Reklama

Stolica Apostolska podpisała Układ Ogólny z Palestyną

2015-06-26 16:03

kg (KAI) / Watykan / KAI

Fotolia.com

Przedstawiciele Stolicy Apostolskiej i Państwa Palestyńskiego podpisali dziś w Watykańskim Pałacu Apostolskim Układ Ogólny, regulujący zasadnicze aspekty życia i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie. Potwierdza jednocześnie poparcie dla wynegocjowanego i pokojowego rozwiązania sytuacji w tym regionie Bliskiego Wschodu. Dokument po raz pierwszy zawiera oficjalne uznanie przez Stolicę Apostolską Palestyny jako państwa.

Złożony z preambuły i 32 artykułów w 8 rozdziałach dokument podpisali abp Paul R. Gallagher – sekretarz w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej ds. stosunków z państwami i palestyński minister spraw zagranicznych Riad al-Malki.

W przemówieniu, wygłoszonym po zawarciu Układu abp Gallagher przypomniał, że poprzedziło go Porozumienie Podstawowe między Stolicą Apostolską a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) z 15 lutego 2000. Jest wynikiem rozmów prowadzonych przez Komisję Dwustronną przez ostatnie lata na różnych szczeblach z wielkim oddaniem i kompetentnie „w bardzo serdecznej atmosferze”.

Abp Gallagher zwrócił uwagę, że obecny Układ Stolica Apostolska podpisała z Państwem Palestyńskim, co wskazuje na postęp, dokonany przez władze palestyńskie w ostatnich latach, a zwłaszcza na poparcie międzynarodowe, którego uwieńczeniem była rezolucja Rady Bezpieczeństwa z 29 listopada 2012, uznająca Palestynę za nieczłonkowskie państwo-obserwatora w ONZ.

Reklama

Arcybiskup wyraził nadzieję, że obecny dokument będzie „w pewnym stopniu bodźcem przyczyniającym się do ostatecznego zakończenia długotrwałego konfliktu izraelsko-palestyńskiego, który nadal wywołuje cierpienia po obu stronach”. Liczy również na to, że tak bardzo upragnione rozwiązanie sytuacji między obu państwami stanie się rzeczywistością tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Proces pokojowy może ruszyć naprzód jedynie wtedy, gdy rokowania prowadzą bezpośrednio obie strony przy poparciu wspólnoty międzynarodowej – podkreślił watykański sygnatariusz Układu. Dodał, że wymaga to odważnych decyzji, „ale to będzie to także wielkim wkładem do pokoju i stabilności w tym regionie”.

Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej wyraził przy tym zadowolenie z wyraźnie ujętego prawnego uznania istnienia i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie oraz zapewnienia możliwości pracy jego instytucji. Zapewnił, że katolicy nie szukają żadnych przywilejów, lecz chcą jedynie nadal współpracować z innymi obywatelami dla dobra społeczeństwa.

Nawiązując do cierpień i prześladowań chrześcijan w niektórych krajach bliskowschodnich, dyplomata papieski zauważył, że podpisany dzisiaj Układ jest dobrym przykładem dialogu i współpracy. Wyraził nadzieję, że może on również być wzorem dla innych krajów o większości arabskiej i muzułmańskiej i zaakcentował szczególne znaczenie rozdziału poświęconego wolności religii i sumienia.

Zadowolenie z zawarcia porozumienia wyraził również przewodniczący delegacji palestyńskiej. Jego zdaniem dokument ten buduje „szczególne stosunki między obu stronami” a jego postanowienia potwierdzają podzielane przez nie postrzeganie pokoju i sprawiedliwości w tym regionie, ochronę podstawowych swobód, status i ochronę Miejsc Świętych oraz oznaczają umocnienie i rozszerzenie obecności i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie.

Po raz pierwszy Układ zawiera oficjalne uznanie przez Stolicę Apostolską Palestyny jako państwa – mówił dalej min. al-Malki. Zaznaczył, że oznacza to uznanie prawa narodu palestyńskiego do samookreślenia oraz życia w wolności i godności we własnym niepodległym państwie, wolnym od kajdan okupacji. Wspiera też wizję pokoju i sprawiedliwości w tym regionie zgodnie z prawem międzynarodowym i na gruncie granic z 1967 roku – podkreślił szef dyplomacji palestyńskiej.

W obszernym komentarzu do zawartego dzisiaj Układu na łamach „L’Osservatore Romano” Vincenzo Buonomo wyraża przekonanie, że jest to przyczynek do pokoju. Dokument ten łączy w sobie ciągłość i aktualność w stosunku do Porozumienia sprzed 15 lat.

Omawiając niektóre punkty tego dokumentu autor zwraca uwagę zwłaszcza na zawarte w nim gwarancje wolności religii i działania Kościoła w Palestynie, możliwości obchodzenia swych świąt przez chrześcijan pracujących w urzędach publicznych, uznania przepisów prawa kanonicznego odnośnie do małżeństw mieszanych, postanowienia dotyczące opieki duszpasterskiej w wojsku i więzieniach, praw rodziców do religijnego i moralnego wychowania swych dzieci zgodnie ze swą wiarą itp.

Ważne jest uznanie osobowości prawnej Kościoła i jego prawa do samoorganizowania się z zachowaniem prawa wewnętrznego, wolności pełnienia urzędów kościelnych, prawa Kościoła do zakładania i prowadzenia szkół, ośrodków zdrowia i środków przekazu itp.

„Kościół miejscowy pokazał, że może być skutecznym protagonistą [wydarzeń], wnosząc lojalny wkład nie tylko do umacniania rzeczywistości kościelnej, ale także do obrazu Palestyny jak i całej Ziemi Świętej” – stwierdził Buonomo. Przytoczył w tym kontekście słowa Franciszka z jego spotkania z władzami palestyńskimi 24 maja ub.r., iż „chrześcijanie pragną nadal rozwijać swoją rolę pełnoprawnych obywateli wraz z innymi współobywatelami, których uważają za braci”.

Tagi:
Watykan

Każdy z trzech ostatnich papieży kreował po 72 żyjących obecnie kardynałów

2019-08-14 20:30

ts (KAI/VaiticanNews/ilsismografo) / Watykan

Spośród 216 żyjących obecnie kardynałów każdy z trzech ostatnich papieży mianował 72, a więc dokładnie jedną trzecią. Na ten ciekawy zbieg okoliczności zwrócił uwagę portal Vatican News po śmierci meksykańskiego purpurata Sergio Obeso Rivery, który zmarł 11 sierpnia w wieku 87 lat.

Grzegorz Gałązka

Statystyka ta nie objęła dwóch kardynałów-papieży: emeryta Benedykta XVI i jego następcy Franciszka. Tego drugiego jeszcze jego arcybiskupa Buenos Aires – Jorge Mario Bergoglio włączył do Kolegium Kardynalskiego w 2001 roku Jan Paweł II, podczas gdy Joseph Ratzinger, wówczas arcybiskup Monachium i Fryzyngi, otrzymał kapelusz kardynalski w 1977 z rąk Pawła VI (1963-78). Tym samym, gdyby 92-letni obecnie Benedykt XVI nie został papieżem, byłby kardynałem o najdłuższym „stażu” w Kolegium.

Informując o tej przypadkowej zbieżności liczb nominacji kardynalskich Vatican News zastrzega, że odnoszą się one do Kolegium Kardynalskiego jako całości, a nie do grupy kardynałów z prawem udziału w konklawe, a więc poniżej 80. roku życia. Spośród 216 purpuratów warunek ten spełnia obecnie 119, w tym 57 mianowanych przez Franciszka, 43 przez Benedykta XVI i już tylko 19 – przez Jana Pawła II. Do wyboru papieża wymagana jest większość co najmniej dwóch trzecich, a więc w chwili obecnej 80 głosów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

O. Leon Knabit o atakach na abp. Jędraszewskiego

2019-08-08 07:26

Wiem, co piszę. Spodziewałem się, że kiedyś ktoś zażąda dymisji O. Gużyńskigo. I stało się tak, choć ja takiej postawy nie popieram, jak to ostatnio pisałem. Natomiast ataki na abpa Jędraszewskiego uważam za kolejne akcje przeciwko krakowskim Pasterzom.

Piotr Drzewiecki

Księcia Metropolitę Sapiehę chciano aresztować i potem wyrzucić z Polski. „Wojtyła zdrajca” -pisało na budynku przy Franciszkańskiej 3, Kardynałowi Macharskiemu grożono śmiercią. I ci wszyscy krzykacze przeminęli. Przeminą i ci aktualni, a Kraków? Będzie miał kolejnego arcybiskupa. Cała ta Czwórka odznaczała się głębokim patriotyzmem, rozumiała wartości, na których budowało się i trwało Państwo Polskie i nigdy nie występowała przeciw konkretnemu człowiekowi. Kardynał Wojtyła, już jako papież wołał na Błoniach 10 czerwca 1979 roku: „Czy można odrzucić Chrystusa i wszystko to, co On wniósł w dzieje człowieka? Oczywiście że można. Człowiek jest wolny.

Ale - pytanie zasadnicze - czy wolno? I w imię czego „wolno?” Jaki argument rozumu, jaką wartość woli i serca można przedłożyć sobie samemu, i rodakom, i narodowi, ażeby odrzucić, ażeby powiedzieć: NIE temu, czym wszyscy żyliśmy przez tysiąc lat?! Temu, co stworzyło podstawę naszej tożsamości i zawsze ją stanowiło?” I upłynęło czterdzieści lat, by metropolita szczeciński, abp Andrzej Dzięga, mógł napisać:

„Obserwując obecne zmaganie kulturowe, w ostatnich kilkunastu latach szczególnie intensywne w Polsce, a w ostatnich miesiącach jeszcze nasilające się na polskiej ziemi, widzimy, że nie jest to zwykłe przeciwstawienie społeczno-politycznych poglądów tzw. lewicowych i prawicowych, ale że jest to radykalne przeciwstawienie: Droga Bożej Prawdy przeciwko drodze zwykłego, pogańskiego bezbożnictwa.”

A więc jasne. Wybierajmy. Jeśli zaś ktoś wystąpi jako katolik przeciw własnemu biskupowi, to stawia się sam po określonej stronie. Załączone zdjęcie pokazuje, co się działo na Franciszkańskiej po śmierci Jana Pawła II. Nie będziemy się licytowali co do ilości uczestników sobotniego spotkania, ale przyjdźmy na modlitwę na 15-ą. Śpiewaliśmy Papieżowi przed laty „Cracovia semper Fidelis – Kraków zawsze wierny”. Czy usłyszy te słowa w Domu Ojca 10 sierpnia, właśnie w rocznicę Bierzmowania Dziejów?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Sokołów Podlaski: ingres bp. Piotra Sawczuka do konkatedry

2019-08-18 19:09

xmg / Sokołów Podlaski (KAI)

- Chcemy pokornie prosić św. Rocha o wstawiennictwo w zmaganiu się z zarazą naszej doby, zatruwającą ludzkie myślenie i próbującą doprowadzić do ruiny rodziny – mówił bp Piotr Sawczuk podczas Mszy św. odprawionej w Sokołowie Podlaskim ku czci św. Rocha, patrona tego miasta. Eucharystia powiązana była z ingresem biskupa do miejscowej konkatedry pw. Niepokalanego Serca NMP.

Episkopat.pl
Bp Piotr Sawczuk

W symbolicznym geście przekazania kluczy, w progu do świątyni ks. Biskupa powitał miejscowy proboszcz ks. prał. Andrzej Krupa. Słowa powitania skierowali również przedstawiciele parafii, młodzieży oraz władz samorządowych.

W homilii bp Sawczuk nawiązał do postaci św. Rocha. Jak zauważył, w cztery tygodnie po objęciu posługi w diecezji drohiczyńskiej przybywa do Sokołowa Podlaskiego, aby uczcić tak przemożnego Patrona i swoją pasterską posługę powierzyć Bogu przez jego wstawiennictwo.

Przypominając życie św. Rocha zwrócił uwagę na jego cechy i cnoty. Jak zauważył, możemy uczyć się od niego, jak wielkim i wspaniałym cudem są narodziny człowieka. Św. Roch zawstydza nas swoim zapałem apostolskim. Uczy również miłości do bliźnich. „Ilu to ludzi skupia się dzisiaj wyłącznie na sobie, na własnej wygodzie, oddaje się w niewolę złego ducha, w niewolę namiętności, pod władzę pieniądza. Jedyną niewolą św. Rocha byłą miłość miłosierna. Nie wyobrażał sobie życia bez miłości” – stwierdził. Nawiązał do ofiarnej służby św. Rocha na rzecz chorych na dżumę - czarną śmierć, która w czasach Świętego zdziesiątkowała ludność Europy. W tym kontekście odniósł się do niedawnych słów abp. Marka Jędraszewskiego mówiących również o zarazie. Jak wyjaśnił, słowo to było użyte w sensie przenośnym, by podkreślić skalę niebezpieczeństwa, jakie płynie z ideologii komunistycznej – co wiemy, i z ideologii LGBT, czego do końca nie wiemy, bo zjawisko jest dość nowe, jednak oparte o fałszywą i niebezpieczną antropologię. "Chcemy pokornie prosić św. Rocha o wstawiennictwo w zmaganiu się z zarazą naszej doby, zatruwającą ludzkie myślenie i próbującą doprowadzić do ruiny rodziny" – powiedział bp Sawczuk.

Eucharystię zakończyło wystawienie Najświętszego Sakramentu oraz procesja Eucharystyczna. Udano się również pod pomnik św. Rocha. Bp Sawczuk oraz przybyłe delegacje złożyli kwiaty.

Jak przypomniał ks. Prał. Andrzej Krupa, św. Roch jest związany z historią Sokołowa Podlaskiego. Odbierał cześć w nieistniejącym już dziś kościele. Pozostałe po świątyni kolumny stanowią część ufundowanego pomnika ku czci Świętego.

W roku 2015, na prośbę lokalnej społeczności oraz biskupa drohiczyńskiego, Ojciec Święty Franciszek ustanowił św. Rocha patronem miasta Sokołów Podlaski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem