Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: Koncert pasyjny w 10. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II

Poezja św. Jana Pawła II, „Pasja wg św. Jana” z muzyką Piotra Grabasa oraz chóralne pieśni pokutne i pasyjne znalazły się w programie koncertu pasyjnego w 10. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II, który odbył się wieczorem 29 marca w auli przy Archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Jan Paweł II

Marian Sztajner

Koncert pod honorowym patronatem abp. Wacława Depo metropolity częstochowskiego odbył się w ramach „Katedralnych Spotkań Chórów”. Patronem medialnym i jednym ze sponsorów koncertu był tygodnik katolicki „Niedziela”.

Podczas koncertu wystąpili: „Basilica Cantans” – Chór Archikatedry Świętej Rodziny i Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie, a także: Marian Florek – recytacje, Paweł Leśniczek – bas, Marcin Lauzer – tenor, Olga Wowkotrub – fortepian, Kinga Kabzińska – skrzypce, Malwina Mateja – flet, Włodzimierz Krawczyński – dyrygent, Zygmunt Nitkiewicz – dyrygent. Koncert poprowadziły: Ewa Wagner i Bożena Zielińska.

W pierwszej części koncertu artyści zaprezentowali chóralne pieśni pokutne i pasyjne: „Ojcze nasz” Stanisława Moniuszki, „Popule Meus” Mariana Sawy, „Crucifixus” Liga Scurule, „Miserere” Piotra Grabasa oraz „Ludu mój ludu” – utwór w opracowaniu Włodzimierza Dębskiego.

Reklama

Zobacz zdjęcia: Koncert w 10. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II

W drugiej części uczestnicy koncertu wysłuchali utwory: „Siciliana” Jana Sebastiana Bacha na flet wykonaniu Malwiny Matei oraz temat z filmu „Lista Shindlera” Johna Williamsa na skrzypce w wykonaniu Kingi Kabzińskiej. Na fortepianie akompaniowała Olga Wowkotrub. W tej części również Marian Florek – aktor Teatru Rozrywki w Chorzowie i pracownik tygodnika katolickiego „Niedziela” recytował fragmenty „Tryptyku Rzymskiego” św. Jana Pawła II.

W ostatniej części koncertu zabrzmiała „Pasja wg św. Jana” z muzyką Piotra Grabasa. „Pasję” wykonali: Chór „Basilica Cantans”, soliści z towarzyszeniem klawesynu, skrzypiec i fletu. Tekst „Pasji wg. św. Jana” recytował Marian Florek.

„To wspaniała uczta duchowa, której mogliśmy doświadczyć. Koncert wprowadził nas w świat wydarzeń sprzed 2000 lat.” – mówił po koncercie ks. prał. Jan Niziołek, proboszcz parafii archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

Reklama

Również Lidia Dudkiewicz, redaktor naczelna tygodnika katolickiego „Niedziela” podkreśliła, że „najpiękniejszym instrumentem jest głos człowieka, ale człowiek potrafi wydobyć piękno z każdego instrumentu muzycznego”. – Koncert ten jest wspaniałym przygotowaniem do Triduum Paschalnego, które w tym roku ma wyjątkowy charakter, bo w Wielki Czwartek przypada 10. rocznica odejścia św. Jana Pawła II do Domu Ojca – kontynuowała Lidia Dudkiewicz.

Chór „Basilica Cantans” powstał przy archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie na przełomie października i listopada 1997 r. Założycielami chóru byli ks. dr hab. Marian Duda – ówczesny proboszcza archikatedry częstochowskiej, aktualnie dyrektor Wyższego Instytutu Teologicznego im. Najświętszej Maryi Panny Stolicy Mądrości w Częstochowie, oraz dyrygent Włodzimierz Krawczyński. „Basilica Cantans” to chór mieszany, skupiający amatorów rozmiłowanych w śpiewie chóralnym.

Zespół, obok utworów sakralnych, wykonuje również pieśni patriotyczne i ludowe. W czasie piętnastoletniej działalności chór występował zagranicą : w katedrze Notre Dame w Paryżu , w Szwajcarii we Fryburgu i Lozannie, we Włoszech w Loreto i Ascoli Piceno a także innych krajach. Dał także wiele koncertów w Polsce, m. in. w Warszawie, Krakowie, Wadowicach, Katowicach, Sosnowcu, Będzinie, Gliwicach, Wieliczce, Bielsku- Białej, Legnicy. Jest m.in. Grand Prix na Konkursie Pieśni Pasyjnej w Żorach, a w 2011 r. zajął I miejsce w konkursie „Magnificat” w Piekarach Śląskich. Jest animatorem cyklu koncertów „ Katedralne Spotkania Chórów”, mającego już wieloletnią tradycję i cieszącego się uznaniem mieszkańców Częstochowy i regionu.

Chór udziela się w wielu akcjach na rzecz miasta i środowiska, tworząc wokalną oprawę uroczystości państwowych i kościelnych, a także koncertuje w wyższych uczelniach i siedzibach administracji państwowej i organizacjach pozarządowych miasta, regionu i województwa.

2015-03-29 22:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Respirator dla Częstochowy

2020-04-06 19:41

[ TEMATY ]

Częstochowa

koronawirus

respirator

Studio TV Niedziela

Na zdjęciu Zbigniew Bajkowski, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie

Trwa zbiórka pieniędzy na zakup respiratora dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Najświętszej Maryi Panny na Parkitce w Częstochowie.

Zbiórka odbywa się w ramach ogólnopolskiej akcji „Zanurzeni w Miłości” Fundacji SMS Z NIEBA, dzięki której już 13 szpitali w Polsce zostało zaopatrzonych w to cenne urządzenie.

– Respirator ratuje ludziom życie. To sprzęt drogi, ale niezmiernie potrzebny. Będziemy wdzięczni, jeśli będą Państwo łaskawi wspomóc nasz szpital – apeluje Zbigniew Bajkowski, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie.

– Przyzwyczailiśmy się do życia w warunkach, w których nie braliśmy pod uwagę tak potężnej epidemii i tak tragicznych jej skutków, w związku z tym szpitale nie były wyposażone w aż tak dużą ilość respiratorów. Czas obecny pokazuje, że potrzebujemy tych urządzeń, potrzebuje ich każdy szpital – wyjaśnia dyrektor częstochowskiego szpitala.

Jednocześnie podkreśla z uznaniem: – Ofiarność ludzi nie zna granic. Ten zryw społeczny, który powoduje, że udaje się zbierać pieniądze na różnego rodzaju sprzęt m.in. na respiratory, to oprócz materialnej strony, chyba najcenniejszy efekt tego działania.

Organizatorem zbiórek na respiratory dla szpitali jest działająca w Koszalinie Fundacja SMS z Nieba. Więcej o akcji oraz numer konta, na które można dokonywać wpłat na stronie: Zobacz

Tygodnik Katolicki "Niedziela" popiera inicjatywę oraz serdecznie zaprasza do wspierania i podawania informacji dalej. Razem możemy więcej!

CZYTAJ DALEJ

Święcenie pokarmów

Kościół ustanowił sakramentalia, czyli „święte znaki, które z pewnym podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede wszystkim duchowe. Sakramentalia nie udzielają łaski Ducha Świętego na sposób sakramentalny, lecz przez modlitwę Kościoła uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią. Wśród sakramentaliów znajdują się najpierw błogosławieństwa (osób, posiłków, przedmiotów, miejsc). Każde błogosławieństwo jest uwielbieniem Boga i modlitwą o Jego dary” (KKK 1667-1671). Modlitwa i błogosławienie pokarmów znane jest już w Starym Testamencie, czyni to także Jezus: „On tymczasem wziął pięć chlebów i dwie ryby, podniósł wzrok ku niebu, pobłogosławił je, połamał i dawał uczniom, aby rozdawali ludziom” (Łk 9, 16).

W ciągu roku liturgicznego Kościół poświęca różne przedmioty: zioła, pierwociny zbóż, kwiaty i pokarmy. Natomiast w Wielką Sobotę poświęca się tylko pokarmy, które wierni nazywają Paschą. Dlaczego w Wielką Sobotę? Był to dzień, kiedy Ciało Jezusowe spoczywało w grobie oczekując na zmartwychwstanie. Wydarzenia, jakie dokonały się od Wielkiego Czwartku do Niedzieli Wielkanocnej zostały przez Boga zapowiedziane w Starym Testamencie. Ojciec Niebieski przez Mojżesza polecił Izraelitom zabicie baranka, którego powinna spożyć cała rodzina. Jest on archetypem Jezusa Chrystusa. Krew tego baranka ocaliła Izraelitów przed śmiercią i przyczyniła się do wyjścia z niewoli egipskiej do wolności. W Wielki Piątek na krzyżu umiera Baranek Boży, którego krew wyzwala ludzkość z niewoli szatana. Wyjście z niewoli dla narodu wybranego to właśnie Pascha. Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa to nasza Pascha. Jej symbolem jest baranek, w niektórych krajach wschodu chrześcijanie na Wielkanoc zabijali baranki, aby w ten sposób upamiętnić i głębiej przeżyć te najważniejsze wydarzenia zbawcze. Dziś pozostał już tylko baranek z cukru lub z ciasta, oraz pokarmy: mięso, chleb, jajko, ser, sól, chrzan i in.

W liturgii świętowanie Paschy - Wielkanocy rozpoczyna się już w Wielką Sobotę, a święcenie pokarmów to jeden z gestów, który przypomina o najważniejszym dla ludzkości wydarzeniu, o zmartwychwstaniu Jezusa. Pierwsza modlitwa poświęcenia pokarmów prowadzi nas do Wieczernika, a także do spotkania ze Zmartwychwstałym: „Panie Jezu Chryste, Ty w dzień przed męką i śmiercią kazałeś uczniom przygotować paschalną wieczerzę, w dzień Zmartwychwstania przyjąłeś zaproszenie dwóch uczniów i zasiadłeś z nimi do stołu, a późnym wieczorem przyszedłeś do Apostołów, aby spożyć wraz z nimi posiłek; prosimy Cię, daj nam z wiarą przeżywać Twoją obecność między nami podczas świątecznego posiłku, w dzień Twojego zwycięstwa, abyśmy mogli się radować z udziału w Twoim życiu i zmartwychwstaniu”.

Następna modlitwa, to poświęcenie chleba, który w tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, ponieważ przedstawia Ciało Chrystusa, ale jest on także pamiątką nakarmienia ludu na pustyni. Potem święci się mięso i różne wędliny, które są jakby echem dawnego baranka i w pewien sposób go zastępują. „Baranku Boży, który zwyciężyłeś zło i obmyłeś świat z grzechów, pobłogosław to mięso, wędliny i wszelkie pokarmy, które będziemy jedli na pamiątkę Baranka paschalnego i świątecznych potraw, które Ty spożyłeś z Apostołami na Ostatniej Wieczerzy”.

Trudno sobie dziś wyobrazić święta Wielkanocy bez święconego jajka, którym po Rezurekcji dzielimy się w gronie rodziny i najbliższych. Dla chrześcijan jajko to także symbol Paschy. Jajko to twarda skorupa okrywająca powstające życie, które musi przebić się przez tę skorupę. Widać w tym podobieństwo do zmartwychwstania Jezusa, który musi przebić skorupę - grobową skałę, aby żywy, wspaniały, przemieniony wyjść na świat. Jest ono dlatego symbolem odradzającego się życia i zwycięstwa nad śmiercią. „Chryste, życie i zmartwychwstanie nasze, pobłogosław te jajka, znak nowego życia, abyśmy dzieląc się nimi w gronie rodziny, bliskich i gości, mogli się także dzielić wzajemnie radością z tego, że jesteś z nami. Daj nam wszystkim dojść do wiecznej uczty Twojej, tam, gdzie Ty żyjesz i królujesz na wieki wieków” (Agenda Liturgiczna).

Do świątecznego koszyczka wkłada się jeszcze ser, sól, chrzan, ciasto, czasem słodycze. Te produkty są jakby uzupełnieniem właściwej święconki. Ser pochodzi od zwierząt i w tym poświęceniu jest prośba ludu, aby Chrystus zmartwychwstały chronił od chorób ludzi i zwierzęta. Sól to życiodajny minerał, od którego zależy smak potraw i ich konserwacja. Pokarmy, które spożywamy są w smaku różnorakie: słodkie, gorzkie, pikantne i słone. Życie ludzkie jest także różnorakie i nie składa się tylko z chwil przyjemnych. Jak sól dla pokarmu, tak cierpienie nadaje ludziom smak życia. Jest jeszcze ciasto, to też chleb, a więc nie ma specjalnej symboliki, ale jest ono ważnym elementem w liturgii Kościołów wschodnich. Artos („kwaśny chleb” - grek.) - chleb, poświęcany podczas nocy Paschalnej. Przez cały tydzień paschalny artos - symbol Zmartwychwstania Chrystusa - przebywa na pulpicie naprzeciwko Carskich Wrót ołtarza i codziennie wynoszony jest na wielkanocne procesje. W Wielkanocną Sobotę ze szczególną modlitwą jest on dzielony i rozdawany wiernym. Narodowa pobożność przyswoiła dla artosu i krieszczeńskiej świętej wody znaczenie jako zamienników Świętych Darów dla ludzi umierających, nie mogących przyjąć Komunii św. W Kościołach wschodnich podobnie jak u nas w Wielką Sobotę poświęca się pokarmy, pisze pisanki czy raczej malowane na czerwono jajka zwane kraszankami (za: „Święty chleb - Prawosławny elementarz”).

CZYTAJ DALEJ

Abp Pizzaballa: koronawirus nie może zabić naszej wiary w Jezusa

2020-04-09 15:07

[ TEMATY ]

koronawirus

Adobe. stock.pl

„Opustoszałe miejsca święte zdają się cierpieć razem z ludźmi, którzy nie mogą ich odwiedzać. Koronawirus nie może jednak zabić naszej wiary w Jezusa, a wprowadzone obostrzenia powstrzymać szczerej modlitwy w naszych domach”. Tak o Triduum Sacrum w Ziemi Świętej mówi administrator apostolski łacińskiego patriarchatu Jerozolimy. Abp Pierbattista Pizzaballa dodaje, że obchodom towarzyszyć będzie konkretny wyraz solidarności, ponieważ z powodu braku pielgrzymów tysiące ludzi zostało bez pracy.

W Izraelu i Autonomii Palestyńskiej odnotowano już 10 tys. przypadków zakażeń. W całym kraju zamknięte są synagogi, meczety i kościoły. „Paradoksalnie ta tragedia ma pewien aspekt pozytywny, ponieważ Izraelczycy i Palestyńczycy, którzy od lat ze sobą nie rozmawiali, teraz ściśle współpracują, by wypracować skuteczną strategię walki z tym wspólnym wrogiem, jakim jest koronawirus” – mówi Radiu Watykańskiemu abp Pizzaballa.

Bazylika Grobu Bożego jest zamknięta dla wiernych, ale liturgie są w niej sprawowane zgodnie z obowiązującym status quo. Patriarcha podkreśla, że „będzie to Triduum odarte ze wszystkiego co zewnętrzne i skoncentrowane na wierze w Jezusa i w moc Jego zmartwychwstania”. Pomagać w tym będą m.in. transmisje on-line organizowane przez łaciński patriarchat Jerozolimy.

„Wszyscy doświadczają tych samych ograniczeń i restrykcji, tak w Izraelu, jak i Autonomii Palestyńskiej. Życie zamarło zarówno w Jerozolimie, jak Betlejem. Zamknięcie miejsc świętych budzi nie tylko tęsknotę duchową, ale i duży niepokój ze strony ekonomicznej, bo ludzie tracą pracę i wkrótce nie będą mieli z czego żyć. Ostatni raz tak wyludnione miejsca święte widziałem w 2002 r. w czasie drugiej intifady, ale nawet wtedy był jakiś minimalny ruch. Dziś te miejsca totalnie opustoszały, zdają się cierpieć razem z ludźmi, którzy nie mogą ich odwiedzać – mówi papieskiej rozgłośni abp Pizzaballa. – Jednak właśnie w takich sytuacjach musimy dać wyraz naszej wiary. Pozwoli nam to też odkryć trochę zapomniany wymiar naszej wiary, jakim jest wspólna modlitwa w rodzinach. Nasza przyszłość opiera się na Zmartwychwstaniu Chrystusa, na niezwyciężonej mocy tej chwili, która jest początkiem nowej historii świata. Z tragedii i pustki, którą przeżywamy może narodzić się nowe bogactwo dla naszego życia”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję