Reklama

Samson biblijny a terroryzm naszych czasów

Niedziela warszawska 40/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. W Księdze Sędziów czytamy opis takiego oto wydarzenia: „I odszedł Samson, pochwycił trzysta lisów, wziął pochodnię a następnie powiązał ogony lisów tak, że zapaloną pochodnię mocował między dwoma ogonami. Potem zapalił pochodnię i puścił lisy między dojrzewające zboża Filistynów. I w ten sposób spalił sterty i jeszcze nie zżęte zboże a także winnice i gaje oliwne” (15, 4 n).
Jest też powiedziane, dlaczego Samson to zrobił: „Kiedy Filistyni pytali, kto to zrobił, odpowiedziano: To Samson zięć Tymnity, dlatego, że zabrano mu jego żonę i dano jego towarzyszowi” (15, 6).
Mamy tu do czynienia z klasycznym przykładem biblijnego terroryzmu. Dowiadujemy się również jak tego rodzaju działania próbowano zwalczać: „Poszli więc Filistyni i spalili tę kobietę oraz jej ojca” (15, 6). Terroryzm zawsze miał jednak to do siebie, że nie udawało się go łatwo zwalczyć. Tak było zawsze. Samson też nie pozostał dłużny: „Zaczął ich wszystkich okrutnie bić po biodrach i po goleniach” (15, 8). Natychmiast, jak to również jest w zwyczaju terrorystów, znikł z miejsca ostatnich działań: „Odszedł i ukrywał się w jaskini skalnej” (tamże).
Ale na tym nie skończyła się, rzecz jasna, ani działalność terrorystyczna Samsona ani wojna z jego atakami. Oto ciąg dalszy. Mieszkańcy Judy okupowanej przez Filistynów, z pewnością w obawie o własne życie, podejmują próbę swoistego „spacyfikowania” Samsona. Przyszli do niego i powiedzieli: „Czy ty nie wiesz, że Filistyni teraz nami rządzą? Coś ty zrobił? A on odpowiedział: Postąpiłem z nimi tak jak oni ze mną” (Sdz 15, 11). Warto jednak zauważyć, że mimo nienawiści, jaką żywił do Filistynów, Samson zdobył się na kompromis: zezwolił, żeby go wydano żywcem w ręce wrogów. Ale nie dając wiary w żadne obietnice zachowania go przy życiu, gdy tylko nadarzyła się okazja „znalazłszy szczękę oślą, jeszcze świeżą, chwycił ją i zabił tysiące mężów” (Sdz 15, 15). Oczywiście nie mogło mu tu ujść bezkarnie. Nieco później „pochwycili go Filistyni, wyłupali mu oczy i sprowadzili do Gazy, gdzie skrępowano go dwoma łańcuchami z brązu. Pozostając w więzieniu musiał obracać żarna” (Sdz 16, 21). Koniec zaś tego terrorysty był taki: „Dom był w tym czasie pełen mężczyzn i kobiet. Byli tam wszyscy przywódcy filistyńscy a na dachu znajdowało się ponadto około trzech tysięcy osób, mężczyzn i kobiet… I stojąc w środku między dwoma kolumnami, na których wspierał się cały dom, jedną z nich ujął [Samson] prawą ręką a drugą lewą ręką, i zawołał: Niech zginę razem z Filistynami. Potem zatrząsł z całej siły obiema kolumnami, i zwalił się dom na przywódców filistyńskich i na wszystkich ludzi, którzy się tam znajdowali. Tych, którzy wtedy zginęli razem z Samsonem, było więcej niż zabitych przez niego w ciągu całego jego życia” (Sdz 16, 27-30).

2. O strasznym terroryzmie naszych czasów media donoszą każdego dnia. Wiele elementów tego koszmarnego zjawiska społecznego sięga, jak widać, bardzo odległych czasów. Mówi się o tym zarówno w środowiskach najprostszych ludzi, jak i na różnych konferencjach uczonych i władzę sprawujących w dzisiejszym świecie. Jeden z bardziej znanych polskich mężów stanu zapytany ostatnio, po wydarzeniach w Osetii Północnej, co by doradził prezydentowi Rosji, żeby położyć wreszcie kres koszmarowi terroryzmu, oświadczył, że nie jest w stanie doradzić czegokolwiek. Wszystkie strony konfliktu - nie zawsze są tylko dwie - mają jakieś swoje racje, ale porozumieć się nie potrafią. Żadna ze stron nie jest gotowa pójść na kompromis. Co robić? Do czego to doprowadzi?
A może by jednak wziąć bardziej pod uwagę to, że u źródeł działań terrorystycznych prawie zawsze znajduje się, ciągle żywa świadomość doznania jakiejś - czasem rzeczywistej, niekiedy wyolbrzymionej, ale dotąd nienaprawionej - krzywdy. Owo poczucie krzywdy potęguje się jeszcze bardziej wskutek tego, że stosujący metody terrorystyczne są przeważnie ubożsi w środki przemocy niż ich przeciwnicy. Terroryści na ogół nie mają samolotów, okrętów ani nawet czołgów czy samochodów opancerzonych. Terroryzm to sposób działania militarnie słabszych. Jeżeli jednak potrafią tak strasznie razić, to dzięki najnowszym wynalazkom technicznym. Bez telefonii komórkowej, bez możności odpalania drogą radiową ładunków wybuchowych, terroryzm w dzisiejszej postaci byłby nie do pomyślenia.
Dochodzi do tego element jeszcze jeden, charakterystyczny dla terrorystów wyznających religię Mahometa: ich gotowość na śmierć w samobójczo-terrorystycznych atakach. I przed tym najtrudniej się bronić.
Chyba jednak musi dojść do kompromisu. Wydaje się, że kompromis ten powinien polegać na próbie naprawienia wspomnianego już poczucia krzywdy, chociaż tu rodzi się natychmiast mnóstwo pytań. Oto niektóre z nich: Kto i jak, czyli w oparciu, o jakie kryteria miałby stwierdzić, że jedna ze stron rzeczywiście została pokrzywdzona? Jakie są rozmiary tej krzywdy i kto jest jej sprawcą? Jednak w końcu musi dojść do kompromisu. Może właśnie, za cenę pewnych strat materialnych silniejszego, trzeba będzie jednak, i to w pierwszej kolejności, choć odrobinę zrezygnować z przesadnej nieraz troski o zachowanie dumy narodowej, o tak zwany prestiż państwa a niekiedy o zwykłe rozgrywki partyjne. Na dalszą metę postawa kompromisu, także silniejszemu, chyba by się opłacała. Trzeba się zdecydować na straty materialne, jeśli rzeczywiście chce się uratować tysiące istnień ludzkich.
Więc chyba koniecznie trzeba się zająć tym przekazywaniem z pokolenia na pokolenie poczuciem krzywdy i może jakoś tę krzywdę naprawić. Gdyby Samsonowi zwrócono zabraną mu podstępnie jego żonę…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Agnieszko z Montepulciano! Czy Ty rzeczywiście jesteś taka doskonała?

Niedziela Ogólnopolska 16/2006, str. 20

wikipedia.org

Proszę o inny zestaw pytań! OK, żartowałam! Odpowiem na to pytanie, choć przyznaję, że się go nie spodziewałam. Wiesz... Gdyby tak patrzeć na mnie tylko przez pryzmat znaczenia mojego imienia, to z pewnością odpowiedziałabym twierdząco. Wszak imię to wywodzi się z greckiego przymiotnika hagné, który znaczy „czysta”, „nieskalana”, „doskonała”, „święta”.

Obiektywnie patrząc na siebie, muszę powiedzieć, że naprawdę jestem kobietą wrażliwą i odpowiedzialną. Jestem gotowa poświęcić życie ideałom. Mam w sobie spore pokłady odwagi, która daje mi poczucie pewnej niezależności w działaniu. Nie narzucam jednak swojej woli innym. Sądzę, że pomimo tego, iż całe stulecia dzielą mnie od dzisiejszych czasów, to jednak mogę być przykładem do naśladowania.
Żyłam na przełomie XIII i XIV wieku we Włoszech. Pochodzę z rodziny arystokratycznej, gdzie właśnie owa doskonałość we wszystkim była stawiana na pierwszym miejscu. Zostałam oddana na wychowanie do klasztoru Sióstr Dominikanek. Miałam wtedy 9 lat. Nie było mi łatwo pogodzić się z taką decyzją moich rodziców, choć było to rzeczą normalną w tamtych czasach. Później jednak doszłam do wniosku, że było to opatrznościowe posunięcie z ich strony. Postanowiłam bowiem zostać zakonnicą. Przykro mi tylko z tego powodu, że niestety, moi rodzice tego nie pochwalali.
Następnie moje życie potoczyło się bardzo szybko. Założyłam nowy dom zakonny. Inne zakonnice wybrały mnie w wieku 15 lat na swoją przełożoną. Starałam się więc być dla nich mądrą, pobożną i zarazem wyrozumiałą „szefową”. Pan Bóg błogosławił mi różnymi łaskami, poczynając od daru proroctwa, aż do tego, że byłam w stanie żywić się jedynie chlebem i wodą, sypiać na ziemi i zamiast poduszki używać kamienia. Wiele dziewcząt dzięki mnie wstąpiło do zakonu. Po mojej śmierci ikonografia zaczęła przedstawiać mnie najczęściej z lilią w prawej ręce. W lewej z reguły trzymam założony przez siebie klasztor.
Wracając do postawionego mi pytania, myślę, że perfekcjonizm wyniesiony z domu i niejako pogłębiony przez zakonny tryb życia można przemienić w wielki dar dla innych. Oczywiście, jest to możliwe tylko wtedy, gdy współpracujemy w pełni z Bożą łaską i nieustannie pielęgnujemy w sobie zdrowy dystans do samego siebie.
Pięknie pozdrawiam i do zobaczenia w Domu Ojca!
Z wyrazami szacunku -

CZYTAJ DALEJ

Radio TOK FM odpowie finansowo za język nienawiści

2024-04-19 13:50

[ TEMATY ]

KRRiT

Tomasz Zajda/fotolia.com

Urząd skarbowy ściągnie z kont należącego do Agory radia Tok FM 88 tys. złotych. To kara, jaką na stację nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za używanie języka nienawiści.

Krajowa Rada ukarała Tok FM za sformułowania znieważające, poniżające i naruszające godność najważniejszych osób w państwie, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej. KRRiT ukarała kwotą 80 tys. złotych tę samą rozgłośnię za pełne nienawiści wypowiedzi na temat podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i Teraźniejszość”. Pracownik stacji stwierdził na antenie, że książkę „czyta się jak podręcznik dla Hitlerjugend”. Autor tych słów pracuje obecnie w TVP info.

CZYTAJ DALEJ

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

[ TEMATY ]

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję