Reklama

O katechezie na wakacjach

2018-07-25 11:42

Ks. Piotr Nowosielski
Edycja legnicka 30/2018, str. 6-7

Ks. Piotr Nowosielski
Posiedzenie jednego z zespołów

Mimo okresu wakacyjnego, kiedy to dzieci i młodzież mają czas wolny od szkoły, są takie osoby, które o szkole nie zapominają. To grupa osób odpowiedzialna za przygotowanie nowego programu nauczania katechezy w nowej reformowanej szkole

W dniach 5-7 lipca w Szklarskiej Porębie obradowali specjaliści od nauczania katechezy w szkole. Zespoł ds. opracowania nowego programu nauczania religii rzymskokatolickiej tworzą 22 osoby duchowne i świeckie. Obradom przewodniczył bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Uczestnicy spotkania podzieleni byli na grupy tematyczne, obejmujące okres przedszkolny, klasy 1-4, 5-8 oraz szkoły ponadpodstawowe.

– Intensyfikacja naszych prac, wiąże się z tym, że na początku czerwca Konferencja Episkopatu Polski przyjęła nową podstawę programową katechezy. Dokument ten będzie obowiązywał od 1 września 2019 r. Ale poza podstawą potrzebne są programy i podręczniki. Program musi powstać najpierw, zanim autorzy zasiądą do pisania podręczników. Program jest zatwierdzany przez Komisję Wychowania Katolickiego i stąd ta intensyfikacja prac. Ponieważ ten sam zespół opracował podstawę programową, to także zamierza przedstawić Komisji nowy program. Na poprzednim spotkaniu w Rzeszowie spotkali się przewodniczący grup związanych z poszczególnymi etapami edukacyjnymi, a tu, w Szklarskiej Porębie, odbywa się trzydniowe plenarne zebranie wszystkich członków zespołów, powołanych przez Przewodniczącego Komisji – mówi ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Przebywający w Szklarskiej Porębie uczestnicy wiedzą co robić. Prace zostały rozdzielone, a członkowie grup mówią już o odpowiednim rozplanowaniu materiału, aby nauczanie miało charakter integralny.

Reklama

Ks. prof. Zbigniew Marek SJ, stoi na czele zespołu zajmującego się nauczaniem religii na poziomie przedszkolnym. Przed jakim wyzwaniem stoi ten zespół? – W tej katechezie jest zawsze ważna osoba dziecka, które wchodzi w życie i nawiązuje pierwsze relacje z Panem Bogiem. Stąd musimy brać pod uwagę możliwości poznawcze, doświadczenia, jakie gromadzi dziecko i odkrywanie ich w kontakcie z Panem Bogiem, że Pan Bóg już na tym etapie życia, ma coś dziecku do zaoferowania, chce pomagać w spełnianiu dziecięcych oczekiwań, życzeń i dążeń. Wszystko to domaga się pokazania, że Bóg zawsze jest po stronie człowieka, że umacnia go w dobrym – mówi.

Podpowiada także, że są możliwości studiów podyplomowych dla nauczycieli przedszkola, które dają uprawnienia do tego, by w przedszkolu zostać katechetami. Informacje o tych studiach dostępne są na Wydziałach Teologicznych.

Pierwszym etapem nauczania szkolnego zajmuje się zespół kierowany przez ks. dr. Marka Korgula, sekretarza Komisji ds. Wychowania. – Szkoła Podstawowa, to czas obowiązkowej edukacji. Dla Kościoła jest to wezwanie do tego, że zaczyna się systematyczna katechizacja, zapoznawanie dzieci z prawdami wiary. Klasy I-IV koncentrują się wokół przygotowania i przyjęcia przez dzieci I Komunii św. Według nowej podstawy programowej do I Komunii św. dzieci będą przystępowały w klasie III. Dlatego na tym etapie program nauczania koncentruje się wokół Eucharystii rozumianej jako Uczta. Pierwszy rok nauczania mówi o rodzinie, ukierunkowanej na rodzinę Bożą, której Ojcem jet Bóg. Następnie zmierzamy do związania dzieci z Jezusem, Synem Bożym, który jest darem Ojca i budowania z Nim relacji przez modlitwę i udział w sakramentach świętych. W klasie III tematyka związana jest z przyjęciem I Komunii św., a w czwartej ukazaniem jeszcze bliższych relacji z Jezusem, wyrażających się w określonych postawach religijnych.

Ks. Korgul podkreśla też, że przygotowanie do I Komunii św. obejmuje w dalszym ciągu udział w katechezie szkolnej oraz w parafii. W szkole katecheza ma charakter poznawczy, a katecheza parafialna służy wprowadzaniu w doświadczenie wspólnoty przez wspólne modlitwy, udział w nabożeństwach i wydarzeniach parafialnych.

– Było wiele głosów katechetów, aby była zmieniona podstawa programowa. W pracy w Zespole zastanawiamy się co możemy zmienić? Dochodzimy do wniosków, że treści przekazu pozostają, ale musimy szukać nowych form dostosowanych do współczesnego odbiorcy. To zadanie stoi przed samym katechetą, który musi się wykazać dużą kreatywnością – dodaje dr Magdalena Stach-Hejosz, wizytator w diecezji bielsko-żywieckiej.

Prof. Anna Zelma uczestniczy w pracach zespołu zajmującego się programem nauczania religii w klasach V-VIII. To przynosi także nowe wyzwania. – Z jednej strony musimy uwzględnić zmiany strukturalne, które następują w polskiej szkole, czyli dostosować się do ośmioklasowego kształcenia, a z drugiej strony, mamy też świadomość, że na tym etapie osoba katechizowana powinna zostać zaproszona do tego, by włączyć się w przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Dlatego oprócz tematyki dotyczącej treści wiary, zwracamy także uwagę na formację liturgiczną, moralną, wychowanie do wspólnoty, do misji, ale i bezpośrednie przygotowanie do sakramentu bierzmowania.

Okresem katechezy w szkołach ponadpodstawowych zajmuje się zespół pod kierunkiem ks. dr. Radosława Mazura.

– Zespół nasz także staje przed zadaniem dostosowania programu do nowej struktury, bo liceum obejmuje już cztery lata nauczania. Tak więc całość dotychczasowego programu chcemy przemodelować i nadać temu nową jakość. Pojawiają się także 5-letnie technika oraz 2 stopniowe szkoły branżowe, które wymagają nowych opracowań. Modelowym zapewne będzie program nauczania katechezy w liceach, który wymaga od nas pracy nad tym, aby dostosować go także do nauczania w pozostałych szkołach. Głównym tematem, wokół którego chcemy skoncentrować program, to przedstawienie młodym ludziom propozycji tego, czym jest wiara dojrzała. Ponieważ jest to czas wchodzenia w dorosłość, podejmowania pierwszych wiążących decyzji w życiu, pragniemy aby jedną z nich była decyzja wyboru wiary jako drogi życia.

– Poprzez podejmowane obecnie prace przygotowujemy szczegółowy program nauczania religii dla polskiej szkoły – mówi podsumowując obrady bp Marek Mendyk. – Dopiero wtedy, kiedy będziemy mieli podstawę programową i program nauczania, na bazie tego będą się tworzyć przy wydawnictwach, diecezjach, ośrodkach naukowych, edukacyjnych czy duszpasterskich zespoły, które będą tworzyć nowe podręczniki. Spotkanie obecne oceniam bardzo dobrze. To nie jest pierwsze, ale już kolejne z wielu spotkań, które odbywały się w różnych miejscach w Polsce przez ostatnie trzy lata. Można powiedzieć że Zespołowi pracuje się łatwiej, bo to jest ten sam Zespół, który przygotowywał, zatwierdzoną już przez Konferencję Episkopatu, podstawę programową. Aktualnie w dalszym ciągu zbieramy doświadczenia katechetów z terenu. Nie ma dnia, żeby nie wpływały różne sugestie, podpowiedzi, uwagi, niektóre bardzo krytyczne, i za to zaangażowanie bardzo dziękujemy. Cieszymy się, że możemy znowu być tu razem na terenie diecezji legnickiej, że możemy razem się tu modlić, pracować, aby jak najlepiej służyło to polskiej szkole i Kościołowi.

Tagi:
katecheza

Reklama

Tarnów: synod diecezjalny proponuje rozwój katechezy w parafiach

2019-11-30 17:37

eb / Tarnów (KAI)

Krótkie katechezy przed lub po Mszy św. w niedziele, nauki dla dorosłych, dialog z młodymi, którzy nie chodzą na religię w szkole - to m.in. propozycje synodalne zawarte w dokumencie „Katechizacja w diecezji tarnowskiej”. Został on przyjęty przez członków V Synodu Diecezji Tarnowskiej podczas sesji plenarnej. Synod stwierdził, że parafia powinna pozostać pierwszoplanowym miejscem katechizacji. V Synod Diecezji Tarnowskiej wprowadził także nową funkcję katechety parafialnego.

Kl. Wojciech Bis

Członkowie synodu stwierdzają, że pomimo wielu zalet wynikających z obecności katechezy w szkole należy jednak mocno podkreślić, iż ta forma ewangelizacji nie jest wystarczająca.

„Środowisko szkolne daje Kościołowi duże możliwości w realizacji swej nauczycielskiej funkcji poprzez uporządkowaną strukturę i możliwość dotarcia z ewangelicznym orędziem do szerokiego grona adresatów. Niemniej jednak ocena aktualnej sytuacji wskazuje również na liczne wyzwania. Wśród nich w sposób szczególny należy zwrócić uwagę na istniejące rozbieżności pomiędzy wysoką frekwencją na lekcjach religii a udziałem uczniów i ich rodzin w życiu religijnym wspólnot parafialnych. Ponadto można zauważyć coraz częstsze przypadki przenoszenia przez rodziców odpowiedzialności za religijne wychowywanie dzieci na katechetów, stąd samo posyłanie dzieci na lekcje religii staje się swoistym usprawiedliwieniem takich postaw” - mówi ks. Tomasz Lelito, przewodniczący synodalnej Komisji ds. Katechezy, jeden z autorów dokumentu.

Synod poszukuje nowych form towarzyszenia dorosłym, młodzieży i dzieciom, ale podkreśla też, że w katechezie fundamentalną rolę odgrywa pierwsze przepowiadanie, czyli kerygmat. Zdaniem członków synodu wyzwaniem jest wspieranie rodziców w ich zadaniach chrześcijańskich wychowawców, aby mogli zapewnić swoim dzieciom dobrą katechezę rodzinną. Synod wypowiedział się, że ważnym zadaniem jest opracowanie tarnowskiego rytuału rodzinnego, który będzie służył pomocą rodzicom w katechizowaniu samych siebie oraz swoich dzieci, jak również będzie zbiorem modlitw oraz opisem domowych zwyczajów i tradycji religijnych w ciągu roku liturgicznego.

V Synod Diecezji Tarnowskiej wprowadza nową funkcję - katechetów parafialnych, którzy obok kapłanów i nauczycieli religii mogliby prowadzić spotkania. „Katechetami parafialnymi mogą zostać osoby szczególnie zaangażowane w życie parafialne, przede wszystkim animatorzy i liderzy grup, ruchów i stowarzyszeń religijnych działających na terenie parafii” - mówi ks. Tomasz Lelito, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie.

Synod zachęca, by w każdej parafii była prowadzona katecheza dorosłych i nie chodzi tutaj tylko o rodziców dzieci, które przygotowują się do sakramentów świętych, ale o wszystkich wiernych. Jedną z propozycji są cykliczne katechezy – zwłaszcza w określone niedziele i święta przed lub po Mszy św. – wyjaśniające w sposób systematyczny i całościowy naukę zawartą w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Synodalny dokument o katechizacji wymienia także kazania katechizmowe w ramach nabożeństw, nauki tematyczne podczas rekolekcji parafialnych, katechezy w formie elektronicznej zamieszczane na stronie internetowej parafii, a także organizowane przede wszystkim w większych ośrodkach duszpasterskich dekanatu cykliczne odczyty, prelekcje, wykłady, spotkania z ludźmi prowadzącymi pogłębione życie religijne.

Synodalny dokument mówi także o katechezie sakramentalnej. W przypadku chrztu dziecka zachęca się, by rodzice oraz chrzestni rozważyli wzięcie w niej udziału jeszcze przed narodzinami dziecka. „W uzasadnionych przypadkach, duszpasterze wraz z odpowiednio do tego przygotowanymi katechetami parafialnymi powinni zadbać o to, by katecheza chrzcielna – w odpowiednim czasie i miejscu – została przeprowadzona dla danej rodziny indywidualnie” - czytamy w dokumencie. Są także propozycje katechez dla rodziców dzieci, które przygotowują się do uroczystości pierwszokomunijnych a także do bierzmowania. Synod stwierdza, że katecheza parafialna dzieci i młodzieży nie może ograniczać się jedynie do ich przygotowania do sakramentów. Jest więc zachęta, aby m.in. włączać dzieci i młodzież w czynne uczestnictwo w nabożeństwach, zachęcać ich do przynależności do grup formacyjnych, organizować wyjazdy na wydarzenia modlitewno-formacyjne.

Synod zachęca nauczycieli religii, aby otoczyli szczególną troską wszystkich uczniów, również tych, którzy nie chodzą na religię. „W obliczu rezygnacji niektórych uczniów, zwłaszcza ze szkół ponadpodstawowych z uczęszczania na lekcje religii warto zatroszczyć się o utrzymanie z nimi kontaktu m.in. poprzez organizowanie przez nauczycieli religii w szkołach kreatywnych zajęć pozalekcyjnych, wybieranych przez uczniów zgodnie z ich zainteresowaniami. W ten sposób tworzy się przestrzeń do szczerego i cierpliwego dialogu z nimi oraz ich ewangelizacji” - czytamy w synodalnym dokumencie.

Wyzwaniem dla katechizacji w diecezji tarnowskiej może być podjęcie prac nad tarnowskim programem oraz opartych na nim podręcznikach do nauczania religii w szkołach i przedszkolach. Członkowie synodu wskazali ponadto, że w trosce o przyszłość katechezy w diecezji tarnowskiej należy zadbać o właściwe przygotowanie do posługi i stałą formację katechetów parafialnych. W tym celu są plany powstania diecezjalnej szkoły katechetów parafialnych, która będzie kształcić osoby świeckie do tej posługi.

Za przyjęciem dokumentu głosowało 285 osób, a 41 było przeciw.

Członek synodu, Jan Kiełbasa podkreśla, że w Polsce jest niski poziom wiedzy religijnej, co widać m.in. w popularnych programach telewizyjnych.

„Na synodzie nie zastanawialiśmy się czy to, co przekazują katecheci, jest dla ludzi zrozumiałe, czy jest to dla młodych wartością. Moja diagnoza jest taka, że nie jest wartością, bo nie mają oni relacji z Jezusem” - podkreśla członek synodu, który głosował przeciw.

W diecezji tarnowskiej ponad 4 procent uczniów nie chodzi na lekcje religii. To wzrost, bo w ubiegłym roku szkolnym było to 2,7 procent. Wśród przyczyn młodzi wymieniają m.in. że są ateistami, obojętni religijnie lub innego wyznania. Przyczyny to także wpływ rówieśników, decyzja rodziców i niekorzystany układ planu lekcji.

„Skończyłam edukację 3 lata temu. Ja nie usłyszałam na religii, że Bóg mnie kocha, ale tylko, że muszę nauczyć się modlitw i katechizmu. Zdarza się, że katecheza to wolna lekcja, na której można robić inne rzeczy” - powiedziała na synodzie Alicja, przedstawicielka młodego pokolenia.

Dokument został przygotowany przez Komisję do spraw Katechezy V Synodu Diecezji Tarnowskiej. Był szeroko konsultowany. Także podczas sesji plenarnej wprowadzono kilka poprawek.

„Kościół na wzór Chrystusa” – to hasło V Synodu Diecezji Tarnowskiej. Inauguracja odbyła się w kwietniu 2018 roku. Synod podjął już tematy dotyczące rodziny, aktualnie zagadnienia dotyczą parafii, a w przyszłym roku będą to sprawy szeroko rozumianej ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

USA: ustąpił kontrowersyjny biskup Buffalo

2019-12-05 11:40

ts (KAI) / Watykan

Franciszek przyjął 4 grudnia rezygnację biskupa Buffalo w USA – Richarda Malone’a. Tymczasowym rządcą diecezji został ordynariusz Albany – Edward Scharfenberger. Jak podano w Watykanie 73-letni bp Malone był krytykowany za sposób działania w wyjaśnianiu zarzutów o wykorzystywanie seksualne nieletnich przez duchownych.

wikipedia.org
Bp Richard Malone

Zarzucono mu zwłaszcza, że nie wyjaśniał konsekwentnie tego rodzaju przypadków, postawionych wielu księżom swej diecezji. Dlatego do szczegółowego sprawdzenia tych zarzutów wyznaczono na początku października biskupa Brooklynu Nicholasa DiMarzio. Po rozmowach z niemal 80 osobami z terenu diecezji bp DiMarzio przedstawił swój raport w watykańskiej Kongregacji Biskupów.

Watykan nie podał dotychczas, w jakim stopniu zarzuty wobec bp. Malone’a są słuszne, nie ma też na razie mowy o sankcjach wobec niego. Do czasu mianowania nowego biskupa diecezją Buffalo będzie kierował wyznaczony przez papieża bp Scharfenberger jako administrator apostolski „sede vacante”.

Jeszcze w połowie listopada w przesłaniu wideo do katolików swojej diecezji bp Malone zapewnił, że czuje poparcie ze strony papieża. Podkreślił, że w osobistej rozmowie w Rzymie Franciszek okazał „wiele zrozumienia” dla trudności w jego diecezji. W drugim tygodniu listopada przebywał on w Rzymie wraz z innymi biskupami stanu Nowy Jork w ramach wizyty ad limina.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jemeńczycy muszą wypracować pokój, ale świat musi na to pozwolić

2019-12-05 18:17

Krzysztof Bronk/vaticannews / Sana (KAI)

To nie przypadek, że świat zapomina o wojnie w Jemenie. Zbyt wielu na niej zarabia, zbyt wiele krajów czerpie zyski ze sprzedaży broni, którą walczy się w tym kraju – uważa bp Paul Hinder, wikariusz apostolski Arabii Południowej, do której należy również Jemen.

Vatican News / ANSA

Szwajcarski biskup misyjny podkreśla, że aktualna sytuacja jest bardzo złożona. Dla zakończenia wojny niezbędny jest impuls z zewnątrz, ze wspólnoty międzynarodowej. Z drugiej strony przyszłość kraju musi spoczywać w rękach samych Jemeńczyków – mówi bp Hinder.

„Jemen to kraj bardzo zróżnicowany. Przyszła konstytucja kraju musi uszanować, że są różne interesy oraz grupy etniczne. Również pod względem topograficznym ten kraj jest bardzo zróżnicowany. Jeśli tego nie weźmie się pod uwagę, nigdy nie dojdziemy do trwałego rozwiązania obecnych konfliktów. Państwo na przykład całkowicie scentralizowane nie zda egzaminu na dłuższą metę. Świat arabski zawsze taki był. Zawsze były tu różne plemiona, które niekiedy toczyły wojny, a czasami żyły w dobrych relacjach. Łączyły ich małżeństwa, handel, wspólne interesy. Trzeba powrócić do tego dawnego systemu, odkryć wspólne korzyści z pokoju i współpracy. Są też jednak niestety wpływy z zewnątrz. Interesy tych, którym bardziej niż na pokoju zależy na zyskach ze sprzedaży broni. Takie są realia i to nie służy pokojowi.“

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem