Reklama

Niedziela Częstochowska

Symbole ŚDM w Archidiecezji Częstochowskiej

[ TEMATY ]

Częstochowa

peregrynacja

ŚDM w Krakowie

Semilla Luz / Foter / CC BY

PEREGRYNACJA SYMBOLI ŚWIATOWYCH DNI
MŁODZIEŻY
W ARCHIDIECEZJI CZĘSTOCHOWSKIEJ
14 - 28 MARCA 2015 r.

PLAN PEREGRYNACJI:

14.03.2015 r. - sobota
18.00 Zawiązanie wspólnoty maturzystów Archidiecezji Częstochowskiej w Bazylice Jasnogórskiej
18.30 Msza Św. pod przewodnictwem Abp. Wacława Depo
20.00 PRZYWITANIE SYMBOLI ŚDM NA JASNEJ GÓRZE
21.00 APEL JASNOGÓRSKI
21.30 PROCESJA SYMBOLI ŚDM DO WSD
22.00-24.00 Otwarte nocne czuwanie dla wiernych pod przewodnictwem kleryków

15.03.2015 r. - IV niedziela Wielkiego Postu
9.15-11.00 Dzień Wspólnoty Ruchu Światło - Życie (DOM, ul. Dobrzyńska 112/114)
11.30-14.00 ewangelizacja uliczna przed Domem Sióstr Zmartwychwstanek (Aleja NMP 60)
15.00 Modlitwa o powołania prowadzona przez siostry zakonne naszej archidiecezji w WSD ul św. Barbary 41
18.00 Przywitanie Symboli przy Kościele Rektorackim (Częstochowa Aleja NMP 56)
18.30 Gorzkie Żale w Kościele Rektorackim
19.15 Msza Św. i całonocne czuwanie dla chorych, samotnych i starszych wiekiem(transmisja przez Radio FIAT)

Reklama

16.03.2015 r. - poniedziałek
7.15 Msza Św. w Kościele Rektorackim
9.00 Kłobuck - Zespół Szkół nr 1 na Zagórzu im. J. Kilińskiego (ul. Zamkowa 6)
11.00 Krzepice - Zespół Szkół (ul. Ryły 26)
14.00 Parzymiechy - Ośrodek dla uzależnionych (ul. Częstochowska 1)
18.00 Kalwaria Praszkowska, Msza Święta, adoracja i nocne czuwanie dla dekanatu praszkowskiego

17.03.2015 r. - wtorek
8.00 Msza Święta na Kalwarii w Praszce
9.30 Praszka - LO im. Powstańców Śląskich (ul. Kaliska 38)
10.45 Praszka - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych (ul. Sportowa8)
12.00 Wieluń - Szpital (ul. Szpitalna 16)
15.00 Wieluń - Siostry Bernardynki (ul. Krakowskie Przedmieście 1)
17.15 Przywitanie Symboli ŚDM na ruinach fary i procesja do Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Wieluniu - Przewodniczy Abp Senior Stanisław Nowak
18.00 Msza Święta w Kolegiacie (Przewodniczy Abp St. Nowak) adoracja oraz nocne czuwanie dla młodych z dekanatu Nawiedzenia N.M.P. w Wieluniu i dekanatu mokrskiego

18.03.2015 r. - środa
7.00 Msza św. w Kolegiacie wieluńskiej
9.00 Wieluń - Katolickie LO im. Bp. T. Kubiny oraz II LO im. J. Korczaka (ul. Śląska 23)
11.00 Wieluń I LO im . T. Kościuszki i Gimnazjum nr 1 im. K. Wielkiego (Hala Sportowa, ul. Częstochowska 35)
12.30 Wieluń - Siostry Antoninki ze swoimi podopiecznymi (ul. Szkolna 4)
17.45 Przywitanie Symboli ŚDM w parafii św. Stanisława BM w Wieluniu
18.00 Msza Święta (Przewodniczy ks. Prałat A. Przybylski), adoracja krzyża, nocne czuwanie dla młodych z dekanatu św. Wojciecha w Wieluniu a także dekanatu osjakowskiego

19.03.2015 r. - czwartek
7.00 Msza św. w parafii św. Stanisława BM w Wieluniu
8.50 Pajęczno - Zespół Szkół im. H. Sienkiewicza i Gimnazjum im. Noblistów Polskich (ul. Sienkiewicza 5)
11.15 Działoszyn - Zespół Szkół im. M. Skłodowskiej Curie (ul. Grota-Roweckiego 5)
12.30 Działoszyn - Dom Chleba Powszedniego (Betel - ul. Wieluńska 2)
13.30 Bobrowniki - Kaplica w Domu Pomocy Społecznej
14.30 Bobrowniki - Kaplica dojazdowa parafii św. Marii Magdaleny w Działoszynie
16.00 Działoszyn - Rynek - przywitanie Symboli ŚM, procesja do kościoła i adoracja symboli w Kościele parafii św. Marii Magdaleny
17.00 Msza Św. w Kościele parafii św. Marii Magdaleny i pożegnanie symboli ŚDM
19.00 Pajęczno - Droga Krzyżowa ulicami miasta, parafia Narodzenia Pańskiego do Sanktuarium Matki Bożej Pajęczańskiej, adoracja krzyża oraz nocne czuwanie dla dekanatu pajęczańskiego

Reklama

20.03.2015 r. - piątek
8.00 Kamieńsk - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. T. Kościuszki i Gimnazjum im. Jana Pawła II (ul. Szkolna 4)
10.00 Radomsko - II LO im. K. K. Baczyńskiego (ul. Bugaj 3)
12.00 Radomsko - I LO im. F. Fabianiego (ul. Armii Krajowej 30)
14.00 Radomsko - Szpital
16.00 Przywitanie Symboli ŚDM pod kościołem NMP Królowej Polski, Droga Krzyżowa ulicami miasta do kościoła św. Lamberta (dla dekanatów: Najświętszego Serca Pana Jezusa i św. Lamberta) - Przewodniczy Abp Senior Stanisław Nowak
18.00 Msza Święta (Abp St. Nowak), adoracja krzyża, nocne czuwanie w kościele św. Lamberta dla dekanatów: Najświętszego Serca Pana Jezusa i św. Lamberta (transmisja przez Radio FIAT)

21.03.2015 r. - sobota
6.30 Msza Święta w parafii św. Lamberta w Radomsku
8.45 Kleszczów - Przywitanie Symboli ŚDM przed kościołem w parafii NMP Anielskiej, Msza św. dla dekanatu sulmierzyckiego
11.00 Rozprza - Sanktuarium NMP Matki Życia - Msza św. i Misterium Krzyża dla dekanatu rozprzańskiego
13.00 Gorzkowice - kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa - Msza św. i adoracja krzyża dla dekanatu gorzkowickiego
16.00 Wielgomłyny - kościół Św. Stanisława BM - Msza Św. i adoracja krzyża dla dekanatu kodrąbskiego
20.00 Zawiercie - kościół św. Stanisława Kostki - wieczór uwielbienia i nocne czuwanie dla dekanatu św. Piotra i Pawła w Zawierciu

22.03.2015 r. - V niedziela Wielkiego Postu
7.00 Msza św. w parafii św. Stanisława Kostki w Zawierciu
9.00 Gidle - sanktuarium NMP Gidelskiej - Msza św. dla dekanatu gidelskiego
11.00 Mstów - parafia Wniebowzięcia NMP - przywitanie symboli, Msza Święta i adoracja krzyża dla dekanatu mstowskiego
12.30 Mstów- Betania, Ośrodek Rehabilitacyjno - Readaptacyjny dla Osób Uzależnionych (ul. Leśna13/14) - adoracja krzyża
14.00 Olsztyn - ewangelizacja uliczna i Droga Krzyżowa dla dekanatu olsztyńskiego
16.30 Żarki Miasto - adoracja Symboli ŚDM
17.30 Myszków - przywitanie Symboli ŚDM przed kościołem św. Stanisława BM, Msza Święta - Przewodniczy ks. Prałat Bernard Kozłowski
19.30 Procesja z symbolami ŚDM z parafii św. Stanisława BM do parafii Narodzenia NMP
20.00 Myszków - Mijaczów - parafia Narodzenia NMP, adoracja, nocne czuwanie dla dekanatu myszkowskiego

23.03.2015 r. - poniedziałek
7.00 Msza Święta w parafii Narodzenia NMP w Myszkowie - Mijaczowie
9.00 Zawiercie - Zespół Szkół im. O. Langego oraz Gimnazjum i LO Katolickie (ul. Rataja 30)
10.45 Zawiercie - II LO im. H. Malczewskiej (ul. Daszyńskiego 2)
13.00 Zawiercie - szpital
15.00 Zawiercie - Blanowice - Godzina Miłosierdzia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego i Świętego Krzyża
16.45 Przywitanie Symboli ŚDM w parafii Królowej Polski w Zawierciu, Msza Święta - Abp Senior Stanisław Nowak, adoracja dla dekanatu NMP Królowej Polski w Zawierciu
20.00 Niegowa - parafia św. Mikołaja, adoracja i nocne czuwanie dla dekanatu żareckiego

24.03.2015 r. - wtorek
9.00 Poręba - Zespół Szkół (ul. Zakładowa 1)
11.00 Koziegłowy - LO im. M. Skłodowskiej - Curie oraz Gimnazjum (ul. 3 Maja 12)
14.00 Częstochowa - Areszt Śledczy (ul. Mirowska 22)
16.00 Poczesna - program ewangelizacyjny na Hali Sportowej (ul. Szkolna 2) - Prowadzi ks. Prałat Marian Duda - Rektor WIT w Częstochowie dla dekanatu porajskiego
19.00 Blachownia - Kościół św. Michała Archanioła - adoracja i czuwanie dla dekanatu blachowieńskiego

25.03.2015 r. - środa
7.30 Msza Święta w kościele św. Michała Archanioła w Blachowni
9.00 Częstochowa - III LO im. W. Biegańskiego (ul. Dąbrowskiego 75)
10.30 Częstochowa -II LO im. R. Traugutta (ul. Kilińskiego 62)
14.00 Częstochowa - szpital na Parkitce
15.30 Częstochowa - szpital na Tysiącleciu
19.00 Częstochowa - DA Emaus - czuwanie świata akademickiego, Msza Święta (20.00), wieczór uwielbienia i nocne czuwanie

26.03.2015 r. czwartek
9.00 Częstochowa - IX LO im. C. K. Norwida (ul. Jasnogórska 8)
11.00 Częstochowa - Gimnazjum i LO Katolickie (ul. Okólna 113 )
13.00 Częstochowa - Betel - Dom Matki Bożej Pocieszenia (ul. Pułaskiego 59/65)
14.30 Częstochowa - Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Dolinie Miłosierdzia - godzina Miłosierdzia, Msza św. i adoracja
17.30 Przywitanie Symboli ŚDM w parafia Piotra i Pawła w Częstochowie, Msza Święta (godz. 18.00)- Bp Antoni Długosz, adoracja krzyża i nocne czuwanie dla dekanatu NMP Jasnogórskiej w Częstochowie

27.03.2015 r. piątek
7.00 Msza św. w parafii św. Piotra i Pawła w Częstochowie
9.00 Częstochowa - Techniczne Zakłady Naukowe im. W. Sikorskiego (ul. Jasnogórska 84/90)
11.00 Częstochowa - IV LO im. H. Sienkiewicza (Aleja NMP 56)
13.00 Częstochowa - szpital Miejski im. W. Biegańskiego (ul. A. Mickiewicza 12)
16.00 Parafia Matki Bożej Zwycięskiej w Częstochowie - adoracja symboli ŚDM dla dekanatu św. Zygmunta w Częstochowie

18.00 CZĘSTOCHOWA - DROGA KRZYŻOWA ALEJAMI NMP - ABP WACŁAW DEPO


21.00 Parafia pw. Podwyższenia Krzyża adoracja krzyża i nocne czuwanie dla dekanatu Podwyższenia Krzyża w Częstochowie (do północy)

28.03.2015 r. sobota
01.00 Choroń - Ekstremalna Droga Krzyżowa
10.00 Parafia św. Wojciecha w Częstochowie - Droga Krzyżowa ulicami parafii dla dekanatu św. Wojciecha w Częstochowie
12.15 Parafia św. Józefa w Częstochowie - przywitanie symboli, Msza św. i Misterium Krzyża dla dekanatu św. Józefa w Częstochowie i dekanatu Św. Antoniego w Częstochowie

14.30 PLAC JANA PAWŁA II PRZED BAZYLIKĄ ARCHIKATEDRALNĄ W CZĘSTOCHOWIE - ZAWIĄZANIE WSPÓLNOTY I PRZYWITANIE SYMBOLI

15.00 MSZA ŚWIĘTA, XXX ŚWIATOWY DZIEŃ MŁODZIEŻY w Archidiecezji Częstochowskiej, POŻEGNANIE SYMBOLI ŚDM - ABP WACŁAW DEPO.

2015-02-24 15:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Paweł II drogowskazem na drodze wiary. Przygotowanie do 100. Rocznicy Jego urodzin

2020-03-17 18:19

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

peregrynacja

koronawirus

Archiwum Ryszarda Furtaka

Peregrynacja w parafii Trójcy Świętej w Gubinie

Ożywają wspomnienia z dawnych spotkań z Janem Pawłem II. Na nowo trafia do nas jego nauczanie i ta wyjątkowa zachęta do tego by na nowo otworzyć drzwi Chrystusowi! Wszystko to dzieje się za sprawą wielkiego poruszenia, poprzez peregrynację obrazu i relikwii kropli krwi Św. Jana Pawła II po Parafialnych Oddziałach Akcji Katolickiej w Diecezji Zielonogórsko–Gorzowskiej.

Uroczyste Msze Św. z wprowadzeniem relikwii i obrazu do parafii, modlitwy różańcowe, koronki do Bożego Miłosierdzia a wszystko oparte na rozważaniach św. Jana Pawła II a także nabożeństwa z odczytywaniem próśb wiernych i litanie do Świętego Patrona Akcji Katolickiej. Wybrzmiewają one w kościołach parafialnych i filialnych. Wędrujące pomiędzy parafiami święte relikwie zapraszane są do kaplic szpitalnych i szkół. Zainicjowana przez Zarząd Akcji Katolickiej naszej diecezji peregrynacja gromadzi na modlitwie różne stany i grupy wiekowe. Spotykamy na montażach słowno muzycznych dzieci i młodzież. W przygotowaniu i przeżywaniu peregrynacji pomaga wydany drukiem swoisty przewodnik, w którym znalazła się skarbnica modlitw oraz homilii św. Jana Pawła II skierowanych do świeckich, których dziś również, pragnąłby świadomie włączyć w dzieło apostolskiej misji Kościoła poprzez Akcję Katolicką. W czasie peregrynacji towarzyszą nam słowa naszego pasterza Bpa Tadeusza Lityńskiego: „Zgodnie z zachętą Waszego Patrona, idźcie przez ten modlitewny czas peregrynacji bez lęku, z głęboką świadomością przynależności do Kościoła.Idźcie w przyszłość mocni duchem, a swoją działalnością wzmacniajcie całą wspólnotę pielgrzymującego Kościoła. Przyjmijcie, jako testament i drogowskaz na przyszłość każde słowo, które Święty Jan Paweł II wypowiedział do Akcji Katolickiej. Ale weźcie też na drogę słowa, które Ojciec Święty wypowiedział podczas wizyty apostolskiej w naszej diecezji. ...Niech siła Eucharystii uzdolni każdego do dawania silnego świadectwa we współczesnym świecie”.

Z uwagi na zalecenia związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, peregrynacja relikwii Św. Jana Pawła II - patrona Akcji Katolickiej po Parafialnych Oddziałach Akcji Katolickiej naszej diecezji zostaje zatrzymana. Relikwie do czasu wznowienia peregrynacji pozostają w kościele Św. Michała Archanioła w Nowej Soli. Termin wznowienia zostanie przekazany po odwołaniu niebezpieczeństwa związanego z epidemią koronawirusa. Zachowujmy odpowiedzialność a wszystkie troski i potrzeby związane z panującą sytuacją polecamy w naszych osobistych modlitwach.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

Bożena Sztajner/Niedziela

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Abp Ryś w liście do diecezjan: dziękuję: za Waszą dojrzałość, za Waszą ofiarność, i za nasze bycie razem

2020-04-09 16:53

[ TEMATY ]

Łódź

abp Grzegorz Ryś

Wielkanoc

ks. Paweł Kłys

- To w nas dokonuje się Pascha – przejście: z niewoli i śmierci do miłości i życia, ze zła ku dobru. To jest najistotniejszy wymiar świętowania Wielkiejnocy. Możemy go doświadczyć wszędzie, również nie ruszając się fizycznie z domu. Kto wie, może właśnie pozostając u siebie potrafimy się na nim nawet bardziej skupić? – pisze w liście do diecezjan abp Grzegorz Rys, metropolita łódzki.

Dziś w południe abp Grzegorz Ryś skierował do wszystkich mieszkańców archidiecezji łódzkiej list na Triduum Paschalne i Święta Wielkanocne.

Łódzki metropolita zwraca uwagę wiernych na to, że Święta Paschy obchodzone przez Żydów były świętami domowymi, i podobnie jak Izraelici przeżywali Paschę w domu, tak i my przeżyjmy te święta z swoją rodziną w naszych domach. „Miejscem przygotowania, a następnie przeżycia Paschy jest własny DOM; to z domu trzeba usunąć stary kwas; najlepiej uczynić to w gronie domowników - zapraszając do tej czynności dzieci, objaśniając im jej symbolikę. Dom musi zostać przygotowany na główny obchód Paschy. Pascha w pierwszym Przymierzu była liturgią DOMOWĄ. Najważniejsze święto wiary przeżywano przy domowym stole (a nie w świątyni na solennej liturgii); jego objaśnienie dokonywało się w PRZEKAZIE RODZINNYM” – podkreśla abp Ryś.

- Oczywiście, dla nas chrześcijan najważniejszym momentem obchodu Paschy jest Wigilia Paschalna, a później Eucharystia w Niedzielę Wielkanocną. Przeżyjemy je jednak zasadniczo w swoich domach - w gronie rodzinnym. To okazja do rodzinnego przekazu wiary, do rodzinnej modlitwy, świadectwa, katechezy. Podobnie jak śniadanie wielkanocne. Nie zaniesiecie w tym roku składających się na nie pokarmów do kościoła na „poświęcenie”. Ale sami je pobłogosławcie! A potem - koniecznie (!) - objaśnijcie najmłodszym ich znaczenie: objaśnienie mięsa (na pamiątkę baranka) i pieczywa (na pamiątkę macy) zaprezentowałem powyżej; ale są jeszcze jajka - symbol nowego życia, i chrzan - przypomnienie gorzkiego smaku niewoli, jest sól - znak misji zleconej nam przez Zmartwychwstałego. – zaznacza hierarcha.

Na koniec metropolita łódzki przypomina, że ostatni rok IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej był poświęcony rodzinie. - Czy nie jest tak, że Pan właśnie nas zaprasza, by to wszystko, o czym mówiliśmy zamienić w czyn. Może Pan chce nas uchronić od pustego i teoretycznego gadulstwa, a chce odnawiać nasz Kościół poprzez ożywienie Go w „Kościołach domowych”. Tak. Wiem. Samo to pojęcie „Kościół domowy” zostało przez nas pozbawione mocy. Wydaje się nam albo pobożną abstrakcją, albo nazwą własną zarezerwowaną dla jednego z kościelnych ruchów. A przecież pierwsi chrześcijanie „łamali Chleb PO DOMACH” (Dz 2, 46), a do początku IV w. nie znali innych Kościołów jak „Kościoły domowe” (Domus Ecclesiae). W waszych domowych Kościołach - jestem o tym przekonany - rozstrzygnie się, i to pozytywnie (!) - przyszłość całego naszego Łódzkiego Kościoła. I stanie się to nie za dziesięć czy dwadzieścia lat. Ale dziś! W te Święta! – dodaje.

x. Paweł Kłys

Poniżej publikujemy całość listu.

Drodzy Siostry i Bracia,

Przed nami największe w roku liturgicznym Święta: Święta Nadziei - Święta Paschalne. Wielu z Was zadaje pytanie: w jaki sposób je przeżyć? W warunkach epidemii; niemal bez szansy uczestnictwa w liturgii; bez zwyczajnego dostępu do sakramentów; i innych wielkanocnych obrzędów (jak poświęcenie pokarmów); bez wielkiej możliwości odwiedzenia najbliższych - ograniczeń jest wiele, i wszyscy dokoła je powtarzają. Ja jednak - pozwólcie - nie będę się teraz do nich odnosił. Chcę raczej odpowiedzieć na Wasze (nasze) pytanie: JAK przeżyć te Święta? Odpowiem krótkim fragmentem „Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian”. Apostoł pisał ten list tuż przed Wielkanocą roku 57. W 5-tym rozdziale ewidentnie podpowiada swoim adresatom, w jaki sposób mają świętować tę nadchodzącą najważniejszą Uroczystość, i zachęca: Czyż nie wiecie, że odrobina kwasu całe ciasto zakwasza? Wyrzućcie więc stary kwas, abyście się stali nowym ciastem, jako że przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha. Tak więc przeto odprawiajmy Święto nasze, nie przy użyciu starego kwasu - kwasu złości i przewrotności, lecz - przaśnego chleba czystości i prawdy(1 Kr 5, 6b - 8). W tych czterech zdaniach Paweł zawarł zarówno całe teologiczne przesłanie Wielkiejnocy, jak i najważniejsze elementy jego przeżywania przez chrześcijan.

Zacznijmy od teologicznego przesłania. Ono wpisane jest najpierw w zdanie: „Jako nasza Pascha został ofiarowany Chrystus”. Słowo „Pascha” ma w języku Pisma Świętego dwa znaczenia. Po pierwsze opisuje ŚWIĘTO upamiętniające Noc Wyjścia/wyzwolenia Izraela z niewoli egipskiej; po drugie zaś oznacza BARANKA, którego tamtej nocy (a potem w każdy jej obchód) zabijano, by go spożyć jako najważniejsze danie świątecznej Uczty, i aby jego krwią pomazać odrzwia swoich domów. To jego krew uratowała Izraela od śmierci, i umożliwiła ucieczkę z Egiptu. Jego krew była więc ceną ich wyzwolenia. Ich Pascha-Święto zrodziła się więc z Jego Paschy-Ofiary. Cieszyli się życiem, za które on (baranek) zapłacił śmiercią.

Św. Paweł wzywa NAS: „Świętujmy!” „Radujmy się!” Oto jest nowy Baranek, Chrystus - Pascha złożona w ofierze za nas. Ucieszmy się WOLNOŚCIĄ (jakież to ważne dla nas słowo!), ofiarowaną nam za cenę krwi/śmierci/ofiary Jezusa Chrystusa. EGIPT (dla każdego z nas znaczy to zapewne coś innego) ZOSTAŁ ZA NAMI. To, co nas niewoliło i uśmiercało, upokarzało, odbierało pokój i przetrącało nadzieję i ochotę do życia - choć wydawało się niepokonalne jak władza faraonów, i niewzruszone jak ich piramidy - okazało się za słabe wobec Miłości i Niewinności pozornie bezsilnego Cieśli z Nazaretu.

Drugim elementem paschalnej katechezy jest „przaśny chleb czystości i prawdy” - obok baranka to właśnie przaśny/niekwaszony chleb (maca) stanowił główne danie paschalnej wieczerzy. Dlaczego przaśny? Dlatego, że wyzwolenie z Egiptu - choć wyczekiwane przez lata i upragnione - przyszło nagle. Zaskoczyło Izraelitów. Kiedy zostali wezwani przez Boga do wyjścia, okazało się, że nie mają gotowego chleba na drogę: mieli tylko jeszcze niezakwaszone ciasto w dieżach (zob. Wj 12, 34). Bóg nie czekał, aż się ono zakwasi, a oni sami będą gotowi do drogi. Wyprowadził ich nie przygotowanych - jakby przez zaskoczenie…

Czy nie taka jest właśnie reguła działania Boga? Oferuje nam wolność, choć widzi, że nie jesteśmy na nią przygotowani - jeszcze nie wszystko przemyśleliśmy; nie wszystko rozumiemy; nie ze wszystkim mieliśmy czas się uporać i rozliczyć. Może chcielibyśmy powiedzieć Bogu jak św. Augustyn: „Jeszcze nie dziś! Jutro. Jutro. Za miesiąc”. Bóg nie czeka aż będziemy perfekcyjnie gotowi. Wie, że by się nie doczekał… Noc paschalna zaskakuje nas darem wolności, na którą nie jesteśmy jeszcze przygotowani. Potrzebujemy do niej szybko dorastać, ale już „po drodze” do Ziemi obiecanej.

Może mogliśmy lepiej przeżyć ten Wielki Post; może mogliśmy lepiej wykorzystać czas; może powinniśmy byli więcej czasu spędzić na modlitwie czy na refleksji; może tak naprawdę nie dokonaliśmy jeszcze poważnego rachunku sumienia; nie tylko nie jesteśmy gotowi wyjść z niewoli - może jeszcze w ogóle nie zdążyliśmy jej sobie uczciwie uświadomić. Panu to nie przeszkadza. Pan na szczęście nie czeka. Chce nas wyzwolić teraz. Odwagi!

I trzeci element Pawłowej katechezy paschalnej: stary kwas. Apostoł nawiązuje tu do żydowskiego zwyczaju przeszukiwania domu przed wieczerzą paschalną w celu znalezienia i usunięcia z domu wszelkiego starego kwasu. Ze świecą w ręku należy przejrzeć wszystkie pomieszczenia, wszelkie szpary i dziury, w których mógłby się znaleźć stary kwas. To czynność głęboko religijna (nie można jej mylić z wiosennymi porządkami…). Towarzyszy jej modlitwa. Na jej zakończenie pobożny Żyd wyrzeka się jeszcze także i tego kwasu, którego nie znalazł czy nie rozpoznał. Odrzucenie „starego kwasu” musi być całkowite.

Obrzęd ten jednak wskazuje na coś jeszcze - co być może w tę, tak inną Wielkanoc - łatwiej do nas przemówi: Otóż, miejscem przygotowania, a następnie przeżycia Paschy jest własny DOM; to z domu trzeba usunąć stary kwas; najlepiej uczynić to w gronie domowników - zapraszając do tej czynności dzieci, objaśniając im jej symbolikę. Dom musi zostać przygotowany na główny obchód Paschy. Pascha w pierwszym Przymierzu była liturgią DOMOWĄ. Najważniejsze święto wiary przeżywano przy domowym stole (a nie w świątyni na solennej liturgii); jego objaśnienie dokonywało się w PRZEKAZIE RODZINNYM.

Oczywiście, dla nas chrześcijan najważniejszym momentem obchodu Paschy jest Wigilia Paschalna, a później Eucharystia w Niedzielę Wielkanocną. Przeżyjemy je jednak zasadniczo w swoich domach - w gronie rodzinnym. To okazja do rodzinnego przekazu wiary, do rodzinnej modlitwy, świadectwa, katechezy. Podobnie jak śniadanie wielkanocne. Nie zaniesiecie w tym roku składających się na nie pokarmów do kościoła na „poświęcenie”. Ale sami je pobłogosławcie! A potem - koniecznie (!) - objaśnijcie najmłodszym ich znaczenie: objaśnienie mięsa (na pamiątkę baranka) i pieczywa (na pamiątkę macy) zaprezentowałem powyżej; ale są jeszcze jajka - symbol nowego życia, i chrzan - przypomnienie gorzkiego smaku niewoli, jest sól - znak misji zleconej nam przez Zmartwychwstałego.

Czy to nie uderzające? Cały poprzedni rok spędziliśmy w naszej diecezji na refleksji nad kondycją rodziny i nad przekazem wiary, jaki się w niej najpierw dokonuje. Czy nie jest tak, że Pan właśnie nas zaprasza, by to wszystko, o czym mówiliśmy zamienić w czyn. Może Pan chce nas uchronić od pustego i teoretycznego gadulstwa, a chce odnawiać nasz Kościół poprzez ożywienie Go w „Kościołach domowych”. Tak. Wiem. Samo to pojęcie „Kościół domowy” zostało przez nas pozbawione mocy. Wydaje się nam albo pobożną abstrakcją, albo nazwą własną zarezerwowaną dla jednego z kościelnych ruchów. A przecież pierwsi chrześcijanie „łamali Chleb PO DOMACH” (Dz 2, 46), a do początku IV w. nie znali innych Kościołów jak „Kościoły domowe” (Domus Ecclesiae). W waszych domowych Kościołach - jestem o tym przekonany - rozstrzygnie się, i to pozytywnie (!) - przyszłość całego naszego Łódzkiego Kościoła. I stanie się to nie za dziesięć czy dwadzieścia lat. Ale dziś! W te Święta!

I ostatnia myśl, z której chcę wyprowadzić swoje życzenia:

Św. Paweł mówi, iż ostatecznie Jezusowa Pascha rozgrywa się w każdym z nas. To my „przaśni jesteśmy”; i to z nas musi zostać usunięty stary kwas złości i przewrotności. W ich miejsce pojawią się w nas, i zapanują, czystość i prawda. To w nas dokonuje się Pascha/przejście: z niewoli i śmierci do miłości i życia. Ze zła ku Dobru! To jest najistotniejszy wymiar świętowania Wielkiejnocy. Możemy go doświadczyć wszędzie - również nie ruszając się fizycznie z domu. Kto wie, może właśnie - pozostając u siebie - potrafimy się na nim nawet bardziej skupić? Na pewno wspomóc nas może w tym najbliższa i najbardziej konkretna wspólnota „Kościoła domowego”. I tego właśnie - ŹRÓDŁOWEGO - doświadczenia życzę. Niech ono przyniesie ze sobą głęboką radość i „pokój Boży, który przewyższa wszelki umysł”, i który „ustrzeże naszych serc i myśli w Chrystusie Jezusie” (por. Flp 4, 7). Właśnie tego życzę: pokoju serca i myśli.

I jeszcze bardzo Wam dziękuję: za Waszą dojrzałość, za Waszą ofiarność, i za nasze bycie razem

Wasz

+ Grzegorz

CZYTAJ DALEJ
E-wydanie
Czytaj Niedzielę z domu

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję