Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nadzieja powszechnego zbawienia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cała Liturgia Słowa dzisiejszej niedzieli skupia się na pytaniu: czy zbawienie dostępne jest wszystkim ludziom?

Możliwość taką dopuszczają już późniejsze księgi Starego Testamentu. Czytany dziś fragment ostatniej części proroka Izajasza (tzw. trzeci Izajasz) kieruje swe orędzie do repatriantów żydowskich, wracających z niewoli babilońskiej. Przebija w nim nadzieja powszechnego zbawienia, które może być udziałem nie tylko dawnego Izraela, ale też narodów pogańskich, „które się przyłączą do Pana”, strzegąc „prawa i sprawiedliwości”. Również psalm międzylekcyjny sławi Boga za to, że „przygotował zbawienie wszystkim narodom”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podobnie św. Paweł, „apostoł pogan”, nawiązując do tych uniwersalnych tekstów, kieruje słowa nadziei do rzymskich chrześcijan pogańskiego pochodzenia. „Jeśli (czasowe) odrzucenie żydów przyniosło światu pojednanie, to czym będzie ich (ponowne) przyjęcie?”. To retoryczne pytanie Apostoła jest mocno zakorzenione w ewangelicznej scenie, w której Jezus spotyka się z kobietą kananejską. Scena ta wyjątkowo rozgrywa się na ziemi pogańskiej, w okolicy Tyru i Sydonu. Już sama sceneria dokonanego tam cudu ma wymiar symboliczny. Zanim Jezus uzdrowi pogańską dziewczynkę, najpierw musi wypróbować wiarę jej matki, proszącej Go o łaskę.

Reklama

Na początku „nie odezwał się do niej ani słowem”, a potem zaznaczył, że został „posłany tylko do owiec, które poginęły z domu Izraela”. Faktycznie, w swej zbawczej misji Jezus najpierw skupił się na przekonywaniu Izraela o swoim posłannictwie mesjańskim. Dopiero po śmierci i zmartwychwstaniu dał uczniom sygnał, że nadszedł czas, aby ponieśli orędzie zbawcze do wszystkich narodów (Mt 28, 19). Dar, którym jest wieczne zbawienie, został objawiony najpierw Izraelowi, a potem także innym narodom (Rz 1, 16). Widząc głęboką wiarę pogańskiej matki, Jezus uzdrowił jej córkę. W ten sposób zapowiedział, że zbawienie jest przeznaczone dla wszystkich narodów.

Czy to znaczy, że wszyscy będą zbawieni? Nie! Oznacza tylko, że wszyscy mają jednakową szansę zbawienia. Bóg szanuje ludzką wolność: stworzył nas bez nas, ale bez naszej woli nie może nas zbawić. Chrystus nikogo nie zmusza do przyjęcia życia wiecznego. Podobnie jak każdy dar – można go przyjąć albo odrzucić. Odrzucenie zbawienia, które Jezus wysłużył na krzyżu, oznacza wybór wiecznego potępienia. Taka jest konsekwencja ludzkiej wolności. Jako ludzie nadziei jesteśmy przekonani, że nawet najwięksi grzesznicy mają szansę zbawienia – o ile się nawrócą. Oznacza to zejście z błędnej drogi, zmianę sposobu myślenia i postępowania, wreszcie wynagrodzenie wyrządzonych krzywd. „U kresu życia będziemy sądzeni z miłości” (św. Jan od Krzyża).

2020-08-12 08:35

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kwestia samotności

W świetle dzisiejszej Liturgii Słowa możemy postawić kwestię samotności i zadać pytanie o jej sens i wartość.

Czy samotność jest zła czy dobra? Czy samotność jest celem życia czy tylko jego epizodem? Czy samotność była od początku czy tylko weszła przez zatwardziałość serca? Spróbujmy zmierzyć się z tymi pytaniami.

CZYTAJ DALEJ

Sercanie: niepokoją nas doniesienia o sposobie prowadzenia postępowania w sprawie ks. Michała O.

2024-03-28 19:21

Red.

Niepokoją nas doniesienia płynące od pełnomocnika ks. Michała, mecenasa Krzysztofa Wąsowskiego, dotyczące sposobu prowadzenia postępowania - piszą księża sercanie w opublikowanym dziś komunikacie. To reakcja zgromadzenia na działania prokuratury związku z postępowaniem w sprawie Funduszu Sprawiedliwości. Dementują pogłoski, jakoby ich współbrata zatrzymano w niejasnych okolicznościach w hotelu. Wzywają do modlitwy za wszystkich, których dotknęła ta sytuacja.

Publikujemy treść komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję