Reklama

Wadowice: pokój Jana Pawła II z Polikliniki Gemelli na papieskiej wystawie

2016-05-13 13:40

rk / Wadowice / KAI

Wojciech Mścichowski

Oryginalne wyposażenie pokoju Jana Pawła II z Polikliniki Gemelli w Rzymie znalazło się na wystawie zorganizowanej przez papieskie Muzeum w Wadowicach. Nowa eskpozycja pt. „Cierpienie ma sens”, na której zaprezentowano m.in. łóżko, komplet szpitalnej pościeli czy szafkę na leki z włoskiej kliniki, powstała w salce Domu Katolickiego przy bazylice w Wadowicach, kilka kroków od Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Wystawę uzupełniają zdjęcia z pobytu papieża w klinice Gemelii.

W przeszklonej sali w auli domu parafialnego, który dla celów wystawy został wynajęty przez papieskie Muzeum, odtworzono wiernie wyposażenie papieskiego pokoju szpitalnego. Wśród oryginalnych przedmiotów pozyskanych z Polikliniki Gemelli znajdują się: łóżko, materac, bielizna pościelowa z logiem włoskiej polikliniki, szafka nocna i komplet krzeseł oraz szklana szafka na leki. Ekspozycję przygotowali i zaaranżowali Barbara i Jarosław Kłaput – projektanci całego papieskiego Muzeum.

Jak wyjaśniła Barbara Kłaput w rozmowie z KAI, nowa wystawa jest swoistym uzupełnieniem jednego z tematów głównej wystawy muzeum papieskiego – poświęconego cierpieniu. Klinika włoska dwa lata temu, gdy otwierano wadowicką ekspozycję w Muzeum Domu Rodzinnym Jana Pawła II, podarowała wadowickiej placówce rzeczy ze szpitalnego pokoju papieża, jednak zabrakło wtedy czasu na umieszczenie ich w kompletnie zaaranżowanych już wnętrzach głównej ekspozycji.

„Ponieważ odbyło się to dosłownie kilka dni przed otwarciem muzeum, nie byliśmy w stanie zmienić narracji na głównej wystawie. Teraz po wyremontowaniu sali domu parafialnego, mogliśmy w rocznicę zamachu na papieża pokazać podarowane eksponaty” – powiedziała, przypominając, że niegdyś w pomieszczeniu, gdzie znajduje się nowa wystawa, gimnazjalista Karol Wojtyła występował na scenie podczas przedstawień teatralnych.

Reklama

Dyrektor Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach, ks. Jacek Pietruszka zauważył, że placówka czekała na okazję, by zaprezentować otrzymane od włoskiej kliniki dary.

„Dzisiejsza rocznica to wyjątkowy moment, w którym warto powrócić do tego cierpienia sprzed 35 lat, ale także przypomnieć sobie, jak przeżywał ten zamach cały świat. Nowo wybrany papież otarł się wtedy o śmierć” – zaznaczył.

Wśród osób uczestniczących w otwarciu wystawy byli m.in. Halina Kwiatkowska – aktorka Teatru Rapsodycznego, która blisko 72 lata znała się z Karolem Wojtyłą, oraz prof. Gabriel Turowski – światowej sławy immunolog, który był w zespole ratującym życie Jana Pawła II po zamachu z 13 maja 1981 r.

Dziś profesor przypomniał dziennikarzom chwilę, gdy powiedział przychodzącemu do zdrowia Ojcu Świętemu o niezwykłej zbieżności, co do dnia, godziny i minuty, pomiędzy objawieniami fatimskimi i zamachem na Placu św. Piotra w 1981 roku.

„Ojciec Święty jak to usłyszał, zamknął oczy. Nic nie odpowiedział. Stałem dłuższą chwilę. Nie doczekałem się, by ponownie otworzył oczy. Zapewne jego przeżycia mistyczne i kontakt z Panem Bogiem były ożywione w tym zakresie” – dodał doktor bakteriologii i mikrobiologii, którego przyjaźń z papieżem rozpoczęła się w 1949 r. gdy ks. Karol Wojtyła był wikarym w kościele św. Floriana w Krakowie.

Watykanista dr Francesco Bucarelli powiedział dziennikarzom, że po śmierci Jana Pawła przedmioty z jego pokoju w klinice Gemelli trafiły do piwnicy. Po jakimś czasie, gdy zrozumiano jak bardzo są cenne, postanowiono odszukać rzeczy ze szpitalnego pokoju papieża.

„Szukając tych przedmiotów, spędziliśmy dwa miesiące na dole w piwnicy w podziemiach kliniki, żeby znaleźć to łóżko. Znaleźliśmy je poprzez numer, który odpowiadał numerowi pokoju papieża. W ten sposób odnaleźliśmy właściwe przedmioty, które wtedy sobie gdzieś w rogu leżały” – dodał.

Zwiedzający będą mogli po raz pierwszy zobaczyć nową wystawę w ramach Nocy Muzeów – 14 maja (19.00 – 23.00). Od 16 maja wystawa będzie otwarta w godzinach pracy Muzeum.

13 maja, w 35. rocznicę zamachu na papieża, podczas uroczystego otwarcia nowej wystawy odbyła się międzynarodowa konferencja na temat zamachu i nowych rekwizytów na papieskiej ekspozycji. Wśród zaproszonych na konferencję prelegentów znaleźli dr Francesco Bucarelli, dr Giorgio Meneschincheri – dyrektor Polikliniki Gemelli, prof. Gabriel Turowski, oraz dr Andrzej Grajewski – historyk, redaktor tygodnika „Gość Niedzielny”.

Na głównej wystawie w wadowickim Muzeum znajduje się strefa „Przebaczam zamachowcy”, odwołująca się do wydarzeń z 13 maja 1981, kiedy na Placu Św. Piotra próbowano zabić papieża. Pistolet, z którego strzelał zamachowiec można zobaczyć w szklanej gablocie umieszczonej w podłodze. Zdjęcia filmowe i fotograficzne oraz nagrania radiowe przybliżają okoliczności dramatycznych wydarzeń sprzed 35 lat. Umieszczono tu także garnitur Francesco Pasanisiego, ochroniarza Jana Pawła II, z widocznymi śladami krwi Papieża, a także – obraz Matki Bożej Częstochowskiej, który jedna z pielgrzymek miała tego dnia wręczyć Ojcu Świętemu. Przed tym właśnie obrazem – tuż po zamachu – modlili się za rannego papieża ludzie wypełniający wtedy Plac św. Piotra.

W sali muzealnej są także fotografie ze spotkania Jana Pawła II i Ali Agcy z 27 grudnia 1983. Obecna jest tu też Figura Matki Bożej Fatimskiej, przypominająca o objawieniach sprzed 99 lat. W Muzeum można zobaczyć replikę kuli, która zraniła papieża a teraz znajduje się w koronie figury Maryi w Fatimie, oraz różaniec ofiarowany Janowi Pawłowi w 2000 roku przez siostrę Łucję, jednego z trojga dzieci-świadków objawień fatimskich.

Do rzymskiej kliniki im. ojca Agostino Gemelliego, należącej do wydziału medycyny mediolańskiego Katolickiego Uniwersytetu Serca Jezusowego, został przewieziony papież Polak po zamachu w dniu 13 maju 1981 r. Tam był operowany.

Św. Jan Paweł II przebywała w klinice Gemelli w sumie dziewięć razy – po raz ostatni w marcu 2005. W sumie spędził tam 153 dni 152 noce. Klinika była pierwszym miejscem poza Watykanem, do którego Karol Wojtyła udał się zaraz po wyborze: 18 października 1978 roku odwiedził tam swego przyjaciela, kardynała Andrzeja Deskura. Podczas ostatniego w życiu pobytu w rzymskiej klinice Jan Paweł II przeszedł operację tracheotomii. Zabieg miał pomóc papieżowi w oddychaniu.

Otwarte w kwietniu 2014 roku Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II w Wadowicach prezentuje za pomocą multimedialnej i interaktywnej narracji życie oraz dziedzictwo papieża-Polaka. Przebudowę placówki zaprojektowali Barbara i Jarosław Kłaputowie – twórcy koncepcji m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego. Ekspozycja mieści się na czterech kondygnacjach i jest w pełni nowoczesną, multimedialną, interaktywną wystawą ukazującą różne aspekty i etapy życia oraz dorobku papieża-Polaka. Jest to zarazem pierwsza ekspozycja narracyjna o Janie Pawle II na świecie.

Tagi:
muzeum

Panorama Świdnicy z religijnym przesłaniem

2019-11-13 11:47

Krystyna Smerd
Edycja świdnicka 46/2019, str. 7

Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy w swoich bogatych zbiorach dotyczących historii miasta posiada bardzo ciekawą kolekcję obrazów, uzupełnianą od lat o dzieła współczesne, autorstwa uznanych artystów tworzących w Świdnicy i na ziemi świdnickiej

Krystyna Smerd
Kopię religijnego obrazu z katedry świdnickiej autorstwa Ruszkiewicza i Kukli możemy oglądać wśród dzieł malarskich kolekcji Muzeum Dawnego Kupiectwa

Do tych dzieł należy m.in. wielki obraz olejny zawieszony na ścianie muzeum przy szerokich schodach prowadzących do sal ekspozycji na pierwszym piętrze. Obraz ten przedstawia panoramę XVII-wiecznej Świdnicy, nad którą została namalowana postać Matki Bożej pełniącej z nieba straż nad jej mieszkańcami. Religijne przesłanie obrazu, jego rozmach i doskonałe wykonawstwo zapierają dech. Świdnica została zilustrowana z pełną obręczą posiadanych ówcześnie wspaniałych murów obronnych i bastei, które broniły wejść do XVII-wiecznego miasta. Jest zamek, są kościoły – w tym ten najważniejszy – wspaniała katedra pw. św. Stanisława i św. Wacława, świdnicki ratusz, kupieckie kamienice oraz ulice i place. Inspiracją dla powstania tego obrazu była makieta Świdnicy prezentowana w historycznej Sali Rajców muzeum. W dolnej części tego obrazu widnieje pięknie oddany łaciński napis „Sub tuum praesidium confugimus, sancta Dei Genitrix” – czyli tłumacząc na język polski – słowa modlitwy „Pod Twoją obronę uciekamy się, święta Boża Rodzicielko.

– Ten przepiękny obraz, który mamy w muzeum od 2008 r., jest kopią obrazu o tej samej treści, który znajduje się w katedrze świdnickiej – mówi dyrektor muzeum Wiesław Rośkowicz. – Oba obrazy– oryginał panoramy i kopia – są dziełami współczesnymi i zostały namalowane przez dwóch autorów – Mariana Ruszkiewicza i Roberta Kuklę ze Świdnicy. Koncepcję artystyczną tej panoramy przygotował i wykonał jej pełny szkic Marian Ruszkiewicz, bardzo znany i wielce ceniony świdnicki malarz, który ten obraz tworzył w ostatnich latach swojego życia, a rozpoczęte przez niego prace kontynuował i doprowadził do końca jego młodszy, bardzo utalentowany, kolega – Robert Kukla, także mieszkaniec Świdnicy. Oryginał panoramy – przypominam – można na co dzień oglądać w katedrze świdnickiej w kaplicy pw. św. Józefa, gdzie ten obraz został zawieszony na wprost ołtarza – dodaje dyrektor muzeum.

Z jego rozmów z przewodnikami licznych wycieczek nawiedzających katedrę oraz z własnych obserwacji wynika, że XVII-wieczna panorama Świdnicy bardzo się wszystkim podoba. – Dużo radości sprawia zwiedzającym także oglądanie kopii tego obrazu w naszym muzeum, którą prezentujemy od 2008 r. i którą również przygotował Robert Kukla – podkreśla Wiesław Rośkowicz.

Czas malowania panoramy bardzo mile wspomina Robert Kukla.

– To było trudne zadanie – mówi, wracając myślami do wydarzeń sprzed lat. W zasadzie cała warstwa malarska, którą widzimy dzisiaj na oryginale tego potężnego olejnego obrazu, który znajduje się dziś w katedrze świdnickiej, została założona przeze mnie na szkicu, który wykonał Marian Ruszkiewicz – wyjaśnia współautor tego dzieła. Dodaje, że zadanie, jakie mu powierzył dyrektor muzeum Wiesław Rośkowicz przed laty, by dokończyć obraz, było wielkim wyzwaniem. Kopia dla muzeum została stworzona w tej samej technice malarskiej i jest niemal identyczna. – Słowo „niemal” jest bardzo istotne, ponieważ w porównaniu do pierwowzoru została pomniejszona o ok. 20 proc. Kopię malowałem na podstawie zdjęcia z oryginału – w przeciwnym razie musiałbym malować wiele miesięcy w katedrze. Praca przy oryginale, jak i nieco później przy malowaniu kopii – dały mi wiele satysfakcji. Idea obrazu, jego głębokie religijne przesłanie, które nadał Marian Ruszkiewicz, jest bardzo piękna. Cieszę się, że nasz obraz w katedrze jest tak chętnie oglądany i zdobywa takie szerokie uznanie widzów. To było bardzo prestiżowe zlecenie. Jestem szczęśliwy, że w pewnym momencie zostałem zaproszony do tego, by kontynuować malowanie tego obrazu i że powierzono mi także wykonanie kopii dla muzeum – podkreśla Robert Kukla.

Warto dodać, że Robert Kukla to artysta, który lubi duże wyzwania – i to nie tylko w przenośni, ale też dosłownie. Od kilku lat rozwija swój talent, tworząc piękne świdnickie murale, z czego jest najbardziej teraz znany. Nadają one nowy charakter i blask Świdnicy. Odwołują się do naszych patriotycznych i religijnych uczuć i cieszą nasze serca.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Na dyskotekę w Adwencie?


Edycja warszawska 49/2005

Graziako/Niedziela

„Koleżanka zaprosiła mnie na osiemnastkę do modnego klubu. Impreza odbędzie się w Adwencie. Wiem, że będą tańce przy głośnej muzyce. Bardzo chciałabym pójść, ale nie wiem, czy mogę. W końcu Kościół nakazuje w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach”.
Martyna z Piastowa

Odpowiada o. Tomasz Wytrwał, dominikanin

W dzieciństwie, każdy z nas uczył się na pamięć katechizmu. Między innymi - przykazań kościelnych. I pewnie niewielu z nas uświadamiało sobie wtedy, że Kościół może coś w tej materii zmienić. Jak wielu z nas musiało być zaskoczonych, gdy dowiedziało się, że trzeba na nowo uczyć się przykazań kościelnych, że Katechizm Kościoła Katolickiego wprowadził nowe przykazania kościelne (por. KKK n. 2041-2043).
Dlatego przypomnijmy sobie brzmienie przykazań kościelnych w nowym sformułowaniu:
1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymać się od prac niekoniecznych.
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię św.
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.
Nas szczególnie interesuje czwarte przykazanie kościelne.
Wszyscy wierni są zobowiązani do pokutowania za swoje grzechy. Jest to wyraz naszej pobożności. Dlatego Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, aby wierni podejmowali pokutę nie tylko samodzielnie, ale także we wspólnocie.
Czasem pokutnym w Kościele są poszczególne piątki całego roku i czas Wielkiego Postu.
Czynami pokutnymi są: post, modlitwa i jałmużna. Ponadto uczynki pobożności i miłości, umartwienia, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post. Wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje wszystkich, którzy ukończyli 14. rok życia we wszystkie piątki i Środę Popielcową oraz jest zalecana, ze względu na polską tradycję, w Wigilię Bożego Narodzenia. Post (jeden posiłek do syta i dwa skromne) obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek wszystkich między 18. a 60. rokiem życia.
Powstrzymywanie się od zabaw obowiązuje we wszystkie piątki i w czasie Wielkiego Postu. Oznacza to między innymi, że w piątki całego roku, a więc także w okresie Adwentu, nie można chodzić np. na dyskoteki, urządzać zabaw etc.
Z powyższych zmian powinniśmy zapamiętać, że Adwent nie jest czasem pokutnym, a radosnym oczekiwaniem na spotkanie ze Zbawicielem.

(Oprac. Michał Gawryszewski)

O. Tomasz Wytrwał jest dominikaninem, duszpasterzem rodzin w klasztorze św. Jacka na ul. Freta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Franciszek: niech Maryja uczy nas zawsze mówić Bogu „tak”

2019-12-08 12:23

st (KAI) / Watykan

Do wielkodusznego odpowiadania Bogu na Jego plany i propozycje na wzór Niepokalanej Maryi Dziewicy zachęcił Franciszek wiernych w swoim rozważaniu przed modlitwą „Anioł Pański” 8 grudnia na Placu św. Piotra w Watykanie.

Vatican Media

Papież zauważył, że uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny jest umieszczona w kontekście Adwentu, który jest okresem oczekiwania na wypełnienie się Bożych obietnic. Jednak w dzisiejszej uroczystości rozważamy już część tego, co z Bożych obietnic się wypełniło w życiu Maryi Panny. Zanim się zaczęła poruszać w łonie swej matki, była już tam obecna uświęcająca miłość Boga, chroniąc ją przed skażeniem złem, które jest wspólnym dziedzictwem rodziny ludzkiej.

Franciszek nawiązał do czytanego dziś fragmentu Ewangelii według św. Łukasza (Łk 1, 26-38), opisującego scenę zwiastowania. Podkreślił pełne zaufanie Maryi Bogu i całkowite oddanie się Jemu do dyspozycji. „Odpowiadając doskonale na plan Boga względem niej, Maryja staje się «cała piękna», «cała święta», bez najmniejszej oznaki samozadowolenia. Jest arcydziełem, ale pozostając pokorną, maluczką, ubogą. Odzwierciedla się w Niej piękno Boga, który cały jest miłością, łaską, darem siebie” – podkreślił Ojciec Święty.

Zauważył, że dyspozycyjność Maryi wobec Boga znajduje swój wyraz w Jej postawie dyskretnej służby i nawiedzeniu Elżbiety. „Również w naszych wspólnotach jesteśmy wezwani do podążania za przykładem Maryi, praktykując styl dyskrecji i ukrycia” – wskazał Franciszek. „Niech uroczystość naszej Matki pomoże nam uczynić z całego naszego życia «tak» dla Boga, «tak» składające się z adorowania Go i codziennych gestów miłości i służby” – powiedział Ojciec Święty przed odmówieniem modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniem apostolskiego błogosławieństwa.

(Rozszerzymy)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem