Dobiega końca powołany przed trzema laty I Synod Diecezji Rzeszowskiej. Podsumowanie prac Komisji Głównej Synodu przedstawił bp Edward Białogłowski na V Sesji Plenarnej z głosowaniem nad tekstem końcowym
statutów synodalnych, która odbyła się 20 marca br. w katedrze rzeszowskiej.
Celem I Synodu Diecezji Rzeszowskiej jest wprowadzenie w życie naszej diecezji uchwał II Polskiego Synodu Plenarnego, ujednolicenie prawa diecezjalnego oraz podjęcie programu nowej ewangelizacji.
Po rozpatrzeniu propozycji Komisji Przygotowawczej bp Kazimierz Górny powołał Komisję Główną z przewodniczącym i zastępcą, 5 komisji tematycznych, Sekretariat Synodu oraz ustalił regulamin Synodu.
24 marca 2001 r. metropolita przemyski abp Józef Michalik podczas uroczystej Eucharystii w katedrze rzeszowskiej otworzył uroczystą sesję I Synodu Diecezjalnego. Na posiedzeniu Komisji Głównej
rozdzielono tematy poszczególnym grupom, które opracowały je na spotkaniach zespołów synodalnych. Powstało ogółem 15 biuletynów, które zostały skierowane do wszystkich parafii w diecezji.
Księża proboszczowie wraz ze swoimi współpracownikami odbudowali zespoły synodalne II Plenarnego Synodu Polskiego oraz powołali do istnienia nowe parafialne zespoły, których celem była praca nad zagadnieniami
zaproponowanymi przez komisje tematyczne. Jednocześnie rozpoczęła się popularyzacja tematyki synodalnej poprzez media katolickie.
Poza uroczystą sesją otwarcia Synodu miały miejsce sesje w terenie.
Pierwsza taka sesja obejmowała sposób i metody pracy z materiałem, który przesyłany był przez Sekretariat Synodu. Parafie miały współpracować ze sobą w ramach dekanatu. Obok dziekana ważną misję do
spełnienia mieli relatorzy dekanalni i ich zastępcy. Oni to przyjmowali propozycje i zgłoszenia zespołów synodalnych, przygotowywali teksty spostrzeżeń i postanowień i przesyłali je do Sekretariatu Synodu.
Następne takie sesje dotyczyły ludzi świeckich. Były organizowane dekanalnie czy międzydekanalnie. Podejmowały tematy sugerowane przez Komisję Główną oraz sekretariat Synodu, mianowicie: Świadectwo
wiary w rodzinie, Świętowanie dnia Pańskiego oraz Duszpasterstwo ogólne i specjalistyczne.
Odrębne sesje przeznaczone były tylko dla duchowieństwa. Odbywały się w każdym dekanacie. Jedna dotyczyła problematyki zaangażowania liturgicznego i duszpasterstwa liturgicznego. Druga podjęła temat
tożsamości i formacji kapłańskiej oraz kapłańskiej posługi wobec nowej ewangelizacji.
Wśród zgłoszonych zespołów w Sekretariacie Synodu znalazło się 150 parafii i 40 relatorów.
Oprócz wymienionych sesji odbyły się sesje plenarne z głosowaniem poszczególnych dokumentów:
22 marca 2003 r. - I sesja O Ludzie Bożym - przedstawił oficjał Sądu Biskupiego ks. dr Józef Kula;
21 czerwca 2003 r. - II sesja Nauczycielskie zadanie Kościoła - dyrektor Instytutu Jana Pawła II ks. dr Andrzej Garbarz;
22 listopada 2003 r. - III sesja Uświęcające zadanie Kościoła - rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie ks. dr Jerzy Buczek;
17 stycznia 2004 r. - IV Sesja Zagadnienia duszpasterstwa oraz Prawda o dobrach materialnych Kościoła - kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Po otrzymaniu interpelacji, wniosków, poprawek odbyło się posiedzenie Komisji Głównej oraz wszystkich przewodniczących komisji i podkomisji. W ten sposób powstał dokument zawierający 428 statutów.
Na V Sesji Plenarnej Synodu dokument ten został przegłosowany. Ewentualne sugestie członków Synodu, którzy mieli prawo do głosowania, zostaną uwzględnione. Ostateczne zatwierdzenie należeć będzie do prawodawcy
Kościoła lokalnego - Biskupa Ordynariusza.
Głosowanie dotyczyło części statutowej. W księdze synodalnej znajdą się jeszcze dwie części, które nie podlegają dyskusji. W części drugiej zostaną zamieszczone statuty stowarzyszeń, zrzeszeń katolickich,
ruchów i grup duszpasterskich. Te statuty były wcześniej zatwierdzone lub wydane przez Księdza Biskupa lub zostały przygotowane przez moderatorów poszczególnych grup i ruchów. W ten sposób te grupy i
ruchy będą usankcjonowane prawnie do istnienia w diecezji rzeszowskiej.
Trzecia część zawierać będzie wzory pism, jakimi parafia posługuje się w swojej pracy kancelaryjnej. Będą to dokumenty, jakie proboszcz parafii kieruje do Kurii diecezjalnej oraz umowy, które zawierane
są poza parafią z różnymi osobami fizycznymi lub z osobami prawnymi.
Sesja kończyła pracę nad statutami. Przewodniczący Sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski podziękował za pracę w komisjach oraz delegatom. Na zakończenie wszyscy uczestniczyli w uroczystej Eucharystii.
Pomóż w rozwoju naszego portalu