Reklama

Maryja najwspanialszym obrazem Stwórcy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W księdze proroka Ozeasza jest nakreślony obraz Boga Jego własnymi słowami. Mówi On przez proroka: "Miłowałem Izraela, gdy jeszcze był dzieckiem".(...) Ja uczyłem chodzić Efraima, na swe ramiona ich brałem. (...) Pociągnąłem ich ludzkimi więzami, a były to więzy miłości. Byłem dla nich jak ten, co podnosi do swego policzka niemowlę" (Oz 11, 1-4).
Najwierniejszą ikoną Boga jest Maryja. Dlatego ikonografia ukazuje Ją często na obrazach z Dzieciątkiem Jezus, które tuli do swego policzka. Jednym z najpiękniejszych jest Ikona Włodzimierska. Została ona przywieziona z Konstantynopola na Ruś około 1131 r. Namalował ją nieznany grecki artysta niedługo przed przywiezieniem do Kijowa i należy do sztuki bizantyjskiej z epoki macedońskiej. W 1155 r. Ikona została przewieziona z Kijowa do Włodzimierza, któremu zawdzięcza nazwę, by po 1395 r. trafić do Moskwy.
Maryja na tej Ikonie wskazuje na Jezusa, który jest Drogą (Hedogetria). Trzyma Dzieciątko na prawym ramieniu, a lewym wskazuje Zbawiciela. Ukazanie Jej jako Dziewicy czułej (Eleusa) jest podkreśleniem macierzyńskości Maryi. Jej twarz pełna majestatu, utkana z transcendentnych rysów nowego, przebóstwionego stworzenia jest pociągła. Długi spiczasty nos, wąskie, zaciśnięte usta, lekko uniesione brwi, rzęsy lekko odwinięte oraz duże, ciemne, nieruchome, wpatrzone w nieskończoność oczy nadają Jej twarzy wyraz głębokiego i przejmującego zasmucenia. Kąciki ust pogłębiają jeszcze wrażenie tego smutku. Jest to spojrzenie Matki, która "wiernie zachowywała wszystkie te wspomnienia w swoim sercu" i jest pełne współczucia dla cierpienia wywołanego rzeczywistością krzyża. Cień rzęs pogłębia intensywność barwy tęczówek i powoduje, że oczy wydają się być zapatrzone w niezmierzoną głębię, niedostępną dla oczu widza.
Dzieciątko to Słowo odziane w szaty właściwe dorosłemu: tunika, płaszcz, hynotion. Jego poważne, majestatyczne oblicze odzwierciedla Mądrość Bożą. Szatę ma utkaną z najdelikatniejszych złotych nitek, blasku niegasnącego słońca, barwy Bożej godności.
Centrum kompozycji znajduje się na wysokości serca Dziewicy i na poziomie mocnej szyi Dzieciątka, zwanej tchnieniem a symbolizującej tchnienie Ducha Świętego spoczywającego na Słowie. Matka Boża nosi na sukni maforion, który okala Jej głowę, obrzeżony drogocenną taśmą i ozdobiony trzema gwiazdami na głowie i ramionach symbolizującymi potrójne dziewictwo Maryi (przed, w czasie i po narodzeniu Jezusa).
Matka Boża trzyma Dzieciątko na prawym ramieniu, lewa dłoń lekko Go dotyka, a raczej wskazuje widzom. Dzieciątko czule przytula twarz do twarzy Matki w geście czułości i pocieszenia. Jego uwaga jest skierowana na stan ducha Matki. Darząc Ją gestem uspakajającej pieszczoty, jedną ręką trzyma jej maforion, a drugą czule otacza Jej szyję, by w ten sposób zmniejszyć cień przyszłych Jej trosk i cierpień.
Ikona Matki Bożej Włodzimierskiej z niezrównanym mistrzostwem ukazuje zdumiewającą, wzajemną miłość Boga do człowieka i człowieka do swego Boga. Jest obrazem miłości łączącej Osoby Trójcy Świętej Boską Filantropią.
W maju, w miesiącu szczególnie poświęconemu Maryi, śpiewamy litanię, która jest najpiękniejszą wiązanką komplementów wypowiadanych dla Tej najwspanialszej z kobiet. Przyłączamy się do tych, którzy, dostrzegając piękno Maryi, oddawali i oddają cześć Jej Stwórcy. "Chcąc stworzyć obraz absolutnego piękna i wyraźnie objawić aniołom i ludziom moc swojej sztuki, Bóg uczynił Maryję wszechpiękną. Połączył w Niej piękno częściowe, które rozdał innym stworzeniom i ustanowił Ją wspólną ozdobą wszystkich istot widzialnych i niewidzialnych. Uczynił z Niej mieszaninę wszystkich Bożych doskonałości, anielskich i ludzkich, wzniosłe piękno, zdobiące dwa światy, wznoszące się z ziemi do nieba i nawet przewyższające niebo" - tak pisał św. Grzegorz z Palamos. Zachwycając się Maryją, kontemplując w Niej najwierniejszy obraz Stwórcy, prośmy jednocześnie, by nam wskazywała i prowadziła do swojego Syna.

Komentarz do Ikony Włodzimierskiej opracowano na podstawie książki Paula Evdokimova "Sztuka ikony, teologia piękna".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję