Reklama

Niedziela w Warszawie

Orszak Trzech Króli przypomni o dramacie chrześcijan w Syrii

W 515 miejscowościach w Polsce i 21 na świecie, w tym 5 w Rwandzie pod hasłem „Pokój i dobro” 6 stycznia po raz dzięwiąty przejdzie Orszak Trzech Króli. Choć to radosne, rodzinne wydarzenia, nie zabraknie podczas niego przypomnienia dramatu prześladowanych chrześcijan w Syrii - zapowiadają organizatorzy .

[ TEMATY ]

Warszawa

orszak

Orszak Trzech Króli

Paweł Kula

Tegoroczny centralny Orszak Trzech Króli w stolicy nie rozpocznie się tradycyjnie od kolędy od „Mędrcy świata, monarchowie”, a od odśpiewania kolędy „Jezus Malusieńki”, której zmieniony tekst nawiązuje do sytuacji uchodźców z ogarniętej wojną Syrii. Kolędę wykona na Placu Zamkowym Wioletta Brzezińska. – Przypomnimy dramat mieszkańców Aleppo i wezwiemy do pomocy potrzebującym – poinformowała Jolanta Skwarek, rzeczniczka prasowa Orszaku Trzech Króli. W ten sposób Fundacja „Orszak Trzech Króli” pragnie zachęcić do włączenia się w akcję „Rodzina Rodzinie”, organizowaną przez Caritas Polska, dzięki której można objąć wsparciem rodziny syryjskie z terenów ogarniętych wojną. – Dziękujemy bardzo kard. Kazimierzowi Nyczowi za to, że Kolęda Polskich i Syryjskich Rodzin, którą podczas świąt Bożego Narodzenia została wykonana w kilkudziesięciu parafiach w Polsce, rozpocznie Orszak Trzech Króli - mówi Paweł Kęska, rzecznik Caritas Polska i zachęca do zaangażowania się w projekt „Rodzina Rodzinie”.

Paweł Kula

Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Pokój i Dobro” jest nawiązaniem do encykliki papieża Franciszka „Laudato si”. Odgrywane sceny podczas Orszaku opowiedzą historię zbawienia, pokazując jej początki oraz biblijne prawdy o stworzeniu świata i życiu pierwszych ludzi w raju. – Chcemy pokazać, że historia zbawienia zaczęła się dużo wcześniej, nie od sceny zwiastowania i Narodzenia Pańskiego – dodaje Jolanta Skwarek.

Scenariusz Orszaku ma być podziękowaniem Ojcu Świętemu za wspomnianą encyklikę oraz wyrazem wdzięczności za wizytę w Polsce podczas Światowych Dni Młodzieży. Historia stworzenia będzie przypomnieniem o roli człowieka w świecie oraz jego szacunku wobec przyrody i przekazywania tych wartości przyszłym pokoleniom.

Reklama

Mędrcy będą poszukiwać Króla Stworzenia. Zobaczą między innymi upadek pierwszych ludzi i odwieczne zmaganie się dobra ze złem. Chóry Anielskie będą wychwalać Boże dzieła, a Brama Anielska zaprowadzi Trzech Królów do narodzonego w stajence Zbawiciela świata.

Na tegoroczny Orszak Trzech Króli przygotowano w sumie 700 tys. koron oraz 350 tys. śpiewników. Każdy z uczestników może skorzystać również ze specjalnej aplikacji mobilnej „Śpiewnik Orszaku Trzech Króli”, która zawiera ponad 200 kolęd. W rolę Świętej Rodziny wcieli się Elżbieta i Wojciech oraz półroczny Krzyś Przybylscy. Trzej synowie Przybylskich, którzy są w wieku 12, 10 i 8 lat, po raz szósty będą uczestniczyć w tych ulicznych jasełkach. Wcielą się w rycerzy w trzech kolorowych orszakach: czerwonym, zielonym i niebieskim. Uczęszczają oni do męskiej szkoły „Żagle”, prowadzonej przez Stowarzyszenie „Sternik”. To właśnie małe szkolne jasełka zorganizowane w tej szkole rozrosły się do największych ulicznych jasełek! – Orszak Trzech Króli to wydarzenie ponad podziałami. Tworzymy w ten sposób wspólnotę i powracamy do pięknej tradycji jasełek i kolędowania – mówi Elżbieta Przybylska.

W największych ulicznych jasełkach w sumie weźmie udział ponad 1500 królów. Kacper Mizołek, uczeń liceum z „Żagli”, od wielu lat odgrywa jakąś rolę w Orszaku Trzech Króli. W tym roku wcieli się w jeddnego z Trzech Króli. – Nasza szkoła nigdy nie zamykała się na innych, czego dowodem jest wyjście z jasełkami na ulice – tłumaczy Kacper Miziołek.

Reklama

Największy Orszak Trzech Króli przejdzie ulicami Warszawy na Plac Piłsudskiego. Jasełka rozpoczną się na Placu Zamkowym w południe 6 stycznia modlitwą Anioł Pański.

Podczas Orszaku Trzech Króli tradycyjnie nie zabraknie wielu atrakcji dla dzieci. W Warszawie po raz pierwszy Trzej Królowie będą zmierzali do stajenki na wielbłądach. Również inne zwierzęta znajdą się w pobliżu stajenki m.in.: kozły, owce, alpaki, osły, koguty czy króliki. Na Placu Zamkowym na warszawiaków , zanim ruszy kolorowy pochód, będzie czekać między innymi pokaz musztry rzymian. Za królami będą podążać miedzy innymi rycerze, dwórki i aniołowie.

Orszaki Trzech Króli odbywają się już na czterech kontynentach. Poza Europą, również w Ameryce Północnej (Chicago, Nowy Jork), Ameryce Południowej (Ekwador) i Afryce (Rwanda). To wydarzenie, któremu towarzyszy wiele inicjatyw, między innymi konkurs plastyczny, do którego zgłoszono w minionym roku 900 prac.

Wiele miast ma różne pomysły, w jaki sposób zaprosić całe rodziny na Orszak Trzech Króli. W Bydgoszczy postawiono na przykład udekorować pomniki, aby przypomnieć mieszkańcom tego miasta o zbliżającym się Orszaku Trzech Króli.

6 stycznia, w uroczystość Objawienia Pańskiego, zapowiada się kolejne, wielkie rodzinne święto, o którym na ulicach miast Polski i wielu miejscowości na świecie przypomną kolorowe Orszaki Trzech Króli!

2017-01-03 14:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: procesja ulicami Starówki z okazji 100-lecia Cudu nad Wisłą

2020-08-14 19:16

[ TEMATY ]

Warszawa

100‑lecie Cudu nad Wisłą

Wikipedia

„Bitwa Warszawska ks. ignacy Skorupka” – obraz leonarda Winterowskiego

Ulicami warszawskiej Starówki przeszła procesja, w której mieszkańcy Stolicy nieśli figurę Matki Bożej Łaskawej – patronki Warszawy. Nabożeństwo nawiązywało do wielowiekowej warszawskiej tradycji i była elementem obchodów 100. rocznicy Cudu nad Wisłą.

Procesja z licznym udziałem mieszkańców Warszawy wyruszyła z sanktuarium Matki Bożej Łaskawej przy ul. Świętojańskiej, a jej trasa wiodła wzdłuż dawnych murów warszawskiego Starego Miasta, które istnieją dziś jedynie we fragmentach. Idąc ulicami Starówki, wierni modlili się na różańcu, a wspólną modlitwę animowali muzycy i ewangelizatorzy, współtworzący od lat rzeszowski koncert uwielbienia „Jednego Serca Jednego Ducha”: Jan Budziaszek, Hubert Kowalski i Leopold Twardowski.

„Maryjo, pomódl się teraz z nami i pomóż nam zrozumieć, jaki jest sens tego krzyża, który dziś niesiemy” - modlił się na rozpoczęcie nabożeństwa Budziaszek, który prowadził różańcowe rozważania. Przypominał w nich m.in. o tym, że najlepsza droga świadczenia o Jezusie w świecie, wiedzie przez Maryję. Modlącym się towarzyszył chór i orkiestra, złożone w większości z młodych muzyków, pod batutą kompozytora i multiinstrumentalisty Huberta Kowalskiego.

Tradycja procesji wzdłuż murów warszawskiej Starówki sięga roku 1652, nazywanego „rokiem czarnej śmieci”, ze względu na epidemię dżumy, która dziesiątkowała mieszkańców ówczesnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Wobec rosnącego zagrożenia, ówczesny rektor klaszoru oo. Pijarów przy ul. Długiej w Warszawie, gdzie przechowywano i czczono wówczas obraz Matki Bożej Łaskawej, zarządził modlitwy i procesje przebłagalne, podczas których maryjny wizerunek niesiono ulicami miasta. Po ustaniu epidemii Matkę Bożą Łaskawą ogłoszono patronką Warszawy, złożono tzw. „Śluby Warszawskie”, a sam obraz ukoronowano koronami papieskimi – jako pierwszy na ziemiach polskich. Jak wyjaśniają jezuici, „na pamiątkę błagalnego pochodu z tego roku zaczęły się odbywać coroczne procesje, które wyruszały z ul. Długiej, przez dzisiejszy plac Krasińskich, skręcały w Świętojerską, potem szły ul. Freta i zatoczywszy koło powracały ul. Długą do kościoła pijarów. Ta procesja odpustowa w drugą niedzielę maja była w powszechnym odczuciu momentem odnowienia przyjęcia przez Maryję patronatu nad miastem”.

Od 1662 r. procesjom towarzyszyła figura Matki Bożej Łaskawej, wykonana z lipowego drewna, polichromowana i złocona, która do dziś przechowywana jest w zakrystii jezuickiego sanktuarium, i która także dziś została wyniesiona na ulice miasta. W 1778 r. doroczną procesję uwiecznił na swoim obrazie pt. „Pałac Rzeczpospolitej” nadworny malarz Stanisława Augusta Poniatowskiego – Canaletto. Procesje zostały przerwane po Powstaniu Listopadowym z rozkazu władz carskich. Wznowiono je 185 lat później – 9 maja 2015 r. w odpust ku czci Matki Bożej Łaskawej – ponownie na ulicach warszawskiej Starówki: od sanktuarium przy ul. Świętojańskiej, przez Rynek i Plac Zamkowy, ponownie do jezuickiego sanktuarium.

Po zakończeniu procesji w warszawskim sanktuarium rozpoczęła się Msza św. pod przewodnictwem abp. Stanisława Gądeckiego, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

CZYTAJ DALEJ

Kiedy obowiązuje post?

Niedziela płocka 9/2003

Bożena Sztajner

Moi rodzice opowiadali mi, że kiedyś w okresie Wielkiego Postu wypalano nawet garnki, żeby nie została w nich ani odrobina tłuszczu. Dziś praktyka postu w Kościele jakby złagodniała. Przykazanie kościelne mówi o czasach pokuty, ale pozostaje problem, jak rozumieć te "czasy pokuty". Czy 19 marca, w czasie Wielkiego Postu, można zawrzeć sakrament małżeństwa z weselem? Czy w piątek można iść na dyskotekę? Czy w Adwencie można się bawić? Czy post nadal obowiązuje w Kościele?

Czwarte przykazanie kościelne, które dotyczy tych spraw, brzmi: "Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach". Wydaje się, że najważniejszym wyrażeniem w tak sformułowanym przykazaniu jest słowo "pokuta". Katechizm Kościoła Katolickiego precyzuje, że chodzi tutaj o pokutę wewnętrzną, która polega na nawróceniu serca, przemianie postaw, radykalnej zmianie całego życia na lepsze. To jest podstawowa, prawdziwa wartość pokuty, jej sedno. Takiej pokuty oczekuje od chrześcijanina Pan Bóg i Kościół. Chrześcijanie są zobowiązani do jej praktykowania cały czas. Ponieważ jednak różnie z tym bywa w ciągu kolejnych dni i miesięcy, Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, gdy koniecznie należy praktykować czyny pokutne, które wspomagają nawrócenie serca.
Jakie są te czyny pokutne? Wykładnia do omawianego przykazania podana przez Sekretarza Generalnego Episkopatu Polski wylicza: "modlitwa, uczynki pobożności i miłości, umartwienie przez wierniejsze pełnienie obowiązków, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post". Czas zaś pokuty, określony przez czwarte przykazanie, to poszczególne piątki całego roku i Wielki Post. We wszystkie piątki całego roku oraz w Środę Popielcową i Wigilię Bożego Narodzenia (o ile nie przypada wtedy IV niedziela Adwentu), obowiązuje chrześcijanina powstrzymanie się od spożywania pokarmów mięsnych, gdy ukończył on 14 rok życia. Zaleca się jednak, aby także młodsze osoby wprowadzać do tej praktyki, nie czekając aż osiągną one 14 lat. Warto jeszcze dodać, że według Konstytucji Apostolskiej Paenitemini zakaz spożywania pokarmów mięsnych nie oznacza zakazu spożywania nabiału i jaj oraz przyprawiania potraw tłuszczami zwierzęcymi.
Prymas Polski (to także ważne) udzielił dyspensy od obowiązku powstrzymania się od potraw mięsnych w piątki wszystkim, którzy stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, gdzie nie są przestrzegane przepisy postne, a także takim osobom, które nie mają możności wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia. Dyspensa ta nie dotyczy jednak Wielkiego Piątku, Środy Popielcowej i Wigilii Bożego Narodzenia. Zatem w te trzy dni obowiązuje w każdych okolicznościach powstrzymanie się od spożywania potraw przyrządzonych z mięsa.
Po wyjaśnieniu wymagań IV przykazania kościelnego w odniesieniu do wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, zwróćmy uwagę na "nakazane posty" w tym przykazaniu. Post może być jakościowy i ilościowy. Ten pierwszy dotyczy niespożywania określonych pokarmów, np. mięsa. Ilościowy zaś polega, według wyżej wspomnianej Konstytucji Apostolskiej, na spożyciu jednego posiłku dziennie do syta i dopuszcza możliwość przyjęcia "trochę pokarmu rano i wieczorem". Taki post obowiązuje wszystkich wiernych między 18 a 60 rokiem życia w Środę Popielcową i w Wielki Piątek. Należy tutaj powtórzyć wcześniej napisane słowa, że ci, którzy nie mają 18 lat, właściwie od dzieciństwa powinni być wychowywani do spełniania tej praktyki. Błędem byłoby stawianie tego wymagania dopiero od wieku pełnoletności. Racje wydają się oczywiste i nie ma potrzeby ich przywoływania w tym miejscu.
Gdy chrześcijanin podlega uzasadnionej niemożności zachowania wstrzemięźliwości w piątek, powinien podjąć inne formy pokuty (niektóre z nich zostały przytoczone wcześniej). Natomiast post ilościowy i jakościowy w dwa dni w roku: Wielki Piątek i Środę Popielcową, powinien być koniecznie zachowywany. Winien rozumieć to każdy chrześcijanin, nawet ten, który słabo praktykuje wiarę. Dyspensa Księdza Prymasa, o której wspomniałem wcześniej, nie dotyczy zachowania postu w te dwa dni roku. Ci zaś, którzy z niej korzystają, powinni pomodlić się w intencji Ojca Świętego, złożyć ofiarę do skarbonki z napisem "jałmużna postna", lub częściej spełniać uczynki miłosierdzia.
Jeszcze kilka słów o zabawach. Powstrzymywanie się od udziału w nich obowiązuje we wszystkie piątki roku i przez cały Wielki Post, łącznie z dniem św. Józefa (19 marca) - jeśli wtedy trwa jeszcze Wielki Post. Adwent nie został zaliczony do czasów pokuty, dobrze jednak byłoby w tym czasie powstrzymać się od udziału w zabawach, zachowując starą i dobrą polską tradycję - Adwent trwa bardzo krótko, a karnawał jest tak blisko. W Adwencie zaś - co staje się coraz powszechniejszą praktyką - jest wiele spotkań opłatkowych, które mają inny charakter. Warto je upowszechniać i pozostawać w radosnym, pełnym nadziei oczekiwaniu na przyjście Zbawiciela w tajemnicy Bożego Narodzenia.

Od marca 2014 r. obowiązuje nowa wersja IV przykazania kościelnego

Przeczytaj także: Nowa wersja IV przykazania kościelnego - powstrzymanie się od zabaw tylko w Wielkim Poście
CZYTAJ DALEJ

Biegiem na ewangelizację

2020-08-14 21:07

[ TEMATY ]

Beskidy

wakacje

Ewangelizacja w Beskidach

Monika Jaworska

Radosne spotkanie na Mędralowej.

Przedostatnia Ewangelizacja w Beskidach odbędzie się w sobotę 15 sierpnia na górze Romanka. Wydarzenie powoli dobiega końca – zostały jeszcze tylko dwa sobotnie spotkania na szczytach.

Na każdym szczycie pojawiają się przedstawiciele jakiejś wspólnoty z diecezji. Na górze Mędralowa 1169 m n.p.m – najwyższym szczycie w Beskidzie Makowskim, w pobliżu Babiej Góry – pojawili się przedstawiciele Wspólnoty Krzew Winny z Jawiszowic – Marta Szczelina i Marek Przewoźnik. Wbijali pieczątki do Książeczki Górskiego Ewangelizatora i rozdawali karteczki z fragmentami Tryptyku Rzymskiego Jana Pawła II i hasłem do odgadnięcia.

Pogoda sprzyjała, więc przybywali wędrowcy: młodzież, rodziny z dziećmi i starsze osoby, wszystkie pokolenia, którzy odpoczywali na szczycie przy szałasie. – Chętnie włączamy się w takie inicjatywy, ponieważ nasza wspólnota ma za zadanie ewangelizować. Organizujemy kursy Alpha dla dorosłych i dla młodzieży, także w ramach przygotowania do bierzmowania. Napotkanym ludziom mówiliśmy „Szczęść Boże”. Od razu wiedzieliśmy, że ci, którzy też nas tak pozdrawiają, idą na ewangelizację – mówią Marta i Marek z Krzewu Winnego.

Oboje cenią sobie aktywny tryb życia, są miłośnikami biegania długodystansowego, a w góry też chętnie chodzą, stąd też pojawili się na Mędralowej. Marek biega od dawna, ale od 15 lat tradycją u niego stało się bieganie raz w miesiącu z modlitwą różańcową na ustach z Jawiszowic do Starej Wsi. Tam znajduje się krzyż z 2000 r. z plakietką z wizerunkiem św. Jana Pawła II. – Papież jest mi bliski poprzez umiłowanie sportu. Chodził po górach, a i inne dyscypliny sportowe nie były mu czymś obcym. Mógłby zostać patronem sportowców – podkreśla Marek Przewoźnik. O godz. 12 uczestnicy pomodlili się Anioł Pański i Różaniec.

O Ewangelizacji na Mędralowej piszemy również w Niedzieli na Podbeskidziu nr 33 na 16 sierpnia.

Ostatnie wyjście zaplanowano w sobotę 22 sierpnia na Wielką Raczę. Wspólnota będzie czekać na wędrowców od godz. 11-13.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję