Reklama

Polska

Zespół KEP apeluje o całkowity zakaz reklamy alkoholu

O zaangażowanie w ochronę trzeźwości najmłodszych Polaków apeluje Zespół Episkopatu ds. Apostolstwa Trzeźwości. Jak co roku zachęca też, by w sierpniu – "miesiącu rolniczego trudu, maryjnych świąt i patriotycznych rocznic" – powstrzymać się od picia alkoholu. Apeluje także o całkowity zakaz jego reklamy przypominając, że w ub. roku na reklamę alkoholu w telewizji przeznaczono 400 mln zł.

[ TEMATY ]

alkohol

abp Damian Zimoń

itsmejust/pl.fotolia.com

Apel zatytułowany "Abstynencja dzieci troską rodziny, Kościoła i Narodu" będzie odczytany w polskich kościołach w niedzielę, 2 sierpnia.

Autorzy wskazują na fakt, że w 2014 roku w Polsce urodziło się nie mniej niż 1,5 tys. dzieci z Płodowym Zespołem Alkoholowym i nie mniej niż 6 tys. dzieci z innymi wadami spowodowanymi oddziaływaniem alkoholu na płód. "Dlatego prosimy kobiety planujące poczęcie dziecka i będące w ciąży, aby nigdy nie sięgały po alkohol" - czytamy w apelu.

Reklama

Z niepokojem wskazuje się na powszechną dostępność do napojów alkoholowych, promowanie picia w mediach czy nadużywanie alkoholu w domu. W Polsce żyje około 800 tys. osób uzależnionych, ok. 3 mln pije ryzykownie i szkodliwie, prawie 11 tys. Polaków umiera rocznie od picia legalnego alkoholu. Do jego spożywania przyznaje się prawie 90 proc. uczniów trzecich klas gimnazjalnych.

Zespół z ubolewaniem przypomina, że w rodzinach z problemem alkoholowym żyje około 2 mln najmłodszych Polaków, zaś dwoje na troje dzieci w takich rodzinach doświadcza przemocy. "To właśnie alkohol jest główną przyczyną przemocy domowej, a nie, jak głoszą zwolennicy szkodliwych ideologii, tradycja i religia" - czytamy w dokumencie.

Pierwszymi odpowiedzialnymi za swoje dzieci są rodzice i to oni powinni w pierwszej kolejności promować abstynencję - czytamy w apelu. Państwo natomiast powinno wspierać rodziców w wychowywaniu dzieci, przede wszystkim przez realizację programów profilaktycznych w szkołach. Podkreśla się także ogromny wpływ mediów na wychowanie w trzeźwości.

Reklama

Autorzy apelu wskazują, że 2014 roku na reklamę alkoholu w telewizji przeznaczono blisko 400 milionów złotych i poświęcono na nią 2 tysiące godzin. Średnie spożycie piwa wzrosło z 30 litrów w latach 90' do około 100 litrów na osobę obecnie. W 2013 roku spożycie alkoholu wzrosło do rekordowego poziomu 9,7 litra czystego alkoholu na mieszkańca Polski.

Zespół KEP ds. Apostolstwa trzeźwości apeluje, aby "całkowicie zakazać reklamy alkoholu, znacząco ograniczyć jego ekonomiczną i fizyczną dostępność, a także zacząć wreszcie egzekwować prawo zakazujące sprzedaży i podawania alkoholu nieletnim."

Gremium Episkopatu przypomina, że "o przyszłości Polski zdecyduje nie tylko rozwój gospodarki, pozycja militarna czy geopolityczna. Decydujące dla jej losów będzie wychowanie młodego pokolenia." Dlatego rodziny, Kościół i całe społeczeństwo powinny się zjednoczyć w walce o abstynencję najmłodszych, gdyż "od ich wychowania i rozwoju zależy przyszłość Kościoła i Polski."

Apel, który został podpisany przez bp. Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości, zostanie odczytany w kościołach w niedzielę, 2 sierpnia.

Wśród zadań Zespołu jest m.in. koordynowanie prac diecezjalnych duszpasterzy trzeźwości i zakonnych referentów trzeźwości, przygotowywanie materiałów duszpasterskich i inicjowanie wydarzeń w ramach Tygodnia Modlitw o Trzeźwość Narodu oraz Sierpnia - miesiąca abstynencji.

Zespół organizuje także coroczną ogólnopolską pielgrzymkę na Jasna Górę w intencji trzeźwości i odnowy moralnej narodu, współpracuje z ośrodkami naukowymi i społecznymi, opracowuje i wydaje materiały duszpasterskie poświęcone trzeźwości.

2015-07-21 17:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abstynencja w sierpniu ma sens

Z Ireną Klaman o sensie podejmowania abstynencji w intencji osób uzależnionych rozmawia Anna Głos

ANNA GŁOS: – Rozpoczął się sierpień, miesiąc dla Polaków szczególny: czas pielgrzymek, ale także zachęty ze strony Kościoła do powstrzymania się od picia alkoholu z motywów religijno-moralnych, wychowawczych i patriotycznych. Pani również podjęła się życia w abstynencji w intencji męża. Jak to się zaczęło?

CZYTAJ DALEJ

Reklama w Tygodniku Katolickim „NIEDZIELA”

Karol Porwich/Niedziela

„Niedziela” to:

• ogólnopolski tygodnik katolicki, istniejący na rynku od 1926 roku

• informacje o życiu Kościoła w Polsce i na świecie, o sprawach społecznych, rodzinnych, gospodarczych i kulturalnych

• obecność w polskich parafiach w kraju i poza granicami (Włochy, USA, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania), w sieciach kolporterskich i na Poczcie Polskiej

• szczególna obecność w 19 diecezjach w Polsce, w których ukazują się edycje diecezjalne: warszawska, krakowska, częstochowska, wrocławska, sosnowiecka, podlaska, bielska, świdnicka, szczecińska, toruńska, zamojska, przemyska, legnicka, zielonogórska, rzeszowska, sandomierska, łódzka, kielecka, lubelska

• 68 stron ogólnopolskich i 8 diecezjalnych

• portal www.niedziela.pl

• księgarnia (www.ksiegarnia.niedziela.pl) – ponad 350 publikacji książkowych

• studio radiowe Niedziela FM oraz telewizyjne Niedziela TV z możliwością przygotowania materiałów w jakości HD, własny kanał na YouTube, materiały na portalu www.niedziela.pl, zamówienia realizowane dla TV Trwam, TVP i lokalnej telewizji

• jest obecna w internecie, w rozgłośniach radiowych, w niektórych telewizjach regionalnych

Reklama w naszym Tygodniku jest potwierdzeniem wiarygodności firmy - do tego przyzwyczailiśmy naszych Czytelników.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na zlecenie "Niedzieli" przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego pozwoliły ustalić profil Czytelników "Niedzieli":

• wiek - 28 - 65 lat

• wykształcenie - wyższe i średnie

• kobiety i mężczyźni w proporcjach 48% do 52%

• mieszkańcy dużych i średnich miast oraz wsi
Kolportaż - 60% parafie, 40% Poczta Polska, KOLPORTER i inne firmy kolporterskie;

Nakład: zmienny od 85 tys. do 115 tys. w zależności od okoliczności

Kontakt
Zamówienie reklamy lub ogłoszenia można przesłać:

Reklama
   Krzysztof Walaszczyk
   Dział Marketingu Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   tel. (34) 369 43 49, 603 701 615
   marketing@niedziela.pl

Ogłoszenia
   Barbara Kozyra
   tel. (34) 369 43 65
   tel. na centralę: (34) 365 19 17 w. 365
   ogloszenia@niedziela.pl

drogą pocztową pod adresem:
   Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


CZYTAJ DALEJ

[LIVE od godz. 10:00] - Konferencja "Senior w Kościele"

2021-05-17 00:00

Seniorzy są bardzo ważni dla Kościoła. Dlatego też, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu zaprasza na konferencję naukową im poświęconą.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję