Reklama

Niedziela Kielecka

Europejskie Dni Dziedzictwa

Wernisaż i literatura, czyli Polski Splot

W ramach wrześniowych Europejskich Dni Dziedzictwa, odbywanych w tym roku pod hasłem Polski Splot, muzeum w Chmielniku zorganizowało głośne czytanie literatury pięknej i wernisaż lubelskiego artysty Bartłomieja Michałowskiego

Niedziela kielecka 40/2019, str. 2

[ TEMATY ]

Europejskie Dni Dziedzictwa

TD

EDD czyli Polski Splot. Wiceminister MSZ Piotr Wawrzyk czyta „Pana Tadeusza”

Uczestniczyło w nim doborowe grono gości. Wiceminister Piotr Wawrzyk – podsekretarz stanu w ministerstwie spraw zagranicznych powiedział m.in.: – To jest nasza historia, nasza tradycja, kultura. To wydarzenie przypomina, jak różnorodne są nasze tradycje, korzenie. Natomiast fakt, że jest piękne sobotnie popołudnie, a tu jest tłum widzów, pokazuje, że wszyscy jesteśmy spragnieni tego typu przedsięwzięć. I bardzo dobrze. Ta liczna grupa gości udowadnia, że jesteśmy tolerancyjni, pełni otwartości wobec różnych kultur, tak jak nasi przodkowie – mówił.

Wernisaż i malarskie wydarzenie Bartłomiej Michałowski – lubelski akwarelista nazwał „Sztetł. Zaginione w czasie”. Na babińcu synagogi wyeksponowano 30 obrazów inspirowanych życiem żydowskich miasteczek, m.in. dawnego Drohobycza, Lublina, a cykl wzbogaciły najnowsze obrazy artysty, będące pokłosiem jego niedawnej wizyty w Chmielniku. Jeden zobrazów powstawał jeszcze w dniu wernisażu, do godziny czwartej nad ranem...

Wernisażowi towarzyszyło głośne czytanie fragmentów literatury pięknej, przypominających świat sztetli i środowisko polskich Żydów. Zaproszenie do lektury przyjęli m.in.: wiceminister Piotr Wawrzyk (odczytał mniej znany fragment „Pana Tadeusza”), prof. dr hab. Jacek Semaniak rektor UJK („Lalka”), prof. dr hab. Adam Massalski („Faraon”), Janusz Knap – Prezes Polskiego Radia Kielce („Sztukmistrz z Lublina”), ks. Michał Kacprzyk – parafia Chmielnik („Pan Tadeusz”), Ewa Kołomańska – szefowa Muzeum Martyrologii Wsi Polskich („Austeria”), red. Ewa Okońska („Chłopi”), red. Jerzy Daniel („Ziemia Obiecana”), Tomasz Biernacki – gm. Chmielnik („Chłopi”), mec. Robert Frey ŚUM („Lalka”), reżyser Mariusz Malec („Sklepy cynamonowe”).

Reklama

Zadaniem uczestników wernisażu było odgadnięcie, jaki to utwór i kto go napisał, z czym dobrze poradzili sobie m.in. uczniowie SP w Chmielniku.

Wydarzenie, przypominające wkład Żydów w historię i kulturę Polski, zorganizowały wspólnie Ośrodek Edukacyjno – Muzelany Świętokrzyski Sztetl i Fundacja im. Edwarda Kusztala.

W ramach EDD niepodległość na Ponidziu zaprezentowała biblioteka w Kazimierzy Wielkiej, Muzeum Narodowe w Kielcach zaprosiło na spotkanie poświęcone postaci Ignacego Jana Paderewskiego, Muzeum Wsi Kieleckiej przypomniało tradycje tkactwa na Kielecczyźnie, Wojewódzka Biblioteka Publiczna pokazała najcenniejsze zasoby w 110. rocznicę powstania, a Nowy Korczyn –w spacerze edukacyjnym – zabytki sakralne z Mszą św. polową na cmentarzu w Nowym Korczynie. Pińczów zaprosił na wspólne odkrywanie przeszłości miasta ze szczególnym uwzględnieniem tematyki odradzającej się państwowości i samorządności, Solec Zdrój – na warsztaty rękodzielnicze pn. „Historia nitką pisana”.

2019-10-01 13:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pamiątki przeszłości z pietyzmem przekazać

Niedziela sandomierska 40/2019, str. 7

[ TEMATY ]

Europejskie Dni Dziedzictwa

Alicja Trześniowska

Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu

Od 27 lat obchodzone są w Polsce Europejskie Dni Dziedzictwa, promujące w społeczeństwie ideę ochrony narodowego i regionalnego dziedzictwa kulturowego jako wspólnego, ponadczasowego dobra Polski i Europy. Jest to ważne zadanie dla współczesnych, ale i przyszłych pokoleń

W ramach tego wydarzenia mieszkańcy Sandomierza i turyści z różnych stron Polski mogli wysłuchać wykładu o dwóch drogach powstania kolekcji sandomierskiego Muzeum Diecezjalnego. Wykład wygłosiła oraz zwiedzających oprowadziła po muzeum kustosz Urszula Stępień.

– Postanowiłam wykorzystać hasło tegorocznej edycji EDD, zatytułowane „Polski splot”, aby pokazać specyfikę naszych zbiorów. Z jednej strony zgromadzone są tu obiekty, które wycofano z użytku z kościołów z powodu ich zniszczenia albo zmiany wystroju. Wiele zabytków z powodu nieświadomości ich wartości uległo całkowitemu zniszczeniu. Dlatego też od końca XIX wieku księża domagali się wręcz tworzenia muzeów diecezjalnych, które miałyby zabezpieczyć te dzieła sztuki. Dzięki muzeom diecezjalnym ocalało wiele zabytków, bo nie wiadomo, jaki byłby ich los – wyjaśniała pani kustosz.

Sandomierskie muzeum kontynuuje ideę otaczania opieką zabytków przeszłości, którą zainicjowali profesorowie Seminarium Duchownego w okresie zaborów. Sandomierz jako siedziba diecezji, był silnym ośrodkiem polskości, mającym szczególny wpływ na kształtowanie postaw patriotycznych wśród duchowieństwa. Przyczynili się do tego księża: Melchior Buliński, Apolinary Knothe i Ludwik Roch Piotrowicz. Gromadzone przez kapłanów narodowe pamiątki, przypominające o chwale dawnej Polski, wzmacniały ducha, krzepiły serca, pobudzały dążenia narodu do odzyskania upragnionej wolności, a po jej odzyskaniu – porywały do wzmożonego wysiłku na rzecz odbudowania państwa polskiego.

– Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu zostało założone w 1902 r. Pierwsze zbiory, już wtedy bardzo znaczące, były zgromadzone w kapitularzu katedry. Do tych obiektów doszła wielka kolekcja ks. Jana Wiśniewskiego – można powiedzieć – trzon zbiorów naszego muzeum – podkreśliła kustosz Urszula Stępień. Mówiąc dalej pani Urszula przypomniała, iż ks. Jan Wiśniewski to wybitna postać, prowadząca rozległą działalność narodową, społeczną, kulturalną. Jako autor monografii kościołów dekanatów diecezji sandomierskiej był również wybitnym kolekcjonerem. Odwiedzał różne kościoły, stare dwory, dogłębnie opisując różne zabytki z myślą o przekazaniu ich muzeum. Nabywał cenne dzieła sztuki, jak np. obraz „Madonna z Dzieciątkiem i św. Katarzyną” Łukasza Cranacha Starszego z lat 1518-53. O swej pełnej trudów i wyrzeczeń działalności kolekcjonerskiej ks. Jan Wiśniewski pisał: „Niech to będzie na chwałę Bożą, na pożytek społeczeństwa, na podniesienie ducha świętej wiary i miłości ojczyzny”. Przekazane do muzeum dzieła sztuki sakralnej i narodowej są więc dzisiaj nie tylko świadectwem wiary i patriotyzmu minionych pokoleń, ale nadal ewangelizują i uczą miłości do Ojczyzny. Ksiądz podkreślał także, że „obowiązkiem jest naszym pamiątki przeszłości z pietyzmem następnym pokoleniom przekazać”. Jest to wezwanie zawsze aktualne.

Na przestrzeni lat darczyńców Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu było wielu. Z okazji Europejskich Dni Dziedzictwa wystawione zostały tu eksponaty, które ostatnio wzbogaciły zbiory muzeum. Ks. dr Andrzej Rusak, dyrektor muzeum, ofiarował dar śp. bp. Mariana Zimałka – zabytkowy mebel. W ten sposób muzealne dary stają się cenne nie tylko dlatego, że służą szerszemu społeczeństwu, ale także dlatego, że upamiętniają darczyńców i ich zasługi dla kultury jako dziedzictwa narodowego.

CZYTAJ DALEJ

Dam radę! Bierzmowanie w Garbowie - Cukrowni

2020-07-16 07:21

Anna Michalska

Wiara jest jak ogień, który gaśnie, jeśli nie jest podsycany.

Boimy się wygaśnięcia wiary w życiu wielu młodych ludzi, także z powodu panującej pandemii i obostrzeń sanitarnych. W tym czasie jeszcze ważniejsze, niż kiedy indziej, jest przyjęcie przez nich sakramentu bierzmowania, w którym Duch Święty rozpala i umacnia wiarę. Bierzmowanie jest sakramentem wtajemniczenia chrześcijańskiego, w którym ochrzczeni otrzymują pełnię Ducha Świętego, tak jak Apostołowie otrzymali Go w dzień Pięćdziesiątnicy. Bierzmowanie jest więc dopełnieniem łaski chrztu, daje jej wzrost i pogłębienie, ściślej jednoczy z Chrystusem dzięki Jego Duchowi, głębiej zakorzenia w synostwie Bożym, pomnaża dary Ducha Świętego otrzymane we chrzcie, udoskonala więź z Kościołem, udziela specjalnej mocy Ducha Świętego do mężnego wyznawania imienia Chrystusa oraz do szerzenia i obrony wiary słowem i czynem (por. KKK nr 1303).

W parafii pw. Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny w Garbowie - Cukrowni długo wyczekiwany przez katolicką młodzież moment przyjęcia sakramentu bierzmowania, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa sanitarnego, mógł wreszcie dojść do skutku. 28 czerwca uczniowie klas VII i VIII odnowili przyrzeczenia chrzcielne i wyznali swoją wiarę. Kilka dni później, 2 lipca, przyjęli sakrament bierzmowania.

Mszę św. odprawił i sakramentu bierzmowania udzielił 63 osobom bp Adam Bab. W słowie powitania rodzice bierzmowanej młodzieży zwrócili się z prośbą o szczególną modlitwę za ich dzieci, które w dzisiejszych czasach narażone są na wiele zagrożeń życia duchowego. W homilii bp Bab podkreślał, że „dar bierzmowania pozwala spojrzeć życiu prosto w oczy i powiedzieć: dam radę. Nie dlatego, że jestem wyćwiczony i sam muszę i wszystko potrafię, ale dlatego, że wspiera mnie ktoś potężny”. Pasterz zachęcał młodych do tworzenia wspólnot. - Ważnie jest, aby być z innymi, którzy się modlą. Czasami to kwestia wiary i modlitwy powinna być ważnym kryterium tego, z kim się jest. Żeby moje serce było wzmacniane przez innego, a ja dla innego będę dawał. Jeżeli nie jesteście pewni swojej wiary, to lepiej trzymać się tych, którzy trzymają się Pana Boga. W takiej wspólnocie będzie łatwiej”. Bp Bab zachęcał do codziennej modlitwy o dary Ducha Świętego. - On będzie przekonywał wasze serca, że jesteście kochani przez Pana Boga i w każdych warunkach, czy jest epidemia, czy jej nie ma, możecie czuć się bezpiecznie, bo jesteście kochani - podkreślał.

Podczas Mszy św. odbył się także obrzęd przyjęcia kandydatów do Liturgicznej Służby Ołtarza.

Fotorelacja na https://www.facebook.com/Niedziela-Lubelska-112621833628172





CZYTAJ DALEJ

W Licheniu zakończyły się VII warsztaty liturgiczne „Ars Celebrandi”

2020-07-16 17:49

[ TEMATY ]

Licheń

Ars Celebrandi

BIURO PRASOWE SANKTUARIUM MARYJNEGO

Warsztaty tradycyjnej liturgii łacińskiej odbywały się w sanktuarium maryjnym w Licheniu już po raz siódmy. Przez cały tydzień, od 9 do 16 lipca, ok. 150 osób z całej Polski, a także kilku innych krajów, uczyło się wszystkich umiejętności potrzebnych do celebrowania Mszy św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego (NFRR).

– Mimo epidemii i tych wszystkich związanych z nią obostrzeń warsztaty przebiegały naprawdę bardzo spokojnie. Widać, że Matka Boska Licheńska nas wspierała – cieszy się ks. Paweł Korupka z diecezji szczecińsko-kamieńskiej, kapelan „Ars Celebrandi”. – Jestem szczególnie zadowolony zwłaszcza z faktu, że dziesięciu księży nauczyło się w tym roku odprawiania Mszy św. NFRR od podstaw i uczyniło to po raz pierwszy w życiu - dodaje. W poprzednich edycjach ok. 80 ksieży nauczyło się celebrować Mszę w dawnym rycie.

W kazaniu wygłoszonym podczas Mszy św. zamykającej warsztaty ks. Paweł Korupka przywołał słynne widzenie św. Jana Bosco, w którym wychowawca młodzieży ujrzał okręt symbolizujący Kościół, miotany sztormem i bezwzględnie atakowany z wielu innych statków i łodzi. Zdołał ocaleć dzięki temu, że mógł zacumować przy dwóch świetlistych kolumnach, symbolizujących Eucharystię (Salus credentium – „Ocalenie wierzących”) i Najświętszą Maryję Pannę (Auxilium christianorum, „Wspomożenie wiernych”). To Eucharystia i Maryja są ocaleniem katolików i na tych kolumnach opierają się warsztaty „Ars Celebrandi”: ich uczestnicy wpatrują się w Chrystusa ukrytego w Najświętszym Sakramencie i trwają pod wizerunkiem Maryi, czczonej w wizerunku licheńskim i częstochowskim.

Warsztaty „Ars Celebrandi” są organizowane przez Stowarzyszenie Una Voce Polonia, grupujące świeckich katolików przywiązanych do tradycyjnej łacińskiej liturgii rzymskiej i odbywają się pod honorowym patronatem bp. Wiesława Meringa, ordynariusza diecezji włocławskiej. Obejmują naukę celebrowania Mszy św. (warsztat dostępny dla kapłanów i diakonów), ministrantury oraz chorału gregoriańskiego (oddzielnie dla mężczyzn i kobiet), a także nauczanych przez Adama Struga dawnych polskich pieśni nabożnych.

– W tym roku, w odpowiedzi na sygnały od uczestników, po raz pierwszy zaproponowaliśmy kapłanom dodatkowo naukę celebrowania chrztu, pogrzebu, namaszczenia chorych i sakramentu małżeństwa. Skorzystała z tego warsztatu duża grupa księży i byli zadowoleni, że będą mogli teraz odpowiedzieć w swoich parafiach i duszpasterstwach na oczekiwania wiernych – mówi koordynator warsztatów „Ars Celebrandi”, Tomasz Olszyński z archidiecezji gdańskiej.

Od samego początku na warsztatach obecna jest i cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem tradycyjna liturgia Zakonu Kaznodziejskiego – ryt dominikański, któremu towarzyszy również właściwy dla niego chorał.

Ze względu na trwającą pandemię koronawirusa liczba osób biorących udział w tegorocznej edycji warsztatów musiała zostać zmniejszona o 1/3, tzn. do 150 osób, jak również wprowadzono też specjalne wymogi sanitarne (dystans społeczny, maseczki, dezynfekcja itp.).

Oprócz księży diecezjalnych i kleryków, nie zabrakło zakonników. Do Lichenia przyjechali przedstawiciele następujących zgromadzeń: jezuici, dominikanie, benedyktyni, salwatorianie, franciszkanie konwentualni, kapucyni, pallotyni, salezjanie, redemptoryści, duchacze.

Poza warsztatami i celebracjami Mszy św. uczestnicy brali udział w godzinach brewiarzowych, sprawowanych w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, adoracjach i procesjach eucharystycznych oraz w tradycyjnej sobotniej wieczornej procesji maryjnej, łączącej wszystkich wiernych i pielgrzymów przybywających do licheńskiego sanktuarium. Specjalnym wydarzeniem okolicznościowym tegorocznej edycji „Ars Celebrandi”, ze względu na 610. rocznicę Bitwy Grunwaldzkiej, była Msza św. Requiem z absolucją za dusze polskiego i litewskiego rycerstwa podległego pod Grunwaldem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję