W Wyższym Seminarium Duchownym w Łomży odbyły się warsztaty muzyczne, przygotowujące liturgię śpiewaną na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego - Dominica Pentacostes.
Na warsztatach spotkali się: Zespół Muzyki Dawnej "Voci Unite" i Schola Gregoriańska WSD w Łomży. Warsztaty zorganizowali Katarzyna Szmitko i ks. Szczepan Dobecki. Ćwiczyliśmy pod kierunkiem znawcy
chorału Roberta Póżarskiego - kantora "Scholae Gregorianum Silesienis". Robert Póżarski studiował interpretację chorału między innymi u Marcela Peresa w Paryżu, należy do założycieli lektorskiej "Schola
Cantorum" powstałej przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym, jako kantor tejże scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych polskich officjów monastycznych dedykowanych
św. Stanisławowi i św. Wojciechowi. Pan Robert jest kierownikiem muzycznym scholi Teatru Wiejskiego "Węgajty". Zdaniem pana Roberta w liturgii potrzeba mocnego, naturalnego głosu. Próbę naturalnego, mocnego
śpiewu usłyszeliśmy w wykonaniu Marcina Sobiecha - Kurpia z krwi i kości, który w tej gwarze zaśpiewał pieśń o miłości. Pan Robert uważa, że śpiew kurpiowski jest właśnie śpiewem naturalnym.
Sławę zdobywa także Zespół Muzyki Dawnej "Voci Unite". Znany w tym roku na arenie krajowej pod nazwą "Canto Seren". Zespół niedawno zdobył Złotą Harfę Eola w Kaliszu. Co do scholi kleryckiej, to w
swej pokorze wolą występy chorałowe na gruncie łomżyńskim. Jak powiada ks. Szczepan Dobecki: "Chorał jako śpiew liturgii będzie prawdziwy i piękny, jeśli będzie płynął z serca i stanie się modlitwą".
21, 22, 28 lutego i 1 marca połączone zespoły poznawały nieco inną interpretację śpiewu chorałowego. Dla mnie i dla kolegów interpretacja pana Roberta była inna od tej, którą my praktykujemy. Jesteśmy
przyzwyczajeni do interpretacji benedyktyńskiej, ale cieszy nas fakt, że osoba świecka chce kultywować jedyny i własny śpiew Kościoła, według takiej czy innej estetyki. Nasze przygotowania przeplatane
były opowieściami kantora R. Póżarskiego o chorale: jak śpiewają dominikanie, benedyktyni, Grecy i ile trzeba śpiewać, aby zostać kantorem, np. w Grecji ok. 30 lat.
Czym jest chorał? Otóż jest jednogłosowym śpiewem a cappella z tekstem łacińskim. Repertuar chorału odznacza się rozmaitością form, obejmuje śpiewy brewiarzowe, mszalne procesyjne, pogrzebowe. Chorał
gregoriański jest funkcjonalnie związany z obrządkiem Kościoła rzymskokatolickiego. Jest to jedyny własny śpiew Kościoła, który kształtował się na kanwie śpiewów synagogalnych, syryjskich, a także muzyce
greckiej. Nazwę swą zawdzięcza papieżowi Grzegorzowi Wielkiemu.
Mam nadzieję, że owoce tych spotkań pozwolą wiernym bardziej przeżyć duchowo Niedzielę Zesłania Ducha Świętego i znajdzie się więcej osób, które zechcą poznać śpiew chorałowy i właśnie w taki sposób
modlić się.
Pomóż w rozwoju naszego portalu