Piotr Lorenc: - Jaką kadrą dysponuje szkoła?
Maria Chodkiewicz: - Nasza kadra nauczycielska posiada wysokie kwalifikacje zawodowe - 3 osoby mają tytuł doktora nauk. Ponadto w szkole zatrudnionych jest 5 nauczycieli posiadających status nauczyciela dyplomowanego, 6 nauczycieli mianowanych, 8 kontraktowych i 3 młodych adeptów zawodu nauczycielskiego. Szkoła dba o ustawiczne doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych kadry, m.in. wszyscy nauczyciele trzykrotnie w ciągu roku uczestniczą w zajęciach formacyjno-szkoleniowych, których celem jest integralny rozwój nauczyciela.
Grażyna Podraza: - Wszyscy nasi nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe, poparte długoletnim doświadczeniem zawodowym. Stale podnoszą swoje kwalifikacje. W liceum uczy kilku nauczycieli z tytułem doktora, pracownicy naukowi śląskich uczelni oraz wielu nauczycieli dyplomowanych.
- Jaki jest profil wychowawczy szkoły?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
M. Ch.: - Program wychowawczy szkół jest głęboko zakorzeniony w wierze chrześcijańskiej, a jego głównym założeniem jest prowadzenie uczniów ku syntezie wiary i nauki oraz wiary i życia. Wyznacznikiem pracy wychowawczej prowadzonej w duchu pedagogiki chrześcijańskiej są słowa Jezusa Chrystusa: „Beze mnie nic nie możecie uczynić”. Podmiotem programu wychowawczego i profilaktycznego jest uczeń jako osoba, a podstawową formą pracy wychowawczej jest indywidualizacja kontaktu z uczniem. Troską szkoły jest rozwój ucznia w wymiarze integralnym: duchownym, moralnym, intelektualnym i fizycznym. Szkoła dba o edukację międzykulturową uczniów, wzmacniając jednocześnie tożsamość narodową, społeczną i jednostkową.
G. P.: - Program wychowawczy szkoły oparty jest na słowach Ojca Świętego: „w wychowaniu bowiem chodzi o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej «był», a nie tylko więcej miał - aby więc poprzez wszystko, co «ma», co «posiada», umiał bardziej i pełniej być człowiekiem - a to znaczy, ażeby również umiał bardziej «być» nie tylko «z drugim», ale także dla drugich”. Dlatego stosujemy zapobiegawczy system wychowawczy patrona szkoły św. Jana Bosko. Istota tego wychowania opiera się na bardzo prostej zasadzie miłości i szacunku dla drugiego człowieka, wiary w istnienie w nim niezniszczalnego dobra, do którego zawsze należy się odwoływać. Jan Bosko kochał swoich wychowanków. Wiedział, że najbardziej potrzebują miłości i akceptacji. I to samo staramy się czynić.
- Czy placówka realizuje specjalne programy nauczania, które odróżniają ją od innych szkół?
M. Ch.: - Dbałość o rozwój intelektualny i szeroki wymiar edukacji humanistycznej uczniów przejawia się wprowadzeniem dodatkowych przedmiotów nauczania: filozofia - klasa II i III gimnazjum i każda klasa liceum, kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej - klasa III gimnazjum, studium stylistyczno-językowe - klasa humanistyczno-dziennikarska; język łaciński - klasy biologiczno-chemiczne i humanistyczno-dziennikarskie liceum. Dla uczniów gimnazjum i liceum prowadzimy również kilkunastogodzinne bloki tematyczne z zakresu: psychologii, strategii uczenia się, edukacji europejskiej, teorii komunikacji. Zarówno w gimnazjum, jak i liceum prowadzimy lektoratowy sposób nauczania języków angielskiego i niemieckiego. Uczniowie uczą się w zespołach międzyklasowych utworzonych na podstawie poziomu umiejętności językowych. Językiem wiodącym jest angielski. Językami do wyboru - niemiecki, francuski, hiszpański. Istnieje możliwość podjęcia nauki trzeciego języka w trybie dodatkowym. Szkoły prowadzą szeroką współpracę międzynarodową z 12 szkołami europejskimi i organizują dwukrotnie w roku szkolnym wymianę młodzieży. Uczniowie uczestniczą również w warsztatach międzynarodowych.
G. P.: - Szkoła realizuje programy autorskie: program wychowawczy pt. „Uwrażliwienie na patologie społeczne i wychowanie do otwartości w służbie drugiemu człowiekowi”, program „Grzeczność na co dzień” kształtuje kulturę osobistą języka, wyglądu, zachowania. Oprócz tego szkoła uczestniczy w programie Socrates Comenius. Szkoła oferuje również indywidualny tok nauczania dla najzdolniejszych uczniów.
Reklama
- Jak szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów?
M. Ch.: - Szkoła jest szkołą kameralną, o specyficznym klimacie wychowawczym budowanym w oparciu o indywidualny kontakt z uczniem. Zapewnia uczniom bezpieczeństwo w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę poprzez: dobrą organizację czasu zajęć, przewidywanie i eliminowanie sytuacji niebezpiecznych, rzetelne wypełnianie dyżurów nauczycielskich, przekazywanie wiedzy z zakresu BHP i udzielania pierwszej pomocy.
G. P.: - Stałe dyżury nauczycieli, osoby obce mogą przebywać na terenie szkoły tylko za zgodą dyrekcji. Stały dyżur pielęgniarki szkolnej. To nasz sposób na bezpieczeństwo. Nawiązaliśmy także współpracę z Komisariatem Policji przy ul. Żeromskiego w Sosnowcu.
- Co poza zajęciami szkolnymi oferuje placówka?
M. Ch.: - W ramach programu „Sam na sam” istnieje tygodniowy harmonogram konsultacji z każdego przedmiotu. Ponadto działają koła zainteresowań: matematyczne, historyczne, dziennikarskie. Prowadzone są koła artystyczne: koło teatralne, zespół muzyczny, chór szkolny, turystyczno-geograficzne. W ramach wzmocnienia rozwoju fizycznego prowadzone są dodatkowe zajęcia sportowe. Szkoła organizuje wyjazdy rekolekcyjne dla młodzieży oraz wyjazdy oazowo-wakacyjne.
G. P.: - Wymiany międzynarodowe wspomagające naukę języków obcych (szkoła katolicka we Francji, 3 szkoły katolickie z Niemiec). Wyjazdy do Szkocji, Paryża, Bawarii, Wiednia motywujące naukę języków obcych. W szkole działa kółko teatralne, warsztaty dziennikarskie dla redagujących szkolne gazetki, można się także uczyć nadobowiązkowo języków obcych.
- Czy dziecko może w szkole zjeść ciepły posiłek?
M. Ch.: - Na terenie szkoły działa bar - kawiarenka uczniowska, gdzie można zjeść ciepły posiłek, kanapkę, nabyć owoce, słodycze, napoje. W przyszłym roku szkolnym, jeśli będzie taka potrzeba,mogą być przygotowywane obiady.
G. P.: - Bufet szkolny jest dobrze zaopatrzony, ciepłe posiłki (obiady) na zamówienie.
- Czy dziecko może skorzystać z pomocy specjalisty, np. psychologa?
M. Ch.: - Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczno-psychologiczną, zatrudnia pedagoga i psychologa szkolnego, prowadzi zajęcia rewalidacyjne z uczniami. Uczniowie mogą korzystać z indywidualnej opieki psychologicznej. Ponadto w klasach gimnazjum i liceum prowadzone są zajęcia z psychologii i komunikacji.
G. P.: - Szkoła zatrudnia psychologa i pedagoga szkolnego, stale współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Sosnowcu.
- Dziękuję za rozmowę.