Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Liturgia Słowa - Pokarm ze Starego i Nowego Testamentu

Niedziela kielecka 31/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapytajmy, jak jest zbudowana liturgia słowa we Mszy św. Sobór Watykański II postanowił obficiej zastawić wiernym stół Słowa Bożego i szerzej niż dotąd otworzyć skarbiec Pisma Świętego (por. Konstytucja o liturgii, nr 51). Dlatego niedzielna Liturgia Słowa rozpoczyna się zwykle od czytania wyjątku jednej z ksiąg Starego Testamentu. W okresie wielkanocnym, liczącym 50 dni, pierwsze czytanie bierzemy z Dziejów Apostolskich, historycznej księgi Nowego Testamentu. Dlaczego my, chrześcijanie, czytamy w Liturgii Pismo Święte Starego Testamentu?
Po pierwsze dlatego, że przedstawia ono Boży plan zbawienia, który spełnia się od czasu stworzenia świata i człowieka; obejmuje dzieje narodu wybranego i prowadzi ludzkość do szczytowych wydarzeń historii, jakimi są: przyjście na świat Syna Bożego, Jego narodzenie i życie na ziemi we wspólnocie ludu żydowskiego, a wreszcie Jego męka, śmierć i zmartwychwstanie. Czytając Stary Testament, trzymamy się zasady, którą tak sformułował św. Augustyn: „Nowy Testament ukrywa się w Starym, a Stary w Nowym się otwiera i jaśnieje”. Gdy słyszymy najpierw fragment księgi Starego Testamentu, jesteśmy w takiej sytuacji, jak ktoś, kto uczestniczy od początku w długiej rozmowie, w dialogu Boga z ludzkością... Gdybyśmy nie czytali tych ksiąg, bylibyśmy podobni do tego, kto do jakiegoś grona osób przychodzi pod koniec rozmowy i nie wie, o czym rozmawiano od początku...
Z narodu żydowskiego pochodzą: Matka Jezusowa, Apostołowie i członkowie pierwszej wspólnoty chrześcijańskiej w Jerozolimie. Wszyscy oni wyrośli i wychowali się w wierze w Boże obietnice, dane Abrahamowi i innym praojcom ludu wybranego.
Dlatego pierwsze czytanie ze Starego Testamentu jest zawsze tak dobrane, abyśmy mogli zauważyć jego związek z Ewangelią danej niedzieli czy święta. Jezus przecież powiedział: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić (Mt 5, 17). A św. Paweł uczy: „ile tylko obietnic Bożych, [w Chrystusie] wszystkie w Nim są «tak»” (2 Kor 1, 20). Czytanie ze Starego Testamentu zawiera jakąś zapowiedź, przygotowanie. Ewangelia zwiastuje spełnienie się proroctw i zapowiedzi w Chrystusie i w Kościele, w nas. Jak pisze św. Paweł: „wszystko to przydarzyło się im [Izraelitom] jako zapowiedź rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów” (1 Kor 10, 11).
Liturgia Słowa ma przebieg podobny jak dialog między ludźmi. Po wysłuchaniu pierwszego czytania (dobrze jest, jeśli zachowuje się po nim chwilę milczenia na medytację), śpiewamy wybrane wersety Psalmu zwanego responsoryjnym. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego Słowa respondeo - odpowiadam. Psalm jest naszą odpowiedzią na słowo Boga, jest rozmyślaniem nad treścią Słowa i odniesieniem go do naszego życia. Psalm śpiewamy na przemian z kantorem. Wykonuje on wersety Psalmu, zgromadzenie zaś powtarza w formie refrenu to, co stanowi główny motyw czytania. W ten sposób przyswajamy sobie Boże Słowo, jako pokarm i światło na drogę życia. Refren wyraża niekiedy prośbę o duchowe owoce usłyszanego Słowa, o Boże dary w tym słowie ukryte i objawione.
Drugie czytanie w niedziele i uroczystości jest zwykle wzięte z Listów św. Pawła lub innych Apostołów. W głównych okresach roku kościelnego mówią one o obchodzonych tajemnicach Chrystusa i przekazują niezmienne zasady chrześcijańskiego życia.
Po drugim czytaniu śpiewamy aklamację - okrzyk - alleluja! z odpowiednim wersetem, wziętym często z Ewangelii, która za chwilę ma zostać wygłoszona. Słowo alleluja oznacza w języku hebrajskim: chwalcie Pana! Jest to charakterystyczny wyraz radości płynącej z tajemnicy zmartwychwstania Chrystusa i z Jego stałej obecności we wspólnocie Kościoła. Aklamacji tej nie śpiewamy od Środy Popielcowej do Wigilii Paschalnej. Właśnie w Liturgii Słowa tej Wigilii kapłan na nowo uroczyście intonuje tę aklamację na znak przejścia Chrystusa ze śmierci do życia oraz płynącej stąd chrześcijańskiej nadziei i radości.
Na czas śpiewu alleluja wierni wstają, aby wyrazić paschalną radość i cześć dla Chrystusa, który będzie do nich przemawiać w słowach Dobrej Nowiny. Przepisy mszału wymagają, aby uczestnicy Mszy św. na czas aklamacji alleluja i głoszenia Ewangelii stali zwróceni w kierunku ambony - miejsca sprawowania Liturgii Słowa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Artur Ważny o swojej nominacji: Idę służyć Bogu i ludziom. Pokój Tobie, diecezjo sosnowiecka!

2024-04-23 15:17

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

BP KEP

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego. Decyzję papieża ogłosiła w południe Nuncjatura Apostolska w Polsce. W diecezji tarnowskiej nominację ogłoszono w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie. Ingres planowany jest 22 czerwca.

- Idę służyć Bogu i ludziom - powiedział bp Artur Ważny. - Tak mówi dziś Ewangelia, żebyśmy szli służyć, tam gdzie jest Jezus i tam gdzie są ci, którzy szukają Boga cały czas. To dzisiejsze posłanie z Ewangelii bardzo mnie umacnia. Bez tego po ludzku nie byłoby prosto. Kiedy tak na to patrzę, że to jest zaproszenie przez Niego do tego, żeby za Nim kroczyć, wędrować tam gdzie On chce iść, to jest to wielka radość, nadzieja i takie umocnienie, że niczego nie trzeba się obawiać - wyznał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję