: jeżdżę, widzę i opisuję.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję