Reklama

Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ruśćcu

Ks. Janusz Szeremeta
Edycja łódzka 39/2003

W protokóle wizytacji przeprowadzonej 2 i 3 listopada 1825 r. czytamy: „Stan kościoła parafialnego. Świątynia stara, drewniana, wymagająca naprawy, zwłaszcza podmurowania, nowych przyciesi, wyprostowania ścian i nowego dachu. Fundowana ok. 1600 r. przez Aleksandra Koniecpolskiego, a następnie przez jego syna Jana Koniecpolskiego, uposażona przez odłączenie dóbr Rusiec z przyległościami od Restarzewa. Parafia erygowana dnia 18 listopada 1643 r. przez abp. Macieja Łubieńskiego, dekretem wystawionym w Skierniewicach. Kto dokonał konsekracji i kiedy, nie wiadomo. Kolatorami byli właściciele dóbr Rusiec. Przy kościele tym nie było na stałe zamieszkałego księdza, ale był zarządca, który kościół utrzymywał w czystości. Był osobny cmentarz grzebalny. Był dom szpitalny, w którego połowie mieszkał organista, a w drugiej połowie jeden ubogi. Funduszu specjalnego dla ubogich nie było. Parafia liczyła ok. 900 osób komunikujących na Wielkanoc. Należały do niej 3 dwory i 4 wioski, wszystkie szlacheckie. Szkoły formalnej nie było, ale uczył organista, dla którego zbierano składkę”.
Natomiast w Słowniku Geograficznym z 1889 r. czytamy: „W XVI w. Rusyecz i Ruszcza, wieś i folwark nad rzeką Niecieczą, powiat łaski, gmina Dąbrowa Rusiecka, parafia Rusiec, odległe 14 wiorst od Szczercowa i 10 od Widawy, posiada kościół parafialny, drewniany. (....) W XVI w. należał Rusiec do parafii Restarzew. Kiedy wzniesiono tu kościół, nie wiadomo. (...)W wielkim ołtarzu jest obraz Najświętszej Panny Maryi uważany za cudowny. W XVI wieku dziesięciny z Ruśćca pobierał pleban w Restarzewie. Wydawca Liber Beneficiorum Łaskiego podaje, iż Rusiec był kiedyś miasteczkiem pod nazwą Toporowa. Być może, iż Rusiec zostawał jakiś czas w ręku Korycińskich, którzy uzyskawszy przywilej na założenie miasta, nadali mu nazwę od herbu. Jak w wielu podobnych wypadkach, utworzenie osady miejskiej okazało się niemożebnem i Rusiec po dawnemu pozostał wsią”. Według innych opracowań, pierwszy w tej miejscowości drewniany kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny został rozebrany w 1642 r. Kiedy powstał i kto go ufundował - tego już nie wiadomo. Przez pewny czas pełnił funkcję filii parafii w Restarzewie. Drugi - pod tym samym wezwaniem - także drewniany z murowanym frontonem, wystawiono w 1642 r. dzięki fundacji kasztelana sieradzkiego i właściciela miejscowości Jana Koniecpolskiego. W 1895 r. został rozebrany. Obecny, murowany kościół Najświętszej Maryi Panny wybudowano w latach 1895 - 1911 według projektu Tadeusza Mankiewicza i konsekrowano 28 kwietnia 1913 r.
Jest to kościół jednonawowy, wybudowany w stylu neogotyckim. Do zabytków sztuki stanowiących własność parafii należą ołtarze barokowe przeniesione z poprzedniego, rozebranego kościoła.
W ołtarzu głównym znajduje się otaczany czcią obraz Matki Bożej Rusieckiej. Zabytkiem jest także wczesnobarokowa chrzcielnica z herbem Ogończyk, portret Jana Koniecpolskiego klęczącego przed krucyfiksem. Przy tutejszej parafii odnotowano istnienie bractw: Matki Bożej Różańcowej (1644 r.) i Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny obecnie funkcjonują: Bractwo Światła św. Elżbiety i Żywy Różaniec. Proboszczem tutejszej parafii jest od 1989 r. ks. kan. Jan Ledziński.

Św. Łukasz – patron Służby Zdrowia

Oprac. Józef Rydzewski
Edycja podlaska 41/2001

Janusz Szpyt, „Św. Łukasz”/fot. Graziako

18 października Kościół katolicki obchodzi liturgiczne wspomnienie św. Łukasza Ewangelisty. W tym dniu świętuje cała Służba Zdrowia: lekarze, pielęgniarki, siostry zakonne pracujące w szpitalach i domach opieki, jednym słowem wszyscy, którzy mają coś wspólnego z pomocą chorym, ponieważ patronuje im św. Łukasz.

Według Ojców Kościoła św. Łukasz urodził się w Antiochii Syryjskiej i był poganinem. Z zawodu był lekarzem. Należał do ludzi dobrze obeznanych z ówczesną literaturą i wykształconych. Świadczy o tym jego piękny język grecki, dokładność informacji i umiejętność korzystania ze źródeł. Pewien uczony żyjący w VI wieku pisze, że św. Łukasz będąc malarzem, namalował obraz Matki Bożej, który zabrała z Jerozolimy cesarzowa Eudoksja i przesłała go w darze św. Pulcherii - siostrze cesarza. Odtąd ta legenda stała się powszechna i autorstwo wielu starożytnych obrazów jest przypisywane św. Łukaszowi.

Św. Łukasz nie należał do 72. uczniów Pana Jezusa. Św. Paweł umieszcza go wśród osób nawróconych z pogaństwa. Po przyjęciu chrześcijaństwa Łukasz stał się współpracownikiem św. Pawła i towarzyszem jego misyjnych podróży. Św. Łukasz jest autorem Ewangelii i Dziejów Apostolskich. To właśnie jemu zawdzięczamy prawie wszystkie wiadomości o: zwiastowaniu narodzin św. Jana Chrzciciela i Pana Jezusa, nawiedzeniu św. Elżbiety, narodzeniu Pana Jezusa, pokłonie pasterzy i całym dzieciństwie Jezusa. Bardzo starannie zabrał się do pisania Ewangelii. Sam to potwierdza we wstępie: "Wielu już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas, tak jak je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi świadkami oraz sługami słowa. Postanowiłem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teofilu, abyś mógł przekonać się o całkowitej pewności nauk, których ci udzielono" (Łk 1, 1-4). W swojej Ewangelii Łukasz przedstawił Chrystusa jako lekarza dusz i ciał ludzkich. Przekazał nam przypowieść o synu marnotrawnym, o odpuszczeniu grzechów jawnogrzesznicy i skruszonemu łotrowi na krzyżu. Bardzo pięknie Dante nazwał św. Łukasza, a mianowicie: historykiem łagodności Chrystusowej. Niemniej cennym dziełem są Dzieje Apostolskie. To właśnie z nich dowiadujmy się o tym, co działo się bezpośrednio po wniebowstąpieniu Pana Jezusa.

Według tradycji św. Łukasz poniósł śmierć męczeńską w Achai. Nie wiemy jednak gdzie znajduje się jego grób. Symbolem św. Łukasza i jego Ewangelii jest wół, ponieważ Autor rozpoczyna swą Ewangelię opisem ofiary Starego Testamentu. Inna interpretacja tej ikonografii mówi, że wół symbolizuje ciężką i systematyczną pracę historyka jaką wykonał św. Łukasz opisując życie Zbawiciela.

W katakumbach Kommodylli w Rzymie znajduje się fresk z VII wieku przedstawiający św. Łukasza w stroju rzymskim. W Polsce nie spotyka się kościołów ani ołtarzy św. Łukasza. Za to jego wizerunek wśród czterech Ewangelistów jest niemal wszędzie, w rzeźbie i na obrazach. Jego imię spotyka się rzadziej, choć ostatnio zaczyna być popularne. Do chwały ołtarzy zostało wyniesionych 12 świętych o imieniu Łukasz.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Papież do Indian amazońskich: Ewangelia musi się inkulturować

2019-10-18 19:16

Beata Zajączkowska/vaticannews / Watykan (KAI)

Ewangelia musi się inkulturować, aby „ludy przyjęły nauczanie Jezusa we własnej kulturze”. Papież Franciszek mówił o tym w czasie spotkania z grupą około 40 Indian amazońskich. Część z nich uczestniczy w synodzie, a pozostali biorą udział w innych okołosynodalnych inicjatywach, jakie odbywają się w Rzymie.

Vatican News / AFP
Papież do Indian amazońskich

Na początku spotkania dwoje przedstawicieli rdzennych ludów Amazonii podziękowało Papieżowi za zwołanie synodu i poprosiło go o pomoc w zapewnieniu spokojnego i szczęśliwego życia ich ludom, w ochronie ziemi i wody, tak aby mogli z nich korzystać także ich potomkowie.

Franciszek mówił o tym, że Ewangelia jest ziarnem, które pada w ziemię i wzrasta zgodnie z cechami danej ziemi. Mówiąc o regionie amazońskim, wskazał na niebezpieczeństwo nowych form kolonizacji. Odwołując się do początków chrześcijaństwa, które zrodziło się w świecie żydowskim, rozwijało się w świecie grecko-łacińskim, a w końcu dotarło do innych ziem, w tym słowiańskich, wschodnich i amerykańskich, Ojciec Święty podkreślił, że Ewangelia musi się inkulturować, aby „ludy przyjęły nauczanie Jezusa we własnej kulturze”.

W czasie spotkania z Papieżem przedstawicielom Indian towarzyszyli abp Roque Paloschi, metropolita Porto Velho w Brazylii, i kard. Claudio Hummes, relator generalny Synodu Biskupów. Spotkanie miało charakter bardzo spontaniczny. Franciszek otrzymał w prezencie m.in. tradycyjny łuk oraz pióropusz, w którym chętnie pozował do zdjęć.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem