Reklama

„Z Maryją kontemplować Chrystusa”

Z ks. inf. prof. dr. hab. Józefem Kudasiewiczem, uczestnikiem Diecezjalnego Kongresu Różańcowego, wykładowcą Pisma Świętego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, rozmawia ks. Waldemar Wesołowski.
Edycja legnicka 46/2003

Ks. Waldemar Wesołowski: - Już od wielu wieków Kościół modli się na różańcu, pogłębia również jego teologię. Czy możemy dzisiaj powiedzieć, że wiemy już wszystko o Różańcu?

Ks. prof. Józef Kudasiewicz: - Jak wykazał dokument Ojca Świętego Rosarium Virginis Mariae, można jeszcze dużo nowych rzeczy powiedzieć o Różańcu. Można go pogłębić, poszerzyć. Myślę, że będzie to zadanie jeszcze dla wielu pokoleń.

- Proszę powiedzieć, jakie znaczenie ma modlitwa różańcowa dzisiaj dla zwykłego człowieka?

- Ojciec Święty zwrócił uwagę na dwie rzeczy. A mianowicie, że Różaniec ma być modlitwą o pokój. A więc ma otwierać konkretnego chrześcijanina na sprawy całego świata. Świat współczesny łączy się, globalizuje, a więc trzeba ten świat przemodlić, żeby był on również światem ludzkim, chrześcijańskim. Druga sprawa, o której mówi Papież, to ta, że Różaniec powinien być odmawiany w rodzinie i przez rodzinę. Chodzi o to, żeby rodzina gromadziła się nie tylko na posiłek, który spożywa się zazwyczaj szybko, bo nie ma czasu, ale żeby gromadziła się również na wspólną modlitwę, a więc żeby członkowie tej rodziny w ten sposób łączyli się między sobą. Inna sprawa, na którą zwraca uwagę Jan Paweł II, to ta, że współczesny człowiek jest bardzo zabiegany, na nic nie ma czasu. A więc przez modlitwę różańcową, z którą się łączy kontemplacja, cisza, Papież wzywa do tego, aby się zatrzymać, zastanowić, wniknąć w siebie i postawić sobie fundamentalne pytania: jak żyjesz, dokąd zmierzasz? Chodzi o to, by wszelkie działanie człowieka, to zabieganie, troski, praca wypływały z jego głębszego związku z Bogiem.

- U wielu ludzi panuje takie przekonanie, że Różaniec jest modlitwą dla starszych kobiet. Czy Ksiądz Profesor zgadza się z tym?

- Rzeczywiście, to przekonanie spotyka się i dzisiaj. Otóż Różaniec jest taką modlitwą, którą potrafi odmawiać każdy, i każdy inaczej, w zależności od tego, jak wygląda jego wnętrze, jakim jest chrześcijaninem. Oczywiście, mogło tak się zdarzać, że te pobożne babcie odmawiały tę modlitwę bez jakiegoś głębszego wnikania w treść, może nawet bez kontemplacji. Ale jeżeli to było robione z wiarą, to było to takie ciągłe wołanie do Chrystusa, do Jego Matki. Weźmy taki przykład. Małe dziecko woła często, nieraz aż do znudzenia „mamo”. Przecież każda matka cieszy się z tego, a nie obraża się czy narzeka. Jednak trzeba też stwierdzić, że cały dokument papieski chce nam przypomnieć, żeby różaniec nie był modlitwą „klepaną”. Ojciec Święty chce, żeby była to modlitwa pogłębiona, połączona z rozważaniem i kontemplacją. To jest właśnie odpowiedź Papieża na te wszelkie zarzuty pod adresem niedoskonałości w odmawianiu Różańca.

- Ojciec Święty, wprowadzając nowe tajemnice światła, nieco zburzył praktykę odmawiania Różańca, do której przyzwyczailiśmy się już od wieków. Jakie znaczenie mają dla nas nowe tajemnice różańcowe?

- To, co było, zostaje. To nie jest zmiana, to jest jedynie dodatek do tego, co było. Było rozważanie dzieciństwa i od razu przejście do Ogrójca i cierpienia Jezusa. Później tajemnice chwalebne. A więc brakowało bardzo ważnego etapu działalności Jezusa: nauczania, znaków, cudów. Ojciec Święty, dodając nowe tajemnice, chciał uczynić Różaniec modlitwą bardziej pełną, ukazującą w pełni tajemnicę Chrystusa. A więc możemy powiedzieć, że Papież tylko uzupełnił ją. Jakie to ma znaczenie dla nas? Myślę, że każdy chrześcijanin powinien żyć Ewangelią. Nowe tajemnice światła kierują naszą uwagę na nauczanie Jezusa, na Jego słowa, na potrzebę nawrócenia. A więc odmawiając Różaniec, powinniśmy konfrontować go z naszym życiem, czy my żyjemy tymi prawdami, które rozważamy. Taki rodzaj modlitwy jest bardziej zobowiązujący dla nas. Wiem, że może nie od razu przywykniemy do takiej formy Różańca, ale trzeba powoli przyzwyczajać się.

- Jest Ksiądz Profesor autorem jednych z pierwszych komentarzy do tajemnic światła. Na co kładzie Ksiądz nacisk w tych komentarzach?

- Przede wszystkim chciałem w sposób jak najbardziej plastyczny, zrozumiały przedstawić treść poszczególnych tajemnic. A więc teologię tych tajemnic, ale zawsze ukierunkowaną ku egzystencji człowieka. Co z danej tajemnicy wynika dla naszego życia. Pierwsze moje komentarze są bardziej teologiczne - powiedziałbym - przeznaczone dla intelektualistów, chcących jakoś szczególnie wniknąć w misterium Jezusa. Dlatego mogą się one wydawać nieco trudne dla zwykłego człowieka. Natomiast druga książka: Biblijna droga pobożności maryjnej, która ma formę wywiadu - rzeki, przeznaczona jest dla większości ludzi. Jest tam i teologia, i życie, ale ujęte w języku prostym i zrozumiałym dla każdego. Chciałem w ten sposób ułatwić ludziom wykorzystanie tej szansy, jaką dał nam Ojciec Święty, wprowadzając tę reformę Różańca.

- Jaką rolę odgrywa Różaniec w życiu Księdza Profesora?

- Nauczyłem się odmawiania Różańca jeszcze przed moją pierwszą Komunią św. od mojej pobożnej babci. W rodzinie była żywa tradycja odmawiania tej modlitwy. Moja mama i babcia należały do kółka różańcowego. Zawsze w pierwsze niedziele miesiąca chodziły na zmianę tajemnic i przynosiły do domu dwukartkowe tajemnice z obrazkiem i komentarzem. Głębiej poznałem tajemnicę Różańca w seminarium duchownym. Mieliśmy wspaniałego ojca duchownego, który uczył nas odmawiania tej modlitwy z lekturą Pisma Świętego. To był jakby drugi etap. Różaniec ma to do siebie, że można go odmawiać wszędzie. W drodze do pracy, w podróży, w domu. Często podróżowałem, miałem czasem wykłady na dwóch uczelniach i wiele czasu spędzałem w pociągach. Wtedy właśnie chętnie sięgałem po Różaniec. Mogę więc powiedzieć, że towarzyszył mi od najmłodszych lat. Zachęcam wszystkich do odmawiania Różańca. Ale chcę zwrócić uwagę na to, że dopiero wtedy zasmakuje się w tej modlitwie, jeżeli pójdzie się drogą wskazaną przez Papieża. Jeżeli przy odmawianiu tej modlitwy, pogłębi się biblijną treść tajemnic i jeżeli towarzyszyć nam będzie również chwila milczenia, medytacji. Jak mawiał Paweł VI, „Różaniec bez medytacji, bez ciszy jest jak ciało bez duszy”. Dlatego zachęcam do Różańca pogłębionego.

- Dziękuję Księdzu Profesorowi za rozmowę.

Reklama

Abp Gądecki: prorocy mówiący prawdę są obrzucani błotem

2019-08-18 19:11

ms / Chojno (KAI)

- Dziś prorocy także są obrzucani błotem, gdy tylko ośmielą się powiedzieć prawdę zobowiązującą do nawrócenia i przemiany tak w życiu osobistym, jak i w życiu publicznym. Trzeba więc ich oczernić, aby stracili autorytet i zamilkli – powiedział abp Stanisław Gądecki w homilii podczas Mszy św. na stadionie sportowym w Chojnie. Abp Gądecki w nawiązaniu do historii proroka Jeremiasza.

episkopat.news
abp Stanisław Gądecki

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w homilii wygłoszonej na stadionie sportowym w Chojnie w Wielkopolsce nawiązał do historii Proroka Jeremiasza. Mówiąc o agresji wobec Proroków podkreślił, że właśnie „tak postąpiono z bł. Jerzym Popiełuszką, którego najpierw usiłowano zniesławić przy pomocy kłamstw i prowokacji, a gdy to się nie powiodło, związano go i wrzucono do Wisły. Coś podobnego dzieje się teraz z arcybiskupem Jędraszewskim”.

„Dlaczego prorok bywa prześladowany? Bo przekazuje ludziom to, co mu Bóg powiedział, a nie to, co ludzie pragną usłyszeć. Ludzie zazwyczaj nie wierzą w proroctwa, które nie potwierdzają ich własnej opinii” – mówił abp Gądecki.

Nawiązując do słów Jezusa, że przyszedł dać ziemi rozłam, metropolita poznański zauważył, że główną przyczyną sprzeciwu wobec Ewangelii jest brak zgody na miłość, która jest wymagająca. „Ona nie pozwala nam na neutralność. Nie można dwom panom służyć. Miłość domaga się zajęcia stanowiska i żąda odpowiedzi. Kto jest z prawdy, ten słucha głosu Chrystusa, kto z prawdy nie jest, ten nie słucha Jego głosu” – mówił abp Gądecki.

Metropolita poznański zauważył także, że miłość domaga się wolności od grzechu i zła. „Rozłam nie oznacza nienawiści do grzeszników, gdyż ta jest sprzeczna z Jezusowym przykazaniem miłości. Rozłam oznacza jedynie oddzielenie od grzechu i stanięcie po stronie dobra” – podkreślił abp Gądecki.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski przestrzegł w związku z tym przed traktowaniem chrześcijaństwa jako religii świętego spokoju i zbioru przyzwyczajeń. „Posiadamy w historii zbawienia wiele przykładów niezachwianej wiary. Mamy dookoła nas mnóstwo świadków wiary i wytrwałości wspierających nas, dodających nam odwagi i sił. Tymi świadkami są patriarchowie i prorocy, święci i błogosławieni, którzy ukończyli już bieg swego ziemskiego życia, wiary ustrzegli i otrzymali wieniec zwycięstwa” – zauważył metropolita poznański.

Abp Gądecki odwiedził parafię pw. Chrystusa Króla w Chojnie z okazji stulecia jej powstania. W ramach uroczystości jubileuszowych odbyły się tam m.in. zawody wędkarskie, spotkanie najstarszych mieszkańców Chojna, upieczono także specjalny tort jubileuszowy dla wszystkich uczestników parafialnego święta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W różańcu jest nasze zwycięstwo

2019-08-19 08:47

Anna Majowicz

Biorąc różaniec do ręki pamiętajcie proszę, że jest w nim moc, która może zwyciężyć zło –mówił abp Józef Kupny w kościele oo. Cystersów pw. Wniebowzięcia NMP w Henrykowie, podczas II Archidiecezjalnej Pielgrzymki Czcicieli Maryi – Wspólnot Żywego Różańca.

Anna Majowicz
W pielgrzymce udział wzięło ponad 1000 osób.

W homilii pasterz kościoła wrocławskiego wyraził zadowolenie, że spotkanie czcicieli Maryi przeżywamy w bliskości uroczystości Wniebowzięcia NMP. - Zastanawiające jest to, że w tą piękną uroczystość czytane jest Słowo Boże, które nic nie mówi o szczegółach wniebowzięcia. Nie ma opisu tego w jaki sposób Maryja została wzięta do nieba. Nie ma opisu znaków, które temu towarzyszyły –mówił metropolita wrocławski, tłumacząc, że choć chcielibyśmy wiedzieć jak to się odbywało, to Pan Bóg nie chce byśmy naszą uwagę zatrzymywali na cudownym wydarzeniu. – Bóg nie chce abyśmy zachwycali się Jego wszechmocą, ale chce nam pokazać drogę do nieba. Chce, żebyśmy dziś uświadomili sobie, że jest to szlak otwarty dla każdego z nas –zaznaczył abp Kupny.

Hierarcha odwołał się do Apokalipsy św. Jana, która obrazuje walkę dobra ze złem – gdzie zło ukazane jest pod obrazem wielkiego smoka, który ma 7 głów, 10 rogów i 7 diademów. – 7 głów oznacza pełnię mądrości tego świata. 10 rogów to obraz siły, a 7 diamentów to 7 koron, czyli władza – wyjaśnił symbolikę ksiądz arcybiskup, wskazując na stojącą naprzeciw smoka Niewiastę. Niewiasta to symbol Maryi i całego Kościoła, czyli nas. - Każdy z nas stoi naprzeciw zła i każdy z nas musi zebrać w sobie wiele sił, aby tego smoka pokonać. I tak jak Maryja stojąca naprzeciw smoka wydawałaby się bez szans, tak nam wydawać by się mogło, że stojąc wobec tego ogromu zła jesteśmy bezsilni. Tymczasem na tą całą potęgę zła odpowiedzią są środki, jakie daje nam Bóg- podkreślił kapłan, tłumacząc, że bram nieba nie sforsujemy przemocą, pyszałkowatością, przebiegłością ani układami, ale zdobędziemy je wierząc w moc dobra, czyniąc dobro. – Potwierdzają to objawienia Matki Bożej w rożnych miejscach świata. Jako czciciele Maryi doskonale wiecie o co prosiła np. dzieci z Fatimy. Czy kiedykolwiek Matka Najświętsza dawała dzieciom do ręki miecz? Czy kiedykolwiek prosiła, żeby tym mieczem walczyć? Nie. Zamiast miecza dawała różaniec i mówiła, że w tym jest nasze zwycięstwo – mówił, dodając:- W tej modlitwie jest siła. Biorąc różaniec do ręki pamiętajcie proszę, że jest w nim moc, która może zwyciężyć świat. Że jest w nim moc, która może zwyciężyć tego współczesnego smoka, to współczesne zło, które otacza nas zewsząd.

Zobacz zdjęcia: II Archidiecezjalna Pielgrzymka Czcicieli Maryi – Wspólnot Żywego Różańca

Po Mszy św. i wspólnym posiłku licznie przybyli pielgrzymi (ponad 1000 osób, w tym ok. 50 kapłanów) wysłuchali świadectwa Maryjnego o. Leona Barczaka OFM. II Archidiecezjalną Pielgrzymkę Czcicieli Maryi – Wspólnot Żywego Różańca do Henrykowa zakończyło nabożeństwo różańcowe przed wystawionym Najświętszym Sakramentem. Wydarzenie uświetnił zespół Mirtillo Rosso z Wrocławia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem