Reklama

Wiadomości

Prawosławni teolodzy: „kryzys Grecji, to kryzys Europy”

W obliczu “kryzysu greckiego, który jest kryzysem europejskim” liczna grupa młodych greckich teologów prawosławnych zwróciła się z pilnym apelem do Kościołów chrześcijańskich, organizacji ekumenicznych i ruchów kościelnych w Europie. Podkreślają w nim konieczność zagwarantowania europejskiej tożsamości Grecji w oparciu o zasady demokracji, solidarności społecznej, sprawiedliwości, godności i wzajemnego poszanowania. "Apel wspiera m.in. rektor cieszącej się międzynarodowym uznaniem Akademii Teologicznej Volos, Pantelis Kalaitzidis" - poinformowała 13 lipca w Wiedniu ekumeniczna fundacja „Pro Oriente”.

[ TEMATY ]

Grecja

Djama/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Teolodzy, sympatyzujący z różnymi ugrupowaniami politycznymi, apelują do Kościołów chrześcijańskich naszego kontynentu o wspólną pracę nad zabezpieczeniem tych podstawowych wartości, bowiem na nich opiera się "wspólne dziedzictwo kulturalne, religijne i humanistyczne Europy”. Tego dziedzictwa należy strzec za wszelką cenę, na przekór siłom, stanowiącym zagrożenie dla wspólnej pokojowej drogi. Są to siły, które „starają się wymusić ubóstwienie rynków” i dążą do „reaktywacji smutnych momentów historii naszego kontynentu”.

W tym kontekście młodzi greccy teolodzy prawosławni wyrażają uznanie dla stanowisk innych Kościołów. W sposób szczególny wyrażają wdzięczność za słowa solidarności ze strony papieża Franciszka oraz za list pasterski Konferencji Kościołów Europy (KEK) i oświadczenie anglikańskiego arcybiskupa-seniora Canterbury Rowana Williamsa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wszyscy chrześcijanie Europy powinni dziś bronić wartości “rodziny europejskiej” przeciwko “wartościom zysku” - podkreślają greccy teolodzy. Ich zdaniem, jesteśmy dziś świadkami przywracania “podziału i polaryzacji Europy zatruwających proces politycznych decyzji” i powodujących traumę dla współżycia między narodami. Ale w tej trudnej sytuacji młodzi teolodzy greccy są przekonani, że Kościoły Europy będą w stanie podjąć się roli „mostów współpracy i dialogu”, jak to pokazała historia czasów po II wojnie światowej, kiedy to Kościoły w sposób istotny przyczyniły się do rozwoju „ekumenicznego ducha pojednania i współpracy”.

W swoim apelu młodzi teolodzy wskazują na fakt, że obecna sytuacja w Grecji ma związek z rozwojem politycznym, gospodarczym i społecznym w kraju po przywróceniu demokracji w 1974 roku. Przyznają, że wówczas Grecy „jako chrześcijanie i obywatele” nie stanęli na wysokości zadania. Dziś jednak młode pokolenie, wyciągając wnioski z przeszłości pragnie wziąć odpowiedzialność za pokonanie tej „niezdrowej sytuacji”. Jednocześnie wyrażają głęboką troskę z powodu zaproponowanej przez europejskich partnerów polityki skoncentrowanej „na zewnątrz, na potrzebie reform, nie zwracając uwagi na przyczyny kryzysu, kryzysu zadłużenia i poważnych humanitarnych konsekwencji nieskutecznych projektów neoliberalnych ostatnich lat”.

2015-07-13 20:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi Grecy dziękują Franciszkowi za wizytę

[ TEMATY ]

papież

Grecja

pixabay

Młodzi katolicy dziękują papieżowi za jego przesłanie pokoju, ekumenizmu, współpracy i braterstwa. „Wierzę, że słowa papieża wyraziły intencje nas samych jako katolików: być blisko naszych braci, razem modlić się i czuć, że będąc katolikami i prawosławnymi, jesteśmy przede wszystkim chrześcijanami” – powiedział Radiu Watykańskiemu Alexandros Osana, syn Greczynki i Irakijczyka, który uciekł do Grecji 30 lat temu.

Papież opuścił Grecję, wzywając młodych katolików, aby marzyli o braterstwie, aby szli naprzód ku innym. To zadanie gotowych jest podjąć wielu ludzi, zwłaszcza w obliczu potrzeby bycia coraz bliżej prawosławnych braci.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję