Reklama

Muzyka w kościele

Dwukrotne „Stabat Mater”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Średniowieczna sekwencja Maryjna Stabat Mater Dolorosa (Stała Matka Bolejąca) inspirowała licznych kompozytorów na przestrzeni dziejów muzyki. Do jej poetyckiego tekstu (jego autorstwo przypisywane jest franciszkaninowi Jacopone da Todi, którego treścią jest współcierpienie Matki pod krzyżem Syna) przedstawiciele różnych epok i stylów komponowali utwory muzyczne. Dwa z nich rozbrzmiewały w szczecińskich kościołach, w dniach poprzedzających tegoroczne Triduum Paschalne.
W Niedzielę Palmową w kościele Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego można było wysłuchać Stabat Mater wybitnego kompozytora baroku - ks. Antonio Vivaldiego. Utwór, przeznaczony na głos solowy, orkiestrę smyczkową i organy, wykonali: Ewa Marciniec - alt, Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” i Orkiestra Kameralna z Prenzlau. Ciepły w barwie głos solistki, dobrze zestrojona orkiestra sprzyjały stworzeniu konteplacyjnego nastroju, towarzyszącego wykonaniu dzieła, które przebiegało przeważnie w wolnych tempach. Drugą część koncertu wypełniła Msza za zmarłych - słynne Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tu do instrumentalistów dołączył Zespół Wokalistów „Camerata Nova” oraz soliści Ju A Lee - sopran, Tanja Conrad - mezzosopran, Paweł Skałuba - tenor, Jarosław Bręk - bas.
Wykonanie obu dzieł odbyło się pod czujną dyrekcją Eugeniusza Kusa.
W Wielką Środę w bazylice archikatedralnej zabrzmiało Stabat Mater, stworzone przez największego po Chopinie kompozytora polskiego - Karola Szymanowskiego, do spolszczonego tekstu pióra Józefa Jankowskiego. Dzieło utrzymane w stylu archaizującym, o zabarwieniu ludowym, przeznaczone jest na trzy głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Ta najdoskonalsza pozycja w całej wokalno-instrumentalnej twórczości Szymanowskiego odznacza się specyficznie religijnym charakterem, nie pozbawionym akcentów dramatycznych. Charakter ten został trafnie uchwycony przez następujących wykonawców: Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej, Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej im. Jana Szyrockiego, Chór Politechniki Szczecińskiej „Collegium Maiorum oraz solistów: Barbarę Żarnowiecką - sopran, Izabellę Rodziewicz - mezzosopran, Adama Kruszewskiego - baryton. Dyrygował Paweł Osuchowski. Ostatni z wymienionych solistów wziął też udział w wykonaniu, poprzedzającego Stabat Mater, dzieła - nacechowanego modlitewnym skupieniem i powagą - Beatus vir (Błogosławiony mąż). Utwór wybitnego współczesnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, przeznaczony na głos solowy, chór i orkiestrę, poprowadził dyrygent Richard Zielinski. Koncert dedykowany był pamięci prof. Jana Szyrockiego w 1. rocznicę śmierci wielkiego artysty. Tłumnie zebrani w katedrze słuchacze uczcili pamięć o Profesorze minutą ciszy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłaństwo - dar Jezusa dla Kościoła

Niedziela legnicka 4/2004

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Bóg dał światu wielki dar kapłaństwa. On sam wybiera tych, którzy stają się ministrami Jego nieskończonej miłości, którą przekazują wszystkim ludziom. Jezus Chrystus, zanim powrócił do Ojca, ustanowił sakrament kapłaństwa, aby na zawsze zapewnić obecność kapłanów na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

[ TEMATY ]

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję