Reklama

Kultura

Koncert z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, kolejny dzień "Gaude Mater"

Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka oraz Liturgia Kościoła Wschodniego, podczas której zostało wykonane „Całonocne czuwanie op. 37, dzieło Sergieja Rachmaninowa, złożyły się na kolejny dzień 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie, ale także w Krakowie, Wrzosowej/Poczesnej, Radomsku, Nowej Brzeźnicy, Warszawie i Bydgoszczy.

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczorem, 2 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, znanego polskiego kompozytora. Podczas tego koncertu wystąpił Coro della Virgola (Włochy), pod dyrekcją Pasquale Veleno. Artyści z Włoch wykonali m. in. dzieła Juliusza Łuciuka, takie jak : „Pieśń nadziei”, „O ziemio Polska” (do słów św. Jana Pawła II), światowe prawykonanie „Chorągwianej Księgi Długosza”.

Witając wszystkich zgromadzonych na koncercie ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie podkreślił , że „muzyka łączy i otwiera na Boga i bliźniego” – Muzyka to podwójna modlitwa. Muzyka to przedsionek do Królestwa Bożego – mówił ks. Glajcar, przypominając słowa św. Augustyna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na początku koncertu jubilat Juliusz Łuciuk otrzymał medal z rąk Jana Szymy, prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” i Małgorzaty Nowak, dyrektor Festiwalu Medal Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” – Przez twórczość chciałem nieść wartości piękna, dobra i prawdy, żebyśmy wszyscy byli lepszymi ludźmi – podkreślił Juliusz Łuciuk.

Natomiast w rozmowie z „Niedzielą” Pasquale Veleno podkreślił, że „twórczość Juliusza Łuciuka jest niezwykle piękna i ważna” – To, że możemy z naszym chórem wykonywać dzieła tego wielkiego kompozytora jest piękne i stanowi dla nas wielkie przeżycie duchowe – podkreślił Pasquale Veleno.

Ks. Mariusz Frukacz

Następnie uczestnicy Festiwalu wysłuchali, tym razem w Cerkwii prawosławnej Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, dzieła Sergieja Rachmaninowa „Całonocne czuwanie op. 37” w wykonaniu Narodowego Chóru Ukrainy "Dumka", pod dyrekcją Eugeniusza Sawczuka. Również 2 maja dzieło Rachmaninowa zostało zaprezentowane w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej/Poczesna.

Natomiast w Radomsku, w kościele św. Lamberta zaprezentowane zostały Nieszpory Tatrzańskie z udziałem m. in. Jana Karpiela Bułecki, Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męski „Pueri Claromontani”, pod dyrekcją Jarosława Jasiury i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, Świętojańskiej Kapeli Klimatycznej (wyłonionej z orkiestry), pod dyrekcją Agnieszki Kreiner.

Reklama

Prof. Juliusz Łuciuk urodził się w 1926 r. w Brzeźnicy. W latach 1945-1947 w Średniej Szkole Muzycznej prof. Łuciuk uczył się gry na fortepianie u prof. Marii Borowieckiej. Po maturze w Liceum Ogólnokształcącym im. Romuadla Traugutta wyjechał na studia. Kompozycję studiował u Stanisława Wiechowicza, teorię w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie a muzykologię pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1958-59 u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha w Paryżu.

Chór „Coro della Virgola” powstał w 2000 r. z inicjatywy jego dyrektora Pasquale Veleno i grupy muzyków, których mimo działalności w różnych zespołach wokalnych i instrumentalnych łączy zainteresowanie polifoniczną muzyką wokalną. W swoim repertuarze koncentrują się zarówno na szesnastowiecznych madrygałach a cappella, jak i wykonują utwory przeznaczone na zespół wokalny i orkiestrę barokową.

Ukraiński Narodowy Chór Akademicki „Dumka” to obecnie ikona wykonawstwa muzyki chóralnej. Założony w 1919 roku i prowadzony przez wybitnych dyrygentów, jak: Nestor Horodowienko, Aleksandr Soroka, Pavlo Murawski, Mykhaylo Krechko. Przez lata zespół ustanowił własne tradycje chóralne i swój styl wykonawczy. Od 1984 roku prowadzi go wybitny dyrygent, zdobywca nagrody Szewczenki, Eugeniusz Sawczuk. Cechą charakterystyczną chóru jest wszechstronność, która przejawia się w doborze repertuaru, jakiego dokonuje Sawczuk. Po pierwsze jest to muzyka na chór a cappella gdzie opracowania pieśni ludowych na zespól chóralny, będące częścią ukraińskiej tradycji, współistnieją w programach koncertowych i nagraniach „Dumki” z renesansową muzyką zachodnioeuropejską, czy też z XVIII-wiecznymi utworami, ukraińską muzyką religijną (M. Dylecki, M. Berezowski, A. Vedel, D. Bortnianski), z muzyką XIX wieku (M. Łysenko, K. Stetsenko, M. Leontowicz), także kompozytorami rosyjskimi: P. Czajkowskim, A. Archangielskim, S. Rachmaninowem.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.gaudemater.com

2016-05-03 08:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Gaude Mater”: koncert z okazji 500-lecia Reformacji

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Śląsk

Gaude Mater

Marian Sztajner

„Solus Christus” – Koncert z okazji 500-lecia Reformacji, zabrzmiał 2 maja wieczorem w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

„Solus Christus” to sakralny projekt muzyczny, który powstał na okoliczność jubileuszu 500-lecia Reformacji. Na program koncertu złożyły się m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Georga Friedricha Händla, które dopełniły również kompozycje Stanisława Hadyny – założyciela i patrona Zespołu „Śląsk” oraz opracowania muzyczne utworów sakralnych Jean Claudea Hauptmana.

CZYTAJ DALEJ

Reprezentanci diecezji bydgoskiej docenieni podczas festiwalu „Surrexit Vere”

2024-04-22 11:37

[ TEMATY ]

muzyka

konkurs

nagroda

chór

Organizatorzy/diecezja.bydgoszcz.pl

Hubert Basiński, organista parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Bydgoszczy, Chór Semper Fidei z Nakła nad Notecią (dyrygent: Mirosława Maison), Chór Auxilium Christianorum z Niemcza (dyrygent: Natasza Nowosadko) zostali docenieni podczas III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Chóralnej „Surrexit Vere”, jaki odbywał się we Włocławku.

Festiwal ma na celu propagowanie organowej i chóralnej muzyki sakralnej, a w szczególności muzyki liturgicznego okresu wielkanocnego, improwizacji organowej, gry liturgicznej oraz podnoszenie poziomu artystycznego muzyków i zespołów chóralnych.

CZYTAJ DALEJ

Święty, który nie szczędził siebie

2024-04-22 16:00

Marzena Cyfert

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

W parafii św. o. Pio we Wrocławiu-Partynicach nauki głosił o. Robert Krawiec, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio. Kapłan udzielał indywidualnego błogosławieństwa niezwykłą relikwią – rękawicą św. o. Pio. Nosząc ją w San Giovanni Rotondo, o. Pio błogosławił i rozgrzeszał proszących go o pomoc.

W homilii o. Krawiec nawiązał do opowiadania o sprowadzaniu owiec do zagrody przez kilkunastu pasterzy. Każdy z nich stanął w innym miejscu i nawoływał swoje owce, a one znając głos swojego pasterza, bezbłędnie do niego trafiały. Postawił pytanie, czy znamy głos naszego Opiekuna – Pana Boga.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję