Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Kolędy najpiękniej brzmią w Będzinie

Trudno zamknąć w słowach fenomen, którym jest historia tego unikalnego w skali Europy przeglądu. W Będzinie zakończyła się 26. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika.

Święta Bożego Narodzenia mają wyjątkowy klimat. Wpływa na to piękno liturgicznych celebracji, piękno szopek, piękno przystrojonych światełkami ulic i domów. Wreszcie jest to także piękno polskich kolęd, w których opisywane są te najważniejsze dla naszej wiary momenty. Z radością, czułością i tkliwością, z odwołaniem do aktualnych wydarzeń.

Bogactwo bożonarodzeniowych pieśni tradycyjnych i współczesnych to ogromny skarb polskiej tożsamości. Bez ich brzmienia święta na pewno nie byłyby takie same. Tym bardziej że biją w nich polskie rytmy – polonezy (Bóg się rodzi, W żłobie leży), mazurki (Z narodzenia Pana), kujawiaki (Jezus malusieńki) i krakowiaki (Przybieżeli do Betlejem). Śpiewane i nucone kolędy i pastorałki są nie tylko piękną modlitwą, ale i punktem stycznym w świątecznych celebracjach między wierzącymi i niewierzącymi.

Będzińskie kolędowanie

Będzin to liczące ponad 50 tys. mieszkańców miasto w diecezji sosnowieckiej i województwie śląskim. Raz w roku przez 4 dni bije tu kolędowe serce kraju, a znane melodie ożywają w najbardziej nieprawdopodobnych wykonaniach i aranżacjach. Ku uciesze i zachwytowi rzesz słuchaczy, bo będziński festiwal kolęd – najpierw po prostu pod tą nazwą, potem z przymiotnikiem „ogólnopolski”, wreszcie: „międzynarodowy” – to fenomen i unikat.

Reklama

26 lat temu zaczął się z zapału młodzieży i świeżo wyświęconego wikariusza parafii Świętej Trójcy ks. Piotra Pilśniaka. I stopniowo stał się flagowym produktem, w którym nie tylko zwycięstwo, ale nawet sam udział są dla wykonawców nobilitujące.

Festiwal w Będzinie to impreza w całości realizowana siłami społecznymi przez rzesze wolontariuszy.

– Od wielu lat festiwal odbywa się w dwóch etapach, nie bylibyśmy bowiem w stanie przyjąć w Będzinie wszystkich chętnych. Do tegorocznej edycji zgłosiło się aż 1675 solistów, chórów i zespołów. To kilkadziesiąt tysięcy osób, które wzięły udział w przesłuchaniach eliminacyjnych prowadzonych w blisko 40 ośrodkach w Polsce, na Ukrainie, w Białorusi i na Litwie. Do finału, który odbył się w dniach 9-12 stycznia br., awansowało 140 z nich, reprezentujących różnorakie formacje sceniczne: od 6-letnich solistów i grup dziecięcych po młodzież i dorosłych zgrupowanych w chóry i zespoły wokalne, wokalno-instrumentalne czy folklorystyczne.

Właśnie różnorodność wykonawców i możliwość usłyszenia tych samych kolęd w zupełnie odmiennych stylach jest tym, co najbardziej cenią widzowie gromadzący się w będzińskiej szkole muzycznej i wieńczącym festiwal koncercie galowym w sanktuarium Polskiej Golgoty Wschodu. – Nasz koncert nie jest typową prezentacją laureatów, lecz raczej pokazem najciekawszych wykonań, pozwalającym kilkutysięcznej widowni poczuć smak tego, co działo się podczas 3 dni przesłuchań finałowych. Jednocześnie od lat staramy się wzbogacać jego formułę – w tym roku opowieścią o kulinariach, którą snuł znad garnków znany kucharz Remigiusz Rączka – opowiada reżyser koncertu Dariusz Wiktorowicz.

Reklama

Od kilku lat festiwal jest dostępny również dla tych, którzy nie mogą przyjechać do Będzina, i w całości transmitowany w internecie.

Kolęda na Kresach

Znamienne, że aż pięć festiwalowych rejonów eliminacji znajduje się za wschodnią granicą Polski. Co roku występy Ukraińców, Białorusinów i Litwinów o polskich korzeniach są dla festiwalowej publiczności okazją do wielu wzruszeń. A dla mieszkańców dawnych kresów Rzeczypospolitej – szansą na kultywowanie polskich tradycji. Podróż do ojczyzny nie ogranicza się do występu na festiwalu – wielu z wykonawców koncertuje także w lokalnych parafiach, korzystając z gościnności rodzin, które przyjmują ich na obiady i noclegi. Bo festiwal to także fenomen życzliwości ludzi, którzy przed śpiewakami – tymi z zagranicy i tymi z Polski, którzy nierzadko przejechali setki kilometrów – otwierają swoje domy i serca. Otwarte i zaangażowane są także szkolne stołówki, które co roku wydają około tysiąca obiadów dla uczestników i wolontariuszy.

Prestiż i nagrody

Zwycięzców festiwalu wybiera profesjonalne jury złożone z profesorów uczelni muzycznych z całego kraju. Co roku przewodniczy mu inna osoba (w tym roku była to dr hab. Ewa Biegas, prof. AM, z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach). Jury przyznaje też nagrody, na czele z tą najważniejszą: Grand Prix festiwalu, wynoszącą 10 tys. zł i ufundowaną przez prezydenta Będzina Łukasza Komoniewskiego.

Festiwal od lat może liczyć na wsparcie sponsorów i ludzi dobrej woli – to impreza non profit w całości realizowana siłami społecznymi przez rzesze wolontariuszy. Jej rozwój nie byłby możliwy, gdyby nie wyciągnięta przed laty ręka Polskiej Spółki Gazownictwa – w momencie, gdy nad festiwalem zawisła groźba likwidacji, spółka stała się jego partnerem strategicznym. Wiele innych firm, wspierając festiwal, dołącza do grona mecenasów polskiej kultury.

Wśród nich jest także od początku tygodnik Niedziela, który zawsze obejmuje festiwal patronatem medialnym i przez promocję tej szlachetnej inicjatywy zwiększa zasięg orędzia, że Bóg przychodzi, aby ocalić człowieka, i że wspólny śpiew łączy niebo z ziemią i ludzi między sobą. >>n

Więcej o festiwalu i laureatach na: mfkip.pl.

2020-01-21 09:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek 2020

[ TEMATY ]

festiwal

koncert

kolędy

Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek

Będzin

Grzegorz Gadacz /TV Niedziela

Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika ma już swoją renomę. Zasłużył na nią wieloletnią obecnością na rynku koncertowym, dając szansę zaistnienia wielu zespołom i solistom z szeroko pojętego ruchu amatorskiego. Dlatego słowa rzecznika festiwalu Jarosława Ciszka o największym festiwalu kolędowym w Europie nie są na wyrost.

W tym roku uczestniczyło w nim w 40 rejonach konkursowych eliminacji kilkanaście tysięcy wykonawców z Polski, Litwy, Białorusi, Ukrainy. Potem 140 wyselekcjonowanych wykonawców - chórów, schol liturgicznych, zespołów, solistów w ogólnej liczbie około 2000 osób przybyło do Będzina.

W ciągu dwóch dni jury wysłuchało około 400 kolęd i wybrało najlepsze wykonania.

Nie było to łatwe zadanie nie tylko dla jurorów ale również i dla organizatorów, którzy musieli zakwaterować i wyżywić, zapewnić transport i zorganizować próby bardzo licznej grupie artystów.

Zobacz zdjęcia: Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek 2020

Równie odpowiedzialną i trudną pracę musiał wykonać reżyser festiwalowej gali Dariusz Wiktorowicz. Tym bardziej, że koncert wieńczący wydarzenie, nie był typowym pokazaniem laureatów, ale przedstawieniem również innych ciekawych artystów. Ich dobór należał właśnie do reżysera gali, który musiał zbudować dramaturgiczną całość, oddającą całe bogactwo kolędowej ekspresji.

Rzeczywiście różnorodność i wielobarwność jest siłą festiwalu. Trudno jednak porównywać dojrzały zespół wokalny z dziecięcym solistą, dlatego - jak mówi dalej Jarosław Ciszek - różnorodność wiekowa, wykonawcza, wielość stylów wymusiła odpowiednią do tego bogactwa wykonawczego ilość nagród i wyróżnień. Jeżeli chodzi o najważniejszą nagrodę, w tym roku jury postawiło na dziecięcy żywioł nie pozbawiony profesjonalnego przygotowania tak w warstwie wizualno-ruchowej jak i głosowej. Grand Prix XXVI Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek zdobyła grupa „Szalone Małolaty” z Elbląga.

To już drugi raz zespół z Pomorza zdobył główną nagrodę. Pierwszą otrzymali w 2011 r. Obecna nagroda Grand Prix to kwota w wysokości 10 tys. zł ufundowana przez prezydenta Będzina Łukasza Komoniewskiego.

Podsumowując będziński festiwal bp Grzegorz Kaszak, pasterz diecezji sosnowieckiej stwierdził, że wydarzenie jest owocem ciężkiej pracy wielu ludzi, ale przede wszystkim ks. Piotra Pilśniaka, proboszcza parafii pw. Nawiedzenia NMP w Będzinie, który z małą grupką organizatorów i wielką rzeszą wolontariuszy z będzińskich szkół potrafił zorganizować wydarzenie na wysokim poziomie wykonawczym i o ogromnym zasięgu. Ponadto ten międzynarodowy festiwal jest dobitnym wyrazem polskiej gościnności. Artyści ze wszystkich stron kraju i z innych państw są otoczeni tutaj w Będzienie i w diecezji sosnowieckiej serdeczną opieką i zawsze witani z otwartymi ramionami. A odwazajemniają się, prezentując na scenie to, co jest najdroższe Polakom - piękne kolędy i pastorałki o głębokich treściach teologicznych i ludzkich.

PROTOKÓŁ

XXVI MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOLĘD I PASTORAŁEK

im. Księdza Kazimierza Szwarlika w Będzinie

12 stycznia 2020 r.

 

Jury w składzie:

Przewodniczący: dr hab. Ewa Biegas, prof. AM – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Członkowie: dr hab. Teresa Krasowska, prof. AM – Instytutu Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,

dr hab. ks. Paweł Sobierajski, prof. AM – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

 

Kategoria: soliści – dzieci

Cztery wyróżnienia:

– Solistka Antonina Wydrych ze Szkoły im. Polskich Olimpijczyków w Mysiadle

– Solistka Julia Tkacz z Myszkowa

– Solista Grzegorz Stachera z Zespołu PSM im. Ludomira Różyckiego w Kielcach

– Solistka Kornelia Baran z Wilna

3. Dwa trzecie miejsca:

– Solista Krystian Gizicki z Pałacu Młodzieży w Nowym Sączu – nagroda opaska HUAWEI Color Band A2 ufundowana przez Burmistrza Miasta Czeladź Pana Zbigniewa Szaleńca i nagroda wieża SHARP XL-B510 BK ufundowana przez Wójta Gminy Psary Pana Tomasza Sadłonia

– Solistka Agata Ciesielska z Łowicza – nagroda karta podarunkowa o wartości 500 zł ufundowana przez Towarzystwo Przyjaciół Będzina wraz z Klubem Radnych Towarzystwa Przyjaciół Będzina

2. Trzy drugie miejsca:

– Solista Mikołaj Gajowy z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łukowie – nagroda rzeczowa o wartości 750 zł ufundowana przez Firmę PROFES Mariusz Dyduch z Będzina

– Solistka Marta Wardak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łukowie – nagroda 500 zł ufundowana przez Radnych Prawa i Sprawiedliwości Rady Powiatu Będzińskiego i nagroda 400 zł ufundowana przez Posła na Sejm RP Pana Waldemara Andzla

– Solistka Wiktoria Taracińska z Prywatnej Szkoły Muzycznej Michał Sobczyński w Kostrzynie nad Odrą – nagroda 500 zł ufundowana przez Posła na Sejm RP Pana Rafała Adamczyka i nagroda 400 zł – ufundowana przez Zarząd Elektrociepłowni BĘDZIN Sp. z o.o.

1. Dwa pierwsze miejsca:

– Solistka Sandra Michalak z Zespołu Szkół w Chociczy – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jakuba Chełstowskiego

– Solistka Natalia Kosmowska z Opatkowic – nagroda rzeczowa o wartości 2.000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej Pana Marcina Bazylaka

 

Kategoria: soliści – młodzież

Dwa wyróżnienia:

– Solista Miłosz Grawon z Fundacji Przestrzeń

– Solista Paweł Drewnowski ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Otwocku

3. Dwa trzecie miejsca:

– Solistka Maja Rębisz z Tomaszowskiego Domu Kultury – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Klub Radnych WSPÓLNIE DLA BĘDZINA Rady Miejskiej Będzina

– Solistka Agata Radek z parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Ksawerowie – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Wicestarostę Będzińskiego Pana Dariusza Waluszczyka

2. Solistka Anna Prałat z Klub na Piętrze przy Spółdzielni Mieszkaniowej „Przylesie” w Lesznie – nagroda 1.500 zł ufundowana przez Burmistrza Miasta i Gminy Siewierz Pana Zdzisława Banasia

1. Solistka Ewelina Gąska z Gminnego Ośrodka Kultury w Modliborzycach – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Marszałka Województwa Śląskiego Pana Jakuba Chełstowskiego

 

Kategoria: soliści – dorośli

Dwa wyróżnienia:

– Solistka Marcelina Bidzińska z Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Pawłowie

– Solista Michał Bojczuk z Domu Kultury „ZAMECZEK” w Kielcach

3. Dwa trzecie miejsca:

– Solistka Julia Dota ze Stowarzyszenia „Akces” w Ozimku – nagroda 500 zł ufundowana przez Prezesa Banku Spółdzielczego w Będzinie Pana Ryszarda Olszewskiego i nagroda 400 zł ufundowana przez Radnych Prawa i Sprawiedliwości Miasta Czeladź i Będzin

– Solistka Diana Dereniowska-Wójcik ze Studia FLOW – nagroda 900 zł – ufundowana przez Prezesa ZREM-BUD Sp. z o. o. Pana Andrzeja Muchę

2. Drugie miejsce:

Solistka Zofia Sydor z parafii Najświętszego Salwatora w Krakowie – nagroda 1.200 zł ufundowana przez Prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Będzinie Pana Rafała Pietrzyka

1. NIE PRZYZNANO

 

Kategoria: duety

Trzy wyróżnienia:

– Duet Ania Chmielowiec i Maciek Gacek z Trzęsówki

– Duet Ola i Sławek Karwańscy ze Szkoły Podstawowej w Gródku

– Duet Karolina Staniak i Milena Dyszewska ze Studia wokalnego „Bel Canto” Gminnego Domu Kultury w Cycowie

3. Duet „TANTO” Małgorzata Szybisty i Julia Krzywoń z Centrum Kultury i Sportu w Skawinie – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Pana Janusza Michałka

2. NIE PRZYZNANO

1. NIE PRZYZNANO

 

Kategoria: chóry kościelne i schole liturgiczne

3. Dwa trzecie miejsca:

– Schola liturgiczna „TOTUS TUUS” z Niepublicznej Szkoły Podstawowej Sióstr Salezjanek im. Jana Pawła II we Wrocławiu – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Akademię Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej

– Schola dziecięco-młodzieżowa „JEZUSOWE PROMYKI” z parafii pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Ksawerowie – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Akademię Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej

2. Chór Bazyliki Grobu Bożego w Miechowie – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Akademię Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej

1. Chór kameralny „LEGATO” z parafii im. NMP i św. Bartłomieja w Piekarach Śląskich – nagroda rzeczowa o wartości 3.000 zł ufundowana przez Burmistrza Miasta Wojkowice Pana Tomasza Szczerbę

 

Kategoria: chóry dorosłe

Wyróżnienie:

– Chór mieszany „UNA VOCE” z Gminnego Ośrodka Kultury w Oleśnicy

3. Chór kameralny Społecznej Akademii Nauk w Łodzi – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S. A. w Katowicach Pana Artura Tomasika

2. Zespół kameralny „SANTARELLO” z Katowic – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o.

1. Chór „MEDICI CANTANTES” Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu – nagroda 3.000 zł ufundowana przez Jego Ekscelencję Biskupa Diecezji Sosnowieckiej dr. Grzegorza Kaszaka

 

Kategoria: chóry dziecięce i młodzieżowe

Wyróżnienie:

– Chór „CLAVE DE SOL” ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Szczucinie

3. Chłopięcy Chór Kameralny „CHCEMY ŚPIEWAĆ” ze Szkoły Podstawowej nr 41 w Łodzi – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Pana Janusza Michałka

2. Dwa drugie miejsca:

– Chór mieszany „PEREWESŁO” z Państwowego Uniwersytetu Humanistycznego w Równym na Ukrainie – nagroda 2.000 zł ufundowana przez proboszcza Sanktuarium Polskiej Golgoty Wschodu Księdza Zygmunta Skipirzepę

– Chór dziecięcy „AVE MARIA” z Pałacu dzieci i młodzieży w Równem – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Klub Radnych WSPÓLNY POWIAT Rady Powiatu Będzińskiego i nagroda 1.000 zł ufundowana przez proboszcza z parafii pw. Matki Boskiej Bolesnej w Czeladzi Księdza Józefa Handerka

1. Chór „PUERI CANTORES SANCTI NICOLAI” z Bochni – nagroda 5.000 zł ufundowana przez Związek Miast Polskich

 

Kategoria: zespoły wokalne i wokalno-instrumentalne

Cztery wyróżnienia:

– Łączone zespoły „MELODIA” i PIERWIOSNKI” z Gimnazjum im. J. I. Kraszewskiego i Centrum Kultury w Wilnie

– Zespół wokalny „POLONEZ” ze Związku Polaków na Białorusi Oddział

w Mińsku

– Zespół wokalny „STUDIO ART” ze Stowarzyszenie STUDIO ART w Porębie

– Polski Wokalny Zespół „MALWY” przy Żytomierskim Obwodowym Związku Polaków na Ukrainie

3. Zespół wokalny „TuLipiany” z Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Lipianach – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Prezesa POCZTY POLSKIEJ S. A. Pana Przemysława Sypniewskiego

2. NIE PRZYZNANO

1. Solistka Helena Abramowicz ze Związku Polaków na Białorusi – nagroda 3.000 zł ufundowana przez Noel Joy Foundation z USA

 

Kategoria: młodzieżowe zespoły wokalne i wokalno-instrumentalne

Trzy wyróżnienia:

– Zespół wokalny „IN TONO” z Miejskiego Ośrodka Kultury w Łazach

– Tercet z Kozienickiego Domu Kultury im. B. Klimczuka

– Zespół wokalno-instrumentalny „ARPEGIO” z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. S. Kostki w Kielcach

3. Zespół wokalno-instrumentalny „DIVERSION” z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wilnie – nagroda 500 zł ufundowana przez Prezesa Górnośląskiego Oddziału Stowarzyszenia WSPÓLNOTA POLSKA Pana Stefana Gajdę i nagroda 650 zł ufundowana przez Parafialny Oddział Akcji Katolickiej im. dr. Adama Bilika przy parafii Św. Trójcy w Będzinie i Księdza Grzegorza Maciejewskiego

2. Zespół wokalny „MUSICORUM” z Młodzieżowego Domu Kultury przy IV Liceum Ogólnokształcącym im. M. Kopernika w Rybniku – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Prezesa TAURON POLSKA ENERGIA S. A. Pana Filipa Grzegorczyka

1. Młodzieżowy zespół wokalny „LIBERTY” z Uniwersytetu Humanistycznego w Równem – nagroda 2.000 zł ufundowana przez Noel Joy Foundation z USA

 

Kategoria dziecięce zespoły wokalne i wokalno-instrumentalne:

Wyróżnienie:

– Zespół wokalny „LALALA” z Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu w Pyskowicach

3. Zespół wokalno-instrumentalny „MAŁE SKRZYPECZKI” z Akademii Młodych Talentów „Małe Skrzypeczki” w Kielcach – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Pana Janusza Michałka

2. Zespół wokalny „RECHA” młodsza grupa ze Związku Polaków na Białorusi Oddział w Mozyrzu – nagroda 1.000 zł ufundowana przez proboszcza Sanktuarium Polskiej Golgoty Wschodu Księdza Zygmunta Skipirzepę

1. Zespół wokalny „ARABESKA” z Klubu „Na Piętrze SM „Przylesie” w Lesznie – nagroda rzeczowa o wartości 3.000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Sosnowca Pana Arkadiusza Chęcińskiego

 

Kategoria: zespoły folklorystyczne i regionalne

Dwa wyróżnienia:

– Zespół folklorystyczny „WESOŁE NUTKI” ze Stowarzyszenia MAK Mąkolno Aktywne Kreatywne

– Zespół folklorystyczny „KORONA ŻARNOWCA” z Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Żarnowcu

3. Zagórzański Zespół Folklorystyczny „DOLINA MSZANKI” – nagroda 1.000 zł ufundowana przez Zarząd ORLEN Południe S. A.

2. Zespół regionalny „JANCZOWIOKI” ze Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Janczowa „Janczowska Wspólnota” – nagroda 3.000 zł ufundowana przez Starostę Będzińskiego Pana Sebastiana Szaleńca

1. NIE PRZYZNANO 

 

GRAND PRIX

XXVI Międzynarodowego

Festiwalu Kolęd i Pastorałek

im. Księdza Kazimierza Szwarlika w Będzinie

nagroda w wysokości 10.000 zł

ufundowana przez Prezydenta Miasta Będzina

Łukasza Komoniewskiego

Zespół „Szalone Małolaty” z Elbląga

CZYTAJ DALEJ

Historia mozaiki Matki Bożej Matki Kościoła na placu św. Piotra

2020-06-01 17:45

[ TEMATY ]

Watykan

Maryja Matka Kościoła

Włodzimierz Rędzioch

Dzisiaj w Kościele katolickim obrządku łacińskiego obchodzone jest wspomnienie Maryi Matki Kościoła. Decyzją Papieża Franciszka jest ono obchodzone w poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego. Najbardziej znany wizerunek Matki Bożej “Mater Ecclesiae” znajduje się nad placem św. Piotra, na ścianie starej części Pałacu Apostolskiego.

O historii powstania tego wizerunku opowiedział mi bp Javier Echevarría Rodriguez, przełożony prałatury Opus Dei, w rozmowie nt. związków Jana Pawła z „Dziełem” założonym przez św. Josemarię Escrivę de Balageuera (wywiad znajduje się w książce „Niezapomniany. Jan Paweł II we wspomnieniach przyjaciół i współpracowników” wydanej przez Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II i wydawnictwo Rafael). Oto co odpowiedział mi bp Echevarría, gdy go zapytałem, czy to prawda, że jeden z członków Opus Dei przyczynił się do powstania mozaiki na placu św. Piotra?

„Tak, to prawda. Co roku przyjeżdzają do Rzymu na święta wielkanocne tysiące studentów z ośrodków Opus Dei z całego świata. W 1980 r. w czasie spotkania naszych studentów z Janem Pawłem II jeden z nich powiedział, że obserwując plac św. Piotra można zauważyć figury wielu świętych ale nie ma Matki Bożej.

Po czym zasugerował: “Ojcze Święty, może wartoby umieścić chociaż jeden Jej wizerunek”. Na co Papież odpowiedział: «Bardzo dobrze!». Gdy ks. Álvaro dowiedział się o tym fakcie, zlecił architektowi Javierowi Cotelo znalezienie najlepszego miejsca na palcu, gdzie wizerunek Matki Bożej przyciągał by wzrok pielgrzymów. Architekt Javier natychmiast zrobił projekt, który przewidywał wykonanie mozaiki na rogu Palacu Apostolskiego. Papieżowi tak bardzo spodobała się ta idea, że kazał zrealizować nasz projekt”.

Mozaika została wykonana pod koniec 1981 r. (listopad-grudzień), tzn. w roku zamachu na Jana Pawła II, w podziękowaniu za ocelenie. Nad pracami czuwał ówczesny asesor w Sekretariacie Stanu, obecnie kardynał, Giovanni Battista Re, szef Komisji Ochrony Zabytków Stolicy Apostolskiej, ks. Giovanni Fallani, oraz dyrektor Muzeów Watykańskich, prof. Carlo Pietrangeli. Podjęto decyzję, by mozaikę umieścić w oknie starego skrzydła Pałacu Apostolskiego, które wychodziło na plac św. Piotra.

Ta propozycja spodobała się Papieżowi. Jako model dla mozaiki posłużył wizerunek Maryi z Dzieciątkiem, znajdujący się w Bazylice św. Piotra zwany jako Matka Boska Kolumny, gdyż został namalowany na kolumnie pochodzącej ze starej bazyliki. Po Soborze Watykańskim II Paweł VI nadał wizerunkowi tytuł „Mater Ecclesiae”. Mozaika widoczna z placu św. Piotra mierzy ponad 2,5 metra, w dole umieszczony został herb Jana Pawła II z hasłem Totus Tuus. Jan Paweł II poświęcił mozaikowy wizerunek Matki Bożej 8 grudnia 1981, w święto Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, przed modlitwą Anioł Pański.

CZYTAJ DALEJ

USA: We wszystkich dzielnicach Nowego Jorku protesty przeciw brutalności policji

2020-06-02 08:30

[ TEMATY ]

USA

PAP/EPA/SHAWN THEW

Mieszkańcy Nowego Jorku w poniedziałek po południu czasu lokalnego wznowili we wszystkich pięciu dzielnicach miasta protesty przeciw brutalności policji, których zarzewiem była śmierć Afroamerykanina George'a Floyda w Minneapolis. Po raz kolejny doszło do grabieży.

Kilka tysięcy ludzi zgromadziło się na piąty z rzędu dzień demonstracji m.in. na Broadwayu, na Times Square, w Greenwich Village na Manhattanie oraz przed salą widowiskową Barclay’s Center na Brooklynie. Tłum przemaszerował przez łączący obie dzielnice most Brooklyn Bridge. Sporo kierowców solidaryzowało się z uczestnikami protestów, naciskając klaksony.

Podobnie jak w poprzednich dniach początkowo manifestacje w poniedziałek miały pokojowy przebieg. Policja powiadomiła jednak o prowadzących do aresztowań starciach z funkcjonariuszami, którzy spychali demonstrantów z jezdni, torując drogę ruchowi ulicznemu. Pojawiły się doniesienia o plądrowaniu sklepów nawet w tak zagęszczonych miejscach jak Piąta Aleja czy plac Union Square.

Z drugiej strony dochodziło do prób nawiązania kontaktów policji z demonstrantami. W Washington Square Park szef nowojorskiej policji Terence A. Monahan zapewniał, że nie ma w mieście funkcjonariusza, który usprawiedliwiałby to, co się stało w Minnesocie.

„Jesteśmy z wami. (…) Nie możemy walczyć (z wami - PAP). My tu mieszkamy. To jest nasz dom” – podkreślił, po czym wziął za ręce dwóch demonstrantów i uklęknął wraz z nimi.

Do zachowania rozsądku wzywał gubernator stanu Andrew Cuomo.

„Chcesz protestować, to nie daj się wykorzystać (...). Nie rób z tego zasłony dla działalności przestępczej” – apelował w telewizji MSNBC.

Podobnie jak w przypadku alertów o ekstremalnych warunkach pogodowych władze wysłały wieczorem mieszkańcom na telefony przypomnienie o obowiązującej w związku z zamieszkami godzinie policyjnej.

Doradca gubernatora Richard Azzopardi ostrzegł, że naruszenie godziny policyjnej będzie traktowane jako wykroczenie, za które grozić będzie kara trzech miesięcy więzienia lub grzywna w wysokości 500 dolarów. Z kolei burmistrz Bill de Blasio wyjaśniał, że policja będzie ścigać tylko tych, którzy "wydają się zachowywać w nielegalny sposób”.

Według lokalnych mediów już po rozpoczęciu godziny policyjnej o godz. 23 czasu lokalnego przed Barclay’s Center gromadziło się wielu protestujących. Zbierali się też wokół największego domu towarowego Macy's na Manhattanie. Policja nie interweniowała. Do północy nie było informacji o większych incydentach.

Do zwolnionych z obowiązku przestrzegania godziny policyjnej należą pracownicy służby zdrowia, sklepów spożywczych, aptek i innych niezbędnych sklepów oraz dziennikarze. Nie obejmie ona też bezdomnych i zajmujących się usługami dla nich osób.

Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)

ad/ akl/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję