Reklama

Wiara

Zrozumieć Msze św.

Co oznacza Credo wypowiadane podczas Mszy św.?

Pytanie czytelnika:
Co oznacza Credo wypowiadane podczas Mszy św.?

Wierzę w jednego Boga”: tak we wszystkich Mszach niedzielnych i świątecznych rozpoczyna się wspólne wyznanie wiary. Wierzę w Boga... jest wyrażeniem o bogatym znaczeniu. To nie to samo, co powiedzieć: wierzę, że Bóg istnieje, lecz wierzę w Niego, czyli daruję się Jemu, opieram się o Niego, zawierzam Mu, przylgnąłem do Niego. Jest to uzewnętrzniony, ważki, osobisty akt wiary w stosunku do Tego, który przychodzi „uznawany” i „wyznawany” (otwarcie zapowiedziany i wychwalany) Stwórca, Pan, Zbawiciel, Uświęciciel, początek i koniec wszelkiego istnienia. Słowo to występuje w liczbie pojedynczej (wierzę), a nie w mnogiej (wierzymy), mimo że jest wypowiadane przez wszystkich razem, gdyż jego pierwotne użycie miało miejsce przy chrzcie. Chrzczonej osobie najpierw Credo „wręczano” (podobnie jak Ojcze nasz) i wyjaśniano, a potem od niej „odbierano”, „zwracając” je wspólnocie Kościoła, kiedy przyjmujący chrzest publicznie je proklamował i wyznawał, i tak przechodzono do samego chrztu. Formuła wiary czy też treść wiary pojedynczej osoby pokrywa się z treścią wiary Kościoła, wszystkich Kościołów, które także i dzisiaj zgadzają się co do tego tekstu, nazywanego „symbolem”; jest to formuła wiary, która jednoczy, łączy wszystkie Kościoły, nawet jeśli są podzielone.

Symbol ten, który – jak się wydaje – należał do Kościoła Jerozolimskiego, stał się tekstem wspólnym dla wszystkich Kościołów, gdy przez sobór w Nicei (325 r.) został uzupełniony o pewne uszczegółowienia dotyczące boskości słowa i Syna, jako sprzeciw wobec herezji Ariusza, a potem przez sobór w Konstantynopolu (381 r.) dotyczące boskości Ducha Świętego, jako sprzeciw wobec herezji macedończyków; stąd też nazywany jest symbolem „nicejsko-konstantynopolitańskim”. Natomiast w tekście używanym przez nas wprowadzony został w IX wieku dodatek o Duchu Świętym: „od [...] Syna pochodzi (Filioque)” (...) Symbol stał się częścią Mszy Świętej w rycie rzymskim dopiero w wieku XI, i umieszczony został tuż po proklamacji Ewangelii, tak by można go było uważać za odpowiedź wiary na słowo Boże. Tak więc, obok zwrócenia uwagi na jego chrzcielne korzenie (chrzczony to ten, który wierzy w Chrystusa, czy raczej w Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego, którym jest poświęcany), warto podkreślić także moment, w którym symbol jest recytowany przez całe zgromadzenie: jako „wyznanie”, publiczne i wspólne, oraz jako radosna proklamacja wiary i przylgnięcia do tego, co Bóg objawił w słowach Biblii, a szczególnie w słowach Ewangelii. W ten sposób tak małe jak i wielkie zgromadzenie liturgiczne odczuwa komunię wiary z Kościołami pierwszych wieków oraz ze współczesnymi, nawet jeśli jest od nich oddzielone. (...) Cała historia, od stworzenia aż do przyszłego zakończenia, toczy się w kontekście interwencji Boga, my zaś czujemy się Jego ukochanymi stworzeniami, wezwanymi do pełnej jedności z Nim. Oto wielki scenariusz, zdominowany przez potęgę i miłosierdzie Boga: każdy z dumą i nadzieją może powiedzieć: wierzę... oczekuję. Recytować, proklamować i wyśpiewywać Credo: w ten sposób zanurzamy się w nieskończony ocean Boga, czując się objęci Jego ręką i pewnie prowadzeni ku pełni życia..

Fragment z książki Rinaldo Falsiniego, Gesty i słowa Mszy świętej, Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2022

2022-05-17 08:34

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Msza św. za „Niedzielę” i Krucjatę Wyzwolenia Człowieka

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Msza św.

Archiwum "Niedzieli"

„Z całym życiem powinniśmy przylgnąć do Serca Jezusa i Niepokalanego Serca Maryi” - mówił w homilii ks. Mariusz Frukacz, redaktor Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, który 3 czerwca w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze przewodniczył Mszy św. w intencji pracowników, redaktorów i dzieł Tygodnika Katolickiego „Niedziela” oraz w intencji Krucjaty Wyzwolenia Człowieka.

Mszę św. koncelebrowali: o. Jan Poteralski, podprzeor Jasnej Góry, o. Jerzy Tomziński, ks. Maciej Nizio z parafii Czerniczyn z diecezji zamojsko-lubaczowskiej, ks. Robert Grohs - moderator Krucjaty Wyzwolenia Człowieka w archidiecezji częstochowskiej i proboszcz parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP we Wręczycy Wielkiej.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz: w Łagiewnikach Jan Paweł II postawił pieczęć na swej posłudze miłosierdzia

2022-08-17 12:01

[ TEMATY ]

Łagiewniki

kard. Stanisław Dziwisz

św. Jan Paweł II

Karol Porwich/Niedziela

Dwadzieścia lat temu widziałem Ojca Świętego umęczonego, ale szczęśliwego – mówił kard. Stanisław Dziwisz w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Dawny sekretarz Jana Pawła II odprawił tam Mszę św. w 20. rocznicę konsekracji nowej bazyliki i aktu zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu.

Krakowski metropolita senior mówił w homilii, że konsekracja łagiewnickiej bazyliki była „spełnieniem pragnienia serca" Jana Pawła II, który w ten sposób „postawił pieczęć na swej posłudze miłosierdzia". - Zostawił nam testament, byśmy sami i jako wspólnota Kościoła żyli prawdą o Bożym miłosierdziu i byśmy byli miłosierni wobec naszych braci i sióstr – stwierdził.

CZYTAJ DALEJ

Grabarka: Uroczystości pod przewodnictwem metropolity Sawy

2022-08-19 18:52

[ TEMATY ]

cerkiew

Grabarka

Wikipedia/Bladyniec

Krzyże na świętej górze Garbarce

Krzyże na świętej górze Garbarce

Kilka tysięcy pielgrzymów z Polski i zagranicy spotkało się w piątek, 19 sierpnia, na świętej Górze Grabarce, by obchodzić Święto Przemienienia Pańskiego – jedno z najważniejszych w prawosławnym kalendarzu liturgicznym. Liturgii przewodniczył zwierzchnik Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego metropolita Sawa, w asyście innych hierarchów z kraju i zagranicy, m.in. metropolity Wilna i Litwy Innocentego, Rosjanina, jednego z bardziej zaufanych współpracowników patriarchy Cyryla.

Przed wejściem na Świętą Górę, pątnicy czerpali i pili wodę ze źródełka, której przypisuje się cudowne, dobroczynne właściwości. Następnie weszli do sanktuarium, aby poświęcić przyniesione przez siebie krzyże pokutne i wkopać je na dziedzińcu wokół cerkwi. Na liturgię wierni przynieśli też owoce, które były poświęcone i złożone w ofierze przed ikoną Zbawiciela, w podziękowaniu za zebrany plon.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję