Reklama

Eucharystia – wyjątkowe spotkanie z Bogiem

2018-07-04 11:10

Ks. Ireneusz Skubiś
Edycja częstochowska 27/2018, str. II

Bożena Sztajner/Niedziela

Podczas Mszy św. na Legnickim Polu 2 czerwca 1997 r. Ojciec Święty Jan Paweł II podjął temat Eucharystii. Czym ona jest? Czym jest również dla mnie – kapłana, który Eucharystię sprawuję codziennie, którego życie zakotwiczone jest właśnie we Mszy św., w Eucharystii?

Otóż Kościół skupia swoje życie na Eucharystii, bo tu uobecnia się Chrystus. Ta obecność jest wyjątkowa, niezwykła, po prostu On wtedy jest, a my znajdujemy się niejako pod parasolem tej szczególnej obecności Boga, która przenika całego człowieka, jego umysł i serce. Zachodzi wtedy przedziwne zjawisko jakby osmozy tego, co Boże, do wnętrza człowieka. I właściwie nie ma innej takiej możliwości, żeby człowiek tak namacalnie spotkał się z Bogiem, niemal dotykał Boga. To jest tajemnica, do której trzeba człowiekowi dojrzewać w niezwykłym świecie Boga, który jest Miłością i mówi do niego własnym głosem. Człowiek przyjmuje naukę Bożą, całe przesłanie Jezusa skierowane jest do ludzkości i – najogólniej mówiąc – przejawia się w przykazaniu miłości Boga i bliźniego. Najpełniej obrazuje je ewangeliczna przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, która zresztą należy do arcydzieł literatury światowej. Miłość bliźniego jest podstawową troską Jezusa.

Reklama

Co zatem przede wszystkim wynika z Eucharystii? Można powiedzieć, że wynika z niej polecenie codziennej troski o każdego człowieka w potrzebie. Na różne sposoby przekazywana jest ta troska w Eucharystii: w czytaniach mszalnych i słowie Bożym, w czynnościach i znakach liturgicznych kapłana i uczestniczących w Eucharystii, wreszcie – w Komunii św. Chrystus powiedział wszak: Ja jestem w człowieku potrzebującym – w głodnym, chorym, w więzieniu, nagim (por. Mt 25, 35n.). W bliźnim, który oczekuje na pomoc, jest sam Chrystus. Wiara wyznawcy Jezusa Chrystusa musi mieć swój wewnętrzny i zewnętrzny wyraz. Wewnętrzny polega na tym, że mam nadprzyrodzoną intencję, iż to, co czynię, czynię z powodu Jezusa – „propter Jesum”, jak mówi św. Augustyn. A wyraz zewnętrzny to realizowanie przykazania miłości bliźniego. I to powinno być troską codzienną wierzącego: nieść miłość do każdego drugiego człowieka, który w relacji do wspólnego Ojca w niebie jest naszym bratem.

Jan Paweł II w encyklice „Ecclesia in Eucharistia” mówi o doświadczaniu kosmicznego wymiaru Eucharystii: „Gdy myślę o Eucharystii, patrząc na moje życie kapłana, biskupa i Następcy Piotra, wspominam spontanicznie wiele chwil i miejsc, w których dane mi było ją sprawować. Pamiętam kościół parafialny w Niegowici, gdzie spełniałem moją pierwszą posługę duszpasterską, kolegiatę św. Floriana w Krakowie, katedrę na Wawelu, bazylikę św. Piotra oraz wiele bazylik i kościołów w Rzymie i na całym świecie. Dane mi ją było również sprawować w wielu miejscach na górskich szlakach, nad jeziorami i na brzegach morskich; sprawowałem ją na ołtarzach zbudowanych na stadionach, na placach miast... Ta różnorodna sceneria moich Mszy św. sprawia, iż doświadczam bardzo mocno uniwersalnego – można wręcz powiedzieć kosmicznego charakteru celebracji eucharystycznej. Tak, kosmicznego! Nawet wtedy bowiem, gdy Eucharystia jest celebrowana na małym ołtarzu wiejskiego kościoła, jest ona wciąż poniekąd sprawowana na ołtarzu świata. Jednoczy niebo z ziemią. Zawiera w sobie i przenika całe stworzenie” (n. 8).

Tagi:
Eucharystia

Reklama

Między Eucharystią a katechezą

2019-11-30 18:46

ks. Mariusz Frukacz / Maciej Orman

Eucharystia – tajemnica wyznawana na katechezie” – to temat ogólnopolskiego sympozjum katechetycznego, które w sobotę 30 listopada w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym, w Wyższym Seminarium Duchownym i w Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie.

Maciej Orman

Pierwsza sesja sympozjum odbyła się w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym. – Rozpoczynamy ucztę intelektualną w miejscu, gdzie formują się nauczyciele po to, aby formować młodych ludzi – powiedział na rozpoczęcie dr Artur Dąbrowski, wizytator katechetyczny częstochowskiej kurii, prezes Akcji Katolickiej Archidiecezji Częstochowskiej.

Zobacz zdjęcia: Sympozjum „Eucharystia – tajemnica wyznawana na katechezie”

Witając uczestników sympozjum ks. dr hab. Roman Ceglarek, wikariusz biskupi ds. przekazu wiary, nauczania i wychowania katolickiego w archidiecezji częstochowskiej porównał katechetów do „wyselekcjonowanych, szlachetnych ziaren najwyższej jakości”. Ks. dr hab. Paweł Maciaszek prezes częstochowskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Teologicznego zaznaczył, że nowy rok liturgiczny rozpoczyna 3-letni program duszpasterski Kościoła w Polsce pod hasłem: „Eucharystia daje życie”. – Wygłoszone referaty i przeprowadzone katechezy z pewnością zaowocują także osobistym zaangażowaniem we właściwe przeżywanie misterium Eucharystii – powiedział.

Zobacz zdjęcia: Druga część Sympozjum „Eucharystia – tajemnica wyznawana na katechezie”

Następnie ks. prof. dr. hab. Czesława Krakowiaka z KUL mówiąc o „kulcie Eucharystii w nauczaniu Benedykta XVI” wskazał na „zagubienie poczucia sacrum i niezdolność człowieka do adoracji Boga, co skutkuje osłabieniem kultu eucharystycznego”.

„Eucharystia jest rzeczywiście sakramentem miłości. Chrystus ofiaruje siebie, aby podnieść człowieka i go zbawić. To jest miłość w swej najbardziej radykalnej formie” - mówił prelegent za Benedyktem XVI, cytując fragment adhortacji „Sacramentum caritatis”.

Temat sakramentu Eucharystii w nauczaniu katechetycznym omówił ks. dr hab. Roman Buchta z Uniwersytetu Śląskiego. – Zadaniem katechetów jest kształtowanie postaw eucharystycznych: współofiarowania, miłości, jedności, dziękczynienia, uwielbienia i owocnego słuchania słowa Bożego. Ma to prowadzić do pełnego, świadomego i czynnego udziału we Mszy św. – powiedział prelegent, powołując się na instrukcję „Eucharisticum Mysterium”.

– Osiągnięcie tych celów wydaje się możliwe, jeżeli katecheza odejdzie jedynie od tonu informacyjnego, a w większym stopniu uwzględni całość nauki i doświadczenia adresata katechezy – dodał ks. Buchta.

Prelegent podkreślił, że „inspiratorką katechezy, zwłaszcza sakramentalnej, pozostaje wspólnota, która sprawuje liturgię, czyli parafia”.

Pierwszą sesję zakończył wykład s. dr hab. Anny Emmanueli Klich OSU z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie: „Zbawcza obecność Chrystusa w Eucharystii”. – Eucharystia jest darem dla ludzi słabych i upadających, zaproszonych do życia paschalnego tj. do przechodzenia od niewoli grzechu do nowego życia w wolności dzieci Bożych – powiedziała s. Klich.

Prelegentka zwróciła również uwagę na słowa konsekracji. – Jak sugerują niektórzy egzegeci, trzeba by je przetłumaczyć następująco: „To jest Ciało moje za was wydające się. To jest Krew moja za was przelewająca się”. Już sama forma gramatyczna podkreśla, że w czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus akcentował rzeczywistość, która łączy sprawowaną Eucharystię z Jego ofiarą dokonującą się na krzyżu – wyjaśniła s. Klich.

Druga sesja sympozjum rozpoczęła się Mszą św. w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, której przewodniczył abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

„Wszyscy idźcie za biskupem, jak Jezus Chrystus za Ojcem. Niechaj nikt w sprawach dotyczących Kościoła nie robi niczego bez biskupa. Uważajcie za ważną tylko taką Eucharystię, która sprawowana jest pod przewodnictwem biskupa lub tego komu on zleci. Gdzie pojawi się biskup, tam niech będzie wspólnota tak, jak gdzie jest Chrystus Jezus, tam i Kościół powszechny. Co on zatwierdzi, to i dla Boga będzie miłe. W ten sposób wszystko co czynicie, będzie pewne i ważne” - te słowa św. Ignacego Antiocheńskiego przypomniał na początku Mszy św. ks. dr hab. Roman Ceglarek.

W homilii abp Depo przypomniał za św. Pawłem, że „do wiary dochodzi się poprzez przepowiadanie”. – Przedmiotem wiary i przepowiadania jest Osoba i dzieło Jezusa Chrystusa, wcielonego Syna Bożego, narodzonego z Maryi Dziewicy, ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. To On ukazuje nam miłosierną miłość Ojca – mówił abp Depo i dodał: „Każdy człowiek dobrej woli wierząc w Zbawiciela Jezusa staje się własnością Boga, który jest ostatecznym gwarantem ludzkiej wolności i ludzkiego zaufania względem Niego”.

– Bóg nie chce mieć nas niewolników. Ten kto głosi powinien umieć powiedzieć z odwagą, że sam został wezwany i posłany. Przepowiadanie oznacza istnienie misji ewangelicznej – kontynuował metropolita częstochowski.

Arcybiskup za św. Pawłem VI przypomniał, że „jeśli świat dzisiaj szuka nauczycieli to dlatego, że są świadkami”. – Bo są różni nauczyciele, a jeśli różni to również fałszywi, którzy nie uczestniczą w misji. Tylko samych siebie głoszą i zwodzą innych – dodał arcybiskup.

– Potrzebujemy wciąż adwentowej czujności i nie wolno nam schodzić pod żadnym pozorem z ewangelicznego posterunku nauczycieli i świadków wiary – kontynuował arcybiskup i zacytował słowa poety ks. Janusza Pasierba: „Raz tylko przestań czuwać, a przywalą cię zwały ziemi. Raz tylko przestań kochać, a pustka zalegnie w Twoim sercu od krańca do krańca. Raz tylko przestań wołać w niebo, a zagłuszony będzie w tobie wszelki głos”.

– Żyjemy w czasach, które można nazwać nie tylko wojną kulturową, ale wprost cywilizacyjną. A ona postawiła sobie za cel wyeliminowanie wszelkich znaków wiary chrześcijańskiej z przestrzeni publicznej – mówił abp Depo i wskazał m.in. na protesty klimatyczne, które „mówią o życiu, ale nie chronią życia nienarodzonych”.

– A cóż dopiero powiedzieć o bezdusznej i bezmyślnej sprawie wypisywania się z lekcji religii dzieci, nie tylko młodzieży. A rodzice są zaskoczeni. A przecież pozbawiając się wtedy drogi prawdy i celu życia już nie odczytują, że w Polsce codziennie odbiera sobie życie 16 osób, a w tym 12 stanowią ludzie młodzi. Tego się nie doczytujemy? - mówił abp Depo.

– A co powiedzieć o sprawie odrzucania planu stwórczego Boga poprzez wolność zamiany płci. A Kościół wtedy staje się celem medialnego ataku, czy to w sprawach tzw. przemocy w rodzinie, przemocy wobec kobiet, aby podważyć podstawową wartość, którą jest rodzina. A czym jest występek pedofilii, który niestety, z bólem to przyjmujemy, stał się jedną z przyczyn nie tylko spadku powołań, a cóż dopiero powiedzieć o zaufaniu do Kościoła – kontynuował abp Depo

Na zakończenie metropolita częstochowski zacytował słowa kard. Roberta Saraha: 
„Musimy tworzyć wysepki prawdy. Każda chrześcijańska rodzina, każda szkoła, każda parafia, ma stać się wysepką, z której wygnane jest wszelkie kłamstwo. Miejscami, gdzie odrzucimy wszelki kompromis z ideologią świata, relatywizmem i zwiedzeniem. Prawda jest naszą mocą, bo Chrystus jest Prawdą i z Niego jest moc!”

Po Mszy św. odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu, którą przygotowali: ks. Michał Pabiańczyk, ks. Mateusz Ociepka i Schola liturgiczna „Domine Jesu”.

Następnie w Wyższym Instytucie Teologicznym odbyły się: katechezy otwarte: „Najświętszy Sakrament” (ks. Mariusz Bednarek, ks. dr hab. Roman Ceglarek), „Cuda eucharystyczne” (ks. Damian Magiera, ks. Tomasz Mucha, ks. Paweł Wróbel) oraz warsztaty muzyczne: „Pieśni i piosenki religijne w przygotowaniu dzieci do sakramentu Eucharystii” (Marta Madejska i Agnieszka Fiuk z zespołu 
77FM Formacja z Mocą) i Warsztaty metodyczne: „Katecheza przed I Komunią świętą dzieci niepełnosprawnych” (ks. dr Krzysztof Sosna z Uniwersytetu Śląskiego).

W części wykładowej ks. dr Michał Borda (Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowie) mówił o znaczeniu katechez hagiograficznych, które „zwracają uwagę na trzy aspekty: miłość, codzienność, ubóstwo”. – Każda z takich katechez proponuje drogę do świętości poprzez miłość, codzienność i ubóstwo. Na tej drodze fundamentalne jest życie sakramentalne. W żywotach świętych trzeba szukać inspiracji do życia sakramentalnego – mówił ks. Borda

Następnie ks. dr hab. Paweł Maciaszek (Akademia Ignatianum w Krakowie) mówiąc o „Eucharystii w refleksji teologicznej Kościoła” podkreślił m.in., że „Eucharystia stanowi drogę do zbawienia dla chrześcijan. Eucharystia to krzyżowa ofiara Chrystusa za zbawienie człowieka. Ona jest dziękczynieniem, jak uczy Klemens Aleksandryjski, które jest pragnieniem zjednoczenia z Bogiem.”

Natomiast ks. dr Mariusz Sztaba (Wyższy Instytut Teologiczny w Częstochowie) wskazał na „edukacyjny potencjał Eucharystii”. – Jezus nami się opiekuje, nas wychowuje i kształci. Jezus nas edukuje poprzez stół słowa i stół ofiary – mówił ks. Sztaba i zaznaczył, że Benedykt XVI wskazał na eucharystyczną formę chrześcijańskiej egzystencji.

– Mistyka tego sakramentu ma charakter społeczny – kontynuował prelegent i dodał: „Eucharystia wychowuje i kształci do odpowiedzialności za życie społeczne”.

Ks. dr Mariusz Sztaba zacytował słowa Benedykta XVI z adhortacji „Sacramentum caritatis”: „Kult oddawany Bogu, w istocie nie jest nigdy aktem czysto prywatnym, bez wpływu na nasze społeczne więzi: wymaga on publicznego świadectwa naszej wiary. Dotyczy to oczywiście wszystkich ochrzczonych, ale szczególnie dotyczy tych, którzy z racji pozycji społecznej czy politycznej, jaką zajmują, muszą podejmować decyzje dotyczące wartości fundamentalnych, takich jak szacunek i obrona ludzkiego życia od poczęcia aż do naturalnej śmierci, jak rodzina oparta na małżeństwie mężczyzny i kobiety, wychowywanie dzieci oraz promocja dobra wspólnego we wszystkich jego formach . Te wartości nie podlegają negocjacjom. Dlatego katoliccy politycy oraz ustawodawcy, świadomi swej poważnej odpowiedzialności społecznej, winni się czuć szczególnie przynaglani przez swe sumienie uformowane w prawy sposób, by przedstawiać oraz wspierać prawa inspirowane przez wartości zakorzenione w ludzkiej naturze. To wszystko ma obiektywny związek z Eucharystią” – napisał Benedykt XVI.

Sympozjum zorganizowały: Referat Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Częstochowie i częstochowski oddział Polskiego Towarzystwa Teologicznego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Episkopat: W niedzielę 8 grudnia 2019 r. świętujemy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

2019-12-02 17:15

BP KEP / Warszawa (KAI)

W dniu 8 grudnia 2019 r. w kalendarzu liturgicznym Kościoła Powszechnego wypada zbieżność II niedzieli Adwentu i uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP. Dla dobra duchowego wiernych należy zachować w dniu 8 grudnia 2019 r. świętowanie uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny – czytamy w dekrecie Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski abp. Stanisława Gądeckiego.

pl.wikipedia.org
Przedstawienie Niepokalanego Poczęcia na obrazie Petera Paula Rubensa w Prado

Publikujemy pełną treść dekretu:

Warszawa, dnia 26 kwietnia 2018 roku

DEKRET

W dniu 8 grudnia 2019 r. w kalendarzu liturgicznym Kościoła Powszechnego wypada zbieżność II niedzieli Adwentu i uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP.

Konferencja Episkopatu Polski, na mocy dyspensy udzielonej przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów dekretem z dnia 9 kwietnia 2013 r. (Prot. 39/13/L), postanowiła podczas 378. Zebrania Plenarnego w Warszawie dnia 14 marca 2018 r., aby dla dobra duchowego wiernych zachować w dniu 8 grudnia 2019 r. świętowanie uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Celebrację sprawuje się w kolorze białym, z użyciem tekstów z uroczystości, z uwzględnieniem zaleceń wymienionych w piśmie przewodnim Prefekta Kongregacji, polecającym, aby w dniu tym nie pomniejszyć znaczenia czasu Adwentu:

a) drugie czytanie mszalne bierze się II niedzieli Adwentu;

b) w homilii należy nawiązać do trwającego okresu liturgicznego;

c) w modlitwie powszechnej należy użyć przynajmniej jednego wezwania nawiązującego do okresu Adwentu;

d) w miejsce zwykłej oracji końcowej modlitwy powszechnej należy użyć kolekty II niedzieli Adwentu.

Postanowienie obejmuje wszystkie Msze odprawiane tego dnia w Kościele polskim (z udziałem ludu lub bez udziału ludu), a także oficjum Liturgii Godzin (wieczorem 7 grudnia należy użyć oficjum I Nieszporów uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP oraz Komplety po I Nieszporach).

Zgodnie z objaśnieniem Kongregacji i duchem dyspensy, która zezwala na nieprzenoszenie tej uroczystości w Polsce na następny dzień, następujący poniedziałek 9 grudnia 2019 r. ma rangę dnia powszedniego w Okresie Adwentu (Poniedziałek II tygodnia Adwentu).

Niech Niepokalana Matka Chrystusa i Kościoła będzie nieustanną przewodniczką w adwentowym czasie przygotowań do Uroczystości Narodzenia Słowa Bożego.

+ Stanisław Gądecki

Arcybiskup Metropolita Poznański

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE)

Warszawa, dnia 26 kwietnia 2018 roku

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dziś na Jasnej Górze „Hołd z kwiatów” na wzór rzymski

2019-12-08 11:44

it / Jasna Góra (KAI)

Dziś na Jasnej Górze „Hołd z kwiatów”. Uroczystość stanowi nawiązanie do rzymskiego zwyczaju tzw. omaggio floreale (hołdu z kwiatów), który sięga 1938 r., kiedy to papież Pius XI polecił Papieskiej Akademii Niepokalanej przygotować 8 grudnia na placu Hiszpańskim w Rzymie uroczysty akt oddania czci Maryi Niepokalanej. Odtąd każdego roku Ojciec Święty składa Maryi wieniec z kwiatów. W częstochowskim sanktuarium kwiaty składa nie tylko arcybiskup, ale i pielgrzymi.

Krzysztof Świertok

Na Jasnej Górze hołd Maryi składany jest pod figurą Niepokalanej na placu przed szczytem. Figura stoi pośrodku placu, gdzie do 1917 r. znajdował się pomnik cara Aleksandra II. W stanie wojennym pod tą figurą układany był krzyż z kwiatów i zniczy na znak jedności Polaków, pamięci o aresztowanych i prześladowanych, z prośbą o wyzwolenie z komunistycznej niewoli. Pod rzeźbą Niepokalanej przez cały rok trwa modlitwa pielgrzymów, którzy wchodzą na Jasną Górę od strony Alei NMP. W sezonie pielgrzymek pieszych pątnicy składają Maryi tysiące kwiatów.

Tegoroczne uroczystości „Hołdu z kwiatów” upływają nie tylko w łączności z papieżem Franciszkiem, ale i z kościołem Ducha Świętego w Warszawie, skąd wyrusza Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę i gdzie rozpoczęła się modlitwa w obronie życia, Duchowa Adopcja Dziecka Poczętego. Świątynia od dziś stanie się Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Życia.

Jak powiedział przeor Jasnej Góry, o. Marian Waligóra „w hołdzie z kwiatów będziemy dziękować za Maryję, która jest Matką Życia, i która zaprasza nas do tego, byśmy byli świadkami życia”.

8 grudnia to na Jasnej Górze od 10 lat dzień łączności Wzgórza Jasnogórskiego ze Wzgórzem Watykańskim. - W jakimś sensie ten nasz hołd jest przedłużeniem tego papieskiego w Rzymie. Stamtąd zaczerpnęliśmy wzór, ale tu na Jasnej Górze nie tylko ks. Arcybiskup składa białe róże, lecz czynią to wszyscy, to jest taki jasnogórski zwyczaj, który ma szczególną wymowę - wyjaśnia o. Przeor. Podkreśla, że „w tym symbolicznym kwiecie każdy z nas składa swoje życie Niepokalanej”. - Chcemy wspierać też papieża w jego zmaganiach, w trudnych dla Kościoła czasach, naszą solidarną, wspólną modlitwą - zapewnia o. Waligóra.

Uroczystości jasnogórskie rozpocznie o godz. 16.15 Akatyst w Kaplicy Matki Bożej, po czym w procesji światła pielgrzymi i wierni arch. częstochowskiej przejdą na plac jasnogórski pod figurę Niepokalanej.

Tam ok. godz. 17.15 dokonany zostanie akt zawierzenia Kościoła, Ojczyzny i świata. Po czym na wzór rzymski, główny celebrans w koszu drabiny strażackiej zostanie wyniesiony w górę i złoży u stóp figury Maryi Niepokalanej wiązankę białych róż.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem