Reklama

Sakramenty w Kościele katolickim a Biblia - cz. I

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wprowadzenie

Sakrament (łac. Sacramentum) - wyrażenie, które pierwotnie tzn. p.n.Ch. określało "tajemnicę", później zaczęło oznaczać siedem obrzędów, które miały swój początek w Jezusie Chrystusie - Prasakramencie. Wszystkie sakramenty z Niego wypływają i są źródłem Jego łaski. Dzięki ludzkiej naturze Jezusa Chrystusa sakramenty istnieją w Kościele. Przez nie Chrystus wychodzi do człowieka w sposób najbardziej bezpośredni i osobowy. Chrystus działa poprzez sakramenty św., są one Jego czynami. Posiadają również swój wymiar eklezjalny, bowiem założony przez Chrystusa Kościół jest na ziemi przedłużeniem Jego misji.

Dzięki Kościołowi, który jak wspominano, jest ze swej natury sakramentem, możliwe jest zrozumienie sensu i znaczenia sakramentów. Człowiek potrzebujący zbawienia i łaski otrzymuje ją przez pośrednictwo Kościoła, a jeszcze pełniej poprzez sakramenty w Nim sprawowane. Chociaż dla wyznawców innych religii sakramenty są tylko nic nie znaczącymi gestami, czy znakami, to jednak bez wątpienia mają one swoje znaczenie, moc i działanie. Głównym szafarzem w sprawowanych sakramentach jest sam Jezus Chrystus. To On działa i udziela mocy sprawczej. Poprzez widzialne znaki, gesty i słowa kapłana działającego " in persona Christi" (w osobie Chrystusa) dokonuje się to, co dla oka niewidzialne. Człowiek otrzymuje od Boga łaskę, a wraz z nią moc uświęcającą. Chociaż trudno niekiedy uwierzyć w coś, czego nie widać, nie oznacza to jednak, że ono nie istnieje. Sakramenty działają " ex operę operato", czyli "mocą Chrystusa" lub "mocą Chrystusa i Boga" . Duszy człowieka też nie widać, ale czy to powód, aby zaprzeczyć jej istnieniu? Podobnie jak prąd istnieje, chociaż jest niewidzialny dla oka. Sakramenty św. posiadają wymiar historyczny, bowiem możemy w nich rozróżnić: przeszłość (anameza) - wspomnienie, które uobecnia przeszłość, tajemnicę, pamiątkę zbawczych dzieł Bożych; teraźniejszość ( zapewnienie) - ukazują aktualne działanie Boga w Kościele. Chrystus sam w sposób niewidzialny przychodzi do nas. Następuje moment spotkania człowieka z Jezusem Chrystusem; przyszłość (zadatek) - zapowiadają pełnię zbawienia, spotkanie z Panem. Znaki zapowiadają nam, że będzie nowe niebo i nowa ziemia. W Kościele Chrystus, a więc Bóg, pozostaje pomiędzy nami w sposób dostrzegalny i dotykalny w siedmiu znakach. To właśnie przez sakramenty św. dotykają nas ręce samego Chrystusa i Jego słowa, które wciąż do nas kieruje. Wybranymi znakami spotkań z Panem, w których widoczny staje się Bóg, Chrystus i Kościół są: woda, chleb, wino, oliwa, dotyk rąk, wypowiadane "tak", wyznawanie win.

Fakt ustanowienia sakramentów św. przez Chrystusa oraz ich liczba (7) zostały potwierdzone przez Sobór Trydencki w kanonie l. Bezpośrednio Chrystus ustanowił 3 sakramenty; chrztu, Eucharystii i pokuty. Pozostałe 4: tj. bierzmowanie, kapłaństwo, małżeństwo i namaszczenie chorych ustanowili Apostołowie lub późniejszy Kościół. Mówiąc o sakramentach należy wspomnieć również o sakramentaliach, które podobnie jak sakramenty, są znakami świętymi (poświęcenia, modlitwy, błogosławieństwa, egzorcyzmy, procesje, nabożeństwa itp.) i uświęcają przez łaskę. W przeciwieństwie do sakramentów ustanowione są przez Kościół, a swą skuteczność zawdzięczają modlitwie Kościoła.

Sakramentalia sprawiają, że godziwe użycie rzeczy materialnych ( np. medalik, krzyż) służy do uświęcenia człowieka i uwielbienia Boga. Są znakami obecności Boga w codziennym życiu ludzi wierzących. Powinni z nich korzystać wszyscy. Są one pomocą zwłaszcza dla ludzi, którzy nie mogą z różnych względów korzystać z sakramentów. Sakramentalia pomagają zachować więź z Bogiem. Korzystanie z nich oznacza dobrą wolę człowieka na drodze pojednania z Bogiem.

Chrzest

Sakrament chrztu św. jest najważniejszym sakramentem, bowiem włącza człowieka do wspólnoty Kościoła. Daje też uprawnienia do możliwości przyjmowania innych sakramentów, a przede wszystkim do brania udziały w ofierze Mszy św. - Eucharystii.

Chrzest jest nowym narodzeniem, znikają dawne grzechy, a pojawia się nowe narodzone życie. Polega ono na ścisłym związku człowieka z Chrystusem. Otrzymując przez chrzest odpuszczenie wszystkich grzechów, dostępujemy wyniesienia z naturalnego stanu ludzi do stanu przybranych synów. Jest to niezwykła godność jaką Bóg obdarowuje człowieka, czyniąc go swoim dzieckiem.

Wraz z przyjęciem chrztu św. człowiek otrzymuje łaskę uświęcającą. Zostają także wszczepione w niego cnoty i dary Ducha Świętego. Człowiek zaczyna uczestniczyć w naturze Bożej. Zstępujący na człowieka Duch Święty wyciska nieusuwalny znak na duszy człowieka, można go nazwać pieczęcią. Chrzest jednocząc ludzi z Chrystusem, daje postawy do przeżywania Jego tajemnic: śmierci, zmartwychwstania i uwielbienia. Przez chrzest zanurzamy się bowiem w Chrystusa umierającego. Zanurzenie w wodę chrzcielną i wynurzenie, czyli powstanie do nowego życia. Chrzest św., podobnie jak Eucharystia był wcześniej zapowiadany zarówno w Starym jak i Nowym Testamencie. Możemy go znaleźć m.in. w :; biblijnym opisie potopu. Woda staje się jednoczenie ocaleniem ( unoszona na wodzie arka) i zagładą dla innych ludzi. W chrzcie św. umiera stary (dawny), grzeszny człowiek, a rodzi się nowy; wyjściu Izraelitów z Egiptu i przejściu przez morze. Życiodajna woda czyni szlak dla narodu wybranego, a jednocześnie śmiercionośna dla tego, co grzeszne - zalewa Egipcjan. Mojżesz przeprowadza lud przez śmierć ku zmartwychwstaniu; oczyszczeniu Syryjczyka Naamana, który przez 7-krotne zanurzenie w wodzie Jordanu zostaje oczyszczony z trądu ( por. Krl 5,14); słowach kierowanych do proroka Ezechiela. Czysta woda, którą lud będzie pokropiony oczyści go z wszelkich nieprawości. Oczyszczenie dokona się przez nowego Ducha, którego Bóg tchnie w serca ludzi (por. Ez 36, 24-28); chrzcie Janowym, który jest chrztem nawrócenia na odpuszczenie grzechów. Chrzest Janowy jest nowością w stosunku do wszystkich innych obmyć. Jest przygotowaniem do tego, jakiego będzie udzielał Jezus Chrystus. Potwierdzeniem ustanowienia chrztu św. bezpośrednio przez Chrystusa są Jego liczne wypowiedzi, które znajdujemy na kartach Ewangelii: "Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie wierzy, będzie potępiony" (Mk 16, 16). " Jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego" (J 3, 5). "Kto zaś będzie pił wodę, którą Ja mu dam nie będzie pragnął na wieki, lecz woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu" (J 4, 14-15).

Słowa te wskazują na nakaz udzielania chrztu. Znajdujemy go także w Ewangelii wg. św. Mateusza: "Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" (Mt 28, 18-19). Z przytoczonych słów Chrystusa wynika, że zbawić się można tylko wtedy, gdy się ma życie Boże w sobie. Dlatego też chrzest św., który daje nam to życie, jest koniecznie potrzebne do zbawienia. Te same skutki duszy, co chrzest z wody, sprawia także chrzest krwi (np. śmierć męczeńska za wiarę) i chrzest pragnienia (nie można przyjąć chrztu z wody przed śmiercią np.: umiera poganin przygotowujący się do chrztu św.).

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Ocena: +3 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Już za dziewięć dni papież Franciszek odwiedzi Wenecję

2024-04-19 12:43

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI

Już za dziewięć dni papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam wystawa sztuki Biennale. Ojciec Święty odwiedzi pawilon watykański, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet. Oczekuje się, że krótka wizyta papieża w Wenecji potrwa około pięciu godzin, obejmując między innymi Mszę św. na słynnym na całym świecie Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka.

Opublikowany w Watykanie program jest następujący:

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję