"Daniel Zapała przedstawił w swym interesującym studium ewolucję stosunku Kościoła do mediów na przestrzeni kilku ostatnich stuleci i ukazał - na przykładzie biskupstwa wrocławskiego
- jak w praktyce dokonywała się ta ewolucja od pełnej rezerwy dyskretnej nieufności wobec nowych form przekazywania myśli aż po entuzjastyczne wykorzystywanie ich do głoszenia Ewangelii" -
napisał w przedmowie do książki Media katolickie w archidiecezji wrocławskiej ks. prof. Piotr Nitecki.
Książka Daniela Zapały wypełniła lukę wydawniczą, jaką jest historia mediów katolickich na terenie wrocławskiej metropolii kościelnej. Nie ogranicza się tylko do czasów obecnych, ale przedstawia je
w perspektywie czasowej. I tak, opisuje m.in. pierwsze pisma ukazujące się w języku polskim na terenie archidiecezji wrocławskiej. Były to Posłaniec Niedzielny, Wiadomości
Misyjne i Głos św. Franciszka. Zaraz po II wojnie światowej rozwój mediów katolickich był utrudniony, zwłaszcza w czasach stalinowskich. Władze państwowe walczyły z Kościołem,
choć tylko Kościół był tą strukturą, która łączyła wszystkich Polaków przybyłych na Dolny Śląsk z różnych stron świata.
Autor omawia również najdawniejsze czasopisma ukazujące się w Polsce. Pierwsze polonika prasowe pojawiły się już w 1514 r. Gazety zawsze były ważnym środkiem przekazu wiadomości,
także na polu religijnym. Jak ważna jest obecnie rola mediów w dziele ewangelizacji, zwróciła uwagę m.in. Papieska Rada do Spraw Środków Społecznego Przekazu, która w 1992 r.
ogłosiła instrukcję Communio et progressio. "W dokumencie tym Kościół wskazał na globalność mediów, przez co nie ma na świecie takiego miejsca, w którym nie odczuwa się ich wpływu na postawy
religijne, moralne czy systemy polityczne i społeczne, a zawrotne tempo rozwoju technologii przekazu może przynieść w tym zakresie dalsze, nieoczekiwane konsekwencje"
- pisze Daniel Zapała. Jak stwierdzają członkowie Rady, "potęga środków przekazu jest tak wielka, że wpływają one nie tylko na to, jak ludzie myślą, ale także o czym myślą".
W archidiecezji wrocławskiej problem ten jest dostrzegany, o czym świadczy rozwój prasy parafialnej. Według Daniela Zapały, do końca 2002 r. ukazywało się na jej terenie 60 czasopism
parafialnych, aktualnie wychodzi ich 43, zaś w samym Wrocławiu 19. Kościół wrocławski wykorzystuje ponadto fale radiowe, ma swe "okienko" w telewizji regionalnej oraz korzysta z internetu.
Książka liczy ponad 160 stron, jest dostępna w Księgarni Archidiecezjalnej na wrocławskim Ostrowie Tumskim.
Pomóż w rozwoju naszego portalu