Reklama

Rocznica uchwalenia Deklaracji „Nostra aetate” (Cz. 1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

28 października 1965 r. Sobór Watykański II ogłosił Deklarację o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate. Dokument ten zapoczątkował przełom w relacjach Kościoła z innymi religiami. Początkowo ojcowie Soboru nie planowali odniesienia się do religii niechrześcijańskich. Jednak w świetle wcześniej uchwalonych przez Sobór dokumentów, a zwłaszcza Konstytucji Dogmatycznej o Kościele, Dekrecie o ekumenizmie oraz Deklaracji o wolności religijnej, coraz wyraźniejsza stawała się konieczność zrewidowania katolickiego spojrzenia na inne religie. Drugim czynnikiem, który od początku Soboru był obecny w prowadzonych pracach, była konieczność odniesienia się do relacji Kościoła do Żydów i judaizmu. Taka konieczność wynikała z całą jasnością z tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w chrześcijańskiej Europie w pierwszej połowie XX w. Zagłada milionów europejskich Żydów po wielu wiekach nieufności, a czasami otwartej wrogości między wyznawcami chrześcijaństwa i judaizmu sprawiły, że antyjudaizm, antysemityzm i holokaust, zaczęto ze sobą łączyć. Od początku Soboru biskupi zdawali sobie sprawę z tego, że jednym z ich najważniejszych zadań jest sformułowanie oficjalnej nauki Kościoła na temat Żydów i judaizmu.
Deklaracja Nostra aetate jest najkrótszym dokumentem soborowym. Można ją podzielić na dwie części. Część pierwsza odnosi się do hinduizmu, buddyzmu, innych religii świata oraz islamu. Natomiast druga część deklaracji poświęcona jest judaizmowi.
W pierwszej części dokumentu nastąpił całkowity przełom w spojrzeniu Kościoła na inne religie. Dotąd ich wyznawców postrzegano wyłącznie jako adresatów misyjnej działalności Kościoła, odmawiając wyznawanym przez nich religiom posiadania jakiejkolwiek wartości zbawczej. W religiach niechrześcijańskich dostrzegano raczej przeszkodę utrudniającą ich wyznawcom poznanie Ewangelii. Ojcowie Soboru odchodzą od tradycyjnego podkreślania opozycji i wyższości chrześcijaństwa wobec innych religii. Zamieniają je na zauważenie i uznanie rzeczywistych wartości duchowych, jakie te religie ze sobą niosą. Do tych wspólnych innym religiom wartości biskupi zaliczyli rozpoznanie obecności osobowego lub nieosobowego Boga w dziejach świata, nadanie życiu człowieka wymiaru religijnego i posiadanie „zmysłu religijnego” oraz silny związek niektórych religii z kulturą, a co za tym idzie stworzenie przez nie systemu pojęć i języka jako środka własnej ekspresji. W odniesieniu do hinduizmu podkreślono wysiłek wyrażenia boskiej tajemnicy w bogactwie mitów i systemów filozoficznych. Hinduizm podejmuje próbę zmierzenia się z ludzkim cierpieniem na drodze ascezy, medytacji i powierzenia się Bogu. W odniesieniu do buddyzmu biskupi docenili, że uznaje on całkowitą niewystarczalność tego zmiennego świata.
W ten sposób różne religie, w tym religie Wschodu, które podkreślają wysiłek człowieka w poznaniu Boga, a zarazem subiektywny i fragmentaryczny charakter tego poznania, zostały uznane jako te, które „odbijają promień owej Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi”. Metaforą światła ojcowie Soboru posłużyli się wcześniej w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele Lumen gentium, mówiąc o Chrystusie jako światłości narodów jaśniejącej na obliczu Kościoła. Uznając, że wszystkie religie w różny sposób i w różnym stopniu czerpią z Chrystusa, uznano jednocześnie ich moc zbawczą.
Obowiązkiem wyznawców Chrystusa jest dawanie świadectwa wiary i życia chrześcijańskiego, a w odniesieniu do innych religii jest nim uznanie, chronienie i wspieranie dóbr duchowych, moralnych i społeczno-kulturalnych, które się w nich znajdują. W świetle tego nauczania pierwszym obowiązkiem misjonarza jest rozpoznanie obecności Pana Jezusa w religii wyznawanej przez ludzi, do których został posłany.
W trzecim rozdziale Deklaracji Nostra aetate Sobór wypowiada się na temat islamu i muzułmanów. Szczególne poświęcenie uwagi islamowi ma dwa źródła, pierwszym jest szczególny związek tej religii z chrześcijaństwem. W odróżnieniu od religii Dalekiego Wschodu i religii politeistycznych w islamie spotykamy świadome i zamierzone odniesienie się do Biblii i chrześcijaństwa. Z drugiej strony biskupi mieli świadomość tego, że sformułowanie nauki o judaizmie może wywołać nieprzychylne reakcje w krajach muzułmańskich. Potrzebne i naturalne było odniesienie się Kościoła do obu tych religii i ich wyznawców. Biskupi podkreślili wiarę muzułmanów w Boga jedynego, w objawienie Boże, pragnienie poddania się Bogu całym sercem („islam” oznacza „poddanie się”, „podporządkowanie”). Zauważono szacunek, jakim muzułmanie darzą Jezusa jako proroka oraz Maryję. Zauważono wspólne elementy eschatologii islamu i chrześcijaństwa (muzułmanie podzielają wiarę w powtórne przyjście Jezusa w dniu ostatecznym).

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę

2024-04-25 15:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka maturzystów

Karol Porwich/Niedziela

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna - z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych. Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

- Maturzyści są uśmiechnięci, ale myślę, że i stres też jest, stąd pielgrzymka na Jasna Górę może być czasem wyciszenia, nabrania ufności i nadziei - zauważył ks. Łukasz Wieczorek, diecezjalny duszpasterz młodzieży arch. katowickiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję