Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Szaty wybielone we krwi Baranka

Sugestywny obraz odzianych w białe szaty, zawarty w rozdziale 7. księgi Apokalipsy, wyraża prawdę o drodze wyznawców Chrystusa, która wiedzie od historycznej egzystencji naznaczonej doświadczeniem próby do ostatecznego tryumfu w obecności Boga.

Szaty wybielone we krwi Baranka obrazują konkretną rzeczywistość cierpienia, które nie jest jednak bezsensownym znoszeniem bólu. Jest to cierpienie przeżywane w ścisłej jedności z Barankiem – dlatego też staje się cierpieniem odkupionym, prowadzącym do zwycięstwa. Akcent spoczywa tutaj właśnie na tym fundamentalnym dla wiary utożsamieniu: święci przez swoje wytrwałość i męstwo jednoczą się z cierpieniami Jezusa. W rozdziale 19. w. 13 księgi Apokalipsy Jezus zostaje przedstawiony jako „odziany w szatę we krwi skąpaną”. Obraz ten pogłębia symbolikę wybielonych szat. Tryumfujący wybrani to ci, którzy pomimo przeciwności zachowali nienaruszoną wiarę, odważnie świadcząc o odkupieniu przyniesionym przez Jezusa. Właśnie ta wiara, wypływająca z jedności z Barankiem, stanowi rękojmię zwycięstwa. Świat mnożący prześladowania uczniów Jezusa nie jest w stanie w żaden sposób przemóc mocy odkupienia płynącej od samego Boga.

Starotestamentalny obraz wybielonych szat wyraża oczyszczenie z grzechów i przywrócenie łaski (por. Iz 1, 18; Za 3, 3-5). Czystość ta sięga poza wymiar rytualny czy moralny. Obejmuje ona całego człowieka, uzdalniając go do trwania w żywej relacji z Bogiem. Księga Daniela mówi o „oczyszczeniu, obmyciu i wybieleniu na czas ostateczny” w kontekście wytrwałości w wierze pomimo prześladowań (Dn 11, 35). To prorockie tło staje się niezwykle istotne w głębszym zrozumieniu przesłania księgi Apokalipsy. Szaty wybielone we krwi Baranka są znakiem bezkompromisowej wiary świętych, niecofającej się przed przeciwnościami. Zostają oni oczyszczeni ze swoich grzechów właśnie dzięki wierze w odkupieńczą moc Chrystusowej krwi.

Reklama

Obraz wybielonych szat nie odnosi się jedynie do wąskiej grupy męczenników, którzy przypieczętowali swoje wyznanie ofiarą z życia. Obejmuje on znacznie szerszą grupę – wszystkich, którzy wyznają niestrudzenie prawdę o zbawieniu przyniesionym i darowanym przez Chrystusa.

Każdy z nas może odnaleźć siebie w obrazach księgi Apokalipsy. Może się odnaleźć ze swoją własną drogą wiary, która sięga od spotkania ze Zbawicielem, przez przyjęcie prawdy o zbawieniu, aż po ostateczne spełnienie obietnicy. Prawda o zbawieniu staje się żywą rzeczywistością, gdy jest przedmiotem wiary – uaktualnia się w życiu wyznawcy i przynosi owoce. Księga Apokalipsy chce nam uświadomić, że drogi Mistrza i ucznia są nierozłączne. To staje się jednocześnie przyczyną naszej nadziei – nadziei, że osiągniemy to, w co teraz wytrwale wierzymy.

2022-04-29 10:59

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzień palący jak piec

2022-11-07 11:59

Niedziela Ogólnopolska 46/2022, str. 15

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

markito/pixabay.com

W starożytności ogień służył m.in. do wytopu metalu. Z rudy wrzuconej do płomienia pozostawał potrzebny kruszec, z którego wyrabiano użyteczne przedmioty lub cenne ozdoby. Biblia wspomina o złotnikach, którzy w ogniu przetapiali szlachetne metale (por. Ml 3, 2). Stąd ogień stał się symbolem decydującej i trudnej próby (por. Jdt 8, 27) lub prześladowań, co ukazuje historia trzech młodzieńców wrzuconych do rozpalonego pieca (por. Dn 3, 8-97 [30]). Ogień jest także znakiem kary Bożej, niszczącej przeciwników Boga lub tych, którzy sprzeciwiają się ludziom przez Niego posłanym (por. 2 Krl 1, 10-12). W obrazie zagłady Sodomy i Gomory stanowi znak unicestwienia grzechu i ludzi zaprzedanych złu (por. Rdz 19, 24). Ból odczuwany po oparzeniu ogniem łączono z ogromem cierpienia, które spotka tych ludzi (por. Jdt 16, 17). Ogień wiązał się również z pogańskim rytuałem odprawianym w dolinie Gehenny, na południe od Wzgórza Świątynnego w Jerozolimie. Tam zbudowano ołtarze dedykowane bożkowi Molochowi, gdzie na jego cześć przeprowadzano przez ogień dzieci. Miejsce to określano terminem Tofet. To słowo w sposób opisowy jest tłumaczone jako „palenisko-zgroza”. Zostało ono zniszczone w wyniku reformy religijnej dokonanej przez króla Jozjasza (por. 2 Krl 23, 10).

CZYTAJ DALEJ

Co naprawdę świętujemy?

W Boże Narodzenie warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: Dlaczego Syn Boży stał się człowiekiem? Po co nastąpiło Wcielenie? Po co żłóbek i kolędy?
Po co przygotowania i karp, i choinki?

W wyznaniu wiary mówimy: „On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy”. Jezus przychodzi do człowieka, staje się człowiekiem dla nas i dla naszego zbawienia, abyśmy mieli uczestnictwo w życiu Bożym. Słowo stało się ciałem, aby nas zbawić, to znaczy, aby nas zjednoczyć z Bogiem, aby dać nam możliwość zamieszkania z Nim w wieczności, co więcej – abyśmy mogli lepiej wniknąć w Bożą miłość.

CZYTAJ DALEJ

Kraków Airport: karp w samolocie, opłatek na pokładzie - jak je przewozić?

2022-12-02 18:50

[ TEMATY ]

wigilia

lotnisko

karp

Karol Porwich /Niedziela

Lotnisko w Krakowie-Balicach przypomina, że w okresie świątecznym wielu pasażerów, udając się na święta Bożego Narodzenia do swoich bliskich, przewozi okolicznościowe potrawy, które wymagają specjalnym restrykcjom przy kontroli bezpieczeństwa.

Jak zauważa rzecznik prasowy Kraków Airport Natalia Vince, dużo łatwiej jest przewozić potrawy świąteczne na terenie Unii Europejskiej. - Produkty pochodzenia zwierzęcego można przewozić w ramach UE w ilościach przeznaczonych do własnego użytku. Należy tutaj jednak pamiętać, że ryba jest kłopotliwym towarem z uwagi na zapach, więc rekomendowane jest zapakowanie np. hermetyczne które: po pierwsze umożliwi jej lepsze przechowanie i opóźni psucie, a po drugie nie uprzykrzy podróży innym pasażerom - mówi KAI Natalia Vince.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję