Reklama

Franciszek

Papież do teologów w Argentynie: teologię trzeba uprawiać na kolanach przed ołtarzem refleksji

O doniosłości pamięci w uprawianiu teologii i o odkrywaniu ciągle na nowo dróg prowadzących lud Boży do Pana mówił Franciszek w orędziu wideo do uczestników międzynarodowego kongresu teologicznego w Buenos Aires. Podkreślił, że teologię należy uprawiać na kolanach przed ołtarzem refleksji oraz "z radością i nadzieją".

[ TEMATY ]

papież

teologia

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie odbyło się na stołecznym Argentyńskim Uniwersytecie Katolickim w dniach 1-3 września pod hasłem: „Sobór Watykański II – pamięć, teraźniejszość i perspektywy”. Zorganizowano go dla uczczenia stulecia wydziału teologicznego na tej uczelni i 50. rocznicy zakończenia Vaticanum II.

W ostatnim dniu obrad wieczorem do teologów zwrócił się z Watykanu Ojciec Święty, aby w ten sposób – za pośrednictwem techniki wideo – łączyć się z nimi duchowo w tym „akcie dziękczynienia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyrażając radość z możliwości takiego kontaktu podkreślił doniosłość tego spotkania, które dotyczy dwóch ważnych wydarzeń kościelnych. Jubileusz wydziału teologicznego jest świętowaniem procesu dojrzewania Kościoła partykularnego – życia, historii i wiary ludu Bożego, kroczącego „po tej ziemi”, jest świętowaniem stu lat wiary, która próbuje się zakorzenić, ucieleśnić i ukazać w życiu swego ludu a nie na marginesie.

Z kolei półwiecze od zakończenia Soboru Watykańskiego II jest świętem Kościoła powszechnego – mówił dalej papież. Zaznaczył, że żaden Kościół lokalny nie jest odizolowany, nie może czuć się samotny ani być panem samego siebie i jedynym interpretatorem rzeczywistości i działania Ducha Świętego, nie ma monopolu na interpretację czy inkulturację. Ale też nie ma Kościoła powszechnego, który by lekceważył czy ignorował rzeczywistość lokalną. Próba unicestwienia istniejącego w Kościele napięcia między tym, co partykularne a tym, co powszechne, między tym, co pojedyncze a wielorakością, prostym a złożonym, jest sprzeczna z życiem Ducha Świętego – tłumaczył Ojciec Święty.

Przestrzegł następnie przed pojawiającym się niekiedy fałszywym przeciwstawianiem sobie teologii i duszpasterstwa, widząc w tej pierwszej przejaw konserwatyzmu, zacofania czy wstecznictwa, podczas gdy działalność duszpasterska oznacza jakoby przystosowanie się do życia czy pomniejszenie teologii. Rodzi się w ten sposób fałszywa opozycja między „pastoralistami” a „akademistami”, a przecież wielcy Ojcowie Kościoła, jak święci Ireneusz, Augustyn, Bazyli czy Ambroży byli wielkim teologami dlatego, że byli wielkimi duszpasterzami – zauważył mówca.

Reklama

Przestrzegł ponadto przed dwiema pokusami: potępiania wszystkiego, czyli fundamentalizmem i uświęcenia wszystkiego (relatywizm). Aby móc je przezwyciężyć, potrzebna jest refleksje, rozeznanie, pamiętanie o Tradycji kościelnej i przyjmowanie na poważnie rzeczywistości, nawiązując dialog między nimi. „W tym kontekście studium teologii nabiera ważnego znaczenia, stając się niezastąpioną służbą w życiu kościelnym” – powiedział papież.

Wspomniał również, że teologowie muszą usilnie pracować nad tym, aby odróżnić orędzie Życia od formy jego przekazywania, od jego elementów kulturowych, utrwalonych w określonym czasie. „Teologia odpowiada na pytania jakiegoś czasu i czyni to za pomocą takich samych słów, gdyż żyją i mówią nimi ludzie danego społeczeństwa” – podkreślił Ojciec Święty. Zaznaczył, że nieprzestrzeganie tych zasad prowadzi do zdrady treści orędzia i sprawia, że Dobra Nowina przestaje być nowa, a zwłaszcza dobra, stając się słowem wyjałowionym, pozbawionym mocy twórczej, uzdrawiającej, co zagraża wierze ludzi naszych czasów.

Papież wskazał następnie na trzy cechy, jakimi – jego zdaniem – winien się wyróżniać teolog: przede wszystkim ma on być synem swego ludu, oraz człowiekiem wierzącym i prorokiem. Odnosząc się do pierwszego punktu zauważył, że teolog nie chce i nie może się odcinać od swych korzeni, ale zna swych ludzi, ich język, korzenie, dzieje i tradycję. Uczy się doceniać to, co otrzymał, jako znak obecności Boga, wie bowiem, że wiara nie należy do niego, lecz dostał ją darmowo z Tradycji Kościoła, dzięki świadectwu, katechezie i wielkoduszności wielu ludzi – podkreślił Ojciec Święty.

Reklama

Jako człowiek wierzący „teolog jest kimś, kto doświadczył Jezusa Chrystusa i odkrył, że bez Niego nie może już żyć” – tłumaczył dalej Franciszek. Wyjaśnił, że teolog wie, iż Bóg uobecnia się jako słowo, milczenie, rana, uzdrowienie, jako śmierć i zmartwychwstanie. Teolog to ten, kto wie, że jego życie jest naznaczone tym śladem i znakiem, który pozostaje otwarty na głód, niepokój, ciekawość i życie, kto wie, że nie może żyć bez przedmiotu/podmiotu swej miłości i poświęca swe życie, aby móc dzielić je ze swymi braćmi.

I wreszcie teolog jako prorok oznacza podejmowanie trudnych wyzwań współczesności. „Obecny kryzys polega na niezdolności wielu osób uwierzenia w cokolwiek poza sobą samym, a sumienie indywidualne stało się miarą wszystkich rzeczy” – ostrzegł papież. Dodał, że wywołuje to cały proces wyobcowania ze względu na brak poczucia przeszłości i tym samym przyszłości. Dlatego teolog jest prorokiem, gdyż ożywia świadomość przeszłości i wezwanie pochodzące z przyszłości. Jest kimś zdolnym do odrzucenia wszelkiej formy wyobcowania, czuje bowiem i rozważa rzekę Tradycji, jaką otrzymał od Kościoła oraz nadzieję, do której zostaliśmy powołani.

„Teologia jest świętością myśli i modlącym się blaskiem, przede wszystkim zaś pokorą, która pozwala nam ułożyć nasze serce i nasze myśli zgodnie z «Bogiem, który zawsze jest największy” – powiedział na zakończenie swego orędzia Franciszek. I dodał: „Nie bójmy się uklęknąć przed ołtarzem refleksji i czynić to «z radością i nadzieją, smutkiem i lękiem ludzi naszych czasów»”.

2015-09-04 15:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każda epoka ma własny obraz Boga – rozmowa z ks. prof. Krzysztofem Góździem

[ TEMATY ]

wywiad

teologia

Leszko20/pl.wikipedia.org

Ks. prof. Krzysztof Góźdź

Ks. prof. Krzysztof Góźdź

Hegemonia wojującego ateizmu, który przerodził się we współczesny totalitaryzm to jedno z głównych wyzwań, jakie stoją przed współczesną teologią – ocenia w rozmowie z KAI ks. prof. Krzysztof Góźdź. Nowy członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej ocenia też polską teologię na tle badań światowych, odpowiada na pytanie na czym polega postęp w tej nauce oraz czy dobrym teologiem może być osoba niewierząca.

KAI: Czy w związku z watykańską nominacją ma Ksiądz Profesor jakieś plany czy marzenia?

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Ruszyły zapisy na kolejną edycję Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej

2024-04-23 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum WML Dominikanie Łódź

W trakcie Dominikańskich Warsztatów Muzyki Liturgicznej “Sacrum Convivum”, w łódzkim klasztorze oo. Dominikanów przy ul. Zielonej 13, spotkają się miłośnicy śpiewu kościelnego, członkowie schol i innych amatorskich zespołów muzycznych.

Mimo że na co dzień posługują w różnych wspólnotach, to w dniach 24-26 maja 2024 roku, razem stworzą wielogłosowy chór.  Doświadczą w nim piękna wspólnej modlitwy, a przy okazji rozszerzą swój repertuar i poznają możliwości własnego głosu.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję