Reklama

Elementarz biblijny

Szabat – dzień szczególny

W Ewangelii według św. Marka, której słuchamy w kościołach w niedzielę 4 lipca, jest mowa o tym, że Pan Jezus nauczał w szabat w synagodze w Nazarecie. Szabat po hebrajsku to: odciąć, zaprzestać, odpocząć.

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. V

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To dla wyznawców religii Mojżeszowej dzień świąteczny przypadający w sobotę, czyli w ostatnim dniu tygodnia. Właśnie wtedy trzeba w judaizmie powstrzymać się od pracy. Uzasadnienie takiej praktyki odwołuje się do stwórczego aktu Boga, po którym On „odpoczął” (por. Rdz 2, 2) oraz Dekalogu (por. Wj 20, 8-11 oraz Pwt 5, 12-15). Niemniej jednak początkowo pora odpoczynku niekoniecznie przypadała siódmego dnia (por. np.: Kpł 16, 29-34 oraz 23, 26-32). Korzeni szabatu można się doszukiwać poza Izraelem, być może w Babilonii, ale „dzień wolny od pracy” spotykamy przecież w każdej kulturze. Na Bliskim Wschodzie szabat był związany z cyklem księżycowym, a konkretnie z pełnią naszego satelity.

Warto wiedzieć, że szabat miał w Starym Testamencie również wyjątkowy wymiar społeczny. Prawo do niepracowania przysługiwało niewolnikom, nawet zwierzęta miały swój czas odpoczynku (por. Wj 20, 10 czy Pwt 5, 14). Wraz z upływającymi wiekami szabat stał się dla Żydów dniem radosnego świętowania, które miało miejsce w synagodze (jak czytamy m.in. w niedzielnej Ewangelii), świątyni czy domu, gdzie celebrowano specjalne nabożeństwo. I tak zarówno obrzezanie, jak i szabat stały się wyróżnikami narodu wybranego pośród innych nacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W okresie poprzedzającym powstanie Nowego Testamentu oraz w epoce Pańskiej praktykowanie szabatu często miało wymiar wyłącznie zewnętrzny i stawało się coraz bardziej groteskowe. Można było się pogubić w obowiązujących detalach do tego stopnia, że „łamaniem prawa szabatowego” było nawet współżycie małżeńskie czy też załatwianie potrzeb fizjologicznych, jak to miało miejsce np. we wspólnocie esseńskiej osiadłej na zachodnim brzegu Morza Martwego. Nie dziwi więc, że Jezus z Nazaretu niekiedy ostro występował przeciw różnorakim regułom szabatowym (por. np.: Mk 2, 23n.; 3, 2-5; Łk 14, 1-6 czy J 9, 13-16). Mało tego – podkreślił, że to szabat jest dla człowieka, a nie odwrotnie. Nazwał też Syna Człowieczego „Panem szabatu” (por. Mk 2, 28).

„Jezus poprzez swoje zapewnienie, że jest Panem szabatu, ogłosił nastanie nowego czasu i nowego sposobu czci Boga; Jego zmartwychwstanie w pierwszym dniu tygodnia sprawiło, że pierwotna wspólnota chrześcijańska wkrótce (początkowo równolegle do praktykowania szabatu) zaczęła zbierać się na łamanie chleba w pierwszym dniu tygodnia (por. Dz 29, 7; w Ap 1, 10 nazywa ów pierwszy dzień «dniem Pańskim»” (Nowy leksykon biblijny, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011, s. 717). Nic dodać, nic ująć.

2021-06-29 13:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodniczący KEP: nie ma prawa do zabijania, ale do ochrony życia!

2024-04-18 08:57

[ TEMATY ]

aborcja

abp Tadeusz Wojda SAC

Episkopat News

Abp Tadeusz Wojda

Abp Tadeusz Wojda

Nie ma prawa do zabijania, ale do ochrony życia – powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda podczas trzydniowego Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatów Unii Europejskiej. Zaznaczył, że życie jest największym darem Bożym.

W piątek w Łomży zakończy się trzydniowe Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatów Unii Europejskiej(COMECE). W czasie trzech sesji biskupi dyskutują o procesie integracji Unii Europejskiej, o jej postrzeganiu z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej i o przyszłych kierunkach jej rozwoju w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II beatyfikował siostrę Faustynę Kowalską 18 kwietnia 1993 roku w Rzymie.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Zbiórka zniszczonych dewocjonaliów

2024-04-18 13:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Do końca kwietnia Parafia Świętej Rodziny na łódzkiej Retkini prowadzi zbiórkę niepotrzebnych, często zniszczonych dewocjonaliów. Zostaną one zatopione w powstających prezbiterium nowej świątyni.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję