Reklama

Turystyka

Muszyna: otwarto największe w Polsce Ogrody Biblijne

Rośliny, budowle i cytaty z Pisma św. przypominają historię zbawienia. Tak wyglądają Ogrody Biblijne, które powstały przy parafii św. Józefa w Muszynie. Otworzył je dziś uroczyście biskup tarnowski Andrzej Jeż. Na obszarze jednego hektara posadzono rośliny znane z Ewangelii, a także z Ziemi Świętej. Są palmy, drzewa oliwne, papirusy, winnice, a ponadto zboże, oset czy róże. Ogrody powstały dzięki unijnemu wsparciu.

[ TEMATY ]

Biblia

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W części ogrodu, który jest poświęcony zakochanym umieszczono biblijne cytaty poświęcone miłości, małżeństwu i dzieciom. Wśród roślin można też zobaczyć znane z Pisma św. ziarnko gorczycy, a obok drzewo, które z niego wyrosło. Jest także oczko wodne i kosz, w którym miał płynąć Mojżesz, ponadto krzew gorejący, przystanek z łodzią nad jeziorem Genezaret, Góra Błogosławieństw, Góra Tabor, Wieczernik, Grób Pański.

„Przypomina mi się moja podróż do Ziemi Świętej. Żeby tylko ludzie chcieli czytać, to co jest na tablicach, bo to ważne przesłanie dla nas wszystkich” - mówi jeden z mieszkańców Muszyny. Ogrody oglądali dziś goście z różnych zakątków Polski, którzy przebywają na turnusach w uzdrowisku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ogrody mają charakter ekumeniczny. Obok naszej świątyni powstało pięć ogrodów: historii zbawienia, krajobrazów biblijnych, nauki proroków, dziecięcy Ogród Biblijny i Ogród zakochanych” - tłumaczy proboszcz i pomysłodawca ks. Paweł Stabach.

Ogrody zaprojektowała prof. Zofia Włodarczyk z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Muszyńskie Ogrody Biblijne powstawały od 2013 roku.

2015-06-28 21:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak koniec świata rozumieli ludzie Biblii?

W Ewangelii przeczytamy słowa: „żniwem jest koniec świata” (Mt 13, 39). W języku greckim wyrażenie to brzmi: syntéleia aionós. Warto postawić pytanie, co tak naprawdę ludzie Biblii rozumieli pod tym pojęciem. Sam rzeczownik syntéleia (tłumaczony jako „koniec”) w rzeczywistości ma o wiele bogatsze znaczenie. Oznacza nie tylko chronologiczny kres, ale także dopełnienie, zwieńczenie, osiągnięcie ostatecznej formy. Z kolei rzeczownik aión oznacza erę, epokę. W czasach Jezusa mówiono o obecnym okresie, który zmierza ku swojemu dopełnieniu, aby po nim nastał okres nowy. Wiązano to z nastaniem pewnego kryzysu (przesilenia), który miał dopełnić biegu epoki dawnej i rozpocząć nowy czas. Mówiąc o tym, bardzo często odwoływano się do obrazów ukazujących destrukcję starego porządku (przodował w tym zwłaszcza nurt zwany apokaliptyką – por. np. Dn 7-12). Wykorzystywano motyw zaburzenia funkcjonowania Słońca, Księżyca i gwiazd (por. Mt 24), wskazywano na katastrofy naturalne (np. trzęsienie ziemi) czy katastrofy wywołane przez człowieka (np. wojny, zniszczenie).

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję