Reklama

50. Legnica Cantat za nami

2019-06-12 09:02

Ks. Piotr Nowosielski
Edycja legnicka 24/2019, str. 6-7

Ks. Piotr Nowosielski
Korowód prowadziła Reprezentacyjna Orkiestra Elektrowni Turów

Przez 10 dni, od 24 maja do 2 czerwca br., Legnicę opanowały wydarzenia związane z jubileuszową 50. edycją Festiwalu Chóralnego Legnica Cantat.

Bogactwo koncertów

Skoro jubileusz, to i zróżnicowanych propozycji związanych z jego przebiegiem nie brakowało. A wśród nich znalazły się nie tylko zmagania konkursowe zgłoszonych i zakwalifikowanych do festiwalu 10 chórów, ale także inne wydarzenia. Należały do nich koncerty: inauguracyjny Chóru Madrygał z LCK Legnica pod dyrekcją Dariusza Rzoncy; koncert The Age of Sing z udziałem Kamili Bednarek, Piotra Cugowskiego, Renaty Przemyk i Katie Melua, którego ideą było zestawienie głosów artystów w formule a cappella, jedynie z towarzyszeniem chórów; Oratorium Voices of Light – The Passion of Joan of Arc, poświęcone męczeństwu francuskiej bohaterki narodowej Joanny D’Arc; koncert Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Marka Gandeckiego – to laureaci ubiegłorocznej edycji festiwalu, oraz finałowy koncert jubileuszowy.

Nie tylko chóry

Ponadto mieszkańcy miasta, w różnych jego miejscach, mieli okazję uczestniczyć w cyfrowo-binarnym performansie przygotowanym przez The Binary Graffiti Club Choir z Anglii. Sami legniczanie mogli też włączyć się w festiwal, uczestnicząc w projekcje „Dźwiękowa mapa Legnicy”, do którego mogli przesyłać nagrane dźwięki z różnych miejsc miasta. Odbyły się warsztaty polifoniczne, bicie rekordu w śpiewaniu a cappella, zaprezentowano wystawę fotograficzną, ilustrującą historię festiwalu, a w Muzeum Miedzi wystawę pt. „Pół wieku z Cantatem”.

Reklama

Organizatorzy i uczestnicy podkreślali także ważność odbytego I Kongresu Chóralistyki Polskiej. Na jego program złożyło się 5 sesji panelowych, poświęconych definiowaniu potrzeb i oczekiwań chórów akademickich, zawodowych, amatorskich, dziecięcych oraz kompozytorów.

Uczestnicy i laureaci

Do zmagań konkursowych w bieżącym roku stanęły chóry: Chór Męski „Słowiki 60 im. Jana Szyrockiego” ze Szczecina pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego; Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej; Chór SM i OSM II st. Zespołu Szkół Muzycznych w Legnicy pod dyrekcją Ilony Kameckiej; Chór „Feichtinum” Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Artura Wróbla; Zespół Wokalny „ESPERIMENTO” z Białegostoku pod dyrekcją Barbary Kornackiej; Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia pod dyrekcją Małgorzaty Podzielnej; Chór Kameralny „441 Hz” z Gdańska pod dyrekcją Anny Wilczewskiej; Chór Mieszany Katedry Wawelskiej z Krakowa pod dyrekcją Andrzeja Korzeniowskiego; Chór Music Ewerywhere z Gdańska pod dyrekcją Beaty Śnieg-Wądołowskiej i Chór Cantabile z Polkowic pod dyrekcją Joanny Kąca.

Ostatecznie Złoty Dyplom, Grand Prix – Nagrodę Główną dla najlepszego chóru Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 50, Lutnię im. Jerzego Libana z Legnicy (nagroda przechodnia) oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 złotych, a także udział w przyszłorocznej edycji turnieju w charakterze gościa specjalnego zdobył Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny. Dyrygentowi Chóru przyznano także nagrodę specjalną – zaproszenie do udziału w pracach Jury Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 51.

Pełną listę laureatów zainteresowani znajdą na stronach organizatorów.

My natomiast chcemy złożyć na ich ręce podziękowanie za to wielkie święto i wydarzenie muzyczne w murach naszego miasta.

Tagi:
chór

Reklama

Tradycja zobowiązuje

2019-11-05 13:08

Piotr Lorenc
Edycja sosnowiecka 45/2019, str. 5

Ubogacają śpiewem nie tylko macierzystą parafię, ale całą diecezję. I tak już od 115 lat. Chór „Lutnia” z parafii katedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu 27 października br. obchodził swój jubileusz

Piotr Lorenc
Chór „Lutnia” z bp. Grzegorzem Kaszakiem i ks. prob. Janem Gaikiem

Chórzyści uczcili to bardzo uroczyście. Najpierw uczestniczyli w Eucharystii, której przewodniczył bp Grzegorz Kaszak, a następnie dali wspaniały godzinny koncert, który poprowadziła Ewa Konieczna. Był też czas na gratulacje i laudacje. Zadowolenia z istnienia i działalności „Lutni” nie krył ks. Jan Gaik – proboszcz parafii katedralnej, który podkreślił wielką rolę chóru w życiu parafii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Żywy Bóg na Dworcu Głównym

2019-11-13 11:47

Agnieszka Bugała
Edycja wrocławska 46/2019, str. 1

Delikatna, szklana monstrancja z wizerunkiem Maryi tulącej i całującej Syna – w otwartych ramionach Matki kustodium z białą Hostią: Jezus eucharystyczny – to będzie centrum kaplicy na Dworcu Głównym we Wrocławiu, której otwarcie zaplanowano na koniec roku

Archiwum
Projekt kaplicy na wrocławskim Dworcu Głównym

Kaplica zostanie wpisana do prowadzonej przez Stowarzyszenie „Communita Regina della Pace” modlitwy o pokój na świecie.

Autorem projektu kaplicy św. Katarzyny Aleksandryjskiej jest biuro projektowe inż. Andrzeja Gacka. Monstrancję wymyślił i wykona gdański artysta Mariusz Drapikowski – znany na całym świecie autor „12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju”.

Dworcowa kaplica funkcjonowała do stycznia 2010 r., wtedy odprawiono w niej ostatnią Mszę św. Po rewitalizacji dworca, w miejscu po niej urządzono komisariat policji. Starania o powrót kaplicy na dworzec trwały od 2012 r. Ks. Jan Kleszcz, proboszcz parafii pw. św. Jerzego Męczennika i Podwyższenia Krzyża Świętego we Wrocławiu-Brochowie i duszpasterz kolejarzy archidiecezji wrocławskiej, od siedmiu lat, krok po kroku, nie ustaje w zbudowaniu na dworcu miejsca modlitwy – dla kolejarzy i podróżnych. Dzięki porozumieniu zawartemu w 2016 r. między PKP SA a Kurią Metropolitalną Wrocławską prace na dworcu wreszcie mogły się rozpocząć. – Pomysł jest prosty: wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu w nowej kaplicy i konfesjonał z dyżurującymi kapłanami – mówi ks. Jan Kleszcz.

Prace w miejscu przeznaczonym na kaplicę już trwają, a w pozyskiwanie środków na realizację przedsięwzięcia włączyło się wiele osób. Aktywnie kwestują młodzi z brochowskiej parafii pod opieką ks. Arkadiusza Krzeszowca.

Chętni do włączenia się w budowę kaplicy mogą kupić cegiełki albo dokonywać wpłat na konto. Inicjatywa jest tak ważna, że warto mieć w niej swój udział, nawet, gdybyśmy swoją wpłatą przyczynili się do sfinansowania choćby kawałka podłogi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Konkurs na słuchowisko w setną rocznicę Bitwy Warszawskiej 2020

2019-11-15 09:08

Kaja Zemła / Polskie Radio

Program 1 Polskiego Radia i Teatr Polskiego Radia ogłaszają konkurs na scenariusz słuchowiska „Cud na Wisłą. Bitwa Warszawska 1920” w związku z obchodzoną w 2020 roku 100. rocznicą Bitwy Warszawskiej. Choć temat konkursu odnosi się do konkretnego wydarzenia, ma również charakter uniwersalny, a sposób ujęcia i zakres skojarzeń związanych z tematem Bitwy Warszawskiej pozostają wyłączną domeną autorów. Najciekawsze scenariusze zostaną zrealizowane i wyróżnione nagrodami pieniężnymi.


Kadr z filmu "1920 Bitwa Warszawska"

Konkurs ma charakter otwarty i jest skierowany do wszystkich, którzy kochają historię. Słuchowiska zgłoszone do konkursu oceni trzyosobowe Jury w składzie: Agnieszka Kamińska – Dyrektor-Redaktor Naczelna Programu 1 Polskiego Radia, Anna Stempniak-Juśkiewicz – Dział Kultury Programu 1 Polskiego Radia oraz Janusz Kukuła – Dyrektor Teatru Polskiego Radia. Dokonując oceny Jury weźmie pod uwagę oryginalność, pomysłowość, wartość artystyczną utworu oraz atrakcyjność i realność przedstawienia scenariusza w formie radiowego słuchowiska teatralnego.

– Polskie Radio słynie ze wspaniałych słuchowisk teatralnych. Szczycimy się dorobkiem Teatru Polskiego Radia, to nasza perła. Ogłaszając wspólnie konkurs na słuchowisko, Jedynka pragnie uczcić tę wyjątkową rocznicę – mówi Agnieszka Kamińska, Dyrektor-Redaktor Naczelna Programu 1 Polskiego Radia – Konkurs idealnie wpisuje się w edukacyjną misję nadawcy publicznego, propagując wartości historyczne i narodowe – dodaje.

Jury liczy zarówno na słuchowiska dokumentalne, jak i scenariusze oparte na fikcji literackiej. Docenione zostaną scenariusze niebanalne, a nawet nowatorskie, zarówno w treści jak i w formie, uwzględniające specyfikę radiowych środków artystycznego wyrazu oraz kontekst historyczny, polityczny i międzynarodowy, współcześnie interpretujące znaczenie wydarzeń roku 1920.

– Jest to jeden z najtrudniejszych konkursów, jakie ogłaszamy, bo jest związany z konkretnym wydarzeniem historycznym i to wydarzeniem, które miało i wciąż ma wpływ na losy całej Europy i całego świata – mówi Janusz Kukuła. – Oczekujemy na utwory, które zwłaszcza młodym ludziom przybliżą tamten czas – podkreślił. Dyrektor Teatru Polskiego Radia zaznacza, że to jedynie od wyobraźni piszących zależy, czy utwory będą opowiadały historie konkretnych postaci historycznych, czy „zwykłych” mieszkańców Warszawy lub Radzymina.

Słuchowisko w wersji realizacyjnej powinno trwać maksymalnie 45 minut co oznacza, że scenariusze nie mogą mieć więcej niż 27-30 stron. Do realizacji skierowane zostaną trzy prace wyróżnione w konkursie. Laureatom przyznane zostaną również nagrody pieniężne w wysokości: 10.000 zł (I nagroda), 7.000 zł (II nagroda) i 4.000 zł (III nagroda).

Udział w konkursie oznacza akceptację regulaminu. Scenariusze można dostarczyć osobiście lub przesłać pocztą do 15 marca 2020 roku. Jury ogłosi zwycięzców do 30 kwietnia.

Więcej informacji oraz regulamin konkursu: polskieradio.pl.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem